۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

چگونگی پیشرفت پروژه‌های کلیدی حوزه فضایی تشریح شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در جلسه‌ای که با حضور مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فضایی برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه در نتیجه همکاری دو مجموعه، پیشرفت‌های خوبی در پروژه‌های فضایی کشور صورت گرفته است، برای هر نوع همکاری با سازمان فضایی ایران اعلام آمادگی کرد.

 

 

براری با اشاره به این موضوع که پروژه‌های فضایی از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، اظهار داشت: امیدواریم امسال، مدل پروازی سه پروژه بزرگ حوزه فضایی کشور شامل سامانه انتقال مداری، ماهواره سنجشی پارس ۱ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲، بنا بر برنامه پیش‌بینی شده تکمیل شود و پروژه مهم دیگر، یعنی ماهواره مخابراتی ناهید ۱ نیز با انجام هماهنگی‌های لازم با مجری پرتابگر و تدارک امورات مربوط، در مدار قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه پژوهشگاه فضایی ایران، اتاق فکر حوزه فضایی است، گفت: باید از ظرفیت موجود در این پژوهشگاه به خوبی بهره برد. یکی از اقدامات مهم ما به‌روزرسانی برنامه‌های فضایی کشور در حوزه‌هایی چون توسعه سامانه‌های فضایی و محموله‌های مخابراتی و فناوری‌های ناوبری فضاپایه است که پژوهشگاه در این زمینه می‌تواند نقش مهم و سازنده‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های خوبی که پژوهشگاه فضایی ایران در عرصه بین‌الملل در سال قبل داشته از جمله شرکت در اجلاس کوپوس و ارائه گزارش فعالیت‌های کشور در کاربرد فناوری فضایی در سیل سال ۹۸ و همچنین توانمندی‌ها و ظرفیتی که در این خصوص در پژوهشگاه وجود دارد، خواستار گسترش همکاری‌های دومجموعه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی برای توسعه ارتباطات بین‌الملل شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید به لزوم توسعه زیرساخت‌ها در حوزه فضایی افزود: باید تلاش شود پروژه بین‌المللی ماهواره کوچک دانشجویی که از سوی اپسکو در پژوهشگاه فضایی ایران باهمکاری سه دانشگاه کشور صورت می‌گیرد به خوبی به سرانجام برسد و از ظرفیت‌های خوب این ارگان بین‌المللی استفاده موثر ببریم.

وی افزود: در مجامع بین‌المللی، بحث‌های چالشی بسیاری وجود دارد، از جمله در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای، تعیین مرز هوا و فضا، ترافیک و زباله‌های فضایی، ماهواره‌های سوخت‌رسان به مدار ژئو و موضوعات چالشی دیگر که برای مشارکت و پاسخ‌گویی به این مباحث، نیاز به تعامل و هماهنگی بیشتری میان مراکز فضایی کشور است.

رئیس سازمان فضایی ایران در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در زمینه توسعه کسب و کارهای فضاپایه، اظهار کرد: پژوهشگاه فضایی ایران نیز با عنایت به ظرفیت‌های موجود خود، می‌تواند با ایجاد مراکز نوآوری در پژوهشکده‌های استانی، موتور محرک این کسب و کارها باشد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به جهش تولید، گفت: مجموعه‌های فضایی کشور نیز باید بررسی کنند که چگونه می‌توان در این موضوع و نیز حوزه فضای مجازی مشارکت فعال داشته باشند. به همین دلیل خواستار تدوین برنامه جامع ترویج فناوری فضایی با همکاری واحدهای ذی‌ربط در سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران هستیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

75546