۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

تقویم الکترونیکی: 21 خرداد «نخستین سالروز درگذشت پدر مدرسه‌سازی ایران»

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، زنده یاد محمدرضا حافظی در بیست و هشتم خرداد ۱۳۱۰ در سرای حافظ الصحه شهر بروجرد استان لرستان متولد شد؛ وی در خانواده‌ای خیّر و فرهنگ دوست، پرورش یافت. پدر او مصطفی حافظی از پایه‌گذاران صنعت برق و کارخانه آرد در شهر بروجرد بود.
دکتر حافظی، دوران مدرسه را در شهر بروجرد گذراند و پس از گذراندن تحصیلات دبیرستان، در دانشگاه شهید بهشتی ادامه تحصیل داد؛ در سال ۱۳۴۰ با مدرک کارشناسی ارشد در رشته معماری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی در جوانی در حوزه علمیه نیز تحصیل کرد و در ادامه، مدتی در آلمان سکونت داشت و سپس دکترای مدیریت بازرگانی را از دانشگاه نیوپورت کالیفرنیا دریافت کرد.

 

 
او از سال ۱۳۷۸ به ریاست جامعه خیرین مدرسه ساز کشور انتخاب شد و تا پایان عمر پر بهایش در این سمت باقی ماند.
از دیگر سمت های او می توان به استادی دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه شهید بهشتی، عضویت در کمیسیون ملی یونسکو و عضویت هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، اشاره کرد.
زنده یاد حافظی را می‌توان از پیشگامان و خیرین در عرصه مدرسه‌سازی به شمار آورد که زندگی و سرمایه خود را سال‌ها در این راه وقف و جمع کثیری از خیرین مدرسه‌ساز را شناسایی و به این مسیر هدایت کرد.
او همه ساله جمع کثیری از دانش آموزان و دانشجویان واجد شرایط بورسیه از سراسر کشور را همچون پدری دلسوز و مهربان تحت حمایت خود داشت. در همین راستا می‎توان به بورسیه بیش از یکصد دانشجوی برتر دانشگاه تهران و تعدادی از دانش آموزان کشور اشاره کرد.


از آثار برجسته او در طول حیات پر برکتش در زمینه مدرسه سازی، می توان پایه‌گذاری جامعه خیرین مدرسه ساز، مشارکت در ساخت بیش از ۵۰ درصد مدارس کشور، ساخت و نوسازی ۱۴ مدرسه در کشور با هزینه شخصی، ساخت و نوسازی مدارس ایرانیان خارج از کشور و تشویق به مشارکت در امور خیری و مدرسه‌سازی را عنوان کرد.
دکتر محمدرضاحافظی پدر مدرسه سازی ایران، روز سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، در سن ۸۸ سالگی در تهران درگذشت؛ یاد او گرامی و راهش پر رهرو.


نظرات : 0

ثبت نظر

87991