۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۴ مهر

تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام پس از ١٩ سال

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نادر ثناگو مطلق ضمن مثبت ارزیابی کردن تصویب طرح جامع این منطقه گفت: منطقه در چهار فاز طراحی شده که مساحت فاز اول ۴۰ هکتار، دوم ۵۶، سوم ۱۶ و چهارم ۱۶۵ هکتار است که هم‌اکنون درحال‌توسعه زیرساخت‌ها در فاز چهار و با اولویت صنایع آی.سی.تی و آی.تی هستیم.

 

 

وی افزود: با توجه به توسعه روزافزون زیرساخت‌ها در این منطقه و باهدف مدیریت کالبدی و منسجم در آن، شرکت خدمات هوایی پیام به‌عنوان متولی منطقه، تصمیم به تهیه طرح جامع و برنامه عملیاتی در محدوده سه هزار و ۶۰۰ هکتاری منطقه و فرودگاه پیام گرفت.

ثناگو مطلق اضافه کرد: هدف اصلی این طرح تأمین نیاز حمل‌ونقل هوایی و سفرهای داخلی و بین‌المللی استان‌های البرز، قزوین و غرب تهران و همچنین پشتیبانی از فعالیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام درزمینهٔ صادرات و واردات است.

وی بابیان اینکه مدت اجرای طرح جامع ۲۰ ساله است خاطرنشان کرد: مطالعات طرح جامع و برنامه عملیاتی منطقه ویژه اقتصادی پیام و فرودگاه بین‌المللی پیام در چهار مرحله کلان اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام در ادامه به عملکرد طرح در اسناد فرادست اشاره و گفت: همچنین انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا، توسعه و تجهیز منطقه در غالب کاربری‌های صنایع تبدیلی، فرودگاه، انرژی خورشیدی و تعیین نقش منطقه به‌عنوان شهرک آی.سی.تی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دانش‌بنیان از دیگر اهداف طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام است.

ثناگو مطلق ادامه داد: ایجاد دهکده‌ها و پارک‌های لجستیکی متکی به فناوری‌های موج چهارم به‌عنوان زیرساخت اصلی توسعه تجارت، ارتقاء سطح مهارت و فناوری در صنعت، پشتیبانی از توسعه صادرات محصولات صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان، شکل‌گیری بنگاه‌های فناوری صادرات گرا و ارتقای فناوری و توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های پستی و ترافیکی ارتباطات و اطلاعات در قالب برنامه ششم توسعه کشور را از دیگر اهداف طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌توان عنوان کرد.

وی ادامه داد: به‌صورت خلاصه دست‌یابی به جایگاه بزرگ‌ترین مرکز صادرات و پردازش در کشور، ترانزیت کالاها با فناوری‌های پیشرفته، شکل‌گیری مرکز تجارت و بازرگانی مدرن و تبدیل پیام به یکی از قطب‌های آموزش عالی آی.تی بین‌المللی را می‌توان از مهم‌ترین مزیت‌های تصویب طرح جامع منطقه به شمار آورد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام شهر فرودگاهی، شهرک فناوری‌های نوین و منطقه ویژه اقتصادی را مهم‌ترین مفاهیم کلان و تأثیرگذار در طرح جامع و برنامه عملیاتی این منطقه عنوان و افزود: هم‌اکنون پروازهای آموزشی با بیش از ۴۶ هزار پرواز در سال و میانگین سالانه حدود ۴۰۰ تن جابه‌جایی بار در فرودگاه پیام صورت می‌گیرد.

ثناگو مطلق خاطرنشان کرد: این در حالی است که در افق طرح جامع پیش‌بینی تعداد مسافران و میزان بار بین‌المللی فرودگاه بین‌المللی پیام به ترتیب حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و چهارصد هزار تن خواهد بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

62094