۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌شنبه ۱۷ آبان

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: رصد ضربان قلب با پوست الکترونیکی!  

محققان یک گجت پوشیدنی الکترونیکی ابداع کرده اند که مانند پوست انعطاف پذیر است و می‌تواند ضربان قلب و تعداد گام‌های فرد را ردیابی کند؛ این گجت به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه کلورادو بولدر آمریکا این دستگاه کاملا قابل بازیافت است؛ در دل این دستگاه سیم‌های فلزی مایع بین دو لایه پلیمر انعطاف پذیر قرار دارد و ابزار مذکور مانند یک صفحه مدار انعطاف پذیر عمل می‌کند. همچنین این دستگاه درصورت آسیب یا پاره شدن، طی ۱۳ دقیقه خود را ترمیم می‌کند.

این گجت پوشیدنی شبیه پوست است و می‌توان از آن برای اندازه گیری دمای بدن استفاده کرد. همچنین می توان آن را طوری شکل داد که در قسمت های مختلف بدن قرار گیرد.

می‌توان این گجت را مانند یک ساعت روی مچ دست بست یا به شکل گردنبند استفاده کرد.

به گفته محققان، این طرح اولیه به توسعه گجت‌های پوشیدنی کمک می‌کند که در حقیقت پوست‌هایی فناورانه با قابلیت جمع آوری اطلاعات بیومتریک هستند.

..................

 

خبر: «پنجره مایع هوشمند» هم ساخته شد! 

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ(NTU) در سنگاپور نوعی پنجره مایع ساخته اند که ادعا می‌شود مصرف انرژی را تا ۴۵ درصد کاهش می‌دهد.

این پنجره هوشمند حاوی یک محلول مایع است که بین دو صفحه شیشه‌ای نگهداری می‌شود و می‌تواند مانع از عبور نور خورشید شود.

با این کار، محلول درون پنجره گرما را به دام می‌اندازد و چند ساعت بعد با خنک شدن پنجره‌ها در شب، این گرما را آزاد می‌کند؛ نتیجه اینکه به تهویه هوای کمتری در طول روز احتیاج است و همچنین انرژی کمتری صرف گرم کردن اتاق در شب می‌شود.

مایع جذب کننده حرارت و مسدود کننده نور در این پنجره، بین دو صفحه شیشه‌ای قرار دارد و در واقع، بین پنجره دو جداره تزریق شده است.

پنجره هوشمند آزمایشی محققان سنگاپوری از شیشه معمولی ساخته شده و در ساخت مایع میانی آن از مخلوطی از میکروهیدروژل، آب و یک ترکیب تثبیت کننده استفاده شده است.

در طول روز با عبور نور خورشید از پنجره، این مایع انرژی گرمایی نور خورشید را جذب و ذخیره می‌کند و از گرم شدن اتاق جلوگیری می‌کند و نیاز به استفاده از سیستم تهویه هوا را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، با گرم شدن مایع، هیدروژل موجود در محلول به حالت مات تغییر می‌کند و این امر به نوبه خود به جلوگیری از نور و خنک نگه داشتن اتاق کمک می‌کند.

اما در عصرگاه، این هیدروژل خنک و بار دیگر شفاف می‌شود و بخشی از انرژی گرمایی ذخیره شده درون خود را در اتاق آزاد می‌کند. در نتیجه نیاز به گرم کردن اتاق در شب را کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند پنجره آنها افزون بر تمام مزایای مذکور، مزیت جذب سر و صدای خارجی را ارائه می‌دهد که از پنجره‌های دو جداره سنتی ۱۵درصد کارایی بالاتری دارد.

محققان سنگاپوری بر اساس شبیه سازی‌ها و آزمایش‌های خود در دنیای واقعی می‌گویند پنجره‌های آنها می‌تواند مصرف انرژی را در ساختمان‌های اداری تا ۴۵ درصد کاهش دهد.

 

..................

 

خبر: رباتی که لنزها را از چشم جدا می‌کند! 

یک ربات جدید می‌تواند به گرفتاری هر روزه برخی افراد در رابطه با برداشتن لنزهای تماسی از چشم‌هایشان پایان دهد و با یک فرمان صوتی این کار را انجام دهد.

یک مهندس از جنوب فلوریدا و مخترع این ربات که خودش نیز از اختلالات بینایی رنج می برد، ربات خود را به گونه‌ای ساخته است که با فرمان صوتی کار کند؛ به این معنی که تمام کاری که فرد باید انجام دهد این است که خم شود و به دستگاه نزدیک شود و با یک فرمان صوتی منتظر بماند تا بازوی رباتیک، لنز را روی چشمش بگذارد یا آن را از چشمش جدا کند.

این مکانیزم روی افراد مسنی که دارای معلولیت هستند، آزمایش شد و همگی آنها از عملکرد خوب این ربات استقبال کردند.

انتظار می‌رود که این ربات در برداشتن و قرار دادن لنزهای تماسی «اسکلرال» که کل قرنیه چشم را می پوشانند، بهتر عمل کند.

..................

 

خبر: ویژگی های آیفون 2021 لو رفت! 

اگر چه مدت زمان زیادی از عرضه آیفون 12 نگذشته، اما منابع مطلع در مورد ویژگی های آیفون بعدی که سال 2021 عرضه می شود اطلاعاتی منتشر کرده‌اند.

به گفته مینگ چی کو تحلیل گر مشهور تایوانی که قبلا هم اطلاعات دقیقی را در مورد تولیدات پرطرفدار اپل منتشر کرده، اپل سال 2021 از نظر ابعاد نمایشگر و شکل ظاهری تفاوت چندانی با آیفون 12 که امسال عرضه شده، ندارد.

در عین حال کیفیت و دقت دوربین آن بیشتر خواهد شد و این افزایش به خصوص در مدل های پرو و پرو مکس چشمگیر خواهد بود؛ به گفته وی سرعت و دقت لنز آیفون سال 2021 از f/2.4 به f/1.8 ارتقا یافته و قدرت فوکوس خودکار آن نیز بیشتر می شود. مدت زمان نوردهی لنز آیفون جدید نیز بیشتر می‌شود تا روشنایی عکس‌ها به خصوص در شب ها بیشتر شود.

پیش بینی می شود افزایش دقت و توانایی دوربین های آیفون سال 2021 موجب افزایش قیمت آنها نیز بشود.

..................

 

خبر: رایانه بندانگشتی به خودروها می‌آید! 

«کار دروید» نام رایانه بسیار کوچکی است که در درون یک درایو یو.اس.بی طراحی و نصب شده و نیازهای رانندگان و سرنشینان خودروها را برطرف می کند.

رایانه بندانگشتی کار دروید که به طور اختصاصی برای استفاده در خودروها تولید شده دارای پردازنده هشت هسته ای است.

سیستم عامل اندروید 9، چهارگیگابایت رم، 64 گیگابایت حافظه داخلی، امکان افزودن کارت حافظه میکرو اس دی، سازگاری با بلوتوث 5، آنتن جی.پی.اس، میکروفون داخلی و سازگاری با وای فای از جمله ویژگی‌های این رایانه است.

از این رایانه می‌توان برای مدیریت ابزار چندرسانه ای و اپلیکیشن های مختلف نصب شده در خودرو استفاده کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

33468