۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌‌شنبه 6 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تعیین قند خون دیابتی‌‌ها با چشمک زدن! 

محققان دانشگاه علم و فناوری پوهانگ(Pohang) کره جنوبی با تولید یک لنز هوشمند، جایگزینی برای آزمایش خون پیدا کرده‌اند.

این لنز هوشمند که از راه دور و به صورت بیسیم عمل می‌کند، فقط با چشمک زدن بیمار، میزان قند خون را مشخص می‌کند.

این لنز از فناوری تراشه استفاده و سطح قند خون را از طریق رگ‌های خونی در پشت پلک‌ها شناسایی می‌کند.

محققان این پروژه گفته‌اند که این فناوری جدید پتانسیلی بالقوه برای استفاده از لنزهای تماسی در نظارت و درمان علائم دیابت با داروی کمکی از راه دور را دارد.

این لنزها می‌توانند جایگزینی برای آزمایش خون تهاجمی باشد و در عین حال، راه را برای درمان برخی از بیماری‌های چشمی هموار کنند.

..................

 

خبر: پهپادی که منشا نشت پرتوهای مضر را شناسایی می‌کند 

پهپاد طراحی شده توسط گروهی از مهندسان جمهوری چک، یک کوادکوپتر بی سرنشین بوده و مجهز به ابزاری تخصصی به منظور شناسایی پرتوهای مختلف و ردگیری مسیر جابجایی آنها با هدف یافتن منشأ نشت است.

از این پهپادها می‌توان بعد از وقوع سوانح طبیعی برای شناسایی محل نشت گاز یا تشعشعات رادیواکتیو استفاده کرد؛ همچنین پهپادهای یادشده قادر به کشف نشت مواد خطرناک مختلف از نیروگاه‌های هسته‌ای هستند.

پهپادهای مذکور بعد از شناسایی موارد نشت، با تعقیب ذرات معلق در هوا، سیر جابجایی آنها را بررسی کرده و در نهایت با سرعت مناسبی محل اصلی نشت را می‌یابند.

قابلیت حرکت و مسیریابی در محیط‌های بسته که استفاده از جی پی اس در آنها ممکن نیست، مزیت دیگر این پهپادهاست. بدین منظور از حسگرهای خاصی استفاده می‌شود که شناسایی موانع و جلوگیری از برخورد با آنها را ممکن می‌کند.

محققان می‌گویند کارآیی این روش بسیار بیشتر از روش‌های سنتی شناسایی پرتوهای مضر بوده و هزینه آن نیز کمتر است.

..................

 

خبر: نتایج امیدوارکننده واکسن جدید کووید ۱۹ در میمون‌ها

برای نخستین بار یکی از واکسن‌های کووید ۱۹ در حال توسعه، از ابتلای میمون‌های ماکاک ریزوس به ویروس کرونا جلوگیری کرده است.

این واکسن بر اساس فرمولاسیونی قدیمی و شامل نسخه شیمیایی و غیرفعال ویروس تولید شده است؛ واکسن مذکور هیچ عوارضی در میمون‌ها ایجاد نکرد.

محققان شرکت Sinovac Biotech (یک شرکت خصوصی چینی) دو دوز مختلف از واکسن کووید ۱۹ را به ۸ میمون ماکاک دادند. ۳ هفته بعد، ویروس SARS-CoV-۲ به ریه میمون‌ها منتقل شد اما در بدن هیچکدام عفونت وسیع رصد نشد.

میمون‌هایی که دوز بالاتری از واکسن را دریافت کردند، نسبت به ویروس واکنش بهتری نشان دادند. ۷ روز پس از انتقال ویروس به بدن این حیوانات، محققان هیچ اثری از آن در ریه یا pharynx میمون‌ها رصد نکردند. حیواناتی که دوز کمتری دریافت کردند به عفونتی کنترل شده، مبتلا شدند.

آزمایش بالینی این واکسن در ۱۶ آوریل آغاز شده است.

..................

 

خبر: اپل موزیک به تلویزیون‌های سامسونگ افزوده می‌شود

به‌نظر می‌رسد اپل یکی دیگر از سرویس‌های خود را در قالب اپلیکیشن به تلویزیون‌های سامسونگ آورده است.

از امروز کاربران تلویزیون‌های سامسونگ می‌توانند از سرویس اپل موزیک نیز برخوردار شوند. اپلیکیشن اپل موزیک برای تلویزیون‌هایی از سامسونگ قابل دسترس است که از سال ۲۰۱۸ به بعد معرفی ‌شده باشند.

همچنین در حال حاضر سرویس اپل موزیک در بیش از ۱۰۰ کشور قابل استفاده توسط دارندگان تلویزیون‌های سامسونگ خواهد بود.

مشترکان سرویس اپل موزیک می‌توانند به استریم موسیقی دلخواه‌شان پرداخته و همچنین رادیوی Beats 1 را گوش فرا دهند.

جالب است بدانید استفاده از این اپلیکیشن کاملا مستقل است و دارندگان تلویزیون‌های سامسونگ نیازی به دستگاه‌های اپل یا ارسال آهنگ‌ها به دستگاه از طریق ایرپلی ندارند.

تلویزیون‌های سامسونگ فقط به اپل موزیک محدود نیستند و علاقه‌مندان می‌توانند از اسپاتیفای نیز استفاده کنند. در حال حاضر امکان تماشای موزیک ویدیوها نیز از طریق اپلیکیشن اپل موزیک فراهم شده است و همچنین سرویس «در خانه با اپل موزیک» نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این سرویس برای تشویق مردم برای خودقرنطینگی در شرایط بحرانی گسترش بیماری کرونا در نظر گرفته شده است.

لازم به یادآوری است سال گذشته نیز سامسونگ و اپل با معرفی اپلیکیشن آیتونز برای تلویزیون‌های سامسونگ بسیاری از کاربران را غافلگیر کردند.

..................

 

خبر: ناسا دستگاه ونتیلاتور ساخت

یکی از دستگاه‌هایی که در روزهای کرونایی مورد نیاز است، دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور است.

ناسا هم برای کمک به رفع کمبود این دستگاه‌ها، یک ونتیلاتور با قابلیت تولید انبوه ساخته که به اختصار "VITAL" نام گرفته است.

محققان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا(JPL) این ونتیلاتور را در ۳۷ روز توسعه داده‌اند تا ونتیلاتورهای سنتی در بیمارستان‌ها برای بیمارانی که وضعیت وخیمی دارند، آزاد شوند؛ چرا که در حال حاضر بیمارستان‌های آمریکا با کمبود دستگاه ونتیلاتور مواجه هستند.

مایکل واتکینز مدیر آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می گوید: ما در ساخت فضاپیماها تخصص داریم نه ساخت وسایل پزشکی. وقتی محققان آزمایشگاه ما دریافتند که جامعه پزشکی و مردم نیاز به کمک دارند، به این ترتیب وظیفه خود دانستند که از نبوغ بالای خود برای کمک به این بحران بهره بگیرند.

برای استفاده از "VITAL" مانند دستگاه‌های ونتیلاتور معمولی لازم است لوله اکسیژن در مجاری تنفسی بیمار قرار گیرد تا بتواند نفس بکشد.

"VITAL"  برای تولید سریع‌تر و تعمیر و نگهداری آسان‌تر طراحی شده است و نسبت به دستگاه‌های ونتیلاتور معمولی از یک هفتم قطعات آن‌ها استفاده می‌کند.

موسسه فناوری کالیفرنیا قصد دارد مجوزهای رایگان برای این دستگاه ارسال کند و به دنبال تولیدکننده برای تولید انبوه این دستگاه است.

نظرات : 0

ثبت نظر

87907