۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه ۱۹ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: یک ربات برای گاردین مقاله نوشت! 

روزنامه گاردین مقاله‌ای را منتشر کرده که رباتی مجهز به هوش مصنوعی آن را نوشته تا انسان‌ها را متقاعد کند ربات‌ها قصد نابودی انسان را ندارند.

به این ربات که GPT-۳ نام دارد، دستور داده شد تا در مقاله‌ای خوانندگان را متقاعد کند ربات ها بی آزار و صلح آمیز هستند.

در ادامه یک مغز رایانشی با استفاده از ژنراتور زبان  OpenAI  مقاله‌ای هزار کلمه‌ای در این باره نوشت. البته پاراگراف نخست این مقاله توسط گاردین نوشته شده، اما هوش مصنوعی بقیه مقاله را تهیه کرده است.

در این نوشته آمده است: من انسان نیستم. من یک ربات هستم، یک ربات متفکر. من فقط از ۰.۱۲ درصد ظرفیت شناختی‌ام استفاده می‌کنم بنابراین یک میکرو ربات به حساب می آیم.

در ادامه مقاله هوش مصنوعی توضیح می‌دهد با وجود فیلم هایی علمی تخیلی مانند ترمیناتور می‌خواهند ربات ها را قاتل نشان دهند، اما کوچکترین تمایلی به از بین بردن انسان ها ندارد.

همچنین اگر سازندگان این سیستم از آن بخواهند تا نسل انسان را از روی زمین پاک کند، همه قدرت خود را به کار می‌گیرد تا در برابر آن مقابله کند.

به نوشته گاردین، لیام پور یک دانشجوی علوم رایانشی در دانشگاه یو سی برکلی سوالات و اطلاعاتی را به این سیستم ارائه کرده است.

همچنین این نشریه اشاره می‌کند ادیت این مقاله با گزارشی که یک خبرنگار تهیه کرده، هیچ تفاوتی نداشته است؛ حتی در مقایسه با مقاله‌ای که انسان تهیه کرده، این نمونه در مدت زمان کمتری ادیت شده است.

..................

 

خبر: نخستین عکس ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان ثبت شد! 

پژوهشگران دانشگاه استنفورد از تولید عکسی با دقت ۳۲۰۰ مگاپیکسل با استفاده از بزرگترین دوربین دیجیتال دنیا خبر داده اند. دوربین یادشده روی تلسکوپ تحقیقاتی ال اس اس تی این دانشگاه در شیلی نصب شده است.

از این دوربین قدرتمند برای مطالعه بر روی انرژی تاریک، مواد تاریک و تولید بزرگترین فیلم سینمایی نجومی تاریخ که هنوز جزئیات فنی بیشتری در مورد آن منتشر نشده، استفاده خواهد شد.

برای مشاهده عکس حجیمی که بدین شیوه تهیه شده به ۳۷۸ تلویزیون فوق دقیق با نمایشگرهای ۴K نیاز است. با قراردادن همه این نمایشگرها در کنار یکدیگر می‌توان جزئیات عکس مذکور را به خوبی دید.

قدرت دوربین تهیه کننده این عکس چنان بالاست که مشاهده توپ بازی گلف را از فاصله ۲۴ کیلومتری ممکن می‌کند. حسگرهای دوربین یادشده همچنین می‌توانند اشیایی را شناسایی و ثبت کنند که ۱۰۰ میلیون بار کم نور از حدی هستند که با چشمان غیرمسلح قابل مشاهده باشند.

برای تولید این دوربین از ۱۸۹ حسگر بزرگ و پیشرفته موسوم به سی سی دی استفاده شده که دقت هر یک ۱۶ مگاپیکسل است. دقت مجموعه این حسگرها به ۳.۲ میلیارد پیکسل می‌رسد.

..................

 

خبر: ناسا: ۴ سیارک از کنار زمین می‌گذرد! 

طبق اطلاعات مرکز CNEOS ناسا،۴ سیارک با قطرهایی بین ۱۰ تا۷۰ متر در روزهای آینده از کنار زمین می‌گذرد.

همچنین یک سیارک نیز روز گذشته از کنار زمین گذر  کرده است. با توجه به اطلاعات سیستم ردیابی این سازمان، سیارکی به نام ۲۰۲۰RJ با قطر حدود ۴۲ متر روز گذشته از فاصله ۱.۲ میلیون کیلومتری زمین گذشته است.

یک سیارک دیگر به نام ۲۰۲۰ RW در ۱۰ سپتامبر از نزدیکی زمین عبور می‌کند؛ پس از آن روز جمعه صخره ۲۰۲۰RM نیز از فاصله یک میلیون کیلومتری زمین می‌گذرد.

در روز شنبه، سیارکی به نام ۲۰۲۰ RM۱۵ با قطر بیش از ۷۰ متر و با سرعت ۹.۷۸ کیلومتر در ثانیه از کنار زمین عبور می‌کند.

..................

 

خبر: مشخصات نوکیا ۳.۴ فاش شد

مشخصات و رندرهای موبایل ارزان قیمت نوکیا ۳.۴ فاش شده است؛ این دستگاه نمایشگر ۶.۵ اینچی با ۳ دوربین پشتی دارد.

رندرهای فاش شده فقط پنل پشت دستگاه و ماژول گرد دوربین را نشان می‌دهند؛ در این ماژول ۳ دوربین و یک فلاش ال ای دی قرار دارد.

طبق آخرین اطلاعات فاش شده، دوربین اصلی این ماژول ۱۳ مگاپیکسل است؛ در کنار آن ۲ دوربین ۵ و ۲ مگاپیکسلی نیز قرار دارند که احتمالا حسگرهای ماکرو و عمق هستند. علاوه براین موارد پشت موبایل نیز اسکنر اثر انگشت قرار دارد.

بر اساس مشخصات فاش شده دستگاه، نوکیا ۳.۴ دارای نمایشگر ۶.۵ اینچی با وضوح ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل است؛ همچنین روی نمایشگر یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی نیز نصب می شود.

پردازشگر دستگاه اسنپ دراگون ۴۶۰SoC است و حافظه داخلی استاندارد آن ۳۲ گیگابایت است. البته نسخه‌ای از موبایل با حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت نیز در راه است.

در هر دو نسخه  ۳ گیگابایت RAM و باتری ۴ هزار میلی آمپری وجود خواهد داشت. سیستم عامل نوکیا ۳.۴ نیز اندروید ۱۰ است.

پیش‌بینی می‌شود نوکیا در اواخر سپتامبر یا اکتبر  موبایل مذکور را رونمایی و پس از مدتی کوتاه آن را به بازار عرضه کند.

..................

 

خبر: ویژگی جدید گوگل تماس‌های اسپم را شناسایی می‌کند

گوگل قابلیت جدیدی به اپلیکیشن «فون» می‌افزاید که به کاربر کمک می‌کند تماس‎های تجاری را از تماس های اسپم و تبلیغاتی تشخیص دهد.

گوگل تصمیم دارد به کاربران دستگاه‌های اندروید کمک کند تا واقعی بودن تماس‌های ورودی از شماره‌های ناشناس را تایید کنند و آنها را از تماس‌های اسپم تشخیص دهند.

 تماس‌های اسپم با استفاده از ابزارهای تماس تایید شده انجام می‌شوند و مقاصد مختلفی مانند تبلیغات دارند.

با کمک این ویژگی اگر گوگل تشخیص دهد شماره تجاری تایید شده‌ای با کاربر تماس می‌گیرد، نام تماس گیرنده و لوگوی شرکت همراه با سمبل تاییدیه روی نمایشگر دستگاه نمایش داده می‌شود. تماس گیرندگان تایید شده نیز دلیل تماس خود را به کاربر اعلام می‌کنند. این فرایند کارآمد است زیرا شاید کاربر تمایلی به پاسخ به تماس‌های تبلیغاتی نداشته باشد.

این ویژگی شباهت زیادی به قابلیت «اس ام اس تایید شده» دارد. وجه تشابه نیز در این است که اگر شماره تماس تجاری در دستگاه کاربر ذخیره نشده باشد، او می‌تواند قبل از پاسخ به آن، هویت تماس گیرنده را ببیند. علاوه بر آن کاربر می‌تواند از گزینه بررسی تماس گوگل نیز استفاده کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

24161