۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ در کشور رونمایی شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، گروه تحقیقاتی «آی مِد» متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که تحت نظر دکتر حمید رضا ربیعی استاد هوش مصنوعی با همکاری دکتر حسین قناعتی استاد رادیولوژی و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، اصفهان و کرمان با حمایت مرکز نوآوری پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به توسعه سامانه‌ای هوشمند به عنوان دستیار متخصصین رادیولوژی شده اند که سرعت و دقت تشخیص کووید ۱۹ را از طریق پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه افزایش می‌دهد.
سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ با استفاده از نوآوری در پیش پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه و الگوریتم‌های یادگیری ژرف می‌تواند ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی‌شوند را تشخیص داده و حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه کند.
این سامانه با ویژگی‌های منحصر به فرد جزو معدود سامانه‌های موجود دنیا با دقت و سرعت بالا در تشخیص کووید ۱۹ است و آماده خدمت‌رسانی رایگان به صورت برخط و غیر برخط در همه مراکز درمانی جهان است.
به گفته دکتر حمیدرضا ربیعی عضو کمیته هوش مصنوعی سازمان بهداشت جهانی و استاد هوش مصنوعی دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح سامانه تشخیص پونومی کووید ۱۹ از طریق تصاویر سی تی اسکن، حتی در مواردی که بیماری توسط پزشک قابل تشخیص نبوده، به واسطه این سامانه قابل تشخیص است. همچنین با توجه به اینکه رادیولوژیست در کشور کم است و در بسیاری از مناطق در شهرهای کوچک رادیولوژیست وجود ندارد، می‌توان از این سامانه به خوبی بهره برد.
شایان ذکر است نخستین سامانه تشخیص پونومی کویید ۱۹ با بیش از ۹۷ درصد دقت، امروز شنبه ۱۶ فروردین با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران رونمایی شد.

 


نظرات : 0

ثبت نظر

26434