۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۱ آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: هوش مصنوعی به نابینایان برای دوندگی کمک می‌کند! 

شرکت گوگل مشغول آزمایش یک سیستم هوش مصنوعی است که به افراد نابینا و کم بینا کمک می کند بدون نیاز به کمک در مسابقات دو شرکت کنند.

این سیستم  به نام «پروژه راهنما»(Project Guideline) هنوز در مراحل اولیه تحقیقات است و به افراد نابینا استقلال عمل بیشتری می‌دهد؛ به این ترتیب آنها بدون نیاز به کمک انسانی یا سگ راهنما می توانند فعالیت کنند.

برای استفاده از این سیستم، دونده باید یک موبایل اندروید را به یک کمربند متصل کند؛ اپلیکیشنی مخصوص با استفاده از دوربین موبایل راهنمایی را دنبال می کند که روی مسیر مسابقه قرار دارد.

در مرحله بعد اگر دونده از مسیر خارج شود، اپ مذکور برای هدایت کاربر نشانه های صوتی را به هدفون او ارسال می کند؛ هر چه انحراف دونده از مسیر بیشتر شود، نشانه صوتی که برای کاربر ارسال می شود در یک گوش بلندتر می شود.

اپ این سیستم هوش مصنوعی برای فعال شدن نیازمند اینترنت نیست.

گوگل با همکاری توماس پانک مدیر ارشد اجرایی شرکت «Guiding Eyes for the Blind» سیستم مذکور را توسعه داده و تصمیم دارد با سازمان های دیگر نیز همکاری کند.

..................

 

خبر: اسپری ۴۸ ساعته ضدکرونا ابداع شد! 

محققان انگلیسی اسپری بینی ابداع کرده اند که تا ۴۸ ساعت از ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری می کند؛ این اسپری به زودی برای فروش عرضه می‌شود.

برای تولید اسپری، مواد شیمیایی به کار رفته که استفاده آنها در انسان بی ضرر است؛ آزمایش‌ها نیز نشان داده این اسپری اجازه نمی‌دهد ویروس کرونا با سلول‌های انسانی پیوند ایجاد کند.

به طور دقیق‌تر اسپری مذکور از دو ماده اصلی به نام کاراگینان و ژلان ساخته شده که هر دو در علوم غذایی به عنوان تغلیظ کننده به کار می‌روند. از آنجا که این مواد برای استفاده انسانی تأیید شده اند، توسعه دهندگان اسپری ادعا می‌کنند، پس از تأیید مقامات مربوطه به سرعت آن را عرضه می‌کنند.

ماده ژلان سبب می‌شود اسپری به شکل یک مه منتشر شود و همه سطح داخلی بینی را بپوشاند؛ اسپری در مواجهه با ویروس SARS-CoV-۲ (عامل ایجاد کووید ۱۹) آن را محصور و با عمل بلع یا خالی کردن بینی، از بدن خارج می‌کند.

محققان معتقدند این اسپری برای افرادی که در محیط‌های پر خطر فعالیت می‌کنند مانند محیط‌های درمانی، پرواز با هواپیما یا در کلاس‌های درس، کارآمد است.

در حقیقت آنها معتقدند در محیط‌هایی با ریسک بالا، در کنار اقداماتی مانند فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می‌توان از این اسپری نیز استفاده کرد.

..................

 

خبر: ساخت نخستین تلفن هوشمند ضدباکتری جهان

اولین گوشی هوشمند ضدباکتری در جهان که از گسترش میکروب جلوگیری می‌کند، توسط شرکت بولیت(Bullitt) ساخته شده است.

این گوشی کَت اس ۴۲(Cat S۴۲) نام دارد؛ این دستگاه پیشرفته که مقاوم و به نوعی همه کاره است را در حال حاضر می‌توان با قیمت ۲۲۹ پوند خریداری کرد اما مدل‌های مجهز به فناوری ضد میکروبی بایومستر تا اوایل سال ۲۰۲۱ در دسترس نخواهند بود.

شرکت "بولیت" امیدوار است بتواند تا سال آینده ویژگی ضد میکروبی را به سایر تلفن‌های شرکت کاترپیلار(Cat) از جمله کت اس ۵۲ و کت اس ۶۲ نیز بیافزاید. گفتنی است گوشی کت مدل اس ۶۲ به دوربین تصویربرداری حرارتی مجهز است.

این گوشی جدید به لطف یون‌های نقره تعبیه شده در مواد گوشی طی فرایند تولید، با گسترش باکتری مقابله می‌کند. گرچه این گوشی باکتری‌ها یا ویروس‌هایی از جمله کووید-۱۹ را به طور فعال خنثی نمی‌کند اما گسترش و تکثیر عوامل بیماری زا را متوقف می‌کند.

با جلوگیری از تکثیر میکروب‌ها، تعداد آنها به طور طبیعی کاهش می‌یابد. شرکت "بولیت" ادعا می‌کند ماده ضد میکروبی فعال "بایومستر" تعداد باکتری‌ها را در عرض ۱۵ دقیقه تا ۸۰ درصد و در عرض ۲۴ ساعت تا ۹۹.۹ درصد کاهش می دهد.

سازندگان این گوشی مقاوم می‌گویند این دستگاه کاملا ضد آب است و باید به طور مرتب آن را با آب و صابون، ضد عفونی کننده‌ها و حتی مواد سفید کننده شست تا تمیز بماند.

این گوشی برای کسانی که در مراکز بهداشتی درمانی کار می‌کنند یا افرادی که که برای کار خود می‌بایست به چندین مکان مراجعه کنند یک دستگاه کاربردی به شمار می‌آید.

گوشی کت اس ۴۲ مجهز به گوریلا گلس و استیل ضد زنگ است که این موضوع آن را در برابر گرد و غبار و نوسانات شدید دما نیز مصون نگه می‌دارد.

..................

 

خبر: سیاراتی که برای زندگی بهتر از زمین هستند!

محققان دو جین سیاره را در خارج از منظومه شمسی ما شناسایی کرده‌اند که ممکن است از زمین شرایط مناسب تری برای زندگی ما داشته باشند.

در مطالعه ای که به تازگی توسط «دیرک شولز-ماکوچ»، دانشمند دانشگاه ایالتی واشنگتن در مجله Astrobiology منتشر شده است، جزئیات ویژگی های سیارات بالقوه قابل سکونت آمده است که شامل سیاره‌های مسن‌تر، کمی بزرگتر، کمی گرمتر و احتمالاً مرطوب‌تر از زمین است.

به گفته ستاره‌شناسان، زندگی می‌تواند با سهولت بیشتری در سیاره‌هایی رشد کند که با سرعت کمتری به دور ستاره‌هایی با طول عمر بیشتر از خورشید ما می‌گردند.

این ۲۴ سیاره بالقوه قابل سکونت بیش از ۱۰۰ سال نوری با ما فاصله دارند، اما «دیرک» می‌گوید که این مطالعه میتواند به تمرکز تلاش‌های رصدی آینده مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، رصدخانه فضایی «LUVIOR» و تلسکوپ فضایی «پلاتو»(PLATO) متعلق به آژانس فضایی اروپا(ESA) کمک کند.

نامزدهای قابل سکونت به این معنا نیستند که این سیارات قطعاً دارای حیات درون خود هستند، بلکه صرفاً به معنی این است که دارای شرایطی هستند که برای ظهور حیات مساعد است.

در میان ۲۴ سیاره فراخورشیدی نامزد برای میزبانی از حیات و قابلیت سکونت، هیچ یک از آنها دارای همه معیارهای سیاره‌های قابل سکونت نیستند، اما یکی از آنها دارای چهار ویژگی مهم است که باعث می‌شود حیات در آن راحت‌تر از زمین تشکیل شود.

..................

 

خبر: ساخت ماده فلورسنت جدید از ضایعات میوه و سبزیجات!

یک مهندس فیلیپینی با استفاده از ضایعات میوه و سبزیجات موفق به ساخت یک ماده فلورسنت جدید شد.

این ماده جدید فلورسنت، نور را جمع‌آوری کرده و سپس آن را به برق تبدیل می‌کند. این نوآوری جدید  Aureus نام دارد و توسط «کاروی ارن میگ» مهندس ۲۷ ساله از دانشگاه «ماپوئا»در فیلیپین ساخته شده است.

میگ این مواد را با استخراج ترکیبات آلی فلورسنت از میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هویج، تولید کرده است. این ترکیبات نور فرابنفش پرانرژی را به نور مرئی تبدیل می‌کنند و سپس پنل‌های خورشیدی متصل به ماده، این نور مرئی را به برق تبدیل می‌کنند.

این مهندس فلیپینی که ۳۰ هزار پوند برای توسعه این فناوری برنده شده است، از این واقعیت الهام گرفته که نور فرابنفش در روزهای تاریک که نور خورشید زیادی وجود ندارد نیز به طور بالقوه قابل برداشت است.

وی بابت ابداع این فناوری برنده «جایزه جیمز دایسون ۲۰۲۰» شده است.  جایزه جیمز دایسون یک جایزه بین‌المللی سالانه در زمینه طراحی است که به دانشجویان دانشگاه یا فارغ التحصیلان برای نوآوری‌ های آنها اهدا می‌شود. این جایزه توسط موسسه جیمز دایسون مخترع و میلیاردر انگلیسی(که ثروتمندترین مرد انگلیس است) اهدا می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

56052