۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ‌چهار‌شنبه ۵ آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: روسیه یک میلیارد دوز واکسن کرونا تولید می‌کند 

طبق بیانیه منتشر شده روسیه تصمیم دارد در ۲۰۲۱ میلادی یک میلیارد دو واکسن«اسپوتنیک۵» تولید کند که برای واکسیناسیون ۵۰۰ میلیون نفر کافی است.

روسیه روز گذشته اعلام کرد واکسن «اسپوتنیک-۵» در مقابله با ویروس کرونا ۹۵ درصد کارآمد است؛ همچنین این واکسن از رقبای خود ارزانتر است و سال آینده یک میلیارد دوز از آن تولید می‌شود.

از آنجا که این واکسن در ۲ دوز به افراد تزریق می شود، می‌توان نتیجه گرفت که این کشور سال آینده میلادی یک میلیارد دوز «اسپوتنیک۵» تولید کند.

همچنین در بیانیه این شرکت آمده هزینه هر دوز از اسپوتنیک-۵ برای بازارهای بین المللی کمتر از ۱۰ دلار خواهد بود؛ بنابراین این واکسن دوبار ارزان‌تر از واکسن‌های مبتنی بر فناوری mRNA با کارآمدی مشابه است.

این بیانیه اشاره به واکسن های بالقوه ای دارد که در شرکت های«بیوان تک» (با همکاری فایزر) و مدرنا ساخته شده اند. طبق اطلاعات موجود هزینه هر دوز واکسن کووید۱۹ شرکت «بیوان تک» ۲۰ دلار است. مدیر ارشد اجرایی مدرنا نیز اعلام کرد هزینه هر دوز واکسن کووید۱۹ آن ۲۵تا ۳۷ دلار است.

گفتنی است نخستین واکسن ویروس کرونای جهان در روسیه ثبت شد.

..................

 

خبر: شانزدهمین گروه ماهواره‌های استارلینک به فضا رفت 

شرکت فضایی «اسپیس ایکس» ۶۰ ماهواره استارلینک دیگر را که شانزدهمین گروه از این ماهواره‌ها محسوب می‌شوند، به فضا پرتاب کرد.

شرکت اسپیس ایکس یک موشک فالکون ۹ را برای هفتمین بار به فضا فرستاد که یک رکورد به حساب می آید. این موشک  فالکون ۹ که از مقر فضایی کیپ کاناورال پرتاب شد، ۶۰ ماهواره اینترنتی استارلینک را به مدار زمین برد.

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب قسمت اول موشک به زمین بازگشت و روی یکی از پهپاد کشتی های اسپیس ایکس در اقیانوس آتلانتیک فرود آمد. این بیست و سومین عملیات پرتاب اسپیس ایکس در سال جدید و صدمین عملیات پرتاب فالکون ۹ در کل به حساب می آید.

این شرکت اعلام کرد موتورهای نمونه اولیه استارشیپ(SN۸) در این انجام آزمایش احتراق استاتیک، روشن شد. آزمایش مذکور در تاسیسات بوکاچیکا اسپیس ایکس انجام شده است. در آزمایش احتراق استاتیک  موتورهای موشک در حالی روشن می شوند که این ابزار با طناب هایی به زمین متصل است.

قرار است نمونه اولیه SN۸، تست پروازی انجام دهد و به ارتفاع ۱۵ کیلومتری پرتاب شود و آزمایش روز گذشته نیز در راستای انجام این تست پرواز انجام شده است.

اسپیس ایکس قصد دارد با ارسال ۱۲ هزار ماهواره های استارلینک پوشش اینترنت پرسرعت و ارزان را برای سراسر جهان فراهم کند؛ با احتساب ۶۰ ماهواره ارسالی امروز، تاکنون ۹۵۵ استارلینک به فضا ارسال شده است.

..................

 

خبر: ربات جان‌سخت از موقعیت‌های حساس خطرناک فیلمبرداری می‌کند!

شرکت تجاری سیکس از تولید ربات جدیدی خبر داده که با استفاده از آن می‌توان از موقعیت‌های حساس و خطرناک به طور زنده فیلمبرداری ویدئویی کرد.

«ردی سایت» ربات مستحکم و جان سختی است که می‌تواند در هر محیطی که برای انسان‌ها امن نیست حضور یابد و کنترل آن و مشاهده تصاویر ویدئویی تهیه شده، با استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه ممکن است.

ربات یادشده دارای دو چرخ مدور در دو طرف است و یک دوربین بزرگ نیز به طور ثابت بین این دو چرخ قرار گرفته تا تصاویر مختلف را ضبط و ارسال کند.

این ربات فقط ۴۵۰ گرم وزن دارد و تایرهای بزرگ آن شباهت زیادی به تایرهای تراکتورها دارد؛ این تایرها حرکت ربات مذکور را روی سطوح مختلف با هر نوع پوشش یا مانعی ممکن می‌کند.

برنامه‌ریزی برای حرکت این ربات هم به صورت خودکار و هم به صورت نیمه خودکار ممکن است و دریافت تصاویر ربات یادشده در هر نقطه‌ای که پوشش وای.فای یا شبکه تلفن همراه وجود داشته باشد، ممکن خواهد بود.

«ردی سایت» دارای یک میکروفون و بلندگو برای ارتباط صوتی دو طرفه و حسگری برای شناسایی موانع نیز هست؛ لنز دوربین این ربات هم به سادگی قابل تعویض است.

..................

 

خبر: سیستم تایید صحت اکانت توییتر فعال می‌شود

شرکت توییتر سیستم بررسی هویت کاربرانش را از سال آینده فعال خواهد کرد و از افراد در این خصوص نظرخواهی می‌کند.

بر این اساس توییتر در اوایل سال ۲۰۲۱ به کاربران اجازه خواهد داد برای تایید هویت و دریافت تیک آبی درخواست کنند؛ برای این منظور اکانت‌ها باید فعال بوده و به افراد معروف یا برندها مرتبط باشند.

توییتر شش نوع اکانت که واجد دریافت تیک آبی خواهند بود شامل دولت، شرکتها، برندها و نهادهای غیرانتفاعی، اخبار، سرگرمی، ورزش، فعالان، سازمان دهندگان و سایر افراد تاثیرگذار را مشخص کرده، اما اعلام کرده که موارد دیگری هم ممکن است اضافه شوند.

این شبکه اجتماعی به کاربران دو هفته برای اعلام نظراتشان فرصت داده است پس از آن سیاست نهایی خود را در ۱۷ دسامبر اعلام می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر اکانت کاربر غیرفعال باشد یا مقررات این شرکت را نقض کرده باشد، توییتر تایید صلاحیت را حذف خواهد کرد.

..................

 

خبر: تشخیص کووید-۱۹ با کمک هوش مصنوعی در ۱۸ دقیقه!

محققان دانشگاه نورث وسترن امریکا (NU) پلتفرم جدید هوش مصنوعی (AI) به نام Deep COVID-XR برای تشخیص کووید-۱۹ را با تجزیه و تحلیل تصاویر اشعه ایکس از ریه‌ها تولید کرده‌اند.

الگوریتم یادگیری ماشین با ردیابی کووید-۱۹ در اشعه ایکس حدود ۱۰ برابر سریع‌تر و یک تا ۶ درصد با دقت بیشتر و بهتر نسبت به گروهی از رادیولوژیست های تخصصی قفسه سینه عمل کرده است.

برای توسعه، آموزش و آزمایش الگوریتم جدید، محققان از ۱۷۰۰۲ عکس اشعه ایکس قفسه سینه استفاده کردند؛ این تصاویر مربوط به ۵۴۴۵ مورد از بیماران کووید-۱۹ مثبت از مراکز سراسر نظام بهداشت و درمان نورث وسترن است.

محققان سپس DeepCOVID-XR را در برابر پنج رادیولوژیست کاردیوتوراسیک (قلبی- صدری) مجرب و آموزش‌دیده روی ۳۰۰ تصویرآزمایشی از بیمارستان لیک فارست بطور تصادفی آزمایش کردند. هر رادیولوژیست برای بررسی این مجموعه از تصاویر حدود دو ساعت و نیم تا سه ساعت و نیم وقت صرف کرد، در حالی که با سیستم هوش مصنوعی این بررسی حدود ۱۸ دقیقه به طول انجامید. دقت رادیولوژیست‌ها بین ۷۶ تا ۸۱ درصد بود و DeepCOVID-XR با دقت ۸۲ درصد کمی بهتر عمل کرد.

محققان نورث وسترن این الگوریتم را در دسترس عموم قرار داده‌اند با این امید که دیگران بتوانند با داده‌های جدید به آموزش آن ادامه دهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

99003