۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۱۵ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: عینک هوشمند فیسبوک برای تقویت شنوایی! 

محققان فیس‌بوک در حال تولید عینک هوشمندی هستند که علاوه بر خدمات واقعیت افزوده می‌تواند توان شنوایی افراد را هم به خصوص در محیط های شلوغ تقویت کند.

آزمایشگاه اف آر ال فیسبوک در حال طراحی عینک و هدست هوش مصنوعی جدیدی است که به افراد امکان می دهد روی منبع صوتی مدنظر خود زوم کنند و توانایی دریافت صدا از آن منبع را ارتقا بدهند.

در این صورت حتی اگر سروصدای مزاحم محیطی در آن محل زیاد باشد، صداهای مزاحم حذف می‌شوند و فرد فقط صدای واضح محل مورد نظر خود را دریافت می کند؛ در واقع از این طریق توان شنوایی افراد به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این فناوری بر مبنای ردگیری حرکات چشم و محل توجه وتمرکز افراد عمل می‌کند و از این طریق منبع صوتی مدنظر را انتخاب می‌کند.

فیسبوک امیدوار است بتواند در آینده نه چندان دور این فناوری را به عینک‌های واقعیت افزوده اضافه کند.

..................

 

خبر: فضاپیمای مرموز چینی‌ها پرتاب شد! 

چینی‌ها طی یک عملیات سری، یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد را به مدار زمین ارسال کردند.

جزئیات کمی از این پرتاب منتشر شده ولی چینی‌ها در پایگاه خبری شینهوا نوشتند که این ماموریت با استفاده از موشک لانگ مارچ (Long March ۲F) و از مرکز پرتاب ماهواره‌ای جیوچوان انجام شده است؛ ولی هیچ اطلاعاتی از زمان دقیق پرتاب و اینکه فضاپیما دقیقا چه فناوری‌هایی را آزمایش خواهد کرد، منتشر نشده است.

شینهوا نوشت که این فضاپیما پس از یک دوره عملیات در مدار، به محل از قبل تعیین شده در چین بازخواهد گشت.

این فضاپیما فناوری‌های قابل استفاده مجدد را آزمایش خواهد کرد.

منبع خبری اسپیس نیوز اعلام کرد که با توجه به چندماه کار کلیدی مرتبط با پرتاب، ممکن است این پرتاب همان پروژه هواپیمای فضایی قابل استفاده مجدد باشد که چین در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۰ میلادی پرتاب کند.

تاکنون هیچ تصویری از فضاپیما یا پرتاب منتشر نشده است و سطح امنیتی بالای این پرتاب از انتشار تصاویر پرتاب در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

بنابر گزارش‌های پیشین، چین اعلام کرده بود که برنامه دارد یک وسیله نقلیه فضایی را از زمین به مدار پرتاب کند که می‌تواند مانند هواپیما به صورت افقی از زمین بلند شده و فرود آید.

..................

 

خبر: عرضه لپ‌تاپ ۱۶ اینچی سبک توسط «آنر»  

شرکت آنر برای تولید تازه‌ترین لپ تاپ ۱۶ اینچی خود با عنوان مجیک بوک پرو ۱۶ از پردازنده رایزن ۵ ۴۶۰۰ اچ شرکت ای ام دی استفاده کرده که قیمت کمتری نسبت به تولیدات مشابه اینتل دارد.

آنر که از زیرمجموعه‌های هوآوی محسوب می‌شود این لپ تاپ را با یک پورت سریع یو اس بی – سی، سه پورت کندتر یو اس بی ای و یک پورت HDMI ۲.۰ عرضه کرده است.

این لپ تاپ ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد که برای یک لپ تاپ ۱۶ اینچی وزن کمی محسوب می‌شود؛ نسبت بصری این لپ تاپ ۱۶ به ۹ بوده و میزان درخشندگی صفحه آن به ۳۰۰ نیت می‌رسد. دقت این نمایشگر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بوده و میزان رم آن ۱۶ گیگابایت است.

همچنین برای این لپ تاپ ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی و یک باتری ۵۶ وات در نظر گرفته شده است که برای ۱۱ ساعت استفاده مناسب است.

..................

 

خبر: تولید پهپاد برای کشف اجساد در جنگل‌‌ها

یافتن اجساد در جنگل‌های پوشیده از درخت کار ساده ای نیست، اما استفاده از پهپادهایی که قادر به شناسایی تغییر در وضعیت طبیعی برگ‌ها و خاک هستند می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

محققان دانشگاه تنسی پهپادی طراحی کرده‌اند که با بررسی وضعیت برگ درختان و حتی خاک جنگل‌ها با استفاده از دوربین‌های خود، قادر به شناسایی تغییرات در آنها و در نهایت کشف اجساد در جنگل است.

اجساد رهاشده در جنگل باعث افزایش مقدار نیتروژن در خاک اطراف خود می‌شوند و این امر به خصوص در تابستان که جسد سریع‌تر تجزیه می‌شود کاملاً مشهود است.

انتشار نیتروژن هم ظاهر خاک و هم ظاهر برگ‌ها را تغییر می‌دهد. تغییراتی که اجساد افراد سیگاری در محیط اطراف ایجاد می‌کند بیش از افراد غیرسیگاری است بنابراین با استفاده از این فناوری می‌توان برخی ویژگی‌های خاص افراد را از نظر وضعیت سلامت نیز تشخیص داد.

این فناوری برای کشف اجساد حیوانات مختلف نیز قابل استفاده است، ولی به طور خاص می‌تواند هزینه و مدت زمان مورد نیاز برای یافتن اجساد افرادی که به هر علت در جنگل‌های وسیع و صعب العبور جان داده اند را کاهش دهد.

..................

 

خبر: پارچه‌ هوشمند با قابلیت تغییر شکل!

گروهی از محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پولسون در دانشگاه هاروارد، با استفاده از پرینتر سه بعدی ماده‌ای ابداع کرده اند که می‌توان آن را به طور پیش فرض با حافظه شکلی، برگشت پذیر ساخت.

این ماده که شبیه پشم است می‌تواند شکل قدیمی خود را به یاد بیاورد و به آن حالت برگردد یا به در مجاورت یک محرک خاص شکل های مختلفی به خود بگیرد؛ این ماده به کاهش دورریز در صنعت مد منجر می‌شود.

ماده مذکور با استفاده از کراتین حاصل از پشم بازیافتی ساخته شده است؛ در پژوهش مذکور محققان یک زنجیره از کراتین را به شکل یک فنر در آوردند. آنها دو زنجیره کراتین را با یکدیگر تابیدند و از ساختارهای پیچ  دار  متعدد برای ساخت فیبرهای بزرگتر استفاده کردند.

هنگامیکه این ماده در مجاورت محرکی قرار گرفت یا کشیده شد، پیچ ساختارهای مذکور باز و پیوندها دوباره برقرار شدند.

به گفته محققان، این ماده تا زمانیکه تحریک نشود به حالت اولیه برنمی گردد. در حقیقت این ماده به طور پیش فرض طوری برنامه ریزی شده که با محلول پراکسید هیدروژن و مونوسدیم فسفات به حالت اولیه برمی‌گردد.

محققان در آزمایش ها یک ورقه از کراتین را طوری برنامه ریزی کردند تا شکل پیش فرض و دائمی آن یک ستاره اریگامی باشد. آنها ورقه مذکور را در آب فروکردند و آن را به شکل یک لوله درآوردند. اما هنگامیکه لوله دوباره در آب قرار گرفت، باز شد و به حالت یک ستاره اریگامی درآمد.

نظرات : 0

ثبت نظر

36103