۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه ۲ مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: تولید نخستین سیستم بینایی بیونیک برای نابینایان 

پژوهشگران دانشگاه موناش استرالیا برای اولین بار و بعد از ده سال تحقیق یک سیستم ایجاد بینایی بیونیک تولید کرده‌اند که به جای چشم انسان عمل می‌کند و هر نابینایی را بینا می‌کند.

این سیستم برای انتقال سیگنال‌های بینایی به انسان نیازی به استفاده از شبکه عصبی اپتیکی مغز ندارد و مبتنی بر یک شبکه مستقل و پیچیده است.

سیستم یادشده که جناریس نام دارد، جایگزینی برای انتقال سیگنال‌های بینایی به مغز است و جای شبکه‌های عصبی آسیب دیده اپتیک بدن را پر می‌کند.

از جمله اجزای این سیستم می‌توان به یک سرپوش مجهز به دوربین، یک دستگاه بی‌سیم انتقال داده، نرم افزار و سخت افزار پردازش اطلاعات بصری و یک صفحه مربعی شکل باریک برای کارگذاشتن الکترود در مغز اشاره کرد.

دوربین این سیستم بعد از ثبت تصاویر محیط اطراف آن را به پردازشگر و سپس صفحه مربعی شکل ۹ میلیمتری منتقل می‌کند و در اینجا داده‌ها به پالس‌های الکتریکی مبدل شده و برای مغز قابل درک می‌شوند.

سیستم یادشده تقریباً عمق دیدی مشابه با چشم برای افراد نابینا به ارمغان می‌آورد و شناسایی اشخاص و موانع را تسهیل می‌کند. در حال حاضر برنامه‌ریزی برای نصب این سیستم روی یک انسان نابینای داوطلب در حال انجام است.

..................

 

خبر: ابرباتری که در ۱۵ ثانیه شارژ می‌شود!

شرکت استونیایی «اسکلتون» با همکاری انستیتو فناوری کارلزرو آلمان به دستاوردی در حوزه باتری خودروهای برقی دست یافته اند که در حقیقت یک ابر باتری گرافنی است که در ۱۵ ثانیه شارژ می شود. 

به نظر می رسد این پک باتری هیبریدی، ترکیبی از سلول لیتیوم یونی عادی و سلول ابرخازن تولید شده در اسکلتون است که در آن یک تکه گرافن خمیده به کار رفته است.

باتری‌های لیتیوم یونی تراکم انرژی بالایی دارند. این بدان معناست که آنها مقدار زیادی انرژی در خود ذخیره می‌کنند اما چگالی توان آنها اندک است. به عبارت دیگر فرایند شارژ و تخلیه شارژ این باتری ها به کندی انجام می شود. به همین دلیل شارژ خودروهای برقی مدت زیادی طول می کشد.

اما ابرخازن ها چگالی توانبالایی دارند و با سرعتی بسیار بالا شارژ و تخلیه شارژ می شوند؛ همچنین عمر آنها طولانی است و ظرفیت هزاران چرخه شارژ  و تخلیه شارژ را دارند.

البته اسکلتون همچنان مشغول ارتقای فناوری باتری جدید خود است و حتی در پروژه های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند خازن‌هایی با چگالی انرژی بالاتر بسازد.

..................

 

خبر: اینتل برای هوآوی تجهیزات تهیه می‌کند!

اینتل از دولت آمریکا اجازه دریافت کرده تا برخی تجهیزات را برای هوآوی تهیه کند؛ این اقدام برخلاف رویه دولت آمریکا علیه شرکت های فناوری چینی در هفته های اخیر است.

طبق تحریم های وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت های فناوری از ۱۵ سپتامبر اجازه ندارند تجهیزات یا سرویس برای هواوی تهیه کنند؛ اما در هفته جاری نشریه «چاینا سکیوریتی ژورنال» فاش کرد اینتل لیسانس فراهم کردن برخی تجهیزات برای این شرکت چینی را دریافت کرده است. سخنگوی شرکت اینتل نیز روز گذشته خبر مذکور را تایید کرد.

در این میان رقبای دیگر نیز امیدوارند بتوانند از دولت اجازه همکاری با هوآوی را دریافت کنند.

هفته گذشته شرکت بین المللی تولید نیمه رسانا چین تصمیم خود برای دریافت اجازه همکاری با هوآوی را اعلام کرد؛ از سوی دیگر شرکت تراشه سازی کره ای SK Hynix نیز قصد دریافت چنین اجازه ای از دولت آمریکا را دارد.

با این وجود شرکت های مذکور نسبت به آینده روابط چین و آمریکا چندان خوش‌بین نیستند؛ به همین دلیل برخی از تولید کنندگان تراشه نیز مشغول توسعه طرح هایی برای افزایش فروش خود به مشتریان دیگر هستند.

..................

 

خبر: فضاپیمایی که «عصر تاریکی» جهان را می‌شنود!

بنابر اعلام رصدخانه رادیویی ملی نجوم آمریکا، افزونه جدیدی به پروژه بازگشت به کره ماه با عنوان «آرتمیس» اضافه می‌شود که فضاپیمایی خواهد بود که به سیگنال‌هایی از دوران آغاز جهان گوش خواهد سپرد.

در این پروژه، فضاپیمای "DAPPER" به آسمان ساکت سمت دور کره ماه گوش خواهد سپرد تا به سیگنال‌های رادیویی «عصر تاریکی» جهان یعنی زمانی که هنوز اولین ستاره‌ها شکل نگرفته بودند، برسد.

از حدود ۳۷۰ هزار سال پس از انفجار بزرگ(Big Bang)، جهان به یک حالت کاملا کسل کننده فرو رفت و برای میلیون‌ها سال پس از آن، تقریباً تنها چیزهایی که وجود داشت ابرهای عظیمی از گاز هیدروژن بود. اما با شروع سرد شدن همه چیز، این گازها متراکم شده و فروپاشیدند و اولین ستاره‌ها و سیاه‌چاله‌ها را تشکیل دادند. با این ستاره‌ها اولین نور به وجود آمد تا «عصر تاریکی» را به پایان برساند و به دورانی که اغلب «طلوع کیهانی» نامیده می‌شود، پیوند بخورد.

تاکنون سیگنال‌های نخستینی که ما موفق به کشف آنها شده‌ایم از امواج رادیویی تولید شده توسط هیدروژن از ۱۸۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ آمده است که احتمالاً ناشی از تابش اولین ستاره‌ها با وجود هیدروژن در اطراف آنها است و این بدان معناست که آنها از دوران «طلوع کیهانی» ناشی شده‌اند.

این همان هدف «مسیریاب قطبش عصر تاریکی» یا همان "DAPPER" است. این فضاپیما از گیرنده رادیویی تخصصی و آنتن با فرکانس بالا برای شنیدن سیگنال‌های رادیویی ضعیف از دوران اوایل آغاز جهان استفاده خواهد کرد که برای این کار به محیطی بسیار آرام و بی‌صدا نیاز خواهد داشت و سمت پنهان ماه محیط ایده آلی را برای آن فراهم می‌کند.

برنامه «آرتمیس» در سال ۲۰۲۴ شاهد بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه خواهد بود، اما این بار یک سفر زودگذر نخواهد بود، بلکه برنامه این است که یک حضور دائمی را برای انسان در کره ماه رقم بزند و زمینه ساز ماموریت فرود انسان روی مریخ شود.

با همراه شدن "DAPPER" با برنامه «آرتمیس» هزینه‌های این مأموریت در مقایسه با یک پروژه مستقل کاهش می‌یابد؛ اکنون برنامه این است که "DAPPER" از دروازه قمری که مانند ایستگاه فضایی بین المللی یک ایستگاه فضایی در مدار ماه خواهد بود، به سمت ماه پرتاب شود.

..................

 

خبر: قیمت گوشی وان پلاس8T فاش شد!

به‌زودی، وان‌‌پلاس در رویدادی آنلاین گوشی‌های 8T را رونمایی خواهد کرد و منابع نزدیک به وان پلاس سرانجام قیمت این گوشی را اعلام کردند. علاوه بر این تأیید شده که گوشی یادشده دارای نرخ تازه سازی صفحه ۱۲۰ هرتز است.

این گوشی دارای نمایشگر ۶.۵۵ اینچی است که البته دقت نمایشگر آن هنوز اعلام نشده است؛ برخی منابع می‌گویند این گوشی از دقت +QHD برخوردار است.

وان پلاس ۸ تی با ۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی ۶۹۹ یورو قیمت خواهد داشت؛ در مقابل مدل دیگر این گوشی با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی ۵۹۹ یورو قیمت دارد.

بنابراین گوشی یادشده نسبت به مدل حرفه‌ای تر وان پلاس ۸ پرو ارزان‌تر است؛ هرچند از نظر امکانات سخت افزاری تفاوت زیادی با این گوشی ندارد.

از دیگر امکانات این گوشی می‌توان به دوربین چهارگانه با دقت‌های ۴۸، ۱۶، ۵ و ۲ مگاپیکسل، باتری ۴۳۰۰ میلی آمپری و پردازنده اسنپ دراگون ۸۶۵ پلاس اشاره کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

88280