۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

انتشار یک تصویر کلوزآپ از دنباله‌دار "نئووایز" توسط ناسا

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصاویری از دنباله‌دار "نئووایز" گرفته است که چشمگیر هستند. این تصاویر که در تاریخ هشتم اوت گرفته شده‌اند، اولین باری را نشان می‌دهد که یک دنباله‌دار با این میزان درخشش از کنار خورشید می‌گذرد و با چنین وضوح تصویری از این اتفاق عکسبرداری می‌شود.

"کیچنگ ژانگ" سرپرست این پروژه از موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) گفت: هابل در تصویربرداری از این دنباله دار، وضوح به مراتب بهتری از هر تلسکوپ دیگری دارد. این میزان از وضوح برای دیدن جزئیات بسیار مهم است و به ما این امکان را می‌دهد که تغییرات متاثر از گرمای خورشید را مشاهده کنیم.

دنباله دار "نئووایز" از زمان رصد دنباله دار "Hale-Bopp" تاکنون درخشان ترین دنباله دار قابل مشاهده از نیم کره شمالی بوده است. 

ناسا می‌گوید هنگامی که این عکسها در تاریخ سوم ژوئیه گرفته شده، "نئووایز" در فاصله ۲۷ میلیون مایلی(۴۳ میلیون کیلومتری) از خورشید قرار داشته است.

با این حال، یک چیز که هابل موفق به ثبت آن نشده، قلب این دنباله دار است، چرا که برای دیده شدن در این تصاویر، خیلی کوچک است. اما در عوض آنچه به وضوح دیده می شود، ابری از گاز و غبار است که هسته این دنباله دار را پوشانده است.

این تصاویر همچنین یک جفت فواره را نشان می دهد که در جهت های مخالف از هسته در حال شلیک هستند. این رویداد مربوط به تصعید یخ موجود در زیر سطح این دنباله دار است.

آنچه هدف محققان از بررسی این تصویر است، این است که خصوصیات اصلی گرد و غبار آن را کشف کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد شرایط منظومه شمسی اولیه که "نئووایز" در آن شکل گرفته، کسب کنند. آنها در حال حاضر در حال بررسی تمام داده های به دست آمده هستند.

محققان از یک چیز مطمئن هستند؛ اینکه آنها دیگر فرصتی برای عکسبرداری از این دنباله دار در نزدیکی خورشید نخواهند داشت، زیرا "نئووایز" تا حدود ۷۰۰۰ سال دیگر به آنجا باز نخواهد گشت. 
این دنباله‌دار اکنون با سرعت ۲۳۲ هزار کیلومتر در ساعت در حال خروج از منظومه شمسی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

84682