۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌‌دوشنبه 15 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تشخیص بمب در فرودگاه‌ها با بینی الکترونیکی! 

شرکت ایرباس قصد دارد از یک بینی الکترونیکی فوق‌العاده حساس برای تشخیص بمب در فرودگاه‌ها استفاده کند که توسط یک استارتاپ ساخته شده و از سلول‌های بیولوژیکی زنده استفاده می‌کند و می‌تواند مانند سگ‌های بمب‌یاب به کشف بمب‌ها بپردازد.

این شرکت اقدام به استفاده از این حسگرهای شبیه به عروس دریایی می‌کند که توسط استارتاپکونیکو(Koniku) ساخته شده است. ایرباس می‌خواهد این حسگر را در ادامه سالجاری در تونل غربال‌گری و نظارت چندین فرودگاه مستقر کند.

این حسگر از پردازنده‌های سیلیکونی تقویت شده توسط سلول‌های زنده استفاده می‌کند. این فناوری قادر به تشخیص بوی بمب و مواد منفجره است. این حسگر، هوا را تنفس می‌کند و اساساً به شما می‌گوید که چه چیزی در هوا است. در واقع سلول‌های بیولوژیکی، سلولهای "Hek" یا آستروسیت‌ها(سلول‌های مغزی) را گرفته و آنها را به طور ژنتیکی برای تبدیل شدن به گیرنده‌های بویایی اصلاح می‌کند.

..................

 

خبر: آیفون ۱۲ در ۴ مدل عرضه می شود 

در گزارشی جدید فاش شده است که آیفون ۱۲ برخلاف آیفون‌های قبلی در ۴ نسخه عرضه می شود و همه دستگاه ها مجهز به نمایشگر او ال ای دی و اینترنت ۵G هستند.

جان پروسر یکی از کاربران توئیتر که همیشه اطلاعاتی درباره دستگاه های اپل را منتشر می کند، خبر مذکور را فاش کرده است. به گفته او، این گوشی‌های هوشمند با نام‌های آیفون ۱۲ مینی، ۱۲ پلاس یا مکس، ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس از راه می‌رسند.

همه این دستگاه ها نمایشگر OLED خواهند داشت و بریدگی روی صفحه جلویی نیز کوچکتر از آیفون‌های فعلی خواهد بود. ۲ مدل نخست آیفون ۱۲ با قاب آلومینیومی و  مدل‌های پرو نیز مانند آیفون ۱۱ پرو با قاب فولادی عرضه می شوند.

همچنین هر ۴ مدل مجهز به تراشه A۱۴ اپل خواهند بود و از اینترنت ۵G پشتیبانی می کنند. البته فقط مدل های پرو با شبکه های mmWave همخوان می شوند.

در کنار این موارد، مدل های ارزان تر آیفون ۱۲ تنظیمات دوربین پشتی دوتایی خواهند داشت اما نسخه پرو آن مجهز به دوربین ۳ تایی و اسکنر LiDAR خواهد بود.

رونمایی از آیفون ۲۰۲۰ به دلیل شیوع  کووید۱۹ به تعویق خواهد افتاد و پیش بینی می‌شود این دستگاه ها به جای سپتامبر در اکتبر یا نوامبر رونمایی شوند.

..................

 

خبر: تشخیص یک بیماری چشمی خطرناک با هوش مصنوعی  

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی شده‌اند که توسط آن می‌توانند علائم اولیه پیشرفت بیماری آب سیاه را شناسایی کنند.

بنا به گفته محققان، آزمایش مذکور می‌تواند ۱۸ ماه زودتر پیشرفت بیماری آب سیاه را در مقایسه با روش فعلی استاندارد طلا تشخیص دهد.

آزمایشی که پژوهشگران آن را ایجاد کرده‌اند، دارک(DARC) نام دارد و مخفف جمله تشخیص سلول‌های شبکیه آپوپتوزیس است. طی این آزمایش یک رنگ فلورسنت از طریق تزریق به بازو وارد جریان خون می‌شود و به سلول‌های شبکیه متصل می‌شود و باعث روشن شدن سلول‌های شبکیه که در فرایند آپوپتوز قرار دارند(نوعی مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول) می‌شود.

سلول‌های آسیب دیده هنگام معاینه چشم سفید به نظر می‌رسند. هرچه سلول‌های آسیب دیده بیشتری شناسایی شوند تشخیص آزمایش دارک دقیق‌تر خواهد بود.

در آزمایش بالینی فاز دوم دارک، محققان از الگوریتم هوش مصنوعی برای ارزیابی چشم ۶۰ فرد(۲۰ فرد مبتلا به آب سیاه و ۴۰ فرد تحت کنترل سالم ) استفاده کردند.

هوش مصنوعی نخست با تجزیه و تحلیل اسکن‌های شبکیه(پس از تزریق رنگ) افراد سالم آموزش داده شد. سپس از الگوریتم هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اسکن‌های شبکیه بیماران مبتلا به آب سیاه استفاده کردند.

محققان با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی مذکور توانستند ۱۸ ماه زودتر و پیش از اینکه فناوری تصویربرداری شبکیه استاندارد OCT استاندار طلا بتواند، موفق به تشخیص آسیب گلوکوماتوز پیشرونده شده و با بررسی داده‌های دارک دریافتند هر بیمار تقریبا تا چه حد گلوکوم پیشرونده داشت.

این نتایج بسیار امیدوار کننده است زیرا نشان می‌دهد آزمایش دارک می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی هنگام ترکیب با الگوریتم هوش مصنوعی استفاده شود.

این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی توسط آژانس نظارت بر دارو و محصولات بهداشتی بریتانیا(MHRA) و سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) تأیید شده است.

..................

 

خبر: بالگرد ناسا تا سه ماه دیگر به مریخ می‌رود 

ناسا در مراحل نهایی آماده سازی مریخ نورد perseverance برای سفر به سیاره سرخ است که اگر همه چیز طبق برنامه ریزی انجام شود، این بالگرد تا سه ماه دیگر به همراه مریخ‌نورد استقامت به سیاره سرخ ارسال می‌شود.

به گفته آنوگ مدیر پروژه بالگرد مریخی در آزمایشگاه JPL، تا به حال هیچکس یک بالگرد مریخی نساخته است.

بالگرد مریخی ناسا کوچک و مستقل است و با مریخ نورد perseverance ناسا سفر می‌کند و در حال حاضر قرار است در ژوئیه ۲۰۲۰ پرتاب شود.

این بالگرد قبلاً با موفقیت در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا مونتاژ و در شرایط مشابه با آنچه که در مریخ قرار دارند، از جمله با سطح مشابهی از گرانش آزمایش شده است.

..................

 

خبر: ویژگی‌های مک‌بوک پروی جدید منتشر شد 

اپل ظرف چند ماه آینده مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک پروی خود را روانه بازار می کند.

این مک بوک مجهز به پردازنده ۲.۳ گیگاهرتزی i7-۱۰۶۸NG۷ است که توان آن در حد ۴.۱ گیگاهرتز نیز در حال افزایش است.

 برای این مک‌بوک ۳۲ گیگابایت رم در نظر گرفته شده است. همچنین حداکثر ۴ ترابایت حافظه داخلی از نوع اس اس دی برای مک بوک مذکور در دسترس خواهد بود.

البته برخی مدل های این مک بوک دارای دو ترابایت حافظه اس اس دی خواهند بود.

پردازنده i7-۱۰۶۸NG۷ ، پردازنده نسل دهم اینتل از سری آیس لیک یو محسوب می شود که البته زمان عرضه رسمی آن هنوز مشخص نشده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

56746