۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 14 فوریه 2021) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

رصد احساسات حیوانات با اپلیکیشن‌ موبایل! 

این روزها کشاورزان برای رصد وضعیت احساسی دام‌هایشان و ارتقای استانداردهای پرورش حیوانات از فناوری کمک می‌گیرند.

در همین راستا اپلیکیشن موبایلی توسط یکی از محققان کالج رورال اسکاتلند در حال توسعه است که به دامداران و کشاورزان اجازه می‌دهد رفتارهایی که در گاوهای شیری، گوساله‌های گوشتی، خوک‌ها، مرغ‌های تخم‌گذار، جوجه‌های گوشتی نشانگر احساسات هستند را ثبت کنند.

هدف این اپ تضمین آن است که حیوانات زندگی سالم و غنی دارند. در حال حاضر کشاورزان و محققان میدانی فهرستی شامل ۲۰ اصطلاح توصیفی کلیدی را برای هر گونه طراحی کرده‌اند که ترکیبی از احساسات بد و خوب است؛ یک خط مقیاس چرخان نیز قدرت احساسات را نشان می‌دهد.

در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده ارسال و با یک الگوی بزرگ‌تر یکپارچه می‌شود و در نهایت با مزارع دیگر مقایسه خواهد شد.

.....................

 

 

 

تراشه‌های هوش مصنوعی از جنس سلولهای مغز انسان! 

توسعه دهندگان هوش مصنوعی به طور معمول هنگام طراحی الگوریتم‌ها یا مدارها از مغز انسان الهام می‌گیرند؛ اما اکنون پروژه‌ای جدید یک گام فراتر از الهام‌های بیولوژیک رفته است.

گروهی از محققان دانشگاه آستون در انگلیس قصد دارند سلول‌های بنیادی مغز انسان را با تراشه‌های هوش مصنوعی یکپارچه کنند تا سیستم‌های با قدرت پردازش بالاتر و کارآمدتر بسازند.

پروژه مذکور نئوچیپ (Neu-ChiP) نام دارد و شبیه یک فیلم علمی تخیلی است؛ به طور معمول پروژه‌های مشابه در حوزه نورومورفیک یا رایانش با الهام از مغز روی کارآمدتر کردن الگوریتم‌های هوش مصنوعی متمرکز هستند اما یکی از اهدافNeu-ChiP قدرتمندتر کردن آنها نیز است.

ه طور معمول هوش مصنوعی که با الهام از مغز توسعه می‌یابد به نورون‌های مصنوعی یا مدارهایی با الهام از مغز انسان وابسته است؛ اما نصب سلول‌های بیولوژیکی در سیستم می‌تواند چالش‌های مهندسی برای محققان را رفع کند.

.....................

 

 

 

کاوشگر چینی حیات در مریخ را رصد می‌کند 

کاوشگر چینی تیان ون ۱ هفته گذشته به طور موفقیت‌آمیز به مدار مریخ رسید؛ این عملیات بخشی از مرحله اول پروژه چین برای فرود روی سیاره سرخ و جستجوی نشانه‌هایی از حیات در آن است.

اما بخش سخت این مأموریت مدیریت کاوشگر برای فرود روی سطح مریخ است. تاکنون فقط ناسا توانسته این عملیات پیچیده را انجام دهد.

چین تصمیم دارد در ماه مه مریخ‌نوردی به سطح سیاره ارسال و علاوه بر رصد شواهدی از حیات، آب‌های زیرسطحی را نیز جستجو کند.

این کاوشگر ۲۴۰ کیلوگرمی با نور خورشید کار می‌کند و باید حدود ٣ ماه به فعالیت خود ادامه دهد؛ در این میان مدارگرد تیان ون ۱ حدود ٢ سال به فعالیت ادامه خواهد داد.

کاوشگر چینی حدود ٧ ماه قبل همراه یک موشک لانگ مارچ ۵ به فضا پرتاب شد و تیان ون ١ هفته گذشته نخستین تصویر را از مریخ ثبت کرد.

.....................

 

 

 

چاپگری که ربات و پهپاد هم می‌سازد! 

اگرچه چاپگرهای سه بعدی توانایی ساخت سازه‌ها و اجزای بسیاری را در عین صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین در مدت زمان نسبتاً کوتاه دارند، اما آنها توانایی ساخت دستگاه‌های پیچیده‌تر مانند پهپادها یا ربات‌هایی که بلافاصله پس از اتمام فرآیند چاپ کار کنند را ندارند.

اکنون گروهی از محققان آزمایشگاه علوم رایانه‌ای و هوش مصنوعیMIT، بستر جدیدی را با فرآیند خودکار چشم نوازی توسعه دادند که دستگاه‌های رباتیک کاربردی و سفارشی را بدون هیچ گونه دخالت انسان چاپ می‌کند.

این سیستم با نام "LaserFactory" از دو قسمت تشکیل شده است: یک جعبه ابزار نرم افزاری برای کاربران به منظور طراحی دستگاه‌های سفارشی و یک بستر سخت افزاری که مراحل ساخت را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

یکی از محققان دخیل در این پروژه این پلت فرم را به عنوان «یک فروشگاه واحد» توصیف می‌کند که می‌تواند برای سازندگان ربات‌ها، مربیان رباتیک و تولیدکنندگان محصول که به دنبال ساخت سریع نمونه‌های اولیه هستند، بسیار مفید باشد.

به گفته وی ارزان‌سازی، تسریع و فراهم کردن دسترسی بیشتر در ساخت سازه‌ها یک چالش است؛ چاپگر "LaserFactory" با استفاده از پلت‌فرم‌های تولید گسترده مانند چاپگرهای سه بعدی و برش‌های لیزری اولین سیستمی است که این قابلیت‌ها را ادغام می‌کند و خط تولید کاملی را برای تولید دستگاه‌های کاربردی در یک سیستم به صورت خودکار ارائه می‌دهد.

محققان امیدوارند که محصول ابداعی آنها به تسهیل روند ساخت دستگاه‌های پیچیده مانند ربات‌ها کمک کند.

.....................

 

 

 

فناوری جدید به لباس‌های ورزشی آمد! 

دو محقق پس از شش سال تلاش موفق به طراحی و ایجاد پیراهنی که مجهز به فناوری لایت لیس(Light Lace) است، شده‌اند.

این پیراهن‌ نور را از خود عبور می‌دهد و هنگامی که آن را بکشید یا فشار دهید می‌توانید شدت خروجی نور را تغییر دهید.

کابران هنگامی که این پیرهن را می‌پوشند و روی بخشی از عضلات خود طی تمرین ورزشی کار می‌کند هشدارهای متنی دریافت می‌کنند یا پیراهن یا لگ ورزشی آنها روشن می‌شود تا به آنها اطلاع دهد که تنها روی یک گروه عضلانی خاص خود بیش از حد کار کرده‌اند و این فناوری کاربر را مطلع می‌کند که باید تمرین یا جلسه تمرین خود را متوقف کند. این کار از رخ دادن جراحت‌هایی که ممکن است با تمرین زیاد ایجاد شود جلوگیری می‌کند.

این فناوری به کاربران اجازه می‌دهد تا زمان جلسات تمرین خود را بر اساس داده‌های ارائه شده توسط پیراهن‌شان تنظیم کنند. محققان همچنین قصد دارند در آینده شلوار لگ، کفش، دستکش و سایر لباس‌های مجهز به این فناوری را تولید کنند.

در حال حاضر حوزه‌های ورزشی مانند بوکس، دو میدانی و فوتبال علاقه‌مند به استفاده از این فناوری هستند.

فناوری لایت لیس در مسابقات NFL۱ و Future امسال مقام اول را کسب کرد و ۵۰ هزار دلار جایزه به محققان آن اهدا شد؛ این فناوری احتمالا از سال آینده عرضه خواهد شد.

.....................

 

 

 

 

رونمایی از پردازنده گرافیکی قدرتمند ان‌ویدیا 

شرکت ان‌ویدیا از جدیدترین پردازنده گرافیکی خود به نام «جی فورس آر تی ایکس ۳۰۶۰» رونمایی کرده که قرار است از ده روز دیگر در دسترس عموم قرار بگیرد.

پردازنده گرافیکی جدید به خصوص گزینه‌ای ایده آل برای علاقمندان به استخراج ارز رمز خواهد بود؛ این پردازنده گرافیکی از جمله محصولات میان رده شرکت ان ویدیا بوده و ۳۲۹ دلار قیمت خواهد داشت.

این محصول جدید جایگزینی برای پردازنده‌های گرافیکی جی تی ایکس ۱۰۶۰ و آر تی ایکس ۲۰۶۰ محسوب می‌شود و از فناوری ویژه‌ای برای شتاب‌بخشی به سخت افزار برخوردار است. ساعت مبنایی ۱.۳۲ گیگاهرتزی، رابط کاربری حافظه ۱۹۲ بیتی و ۳۵۸۴ هسته کودا (سکوی پردازش موازی و مدل برنامه‌نویسی ان ویدیا برای تسهیل دسترسی به حافظه و پردازش گرافیکی سریع‌تر) از جمله ویژگی‌های محصول یادشده است.

یکی از مهم‌ترین مزایای این پردازنده گرافیکی برای استخراج ارز رمز بهره مندی از ۱۲ گیگابایت رم است.

.....................

 

 

 

 

گوشی جدید شیائومی با نمایشگری در پشت قاب اصلی 

شرکت شیائومی به زودی گوشی دیگری به نام می ۱۱ اولترا را روانه بازار می‌کند که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تلفن همراه نصب یک نمایشگر کوچک در پشت قاب است.

نمایشگر کوچک این گوشی جدید یک اینچی است و در کنار دوربین‌های پشتی گوشی قرار دارد. ممکن است این نمایشگر کوچک با هدف تسهیل دسترسی به برخی برنامه‌ها طراحی شده باشد.

از دیگر قابلیت‌های این گوشی می‌توان به شارژ سریع بی سیم ۶۷ واتی، نمایشگر ۶.۸ اینچی و OLED خمیده با نرخ تازه سازی صفحه ۱۲۰ هرتز، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری و مقاومت قابل توجه در برابر آب و گرد و خاک می‌توان اشاره کرد.

قدرت مجموع زوم اپتیکال و دیجیتال دوربین این گوشی به ۵۰ ایکس و دقت دوربین اصلی این گوشی به ۵۰ مگاپیکسل می‌رسد؛ دقت دوربین دیگر این گوشی نیز ۴۸ مگاپیکسل است.

پردازنده اصلی این گوشی اسنپ دراگون ۸۸۸ است که با استاندارد نسل پنجم تلفن همراه نیز سازگاری دارد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

87174