۱۴۰۳ جمعه ۰۶ مهر

اقدامات بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در حوزه مسئولیت اجتماعی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی بنیاد قلم‌چی، از مهمترین مبانی فعالیت هر سازمان می توان به مسئولیتی که در قبال آحاد جامعه دارد اشاره کرد، در حقیقت سازمان‌ها نسبت به مردم باید احساس مسئولیت کنند و در این راستا تلاش ها و خدمات موثری را انجام دهند.

همان طور که می‌دانیم آموزش از جمله کلیدی‌ترین حوزه های پیشران کشور به شمار می رود و جایگاه ویژه و زیربنایی در میان سایر حوزه‌ها در جهت رشد و توسعه آن دارد؛ از این رو وقف بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در سال ۱۳۸۴، در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی و توسعه عدالت آموزشی در کشور با شعار «به امید آن که هیچ دانش آموز باانگیزه و سخت‌کوشی که مشکل مالی دارد از تحصیل بازنماند» انجام شده است.

بنیاد قلم‌چی که امسال ۱۵ سالگی خود را به مناسبت سالروز وقف (پانزدهم شهریور) گرامی می‌دارد، در حوزه مسئولیت اجتماعی، پیرو اهداف سه گانه (بورسیه، ساخت مدرسه و کتابخانه و هر نوع اقدام فرهنگی که به توسعه دانش و آموزش کمک کند) خدماتی را در سطح کشور ارائه داده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

بورسیه فرزندان فرهنگیان

هم‌راستا با بورسیه بیش از ۸۰۰ هزار دانش آموز از روستاها و شهرها و مناطق کم برخوردار کشور طی ۱۵ سال گذشته، به دلیل اهمیت کار معلمان و نقش مهمی که در آموزش دانش آموزان بخصوص بورسیه‌ها دارند، بورسیه فرزندان معلمان روستایی، معلمان عشایری، معلمان مدارس استثنایی، معلمان مدارس شبانه روزی، معلمان نهضت سوادآموزی و همچنین بورسیه فرزندان خدمتگزاران مدارس، از سال 1396 در برنامه‌های بنیاد قلم‌چی قرار گرفت.

 

بورسیه دانشجویان و پویش بورسیه دانش آموزان

از سال ۹۴ تاکنون برای حمایت از دانش‌جویان دانشگاه‌ها، تعداد ۳۵۶۲ دانشجوی برتر، تحت پوشش بورسیه دانشجویی بنیاد قلم‌چی قرار گرفتند.

در همین راستا در پاییز سال ۱۳۹۴، با هدف حمایت از دانشجویان و نخبگان برای اجرای ایده‌هایشان، در قالب جشنواره‌ای با عنوان «طرح های دانشجویی و حمایت از نخبگان دانشگاهی» با همکاری ۶ دانشگاه معتبر کشور از جمله دانشگاه تهران، بنیاد قلم‌چی به حمایت مالی ۵ میلیارد ریالی از طرح‌های برگزیده دانش‌بنیان این دانشجویان پرداخت.

همچنین بنیاد قلم‌چی در راستای اعطای کمک هزینه تحصیلی به بیش از ۳۲,۰۰۰ دانش آموز طی ۱۵ سال وقف، با راه‌اندازی پویشی از سال تحصیلی ۹۸-۹۷ به مدت ۲ سال، زمینه‌ را برای تامین ۶ میلیارد ریال بورسیه کمک هزینه تحصیلی بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز واجد شرایط در نقاط مختلف کشور با مشارکت همیاران فراهم کرد.

 

همراهی دانش آموزان استثنایی و نابینایان

طی ۱۵ سال وقف، ۱۵,۱۱۱ دانش آموز استثنایی (نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و معلولین جسمی حرکتی) از سراسر کشور، همانند سایر دانش آموزان بورسیه از خدمات آموزشی بنیاد قلم‌چی به صورت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

بنیاد قلم چی برای گسترش دانش و آموزش و توجه به فرصت های برابر، خدماتی مستمر به این گروه از دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بخصوص نابینایان و کم‌بینایان ارائه داده است.

از جمله این خدمات می‌توان به تهیه و ضبط فایل‌های صوتی آزمون‌های برنامه‌ای و کتاب‌ها، تدوین دفترچه نمونه سوالات کنکور سالهای گذشته به خط بریل، تشکیل حوزه‌های آزمون مختص دانش آموزان نابینا و همراهی منشی در آزمون‌ها، برگزاری آزمون‌های جامع شبیه ساز برای بورسیه‌های استثنایی و مشاوره و برنامه‌ریزی‌های ویژه به صورت تلفنی و حضوری اشاره کرد.

 

تعامل و همکاری با موسسات نیکوکاری و خیریه ها

تعامل با موسسات نیکوکاری و خیریه در جهت بورسیه دانش آموزان تحت پوشش آنان و تلاش برای پیشرفت تحصیلی، تامین منابع آموزشی و ایجاد امکان بهره‌مندی از خدمات مشاوره و آزمون‌های برنامه‌ای به صورت رایگان از جمله اقدامات در همکاری بنیاد قلم‌چی با این مراکز در سال های گذشته بوده است.

بنابراین در همکاری با بیش از 600 خیریه و موسسه نیکوکاری، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، انجمن ام اس، محک، فدراسیون جانبازان و معلولین، در سراسر کشور طی سالیان پس از وقف نزدیک به 100,000 دانش آموز معرفی شده توسط آنان را تحت پوشش بورسیه و کمک هزینه تحصیلی داشته است.

 

«مدرسه بسازیم» «کتابخانه بسازیم»

بنیاد قلم‌چی طی سال‌های پس از وقف همراستا با ساخت و اهدای ۲۸۴ مدرسه‌ و کتابخانه در روستاها و شهرهای ایران، به راه اندازی پویشی فراگیر اقدام کرد.

پویش «مدرسه بسازیم» «کتابخانه بسازیم» در جهت توسعه فرهنگ خیری در میان همکاران، همیاران و نمایندگی‌‌های بنیاد قلم‌چی در سراسر کشور برای این مهم در سال های اخیر راه‌اندازی شد.

بر همین اساس تا امروز، تعداد ۸۷ مدرسه توسط ۶۶ نفر از همکاران و همیاران یا با مشارکت آنان در روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مرکزی، مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی و مناطق سیل‌زده استان‌های گلستان و لرستان ساخته، تکمیل یا تجهیز شد.

 

اهدای کیف، پکیج لوازم التحریر و لوازم ورزشی به دانش‌آموزان

در ادامه اهدای کیف مدرسه و لوازم التحریر به دانش آموزان در روستاها و شهرهای کشور در سال‌های پس از وقف، بنیاد قلم‌چی در مهرماه 1396 و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، 12 هزار عدد کیف مدرسه به دانش آموزان مدارسی در 16 استان کشور اهدا کرد.

همچنین تا به امروز، علاوه بر موارد یادشده، اهدای لوازم ورزشی به خصوص توپ والیبال و فوتبال در زمان آغاز سال تحصیلی و افتتاحیه‌های پروژه‌های مدارس در کشور صورت گرفته است.

 

توسعه فرهنگ کتابخوانی و اهدای کتاب

در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه، بنیاد قلم‌چی به تامین منابع آموزشی(کتاب) هم‌راستا با تجهیز کتابخانه‌ها به ابزار فناوری(کتابخانه دیجیتال، قفسه، میز و صندلی‌های مطالعه) و همچنین برای نابینایان ابزار مناسب مطالعه و کتاب‌های صوتی برای آنان اقدام کرده است.

در خصوص اهدای کتاب نیز، اهدای بیش از ۱۰ میلیون جلد کتاب به دانش آموزان بورسیه، مدارس، معلمان و دبیران، کتابخانه‌های دانشگاهی و عمومی و مراکز علمی و فرهنگی با هدف توسعه دانش، آموزش و فرهنگ کتابخوانی، طی ۱۵ سال گذشته انجام شده که در این مدت زمینه بهره‌مندی میلیون‌ها دانش آموز از این منابع آموزشی را فراهم آورده است.

 

تجهیز کتابخانه‌ها و هوشمندسازی کلاس‌های درس

در راستای مسئولیت اجتماعی و اهداف وقف، بنیاد قلم‌چی از سال 92 تاکنون، به انجام ۱۸۷۵ پروژه تجهیز کتابخانه و هوشمندسازی مدارس شهری و روستایی شامل 722 مورد تجهیز کتابخانه و ۱۱۵۳ مورد هوشمندسازی مدارس مبادرت ورزیده است که سالانه بهره‌مندی بالغ بر 3۷۰,۰۰۰ دانش آموز از تجهیزات مناسب تحصیل در این مدارس را فراهم آورده است.

همچنین برای تسهیل روند آموزش و مطالعه دانش آموزان استثنایی و نابینایان نیز، بنیاد قلم چی به تجهیز کارگاه‌های رایانه و هوشمندسازی ۱۷ مدرسه و مجتمع آموزشی و تجهیز ۵ کتابخانه نابینایان اقدام کرده است.

 

ساخت و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی

در سال ۱۳۹۵ بنیاد قلم‌چی در راستای ساخت و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی در کشور، برای نخستین بار به خرید و تجهیز خوابگاه دانشجویی دخترانه برای دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام کرد؛ در ادامه این مسیر، تجهیز قرائتخانه ۶ خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و ۴ خوابگاه دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است.

 

کمک‌رسانی به دانش آموزان زلزله‌زده از بوئین زهرا تا سرپل‌ذهاب

پس از زمین‌لرزه سال 1381 در بوئین زهرا استان قزوین و تخریب فضاهای آموزشی، بنیاد قلم‌چی به اهدای دو مدرسه در روستاهای ارتش‌آباد و قهوج از توابع شهر آوج اقدام کرد.

در سال 1382 و پس از زلزله بم نیز حمایت‌هایی از سوی بنیاد قلم‌چی برای دانش آموزان این منطقه خصوصا شهر جیرفت صورت گرفت. در این راستا، با شناسایی در هماهنگی با آموزش و پرورش، بر اساس نیاز دانش آموزان عشایری به فضای آموزشی، یک دبیرستان 9 کلاسه‌ در این شهر ساخته و به دانش‌آموزان اهدا شد.

پس از زلزله سال 1391 در استان آذربایجان شرقی نیز بنیاد قلم‌چی علاوه بر کمک‌های ویژه، به راه‌اندازی پویش مدرسه‌سازی در این استان مبادرت ورزید که طی آن 10 مدرسه با مشارکت همکاران به دانش آموزان روستاهای زلزله‌زده هریس و ورزقان اهدا شد.

اما هم‌زمان با وقوع زلزله غرب کشور در سال 1396، بنیاد قلم‌چی با کمک و مشارکت نمایندگی‌های سراسر کشور و استان کرمانشاه، از همان ابتدا با اهدای پکیج‌های معیشتی، با هموطنان این مناطق بصورت شبانه‌روزی، همدلی و همراهی خود را ابراز داشت.

در همین راستا با راه‌اندازی پویشی، بالغ بر دو و نیم میلیارد ریال از سوی همکاران و نمایندگی‌ها در استان‌های سراسر کشور، برای کمک رسانی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه جمع‌آوری و اختصاص یافت.

در همان ایام نیز طی اقدامی، محتوای کامل دروس همه پایه‌های تحصیلی بصورت رایگان بر بستر تلویزیون اینترنتی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه، به دانش آموزان زلزله زده غرب کشور ارائه شد.

در ادامه و در آذرماه همان سال، تعداد 8000 پکیج آموزشی شامل کیف مدرسه، لوازم التحریر و کتب کمک آموزشی به دانش آموزان 23 مدرسه از مناطق زلزله‌زده اهدا شد.

از دیگر اقدامات می‌توان به بازسازی و اهدای دبیرستان 15 کلاسه شهر زلزله‌زده سرپل ذهاب در مهرماه 1397 به دانش آموزان این منطقه اشاره کرد.

 

کمک رسانی به دانش‌آموزان مناطق سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان

نوروز 1398، در پی حادثه تلخ وقوع سیل در استان گلستان و دیگر استان های کشور و تخریب بسیاری از مدارس، بنیاد قلم‌چی در نخستین اقدام، 10 باب مدرسه پیش ساخته به دانش آموزان مناطق سیل‌زده گمیشان و آق‌قلا در این استان اهدا کرد.

در همین راستا، همکاران و مسئولان نمایندگی‌ها نیز در قالب پویشی گسترده، با تامین بیش از 9 میلیارد برای اهدای 21 مدرسه پیش ساخته و همچنین بازسازی 37 مدرسه تخریب شده مناطق سیل‌زده گلستان و لرستان، مشارکت کردند.

در خصوص اهدای کتاب نیز بنیاد قلم‌چی به منظور همراهی و همدلی با دانش‌آموزان 106 مدرسه در 9 شهر سیل‌زده کلاله، آق‌قلا، گمیشان، پل‌دختر، معمولان، چگنی، کوهنانی، نورآباد و دورود در استانهای گلستان و لرستان، بالغ بر 7548 جلد کتاب به آنان اهدا کرد.

علاوه بر این، در سال 98 و در مناطق سیل‌زده، بنیاد قلم‌چی یک مدرسه 12 کلاسه در شهر پلدختر استان لرستان، یک مدرسه 12 کلاسه در شهر گتوند استان خوزستان و دو مدرسه 6 کلاسه در روستاهای اوچ‌تپه و کماسی شهرستان‌های آق‌قلا و گرگان اهدا کرد.

 

کمک رسانی به دانش آموزان در ایام شیوع کرونا

بنیاد قلم‌چی در آستانه سال 1399 و همزمان با شیوع کرونا، اقداماتی برای دانش آموزان سراسر کشور، با اهدای کتاب و آزمون‌های آنلاین انجام داد.

هم‌زمان با شرایط اجتماعی پیش آمده در حوزه سلامت، بنیاد قلم‌چی در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی، در قالب ۶ پروژه مستقل، بالغ بر ۵۷ هزار جلد کتب کمک آموزشی به دانش‌آموزان سراسر کشور شامل بورسیه‌ها، دانش‌آموزان مستعد استان‌های لرستان و هرمزگان و انجمن حامی در سیستان و بلوچستان، کتابخانه‌های کمیته امداد و کوی‌های سازمانی ارتش اهدا کرده است.

 

قدردانی از کادر درمانی بیماران کرونا

از اردیبهشت‌ ‌ماه امسال، برای دانش آموزان خانواده کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که در زمینه درمان بیماران کرونایی در تلاش بوده‌اند نیز، اقداماتی از جمله اهدای بیش از 9 آزمون رایگان و کتب کمک آموزشی تا سقف 2 میلیون ریال به 1000 دانش آموز انجام شده است.

بنیاد علمی آموزشی قلم چی در ۱۵ شهریور سال ۱۳۸۴ بر گسترش دانش و آموزش وقف‌عام شد. 

«به امید آنکه هیچ دانش آموز باانگیزه و سخت‌کوشی به دلیل مشکل مالی از درس‌خواندن و پیشرفت بازنماند»

نظرات : 0

ثبت نظر

41669