۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 5 آوریل 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

پتنت جدید اپل برای کمک به عکاسی توسط کم‌بینایان!

شرکت اپل هفته گذشته اعلام کرد که یک برنامه دوربین برای گوشی‌های نسل بعدی آیفون خود در نظر گرفته است که این برنامه با دستورات صوتی به کاربران کم‌بینا کمک می کند تصاویر بهتری ثبت کنند. 

این برنامه دوربین(camera app) صحنه مورد نظر برای عکاسی را تجزیه و تحلیل کرده و به کاربران می‌گوید چهره‌ها در کجای کادر قرار دارند.

این برنامه پس از به دست آوردن یک یا چند تصویر از صحنه، کثرت اشیا یا افراد حاضر در صحنه را تشخیص می‌دهد و صحنه را برای افراد کم بینا در قالب فایل صوتی توضیح می‌دهد. در برنامه مذکور همچنین این امکان وجود دارد که قبل از گرفتن عکس، به کاربر بگوید که دوربین را دقیقا در کجا قرار دهد.

این اختراع با عنوان "دستگاه‌ها، روش‌ها و رابط‌های گرافیکی کاربر برای کمک به ثبت عکس"(Devices, Methods, and Graphical User Interfaces for Assisted Photo-Taking) ثبت شده است.

یکی از مهمترین دلایل تمرکز اپل بر بهبود دوربین این است که مشتریان به کیفیت دوربین اهمیت می‌دهند و این روزها عکس‌های زیادی با گوشی‌های خود می‌گیرند.

.....................

 

 

 

ربات‌ها به کمک کادر درمان شتافتند!

طی روزهای گذشته، ربات‌های جدیدی به کمک پزشکان در ایتالیا آمده‌اند تا با کنترل بیماران مبتلا به کرونا که در وضعیت وخیمی هستند توسط آنان،از مرگ‌ومیر هرچه بیشتر کادر درمان در این کشور جلوگیری شود. 

در همین راستا، بیمارستانی در مرز کوهستانی ایتالیا با سوئیس، ۶ ربات را به خدمت گرفته است.

تامی یکی از شش ربات جدیدی است که به پزشکان و پرستاران بیمارستان سیرکولو در شمال ایتالیا برای مراقبت از بیماران کروناویروس کمک می‌کند.

این ربات‌ اطلاعات تجهیزات موجود در اتاق بیمار را به کادر درمانی منعکس می‌کند و بیماران می‌توانند از طریق آن صدای ضبط شده خود را برای پزشکان ارسال کنند.

خواندن پیام های ارسالی ربات ها، به پزشکان امکان می دهد وارد بخش مراقبت های ویژه نشوند و علائم حیاتی بیماران را از روی صفحات رایانه در اتاق های مجزا کنترل کنند.

هدف اصلی از بکارگیری این ربات‌ها، کاهش میزان ارتباط مستقیم کادر درمانی و بیماران است تا از این طریق خطر آلوده شدن کادر درمانی کاهش یابد.

.....................

 

 

 

معمای ۱۴۰۰ ساله ستاره شناسان ژاپنی‌ حل شد! 

به تازگی ستاره شناسان موسسه ملی تحقیقات قطبی ژاپن،‌ معمای ۱۴۰۰ ساله نشانه قرمز(Red Sign) آسمان را حل کردند.

طبق سوابق تاریخی، در ۳۰ دسامبر ۶۲۰ ، نشانه  قرمز رنگی به شکل دم قرقاول در آسمان ژاپن ظاهر شد. در آن زمان ، این علامت یک نشانه شوم و بد محسوب می‌شد. طی این سال‌ها دانشمندان مدرن این موضوع را  مورد بررسی قرار می‌دادند و تصور می‌کردند که این پدیده می‌تواند ناشی از شفق قطبی یا دنباله دار باشد، اما هیچکدام از این‌ها دلایل کاملاً منطقی نبودند.

محققان، مطالعه خود را با مقایسه توصیف تاریخی و درک و توصیف مدرن از شفق‌های قطبی شروع کردند. آنها دریافتند اگرچه شفق‌های قطبی غالباً سبزرنگ هستند اما بسته به اینکه عناصر موجود در جو زمین توسط ذرات باردار که توسط خورشید پاشیده شده‌اند، فعال می‌شوند، می‌توانند به رنگ‌های دیگری از جمله قرمز نیز ظاهر شوند.

این تیم مشاهدات جدیدتری از شفق‌های قطبی قرمز رنگ را که همانند شفق قطبی ژاپن بود، مشاهده کردند. محققان همچنین نقشه‌هایی را که میدان مغناطیسی متغیر زمین در آن زمان(سال ۶۲۰) بود را نقشه‌برداری کردند و دریافتند که ژاپن در آن زمان برخلاف امروز که دارای ۲۵ درجه عرض مغناطیسی است، دارای عرض مغناطیسی حدود ۳۳ درجه بوده است.

محققان همچنین فرضیه دیگری راجع به «نشانه قرمز» مطرح و بررسی کردند و آن این بود که این نشانه ممکن است به دلیل وجود یک دنباله دار نیز بوده است؛ اما این فرضیه صحیح نبود چراکه آنها دریافتند دنباله دارها معمولاً به رنگ قرمز نیستند و احتمال حضور دنباله دارها در آن زمان نیز بسیار پایین بوده است.

این مطالعه یک نمونه جالب و موفق است که نشان می‌دهد علم مدرن می‌تواند با بررسی اسرار ژاپن باستان به نکات مهمی دست پیدا کند.

.....................

 

 

 

رونمایی از لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس مجهز به دو نمایشگر! 

ایسوس از لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 15 رونمایی کرده که به گفته این شرکت، نخستین لپ تاپ با دو نمایشگر است که به طور ویژه برای گیمینگ طراحی شده است.

لپ تاپ  Zephyrus Duo 15 GX550 از تاچ پد قرار گرفته در سمت راست کیبورد بهره می برد و با توجه به این که کاربران هدف این مدل، گیمرها هستند که معمولاً از ماوس استفاده می کنند، مکان تاچ پد احتمالاً از دید آنها اهمیت چندانی ندارد.

نمایشگر لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 15 ابعاد 15.6 اینچی دارد که بسته به مدل، از پنل با رزولوشن 4K و رفرش 60 هرتز و پشتیبانی از 100 درصد فضای رنگی RGB یا پنل 1080p و 300 هرتز و با نرخ پاسخدهی 3 میلی ثانیه ای بهره می برد.

نمایشگر دوم که در بالای کیبورد قرار گرفته، ابعاد 14.1 اینچی دارد و رزولوشن 3840 در 1100 پیکسل و نرخ 60 هرتز را ارائه می دهد. علاوه بر این می توانید بخش بالایی نمایشگر دوم را برای مشاهده راحت تر، با زاویه 13 درجه به سمت بالا حرکت دهید.

اما کاربرد نمایشگر دوم چیست؟ تصور کنید می توانید می توانید حین بازی، صفحه توییچ را در نمایشگر دوم باز کنید. ایسوس همچنین اعلام کرده که با توسعه دهندگان مختلف همکاری کرده تا برنامه هایی از جمله ابزارهای فتوشاپ با نمایشگر دوم سازگار باشند.

گران قیمت ترین مدل لپ تاپ ROG Zephyrus Duo 15 از نمایشگر 4K، پردازنده Core i9-10980HK، رم 32 گیگابایتی، 2 ترابایت فضای ذخیره سازی (با پیکربندی RAID) و کارت گرافیک RTX 2080 Super بهره می برد. این مدل که از 12 خرداد ماه روانه بازار می شود 3700 دلار قیمت دارد.

مدل مجهز به نمایشگر 300 هرتزی در 9 تیر با قیمت 3500 دلار روانه بازار می شود و از کارت گرافیک و پردازنده مشابه بهره می برد اما در عوض 16 گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه داخلی از نوع PCIe دارد. در نهایت مدل 3000 دلاری به پردازنده Core i7-10875H، رم 32 گیگابایتی، 2 ترابایت فضای ذخیره سازی (با پیکربندی RAID) و کارت گرافیک RTX 2070 Super مجهز شده است.

ظرفیت باتری همه مدل ها، 90 وات ساعتی است و شارژ توسط درگاه USB-C (با پشتیبانی از تاندربولت 3) انجام می شود.

.....................

 

 

رونمایی از سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ 

محققان دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، موفق به طراحی و ساخت سامانه ای شدند که می تواند به وسیله هوش مصنوعی و سی تی اسکن، کووید ۱۹ را در کمتر از چند دقیقه تشخیص دهد.

سامانه تشخیص پنومونی کووید ۱۹ با استفاده از نوآوری در پیش پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه و الگوریتم‌های یادگیری ژرف می‌تواند ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی‌شوند را تشخیص داده و حجم ناحیه عفونی را نیز در مدت زمان بسیار کوتاهی با دقت بسیار بالا محاسبه کند.

این سامانه با ویژگی‌های منحصر به فرد جزو معدود سامانه‌های موجود دنیا با دقت و سرعت بالا در تشخیص کووید ۱۹ است و آماده خدمت‌رسانی رایگان به صورت برخط و غیر برخط در همه مراکز درمانی جهان است.

حتی در مواردی که بیماری توسط پزشک قابل تشخیص نبوده، به واسطه این سامانه قابل تشخیص است. همچنین با توجه به اینکه رادیولوژیست در کشور کم است و در بسیاری از مناطق در شهرهای کوچک رادیولوژیست وجود ندارد، می‌توان از این سامانه به خوبی بهره برد.

.....................

 

 

هوش مصنوعی گوگل تصاویر کاربران را به اثر هنری تبدیل می‌کند! 

گوگل به تازگی اعلام کرده که یک ابزار هوش مصنوعی به نام Art Transfer را به اپلیکیشن «Arts & Culture» افزوده که تصاویر را تبدیل به یک اثر هنری می‌کند.

این ویژگی از فناوری‌های هوش مصنوعی برای عکاسی و تبدیل آن به نوعی از سبک هنری در دنیای نقاشی استفاده می‌کند؛ به عنوان مثال شما می‌توانید از حیوان خانگی خود عکس بگیرید و سپس با استفاده از Art Transfer، آن را به یکی از آثار «لی کرزنر» و «فرانتس مارک» یا نقاشان مشهورتر، «لئوناردو داوینچی» و «ادوارد مونک» تبدیل کنید.

استفاده از ویژگی جدید بسیار ساده و سرگرم‌کننده است. در حقیقت می‌توان آن را نسخه هنری اپلیکیشن Prisma دانست. قابلیت Art Transfer سوژه‌های ساده و حتی کسل‌کننده مانند صندلی را به یک اثر هنری جالب تبدیل می‌کند.

بسیاری از آزمایش‌های گوگل Arts & Culture مشخص کرد زمانی که هنر و تکنولوژی با هم ترکیب می‌شوند، چه نتیجه‌ای دارد. در این زمینه هوش مصنوعی می‌تواند یک ابزار قدرتمند نه تنها برای هنرمندان، بلکه برای افراد عادی نیز باشد تا از راه‌های جدید، هنر را یاد بگیرند.

ابزار جدید گوگل با استفاده از فیلترها چنین تغییری را اعمال نمی‌کند، بلکه با استفاده از راه‌های کاملا متفاوتی یک اثر هنری در اختیار شما قرار می‌دهد. این فرایند روی دستگاه شما انجام می‌دهد و اطلاعات به سرورهای گوگل ارسال نمی‌شوند. گوگل با همکاری موسسات هنری مختلف در سراسر جهان موفق به توسعه این ابزار شده است.

برای بررسی این قابلیت، اپلیکیشن Arts & Culture را برای سیستم عامل اندروید از این لینک و برای سیستم عامل iOS از این لینک دانلود کنید.

.....................

 

 

 

تولید رایانه جیبی با قابلیت گوشی های نسل پنجم! 

شرکت پلنت کامپیوترز اخیرا از تولید رایانه ای جیبی با صفحه کلید فیزیکی و امکانات گوشی های هوشمند خبر داده که با فناوری مخابراتی نسل پنجم نیز سازگاری دارد.

رایانه  آسترو اسلاید به شکل تاشو و جیبی قابل استفاده بوده و دارای یک نمایشگر لمسی 6.53 اینچی است. با باز کردن این رایانه جیبی می توان آن را مانند یک لپ تاپ مورد استفاده قرار داد.

تایپ با صفحه کلید این محصول نیز بدون مشکل خاصی ممکن است. همچنین می توان نمایشگر این رایانه را از آن جدا کرد و روی صفحه کلید قرار داد.

این رایانه شبیه به گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید 10 بوده و امکان نصب سیستم عامل لینوکس نیز روی آن وجود دارد. پردازنده مدیاتک دیمنسیتی 1000 ، دوربین 48 مگاپیکسلی در پشت، یک دوربین سلفی، شش گیگابایت رم، امکان نصب دو سیم کارت و 128 گیگابایت حافظه داخلی از جمله دیگر امکانات این گوشی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

29434