۱۴۰۳ سه شنبه ۰۳ مهر

نخستین خانه موزه تمبر ایران در تبریز افتتاح شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، محل استقرار نخستین «خانه - موزه تمبر» ایران در تبریز در کوچه پیرسمساری در بافت تاریخی «بازار تبریز» واقع شده که ساختمان قدیمی و یکصد ساله پست آذربایجان تا ۳۰ سال قبل در مقابل آن برپا بود و پس از آن به دلیل تعریض خیابان تخریب شد.

 

 

 

 

در فاز نخست افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، تمبرهای دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از تمبرهای پهلوی دوم و نیز کارت پستال هایی از کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته شده است. 

قرار است در فاز دوم و توسعه ای نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، اشیا و ابزار پستی از قبیل مهرهای قدیمی پست تبریز و ابزار آلات قدیمی به جای مانده از تلگرافخانه تبریز و ادارات پست آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شود. 

راه اندازی جمعه بازار تمبر و هم افزایی برای انجام پژوهش های مرتبط با تمبر به عنوان اوراق بهادار و تاریخی از دیگر برنامه های آتی خانه - موزه تمبر تبریز است. 

خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز به عنوان یکی از صدها خانه تاریخی این شهر  در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۵۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست کشور در آیین افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، با ذکر تاریخچه ای از سیر تکامل پست و تمبر در ایران، افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران را نشانه استمرار جریان فرهنگی این شرکت به عنوان مطالبه وزارتی و شخص وزیر دانست. 

رمضانعلی سبحانی فر گفت: تبریز از زمان‌های قدیم به صفت تاریخی- فرهنگی بودن مشهور است و میراث کهنی را در دل خود جای داده که خانه - موزه تمبر نیز بر مجموعه گنجینه های آن افزوده می شود. 

وی افزود: تبریز، شهر اولین ها نامگذاری شده و با افتتاح خانه - موزه تمبر، امروز یکی دیگر از «اولین ها» در این شهر اتفاق افتاده است. 

وی گفت: تمبر علاوه بر اینکه ارزش فرهنگی دارد، تاریخ و میراث ما را از گذشته به حال و آینده انتقال می دهد و زمینه ساز اشتراک تجربه مابین گذشتگان با زمان حاضر و آینده می باشد.

وی با اشاره به شناخته شدن موزه پست به عنوان سومین موزه ملی ایران از طرف «ایکوم» بیان کرد: پست از دیرباز در زمینه خدمت رسانی در ایران جایگاه ویژه ای داشته است.  

مدیرعامل شرکت پست ایران خاطرنشان کرد: امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک در جهان شناخته می شود و در کشور ما هم می تواند نقش مهمی در جهش تولید و حمایت از آن ایفا کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

66115