۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 16 فروردین

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: تشخیص کرونا با نانوذرات طلا! 

یک استارتاپ آمریکایی از موسسه فناوری ماساچوست، موفق به ساخت تست کاغذی شده که در کمتر از ۳۰ دقیقه بیماری کووید- ۱۹ را تشخیص می‌دهد؛ در این نوار کاغذی از نانوذرات طلا استفاده شده است.

ای‌۲۵بیو (E۲۵Bio) نمونه اولیه این تست کاغذی را برای سازمان غذا و داروی آمریکا ارسال کرده است تا به‌صورت فوری مورد ارزیابی قرار گیرد که در صورت تایید این فناوری، از آن می‌توان در بخش اورژانس بیمارستان‌ها برای تشخیص سریع افراد به ویروس کووید ۱۹ استفاده شود.

این ابزار تشخیصی، یک نوار باریک کاغذی است که روی آن آنتی‌بادی‌هایی قرار دارد که آنتی‌بادی‌هایی از یک سو به یک پروتئین خاص از ویروس و آنتی‌بادی دیگر به نانوذرات طلا متصل شده است.

نمونه بیمار وارد یک محلول شده و سپس تست کاغذی درون این محلول غوطه‌ور می‌شود؛ در صورت وجود ویروس، پروتئین آن به آنتی‌بادی روی کاغذ متصل می‌شود و این ترکیب بعد از ۲۰ دقیقه موجب تشکیل یک لکه رنگی می‌شود.

مزیت این فناوری جدید آن است که نیاز به زمان زیاد ندارد و به سادگی قابل انجام است.

..................

 

خبر:  آموزش ربات‌های چهارپا توسط پژوهشگران گوگل 

پژوهشگران گوگل طی پروژه جدیدی سعی کرده‌اند تا تقلید از حیواناتی مانند سگ را به ربات‌های چهارپا آموزش دهند.

پژوهشگران آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی(UC Berkeley) تلاش کرده‌اند تا راهی برای انتقال کارآمد و خودکار رفتارهای حیوانی مانند سگ به یک ربات چهارپا پیدا کنند.

چنین کاری، پیش از این نیز انجام شده اما پژوهشگران در این پروژه، از نوعی روند آموزشی استفاده کرده‌اند که به بینش تخصصی و مهارت بالایی نیاز دارد.

در این روند، برخی از تنظیمات دستی نیز مورد نیاز هستند تا این اطمینان حاصل شود که حرکات حیوان به درستی توسط ربات به اجرا در می‌آیند؛ از آنجا که هر رباتی که به سگ شباهت دارد، در واقع یک سگ نیست و روش حرکت سگ نیز دقیقا روش حرکت کردن ربات نیست، امکان افتادن و شکست خوردن ربات در وظایف وجود دارد. پژوهشگران در این پروژه سعی کرده‌اند تا این مشکلات را تا حد امکان برطرف کنند.

در این فرآیند، معمولا حرکات سگ ثبت می‌شوند و پاها و مفاصل به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند. حرکات پاها و مفاصل طی یک شبیه‌سازی دیجیتالی، به ربات منتقل می‌شوند تا ربات برای تقلید از آنها تلاش کند.

پژوهشگران در این شبیه‌سازی، پارامترهایی را نیز مشخص کرده‌اند که نحوه راه رفتن را به درستی به ربات آموزش می‌دهند.

..................

 

خبر: آینه عظیم تلسکوپ جیمز وب نصب شد 

آینه عظیم تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار با موفقیت آزمایش و روی آن نصب شده است.

تلسکوپ جیمز وب یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود و به همین منظور روند تکامل را پشت سر می‌گذارد.

این تلسکوپ با پشت سر گذاشتن مراحل تکمیلی به پرتاب نهایی خود که برای سال ۲۰۲۱ ترسیم شده است نزدیکتر می‌شود.

براساس آنچه ناسا اعلام کرده است، قرار است این تلسکوپ جدید شکل‌گیری و تکامل نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری ستاره‌ها و تهیه تصاویر از سیارات فراخورشیدی را به سرانجام برساند.

جیمز وب به طور قابل ملاحظه‌ای قدرتمندتر از هابل است و برای مطالعه سیستم‌های خورشیدی از راه دور و گشتن در تاریخ جهان طراحی شده است.

رسیدن تلسکوپ جدید به این مرحله تلاشی چالش برانگیز برای ناسا بوده است؛ رونمایی از آن در ابتدا برای سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده بود، اما پیچیدگی ساخت و ساز، تعداد قطعات مورد نیاز و این واقعیت که پیچیده‌ترین تلسکوپ ساخته شده تا به امروز است منجر به بروز برخی از تأخیرها شد.

اگرچه، پس از آزمایش موفقیت آمیز آینه، محققان اطمینان دارند که سال آینده تلسکوپ جیمز وب راه‌اندازی خواهد شد.

..................

 

خبر: ساخت نمایشگری با فناوری جدید «مینی ال ای دی» 

شرکت چینی «بی او ای» مشغول توسعه نمایشگری ۲۷ اینچی با وضوح ۴K و فناوری مینی ال ای دی است؛ این فناوری دارای نسبت کنتراست بیشتری است و رنگ ها را بهتر نشان می دهد.

کارشناسان صنعت فناوری معتقدند فناوری مینی ال ای دی(Mini- LED) نسل آینده تکنولوژی نمایشگر است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان در سراسر چین روی توسعه آن تمرکز کرده اند.

به گفته محققان در مقایسه با پنل های ال سی دی که در آنها از ال ای دی های معمولی استفاده شده، این فناوری نسبت کنتراست بیشتری دارد؛ نسبت کنتراست یکی از مشخصات نمایشگر است که در حقیقت نسبت روشنایی درخشان‌ترین رنگ (سفید) به روشنایی تاریک‌ترین رنگ (سیاه) قابل تولید به وسیله صفحه نمایش را نشان می دهد. به عبارت دیگر این فناوری رنگ ها را بهتر نشان می دهد.

با توجه به آنکه سامسونگ و ال جی از بازار تولید ال سی دی خارج شده اند و بقیه تولیدکنندگان نیز روی فناوری ال ای دی تمرکز می کنند، شرکت های چینی به دنبال راهی برای احیای صنعت تولید نمایشگر هستند و به همین دلیل به فناوری مینی ال ای دی روی آورده اند.

..................

 

خبر: هوندا و جنرال موتورز خودروی برقی جدید می‌سازند

دو شرکت خودروسازی هوندا و جنرال موتورز از همکاری با یکدیگر برای تولید خودروی برقی جدید خبر داده اند.

دو شرکت قبلاً هم برای تولید خودروهای برقی همکاری کرده بودند که نتیجه آن تولید دو خودروی برقی بود؛ در خودروی برقی جدید از باتری‌های جدید اولتیوم استفاده شده که ساخت جنرال موتورز هستند.

در مقابل، تولید بخش عمده دیگر تجهیزات و قطعات خودروی برقی جدید مشترک و به خصوص طراحی خارجی آن توسط هوندا صورت می‌گیرد. پلتفرم خودروی تازه به صورت ماژولار طراحی می‌شود تا تعویض و تغییر بخش‌ها و قطعات مختلف آنها تسهیل شود.

ممکن است در آینده از پلتفرم یاد شده برای تولید خودروهای شاسی بلند هامر و کادیلاک نیز استفاده شود.

هوندا اعلام کرده که در خودروی مشترک با جنرال موتورز از سیستم فرمان و شاسی پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که هدایت آنها را تسهیل می‌کند. انتظار می‌رود کار تولید نخستین خودروی مشترک دو شرکت ظرف دو تا سه سال آینده آغاز شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

14966