۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌‌شنبه 13 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: شبیه‌سازی رایانه‌ای کرونا در بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان 

آزمایشگاه سرن در سوئیس قصد دارد با استفاده از ده هزار پردازنده قدرتمند رایانه‌ای، طرحی را برای شبیه سازی برخی پروتئین‌های موجود در ویروس کرونا اجرا کند.

محققان امیدوارند با شبیه سازی عملکرد پروتئین‌های تشکیل دهنده ویروس کرونا بتوانند روش‌های درمانی جدیدی برای مقابله با این بیماری بیابند و به روند تولید واکسن کرونا نیز کمک کنند.

در آزمایشگاه سرن بیش از ۲۳۰ هزار پردازنده رایانه‌ای و ۱۵ هزار رایانه سرور قدرتمند وجود دارد که هر روز ۲۴ ساعته مشغول به کار هستند و امید می‌رود استفاده از این ظرفیت به محققان و پزشکان کمک کند تا تحقیقات خود برای مقابله با کرونا را تسریع کنند.

سرن نرم افزاری متن باز هم برای افزایش تحقیقات در این زمینه طراحی کرده و مجموعه این خدمات را در قالب طرحی موسوم به Folding@home در دسترس علاقمندان قرار داده است.

این آزمایشگاه با صدور بیانیه‌ای در این زمینه تصریح کرده است که ویروس کرونا نیز مانند سایر ویروس‌ها دارای پروتئین‌هایی است که از آنها برای بازتکثیر خود و عبور از سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند.

پروژه Folding@home به درک بهتر عملکرد این پروتئین‌ها کمک می‌کند و این امر گام مهمی برای تولید داروهای جدید ضدکرونا خواهد بود.

..................

 

خبر: اپل باز کردن قفل آیفون با ماسک را ممکن می‌کند! 

اپل در آپدیت جدید iOS به کاربران کمک می کند بدون برداشتن ماسک خود و با استفاده از قابلیت «فیس آی دی» قفل آیفون خود را باز کنند.

این ویژگی در آپدیت iOS.13.5 وجود دارد و به کاربران اجازه می دهد به جای باز کردن قفل دستگاه با فناوری شناسایی صورت، یک راست به سراغ رمز ورودی بروند.

این درحالی است که در مدل های جدید آیفون از جمله آیفون ۱۱ کاربران با استفاده از فناوری تشخیص چهره می توانند قفل دستگاه خود را باز کنند.

به این ترتیب علاوه برآنکه در وقت کاربران صرفه جویی می شود از ایجاد شرایط غیر ایمن نیز جلوگیری می شود. با کمک این ویژگی جدید افراد مجبور به برداشتن ماسک خود برای باز کردن قفل دستگاه نیستند.

در حال حاضر کاربران آیفون های حاوی فناوری شناسایی صورت، باید منتظر بمانند تا قابلیت Face ID هویت فرد را تایید کند و در مرحله بعد کد ۶ رقمی را وارد و قفل دستگاه را باز کنند.

..................

 

خبر: اپلیکیشن رصد کرونا در انگلیس با استفاده از بلوتوث! 

اپلیکیشن اختصاصی انگلیس برای ردگیری و شناسایی افراد مبتلا به کرونا در حال طراحی است و پیش بینی می‌شود ظرف دو تا سه هفته آینده در دسترس عموم قرار بگیرد.

طراحی این اپلیکیشن با همکاری شرکت ان اچ اس ایکس صورت می‌گیرد؛ دولت انگلیس اعلام کرده که عموم مردم این کشور باید از اپلیکیشن ردگیری کرونا در سطح ملی استفاده کنند تا بتوان به کاهش شیوع ویروس مذکور امیدوار بود.

اپلیکیشن یادشده با بررسی موقعیت جغرافیایی افراد مبتلا به کرونا، به سایرین در مورد عبور از محله‌های آلوده به این ویروس یا رد شدن از کنار مبتلایان به کرونا هشدار می‌دهد. بر این اساس افراد می‌توانند مسیرهای ایمن تری را در حین رفت و آمد در مناطق مختلف انتخاب کنند تا احتمال ابتلای آنها به کرونا کمتر شود. اپلیکیشن یادشده بر مبنای استفاده از فناوری بلوتوث عمل می‌کند.

دولت انگلیس امیدوار است حداقل ۶۰ درصد از مردم این کشور اپلیکیشن یادشده را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهند تا بتوان ویروس کرونا را مهار کرد.

پیش از این شرکت‌های گوگل و اپل از همکاری با یکدیگر برای عرضه اپلیکیشنی مشابه خبر داده و برخی کشورها هم از استفاده از آن استقبال کرده بودند؛ اما انگلیس بر استفاده از یک برنامه بومی و داخلی اصرار دارد.

..................

 

خبر: نخستین پرواز سفینه گردشگری «ویرجین گلکتیک» انجام شد

سفینه فضایی اسپیس‌شیپ‌تو(SpaceShipTwo) متعلق به شرکت فضایی ویرجین گلکتیک(Virgin Galactic) سرانجام برای نخستین بار از پایگاه جدید خود بنام اسپیس پورت امریکا(Spaceport America) به پرواز درآمد.

این پرواز فقط یک آزمایش پرواز نرم از ارتفاع ۵۰ هزار پایی بود، اما این پرواز باعث شد تا فضاپیما به هدف مورد نظر برسد و خلبانان نیز با فضای هوایی نیومکزیکو آشنا شدند.

این پرواز همچنین به ویرجین گلکتیک کمک می‌کند تا عملکرد سفینه خود را در مانورهای مشابه با آزمایش‌های قبلی مقایسه کند. ضمن اینکه شرکت "ویرجین گلکتیک" می‌گوید تمام پروتکل‌ها را برای ایمن نگه داشتن خدمه در مقابل ابتلا به بیماری همه گیر کووید-۱۹ رعایت کرده است و خدمه همگی ملزم به رعایت فاصله حداقلی از یکدیگر و پوشیدن ماسک بودند.

پروازهای آزمایشی بیشتری در راه خواهد بود و اکنون "ویرجین گلکتیک" بیش از هر زمان دیگری به هدف خود در راه اندازی گردشگری فضایی و بردن گردشگران متقاضی به یک سفر فضایی نزدیک است.

این شرکت تحت فشار قرار دارد تا کارهای خود را سریع‌تر به سرانجام برساند، چرا که وضعیت مالی آن مدتی است که وخیم است و تا زمانی که سفینه به طور کامل راه اندازی نشود و گردشگران متقاضی مبالغی را پرداخت نکنند، پولی در کار نخواهد بود.

..................

 

خبر: دست مصنوعی که با ذهن کنترل می‌شود!

برای نخستین بار یک بازوی پروتزی توسط گروهی بین المللی از محققان تولید شده که به سلسله اعصاب بدن انسان متصل می شود؛ بنابراین می توان حرکت های آن را با مغز کنترل کرد. در واقع افراد با فکر کردن می توانند این بازوی پروتزی را حرکت دهند.

بازوی پروتزی جدید خود دارای سلسه اعصاب مفصلی است و به طور مستقیم به اعصاب بقیه بدن متصل می شود و کاربران می توانند آن را از طریق ذهن خود هدایت کرده و به آن فرمان دهند. این بازوی پروتزی تا بدان حد پیشرفته است که برای استفاده از آن نیازی به آموزش وجود ندارد.

کاشت الکترودهایی در این بازوی پروتزی استفاده از آن برای باز و بسته کردن دست ها را هم ممکن می کند. همچنین در این محصول حسگرهایی برای برآورد شکل تماس و درک میزان فشار نیز وجود دارد. با انتقال این اطلاعات به مغز افراد از لمس اشیا و ویژگی های آنها مطلع می شوند.

نظرات : 0

ثبت نظر

82344