۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه ۱۰ خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: اینستاگرام در الگوریتم خود تغییراتی ایجاد کرد 

اینستاگرام در واکنش به سانسور شدن محتوای حمایت از مردم فلسطین و اعتراض گروهی از کارمندانش، تغییراتی در الگوریتم های شبکه خود ایجاد کرد.

پس از شکایت گروهی از کارمندان اینستاگرام درباره قابل مشاهده نبودن محتوای حمایت از مردم فلسطین طی اوج‌گیری درگیری‌ها در نوار غزه، این شبکه اجتماعی تغییراتی در الگوریتم‌های خود ایجاد کرده است.

به طور معمول اینستاگرام در بخش استوری محتوای اورجینال را قبل از موارد بازنشر شده نشان می‌دهد اما به زودی انتشار هر دو محتوا اهمیت یکسانی می‌یابند.

طبق گزارش بازفید نیوز و فایننشال تایمز، گروهی از کارمندان اینستاگرام به طور مکرر خواستار تغییراتی درباره محتوایی شده بودند که طی فرایند بازبینی خودکار، سانسور می‌شود مانند پست‌هایی درباره مسجد الاقصی که به اشتباه حذف شده بود.

این گروه معتقد بودند سانسور این محتوا عمدی نبوده اما فرایند بازبینی خودکار نسبت به هرگونه گروه‌های اقلیت با تبعیض عمل می‌کند.

البته به گفته سخنگوی فیس‌بوک (شرکت مادر اینستاگرام) این تغییر فقط مربوط به محتوای حمایت از مردم فلسطین نیست، زیرا شبکه اجتماعی متوجه شیوه عملکرد خود شده است.

طی هفته‌های اخیر توئیتر، فیس بوک و اینستاگرام به دلیل سانسور و محدود کردن محتوای مربوط به درگیری‌های رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین با انتقادات شدیدی روبرو شده‌اند.

.................. 

 

خبر: بیهوشی بیماران شخصی‌سازی می‌شود

محققان دانشگاهی در سوئیس دستگاهی برای اندازه‌گیری دقیق و شخصی‌سازی داروی بیهوشی هر بیمار ابداع کرده‌اند.

متخصصان بیهوشی از روش‌های مختلف مانند آزمایش‌های بالینی، دیتابس های پزشکی و اندازه گیری های آزمایشگاهی برای محاسبه دوز دقیق داروی بیهوشی برای هر بیمار استفاده می‌کنند؛ اما واکنش هر فرد نسبت به داروی بیهوشی متفاوت است و هیچ راهی برای شناسایی واکنش بدن انسان قبل از مصرف آن وجود ندارد.

محققان آزمایشگاه LSI دانشگاه EPFL باهمکاری بیمارستان لوزان و دانشگاه پلی تکنیک تورین سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند غلظت ماده پروپوفول (propofol) در بدن بیمار را هنگام عمل جراحی اندازه گیری کند و برحسب آن دوز مورد نیز تزریق می‌شود.

دستگاه ابداعی مذکور شبیه یک سرنگ بزرگ است؛ سوزن این دستگاه حاوی الکترودهای حسگر است که غلظت پروپوفول را در خون بیمار اندازه گیری می‌کنند. اندازه گیری های انجام شده توسط حسگر با استفاده از هوش مصنوعی تحلیل می‌شود.

پژوهشگران دقت این دستگاه را با استفاده از تست‌های آزمایشگاهی روی نمونه خون انسان تأیید کردند و مرحله بعدی اجرای این آزمایش‌ها روی بدن انسان است.

..................

 

خبر: فردا سیارکی به بزرگی برج ایفل از کنار زمین می گذرد   

براساس اطلاعات ناسا، روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد سیارکی بزرگتر از برج ایفل با سرعت ۴۰ هزار مایل برساعت از کنار زمین می گذرد.

هرچند ناسا این صخره فضایی عظیم را جزو اشیای آسمانی خطرناک دسته بندی کرده، اما پیش‌بینی می‌شود به طور ایمن از کنار زمین بگذرد. این سازمان فضایی به طور معمول براساس اندازه و مسافت سیارک‌ها تا زمین میزان خطرناک بودن آنها را مشخص می‌کند.

سیارک مذکور ۲۰۲۱KT۱ نام دارد و روز یکم ژوئن (۱۱ خرداد) ساعت ۱۰:۲۴ دقیقه صبح به وقت آمریکا از کنار زمین می‌گذرد. همچنین این صخره آسمانی از فاصله ۴.۵ میلیون مایلی زمین با سرعت ۴۰ هزار مایل برساعت رد می‌شود؛ هرچند چنین مسافتی معادل ۱۹ برابر فاصله بین زمین و ماه است، اما طبق اطلاعات ناسا سیارک از فاصله نزدیک زمین می‌گذرد.

بر اساس اطلاعات موجود قطر ۲۰۲۱KT۱ بین ۴۹۲ تا ۱۰۸۲ فوت است. چنین اندازه‌ای معادل ۳ زمین فوتبال آمریکایی است.

..................

 

خبر: واکنش ربات "EVA" به حالات چهره انسان!

سیستم‌های رباتیکی که امروزه در فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها یا حتی قفسه‌های ذخیره سازی مواد غذایی در فروشگاه‌های مواد غذایی دیده می شوند ماهیتی کاملاً رباتیک دارند یعنی آنها نمی‌توانند ماهیتی مانند ماهیت طبیعی انسانی داشته باشند و کارهایشان را نیز بر اساس داده‌ها انجام می‌دهد.

اما یکی از موضوعاتی که اخیرا توجه دانشمندان را به خود جلب کرده این است که بتوانند  فاصله بین انسان و ربات را کم و کمتر کنند و ربات‌هایی که به انسان بیشتر شباهت دارند، بسازند.

به همین منظور گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا به منظور برقراری ارتباط بهتر و ایجاد ارتباط عاطفی جدید بین انسان و ماشین، ربات "EVA" را ایجاد کرده‌اند؛ EVA یک ربات نرم خودکار با چهره‌ای انعطاف‌پذیر است که قادر به تقلید احساسات انسانی است.

وادار کردن یک چهره رباتیک به لبخند زدن کار آسانی نیست زیرا بیشتر اعضای بدن مصنوعی آن از پلاستیک‌های سخت یا فلزات ساخته شده و به همین منظور نمی‌تواند انعطاف پذیری کافی داشته باشد و احساسات خود را نشان دهد.

اما محققان با تلاش فراوان موفق به ایجاد رباتی شدند که می‌تواند برخی احساسات را در صورت خود نشان دهد؛ ربات "EVA" می‌تواند شش احساس اساسی عصبانیت، انزجار، ترس، شادی، غم و غافلگیری را با استفاده از عضلات مصنوعی فعال شده از طریق کابل‌ها و موتورهایی که در بخش درونی صورتش تعبیه شده، نشان دهد.

محققان پس از انجام یک سری آزمایشات و تعبیه کابل‌ها، اجازه دادند EVA لبخند بزند یا اخم کند؛ صورت آبی رنگ EVA می‌تواند پاسخ‌های احساسی مختلفی را نشان دهد.

این پیشرفت‌های فناوری در زمینه رباتیک می‌تواند روزی به نفع کارکنان خانه های سالمندان، بیمارستان‌ها ، مدارس و اقامتگاه‌ها باشد.

..................

 

خبر: استفاده از وزوز مهتابی‌ها برای پیشرفت رایانش!

دانشمندان از صدای لامپ‌های فلورسنت برای استفاده در محاسبات استفاده می‌کنند؛ پروژه‌ای که شرکت اینتل به آن علاقه‌مند و در آن درگیر شده است.

آیا می‌دانید خاصیتی که لامپ‌های فلورسنت را به صدا در می‌آورد می‌تواند نسل جدیدی از دستگاه‌های محاسباتی کارآمد را که ذخیره داده‌ها را به جای برق با میدان‌های مغناطیسی انجام می‌دهند، تأمین کند؟ این خاصیت، مغناطوکشسانی(magnetostriction) نامیده می‌شود.

اکنون گروهی از محققان به سرپرستی محققان دانشگاه میشیگان ماده‌ای تولید کرده‌اند که حداقل دو برابر مغناطوکشسان‌تر از سایر مواد در کلاس خود است. این ماده همچنین بسیار ارزان‌تر است و به طور بالقوه راه‌های جدیدی را برای رایانش یا محاسبات و حسگرهای مغناطیسی بهتر برای دستگاه‌های پزشکی و امنیتی باز می‌کند.

استاد علوم و مهندسی مواد دانشگاه میشیگان می‌گوید: اینتل در مقیاس‌بندی فناوری‌ها و ساختن تراشه‌های بسیار کوچک عالی است؛ آنها بسیار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ما به طور منظم با آنها ملاقات می‌کنیم تا نظرات و ایده‌هایی را در مورد نحوه ارتقای این فناوری برای استفاده مفید در تراشه‌های رایانه‌ای که آنها "MESO" می‌نامند، دریافت کنیم.

این تحقیق تنها تحقیق برای کارآمدتر کردن محاسبات نیست. دانشمندان برای افزایش کارایی و کاهش شدت انرژی محاسبات، از اسپینترونیک‌ها گرفته تا ابررساناها در حال کاوش و تلاش هستند و شاید به زودی یکی از این اختراعات مثمر ثمر واقع شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

57091