۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌‌شنبه 3 اسفند

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: اپل آیفون تمام شیشه‌ای می‌سازد! 

شرکت اپل پتنت جدیدی از یک آیفون تمام شیشه‌ای که تمام سطوح آن از سطوح جلو و پشت گرفته تا هر چهار وجه گوشی حساس به لمس هستند، ثبت کرده است.

به استناد پتنت ثبت شده که «دستگاه الکترونیک با محفظه شیشه‌ای» نام دارد، این دستگاه از طراحی متعارف و معمول گوشی هوشمند لمسی فاصله می‌گیرد و در عوض، محفظه‌ای دارد که از شیشه برای مشخص کردن وجه‌های مختلف دستگاه استفاده می‌کند. در چنین مواردی، این محفظه ممکن است از لحاظ بصری و تاکتیکی یکپارچه به نظر برسد گویی که تمام آن از یک قطعه شیشه واحد تشکیل شده است؛ هرچند که ممکن است در واقع از هم چسبانده شدن چند تکه شیشه جداگانه ساخته شده باشد.

این بدان معنا است که به جای طراحی معمول گوشی‌های موبایل که به آن عادت کرده‌ایم، این آیفون جدید یک رابط تمام شیشه‌ای خواهد داشت که به طور یکدست و یکپارچه به دور آن پیچیده می‌شود و با حذف لبه های موجود، فرم گردتری به دستگاه می‌دهد.

همچنین این دستگاه تمام شیشه ای، دارای چندین وجه است که امکان استفاده ازعملکردها و کاربردهای جدیدی را تسهیل یا فعال می‌کند که با استفاده از گوشی‌های معمولی ممکن نبود. به عنوان نمونه، ممکن است شیشه پشت نمایشگر و شیشه‌های کناری شفاف باشند که به دستگاه  امکان نمایش صحنه‌هایی را می‌دهد که از طرفین یا پشت گوشی قابل مشاهده هستند.

اگرچه اپل هنوز هم قصد دارد تا طبق روال از قسمت جلویی دستگاه به عنوان نمایشگر اصلی استفاده کند، اما همزمان از پنج وجه دیگر نیز به عنوان سطوح اضافی برای ورود و نمایش اطلاعات استفاده خواهد کرد.

این طرح جدید از نمایش خروجی‌های گرافیکی چون عکس‌ها روی تمام وجه‌های آیفون گرفته تا تخصیص دکمه‌های کنترل لمسی برای ولوم، روشن و خاموش کردن وای-فای و فعال و غیرفعال کردن حالت هواپیما، کاربرد دارد.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی آنتی‌بیوتیک ساخت! 

محققان دانشگاه ام آی تی برای نخستین بار از هوش مصنوعی برای کشف آنتی بیوتیک‌های جدیدی استفاده کرده‌اند که می‌تواند مقاوم‌ترین باکتری‌ها را شکست دهد.

آنتی‌بیوتیک تولید شده، با استفاده از هوش مصنوعی رفتار متفاوتی در مقایسه با آنتی‌بیوتیک های عادی دارد و در آزمایش‌های انجام شده موفق به نابودی دو باکتری بسیار مقاوم به نام‌های Acinetobacter baumannii و Enterobacteriaceae شده است.

برای تولید آنتی‌بیوتیک های جدید با استفاده از هوش مصنوعی ۶۰۰۰ نوع پیوند مولکولی مختلف از طریق یک سیستم خودآموز رایانه‌ای آزمایش شده و در نهایت الگوریتم‌های مورد استفاده بعد از چند ساعت توانسته اند چند ترکیب جدید برای تولید آنتی‌بیوتیک های قدرتمند پیشنهاد دهند.

محققان می‌گویند تا سال ۲۰۵۰ باکتری‌های امروزی در برابر آنتی‌بیوتیک های عادی موجود در بازار مقاوم می‌شوند و این مساله زندگی حداقل ده میلیون نفر را به خطر می‌اندازد بنابراینامید می‌رود هوش مصنوعی این مشکل را هم حل کند.

..................

 

خبر: آموزش کدنویسی به کودکان توسط ربات‌ها!

شرکت رباتیک ماتاتالب در چین، ربات‌هایی برای بازی و تفریح بچه‌های کم سن و سال تولید کرده که ضمن ارتقای توانایی‌های شناختی کودکان به طور غیرمستقیم برنامه نویسی را هم به بچه‌ها یاد می‌دهند.

این ربات‌های کوچک که به شکل نیم دایره‌های متحرک طراحی شده‌اند، بدون استفاده از نمایشگر یا حتی هرگونه نشانگر یا کد برنامه نویسی درک و فهم کودکان را به گونه‌ای شکل می‌دهند تا آنها ذهنیتی مشابه با یک برنامه نویس ورزیده را در خود پرورش دهند.

در درون این نیم دایره‌های متحرک پایه دار، عروسک‌های اسباب بازی جای گرفته‌اند تا توجه کودکان را به خود جلب کنند. ترکیب‌های مختلف این عروسک‌ها روی صفحات کاغذی دارای نمادهای گرافیکی، برای یاد دادن شیوه‌های مختلف برنامه نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر در بسیاری از مهدکودک‌ها و دبستان‌های چین، آموزش برنامه نویسی و کدنویسی به عنوان یک برنامه درسی ثابت مد نظر قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود از این ابتکار عمل نیز استقبال شود.

..................

 

خبر: ژاپن نخستین کاوشگر را به قمر مریخ می‌فرستد

سازمان فضایی ژاپن اواخر دهه ۲۰۲۰ ، کاوشگر به دو قمر مریخ ارسال می‌کند.

دولت ژاپن به طور رسمی «ماموریت اکتشاف قمر مریخ»(MMX) را تصویب کرد؛ در این ماموریت دو قمر مریخ به نام‌های «فوبوس»و «دیموس» مورد بررسی قرار می گیرند.

با تصویب این ماموریت توسط دولت ژاپن محققان ژاپنی از هم اکنون تمام توجه خود را بر ساخت سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز برای این ماموریت معطوف خواهند کرد.

فضاپیما MMX در سال ۲۰۲۴ پرتاب می شود و در سال ۲۰۲۵ به مریخ می رسد؛ این فضاپیما سه سال بعدی را به بررسی این دو قمر مریخ می پردازد و نقشه های مفصلی از آنها تهیه می کند.

فضاپیمای MMX از ۱۱ ابزار استفاده می‌کند تا «فوبوس» و «دیموس» را در مدارشان مورد مطالعه قرار دهد، سپس به فوبوس برای فرود و جمع آوری نمونه نزدیک خواهد شد.

فوبوس و جفت کوچکش دیموس ظاهر سیارک‌ها را دارند و احتمالاً از کمربند سیارکی جدا و توسط جاذبه مریخ گرفتار شده‌اند؛ یک فرضیه دیگر این است که آنها در نتیجه نوعی برخورد بزرگ با مریخ شکل گرفته‌اند. در هر صورت محققان انتظار دارند که این قمرها به عنوان افشا کننده تاریخ مریخ طی میلیاردها سال، عمل کنند و بینش‌هایی در مورد تشکیل و تغییر و تحولات مریخ ارائه دهند.

..................

 

خبر: فیس بوک در طرحی جدید صدای کاربران را ضبط می کند!

فیس بوک در ازای پرداخت مبلغی به کاربران، صدای آنها را ضبط می کند؛ این طرح بخشی از برنامه فیس بوک برای ارتقای فناوری شناسایی صوت خود است.

این شرکت از کاربران می خواهد تا نام دوستان خود را همراه با یک پیام کوتاه بخوانند؛ این پیام برای بهبود سیستم های هوش مصنوعی فیس بوک به کار می رود تا درک آن از صحبت های افراد را ارتقا بخشد.

طرح جدید فیس بوک نیز بخشی از برنامه جدید این شرکت به نام «Pronunciations» و اپلیکیشن «ویوپوینت» است؛ این طرح برای کاربران بالای ۱۸ سال در فیس بوک ارائه شده است. کاربران از طریق اپلیکیشن «ویوپوینت» دعوت می شوند تا کلیپ های صوتی خود را بفروشند.

این درحالی است که چندی پیش مشخص شد فیس بوک یکی از شرکت هایی است که به محاورات صوتی کاربرانش بدون اجازه آنها گوش می دهد تا سیستم هوش مصنوعی خود را آموزش دهد. اما فرایند جدید فیس بوک برای جمع آوری صوت کاربرانش با رضایت آنها انجام می شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

43016