۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌چهارشنبه 16 بهمن

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: اپل هم موبایل تاشو می‌سازد! 

شرکت اپل در هفته جاری حق امتیاز اختراع جدیدی را در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده ثبت کرد که ممکن است به ساخت یک نسخه جدید از آیفون تاشو منجر شود.

این پتنت با عنوان «دستگاه‌های الکترونیکی با نمایشگر و لولاهای قابل انعطاف» ثبت شده و گوشی هوشمندی را توضیح می‌دهد که دارای یک نمایشگر انعطاف‌پذیر است که می‌تواند به دو نیم، تا شود.

در ثبت اختراع جدید اپل رویکردی منحصر به فرد برای یک مشکل رایج نمایشگرهای تاشو ارائه شده که طی آن مقادیر مختلفی از فشار به صفحه دستگاه وارد می‌شود و این فشار بستگی به باز یا بسته بودن صفحه دارد.

این تفاوت‌ها در فشار وارد شده به صفحه، می‌تواند به چین‌دار شدن صفحه و در نهایت ایجاد مشکل در کیفیت تصویر در قسمت تاشده منجر شود.

برای رفع این مشکل، شرکت اپل مکانیسم جدیدی را ایجاد کرده که سبب می‌شود نمایشگر با زوایه‌ای کمی تیز در اطراف لولای دستگاه به بیرون کشیده شود؛ زاویه‌ای از فشار که کمی بیشتر از زاویه‌ای است که در بخش بیرونی نمایشگر اعمال می‌شود.

زمانیکه دستگاه به جای تا شدن، باز می‌شود، لولاها دو بخش پشتیبان فلزی و داخلی را گسترش می‌دهند که به پر شدن هر فضای داخلی در دستگاه منجر می‌شود تا به این ترتیب، هیچ چین و چروکی در صفحه ایجاد نشود.

..................

 

خبر: کنترل از راه دور موبایل با انگشتر هوشمند! 

یک محقق ایرانی با همکاری گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشتنگتن یک انگشتر هوشمند طراحی کرده اند که حرکات انگشت را ردیابی می کند.

این انگشتر «آئورارینگ» نام دارد و شامل دو بخش است؛ یک حلقه که در انگشت اشاره قرار می گیرد و یک دستبند الکترونیکی.

این حلقه با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخته شده و دور آن یک سیم پیچ از مس وجود دارد؛ جریان برقی که از سیم می گذرد یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد. از سوی دیگر ۳ سیم پیچ حسگر موجود در دستبند، این میدان را ردیابی و شناسایی می کنند؛ همزمان با حرکت انگشتان، ولتاژ القایی در هر یک از سیم‌پیچ های دستبند تغییر می کند.

بنابراین سیستم با مقایسه مداوم ولتاژ در سه سیم پیچ حسگر دستبند، می تواند موقعیت انگشتر نسبت به دستبند را مشخص کند و براساس آن موقعیت انگشت نیز تعیین می شود؛ علاوه بر آن این سیستم می تواند حرکات متمایز انگشت مانند ضربه زدن، تکان دادن یا فشردن را ردیابی کند.

«آئورارینگ» در مقایسه با سایر انگشترهای هوشمند فقط ۲.۳ میلی وات برق مصرف می کند؛ همچنین این گجت می تواند میدان مغناطیسی ایجاد کند که دستبند به طور مداوم آن را ردیابی می کند.

از این سیستم برای انجام فعالیت هایی مانند نوشتن پیام و انتخاب اشیا در محیط واقعیت مجازی استفاده شده است.

به گفته محققان، قطعات الکترونیکی دستبندی که در این فناوری استفاده شده را می توان به ساعت های هوشمند اضافه کرد؛ علاوه بر آن، برای هوشمندسازی انگشتر نیز فقط به یک قطعه سخت افزار نیاز است.

می توان از این فناوری برای کنترل از راه دور موبایل یا حتی ارزیابی میزان لرزش دست افراد مبتلا به پارکینسون استفاده کرد.

..................

 

خبر: ربات‌ها از گسترش کرونا جلوگیری می کنند!

شرکت «جینگ دانگ لوجستیک» بزرگترین خرده فروشی آنلاین در چین با انتشار بیانیه ای در وی چت اعلام کرد با کمک فناوری انبارهای هوشمند و پهپادها، ربات‌های توزیع کننده، سوپرمارکت‌ها و صندوق‌های فروش هوشمند، از گسترش کرونا جلوگیری می‌کند.

«جینگ دانگ لوجستیک» هم اکنون بیش از ۷۰ انبار هوشمند در سراسر چین دارد که ربات‌هایی در این اماکن مشغول کار و سرویس رسانی هستند.

این شرکت با کمک ربات‌ها همچنان به سرویس رسانی ادامه می‌دهد و با دور نگه داشتن پرسنل انسانی از مراکز شیوع بیماری از احتمال ابتلای آنان به کرونا می کاهد.

در حال حاضر «جینگ دانگ لوجستیک» از ربات‌ها و همچنین ایستگاه‌های هوشمند توزیع محموله‌ها برای سرویس رسانی در ایالت ووهان استفاده می‌کند.

این شرکت با کمک ربات‌ها توانسته مواد و مایحتاج مورد نیاز را تأمین و سفارش‌ها را ارسال کند.

این خرده فروشی آنلاین تصمیم دارد از پهپادها نیز برای ارسال محموله در مناطقی استفاده کند که توسط دولت قرنطینه شده اند.

..................

 

خبر: امسال اتصال مغز انسان به رایانه محقق می‌شود!

دستگاهی که مغز انسان را به یک رایانه متصل می‌سازد، احتمالا اواخر امسال برای نخستین بار در مغز کار گذاشته خواهد شد.

ایلان ماسک بنیانگذار استارتاپ نورالینک(Neuralink) معتقد است که اتصال مغز انسان به رایانه‌ها می‌تواند به انسان‌ها کمک کند که به ناتوانایی‌ها و آسیب‌های خود غلبه کنند و در نهایت با هوشمندترین «هوش‌های مصنوعی» هم رقابت کنند.

این استارتاپ قصد دارد با ساخت تراشه‌های رایانه‌ای قابل کاشت در داخل مغز انسان، مرز بین بشر و ماشین را کم‌ رنگ‌تر کند.

گفته می‌شود این تراشه حس لامسه کاربران را بازیابی می‌کند. این پردازنده سیگنال‌های پیچیده‌ای را رمزگشایی می‌کند که در داخل مغز انسان شکل گرفته‌اند؛ سپس تراشه، آن‌ها را به اعداد تبدیل می‌کند تا بتواند این سیگنال‌ها را پردازش کند. در نتیجه شخصی که این تراشه در مغز وی کار گذاشته می‌شود، امکان کنترل کردن عملکرد عضلات بدن را پیدا می‌کند.

امید است که فناوری مذکور در بیمارانی آزمایش شود که دچار آسیب‌های مغزی یا نخاعی یا به طور مادرزادی دچار نقص هستند.

در نهایت، فناوری استارتاپ نورالینک برای جبران بخش‌های از دست رفته مغز به دلیل بروز تصادف، سکته مغزی یا نقص‌های مادرزادی به کار گرفته خواهد شد. در واقع این فناوری، این پتانسیل را دارد که عملکردهای مغزی و حرکتی را بازیابی کند.

با وجودی که هدف اولیه ساخت این دستگاه، کمک به این بیماران است، ولی ماسک گفته که هدف نهایی آن برای همگام سازی انسان با هوش مصنوعی است که به معنای واقعی کلمه از انسان سریع‌تر فکر می‌کند.

..................

 

خبر: درمان دیابت با برچسبی اندازه یک سکه!

محققان دانشگاه UCLA و دانشگاه MIT یک برچسب انسولین طراحی کردند که توانایی اندازه‌گیری و مدیریت گلوکز بیماران مبتلا به دیابت را دارد و در صورت نیاز می تواند انسولین مورد را به بدن آن‌ها تزریق کند.

این برچسب هوشمند به اندازه یک سکه بوده و عمر مفید آن یک روز است؛ استفاده از این برچسب، نیاز به اندازه‌گیری قند خون و تزریق انسولین را از بین می‌برد و عملکرد طبیعی پانکراس را شبیه‌سازی می‌کند.

این برچسب حاوی مقادیری انسولین است که درون میکروسوزن‌هایی تعبیه شده‌ و زمانیکه قند خون کاربر به میزان مشخصی برسد، به سرعت به بدن وی تزریق می‌شود.

با تنظیم شدن میزان قند خون کاربر، تزریق انسولین به بدن نیز کاهش می‌یابد؛ به گفته محققان یکی از مزایای قابل توجه این برچسب، جلوگیری از تزریق بیش از حد انسولین به بدن است که می‌تواند پیامدهای نامطلوبی مانند هیپوگلیسمی، تب، کما یا حتی مرگ داشته باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

93279