۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه ۲۰ مرداد

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تجربه کتابخوانی با اینترنت ۵G! 

کتابخانه ملی چین قصد دارد با احداث یک مرکز مجهز به فناوری ۵G تجربه‌ای نوین از خوانش کتاب‌ها برای افراد فراهم کند.

در این مرکز، کتاب‌ها به ویدئوهایی پانورامیک تبدیل شده‌اند که افراد می‌توانند با مشاهده آن، محتوای متون را به طور زنده تماشا کنند.

در همین راستا کتابخانه ملی چین قرارداد همکاری با شرکت ملی واردات و صادرات انتشارات چین امضا کرده تا با کمک یکدیگر مدلهای جدید خوانش کتاب با کمک فناوری ۵G، ویدئوهای پانورامیک و تصاویر هولوگرافیک را توسعه دهند.

در مرکز خوانش جدید، افراد می توانند در کتابخانه قدم بزنند، مجموعه‌های نفیس آن را بازدید کنند و با استفاده از یک پلتفرم آنلاین صفحاتی از کتاب را بخوانند.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی تولید داروهای کووید-۱۹ را بررسی می‌کند 

پژوهشگران آمریکایی، برای پیشگیری از کمبود دارو، روش جدیدی برای تولید داروهای کووید- ۱۹ ارائه داده‌اند که اکنون در مرحله آزمایش با یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی به سر می‌برد.

نرم‌افزار سینثیا(Synthia) می‌تواند به تولیدکنندگان دارو کمک کند تا کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راهبرد را برای تولید دارو پیدا کنند.

پژوهشگران این نرم‌افزار را تاکنون برای ارزیابی ۱۲ نوع دارو به کار گرفته‌اند و در حال حاضر آن را برای بررسی داروهای کووید- ۱۹ آزمایش می‌کنند؛ آنها پژوهش خود را به گزینه‌هایی محدود کرده‌اند که در آنها از مواد ارزان قیمت و فراوان استفاده شده است و به تجهیزات پرهزینه نیازی ندارند؛ در نتیجه می‌توان آنها را به صورت انبوه تولید کرد.

..................

 

خبر: صندل‌های دوستدار محیط‌ زیست از جنس جلبک!

محققان آمریکایی برای کاهش میزان زباله‌های مضر پلاستیکی که وارد اقیانوس‌ها می‌شوند، دمپایی‌هایی از جنس جلبک ساختند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در جریان یک تحقیق برای ساخت دمپایی های لاانگشتی و سایر کفش هایی که معمولا از پلاستیک انعطاف پذیر ساخته می شوند، موفق به تولید فوم های پلی‌اورتان( Polyurethane) از روغن جلبک شدند.

این دمپایی جدید، پس از ۱۶ هفته به کمپوست (پسماندهای آلی)  و خاک تجزیه می شود؛ به گفته محققان، این فوم قوانین تجاری مورد نیاز برای استفاده در کفپوش دمپایی های لاانگشتی و همچنین لایه بخش میانی این کفش ها را تامین می کند.

گفتنی است در برخی جزایر مانند اقیانوس هند، برآورد می‌شود که دمپایی‌های لاانگشتی و سایر کفش های ساده که برای کنار دریا استفاده می‌شود، حدود ۲۵ درصد زباله‌های پلاستیکی اقیانوس ها را تشکیل می‌دهند.

..................

 

خبر: ابداع روش تزریق بدون سوزن انسولین در چین

در چین روشی جدید برای تزریق انسولین به بدن ابداع شده که نیازی به استفاده از سوزن ندارد و مهم‌ترین مزیت آن کاهش درد ناشی از استفاده مداوم از سوزن است.

روش تزریق انسولین بدون اتکا به سوزن، مبتنی بر استفاده از یک مایع فشرده شده و انتقال آن به درون بدن از طریق منافذ پوست با استفاده از ابزاری است که قطر لوله آن کمتر از ۰.۱۴ میلیمتر است؛ این قطر کم و استفاده از منافذ طبیعی پوست باعث می‌شود تا فرد دردی را حس نکند.

مایع یادشده بعد از نفوذ به پوست، در درون بافت‌های مختلف بدن پخش و به خوبی جذب می‌شود؛ افراد می‌توانند در منازلشان و بدون نیاز به کمک پرستار یا پزشک از ابزار یادشده استفاده کنند.

بیش از ۱۰۰ میلیون بیمار مبتلا به دیابت در چین زندگی می‌کنند و از همین رو ابداع روشی برای تزریق بدون سوزن انسولین در این کشور اهمیت فراوانی دارد.

..................

 

خبر: بررسی کارآمدی ماسک‌ها با کمک لیزر و موبایل!

گروهی از محققان دانشگاه دوک در آمریکا، یک روش ساده برای تحلیل تاثیرگذاری ماسک‌های مختلف در کنترل بیماری کووید۱۹ ابداع کرده‌اند.

در این تحقیق، با استفاده از اشعه لیزر و موبایل می‌توان میزان تاثیرگذاری ماسک در انتقال ذرات ریز هنگام صحبت کردن عادی را بررسی کرد.

در این تحقیق از یک جعبه سیاه، لیزر و یک دوربین استفاده شده است. اشعه لیزر به طور عمودی منتشر می‌شود و یک ورقه نازک از نور را ایجاد می کند؛ این نور از شکاف هایی که در دو طرف جعبه وجود دارد به داخل آن تابیده می‌شود.

جلوی جعبه نیز یک سوراخ وجود دارد تا فرد داخل جعبه صحبت کند؛ دوربین موبایل پشت جعبه قرار می‌گیرد و هنگامیکه فرد صحبت می‌کند، ذرات ریز تنفسی اشعه‌های لیزر را قطع می‌کنند و انتشار نور در همه جهات توسط دوربین موبایل ثبت می‌شود.

در مرحله بعد یک الگوریتم رایانشی ساده میزان ذرات ریز تنفسی را شمارش می‌کند.

در این پژوهش، محققان ۱۴ نوع ماسک معمول از جمله ماسکN95 را بررسی کردند. در تست اولیه یک فرد بدون ماسک از سوراخ روی جعبه حرف زد؛ در مرحله بعد یک فرد با ماسک همین عمل را تکرار کرد. هر ماسک ۱۰ بار آزمایش شد.

نتایج نشان داد ماسک N95 بیشترین میزان کارآمدی را دارد؛ ماسک جراحی ۳ لایه و ماسک های پارچه‌ای که بیشتر افراد از آنها استفاده می‌کنند نیز در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تاثیرگذار هستند.

نظرات : 0

ثبت نظر

33300