۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۵ تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: تشک هوشمند برای ردیابی حرکات بدن ورزشکاران! 

محققان دانشگاه ام.آی.تی یک تشک هوشمند تولید کرده‌اند که بدون نیاز به دوربین حرکت افراد را کنترل کرده، در مورد سقوط هشدار می‌دهد و کیفیت ورزش و اجرای بازی‌های ویدئوی را بهتر می‌کند.

تشک هوشمند یادشده قادر به محاسبه دقیق تحرکات افراد و نیز وضعیت بدنی آنها بدون نیاز به دوربین است بنابراین می‌توان از آن برای دریافت بازخوردهایی در مورد تمرین‌های ورزشی استفاده کرد.

همچنین این تشک می‌تواند یک ابزار کمکی برای اجرای بهتر بازی‌های ویدئویی و همچنین استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی باشد؛ مساحت این تشک ۳.۳ مترمربع است و در درون آن ۹۹۰۰ حسگر نصب شده که همگی رسانا و دارای روکش حساس به فشار هستند.

زمانی که به بخش‌های مختلف این تشک فشار وارد شود، سیگنال‌های الکتریکی مختلفی در واکنش به میزان فشار ارسال می‌شوند و بر همین اساس بازخوردهایی در نظر گرفته می‌شود؛ از این سیگنال‌ها می‌توان برای تصحیح حرکات ورزشی و اصلاح شیوه راه رفتن، دراز کشیدن، نشستن، ورزش یوگا، ایستادن و غیره استفاده کرد.

حسگرهای یادشده می‌توانند یک مدل مجازی از یک شخص در حال حرکت روی تشک ترسیم کنند و بر همین اساس حرکات وی را زیر نظر بگیرند تا در صورت هرگونه اختلال در روند حرکت در مورد احتمال افتادن و سقوط وی هشدار دهند.

دقت این فرش در زمینه برآورد و شناسایی حرکات افراد روی خود به ۹۷ درصد می‌رسد و می‌تواند موقعیت هر فرد را با دقت ۱۰ سانتیمتر برآورد کند.

 ..................

 

خبر: تشخیص سریع عفونت با کمک گوشی هوشمند! 

محققان به تازگی دستگاهی ساخته‌اند که با اتصال به گوشی هوشمند می‌تواند انواع باکتری را شناسایی کند.

این دستگاه متشکل از دو بخش است؛ بخش اول یک حسگر الکترونیکی دوکاناله در یک تراشه و بخش دوم دستگاه یک پردازشگر شبیه به USB است که حسگر به آن متصل می‌شود.

تراشه این دستگاه حاوی آنزیم‌های DNA است که می‌تواند با پروتئین‌های تولید شده توسط باکتری‌ها واکنش دهند. این دستگاه با دریافت نمونه خون، ادرار و بزاق اطلاعاتی را تولید می‌کند که توسط یک نرم افزار در مدتی کمتر از یک ساعت تجزیه و تحلیل شده و نتایج آن توسط گوشی به نمایش در می‌آید.

محققان دانشگاه مک مستر در کانادا در آزمایش‌های اولیه توانستند باکتری خطرناک E. coli را با موفقیت در نمونه‌های ادرار شناسایی کنند. به گفته محققان این دستگاه می‌تواند با استفاده از انواع آنزیم‌های DNA گونه‌های مختلف باکتری‌ها را تشخیص دهد.

در حال حاضر تشخیص وجود باکتری در بدن بیمار از طریق انجام آزمایش های بالینی با استفاده از نمونه مایعات بدن و در آزمایشگاه‌ها انجام می‌پذیرد. این کار چندین روز به طول می‌انجامد و دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز در کشورهای درحال توسعه و بسیاری از نقاط دورافتاده امکان‌پذیر نیست، اما این دستگاه جدید امکان تشخیص وجود باکتری را به سادگی و در کمتر از یک ساعت فراهم می‌کند.

اکنون محققان در تلاشند تا این دستگاه را برای تشخیص انواع ویروس‌ها از جمله ویروس کووید ۱۹ آماده کنند.

..................

 

خبر: طراحی برج آسمانی معلق در چین!

طراحی جدید سو فوجیموتو(Sou Fujimoto) معمار ژاپنی، شبیه به آبنمایی است که در واقع با پایه‌های فلزی در هوا معلق شده است.

«سو فوجیموتو» معمار برجسته ژاپنی پس از برگزاری مسابقه‌ای برای طراحی یک برج خاص در شنژن، منطقه‌ای از چین که اخیراً تحولات عظیم شهری و معماری را تجربه کرده است، یک برج شناور بزرگ طراحی کرد.

هدف فوجیموتو از طراحی این برج، پاسخ به این سوال است که برج‌ها در قرن ۲۱ به چه شکلی درخواهند آمد و اینکه چگونه یک برج می‌تواند مانند برج ایفل جلب توجه کند.

این برج ۲۶۸ متر طول دارد و از ۹۹ قطعه جداگانه تشکیل شده است که در قسمت بالایی با یک صفحه افقی به هم متصل می‌شوند و پایه‌های آن هرچه به سمت زمین می‌آیند، کم‌عرض می‌شوند و به تدریج محو می‌شوند و این تصور را ایجاد می‌کنند که صفحه افقی برج در هوا شناور است.

این برج به طور همزمان یک برج واحد و مجموعه‌ای از برج‌ها است که نماد آینده جوامع در عصر تنوع است.

برج آسمانی معلق، به گونه‌ای طراحی شده است که بیشتر از فولاد، الیاف کربن، طناب کولار و بتن ساخته شده و دارای یک سیستم خرپای فولادی در محیطی با کابل‌های کششی از جنس کولار است که تعادل هسته‌ها را حفظ می‌کند.

یک هسته متمرکز به عنوان پایه‌ای برای کل برج عمل می‌کند که با کابل‌های کششی دور خود که شبیه آب روان به پایین سرازیر شده‌اند و در کنار هم نگه داشته می‌شوند.

عرشه بالای این برج برای نمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بازدیدکنندگان و مردم محلی به عنوان یک مرکز اجتماعی جذاب می‌توانند منظره‌های زیبایی از شهر و خلیج را از ارتفاع ۲۶۸ متری مشاهده کنند.

..................

 

خبر: ثبت پتنت سامسونگ برای گوشی‌ رول‌شدنی با دوربین سه‌گانه

گوشی‌های رول‌شدنی تا سال دیگر می‌توانند بخش جذابی از محصولات سامسونگ باشند؛ طبق پتنت ثبت‌شده، این شرکت در حال کار روی گوشی هوشمند کشویی با صفحه‌نمایش رول‌شدنی است.

این پتنت، طراحی دستگاهی را نشان می‌دهد که تفاوت چندانی با گوشی‌های هوشمند معمول ندارد؛ اما صفحه‌نمایش آن با استفاده از فنر و غلتک در دستگاه گسترش می‌یابد.

گفتنی است اندازه‌ صفحه‌نمایش  این گوشی دوبرابر نمی‌شود اما به‌اندازه‌ یک‌سوم ابعاد اصلی خود افزایش می‌یابد.

این پتنت همچنین یک دوربین سلفی زیر نمایشگر را نشان می‌دهد. فناوری مذکور هنوز تأثیر چشمگیری ایجاد نکرده است اما برای به‌حداکثر رساندن اجزای استفاده‌ شده روی صفحه‌نمایش، قرار دادن آن در گوشی آینده‌ سامسونگ منطقی به‌ نظر می‌رسد.

دستگاه آینده‌ سامسونگ احتمالاً از حسگر اثر انگشت روی صفحه‌نمایش، دوربین سه‌گانه در پنل پشت و بلند‌گوهای دوگانه در پایین بدنه بهره خواهد برد. همچنین به‌ نظر می‌رسد یک بلندگو در بخشی که نمایشگر گسترش می‌یابد، قرار گرفته است.

پتنت یادشده در نوامبر ۲۰۲۰ ثبت شد اما اخیراً در WIPO منتشر شده است. در مجموع به نظر می‌رسد حداقل تا یک سال دیگر گوشی‌های تاشو یا رول‌شدنی بخش جذابی از محصولات سامسونگ باشد و طرفداران زیادی را جلب کند.

..................

 

خبر: تولید نخستین عینک آفتابی دو کانونی جهان!

تا به حال تولید عینک آفتابی طبی دوکانونی با قابلیت همزمان دوربین و نزدیک بینی سابقه نداشته، اما پژوهشگران عینک آفتابی ساخته‌اند که با یک فرمان لمسی بین این دو حالت تغییر وضعیت می‌دهد.

این عینک آفتابی، در حالت عادی روی حالت دوربین تنظیم شده، اما با فشردن نوک انگشت بر روی دسته‌اش به حالت نزدیک بین برای مطالعه متون تغییر حالت می‌دهد.

عینک یادشده که توسط استارت‌اپ دیپ اپتیکس تولید شده، ۳۲ شمالی نام دارد و مانند سایر عینک‌های آفتابی از چشم در برابر اشعه ماورا بنفش حفاظت می‌کند. افرادی که مشکل نزدیک بینی دارند برای فعال کردن این حالت با انگشت بازوی عینک را فشار می‌دهند که این کار باعث افزایش قدرت بزرگ کردن متون نزدیک می‌شود بنابراین خواندن منوی رستوران، صفحه گوشی و ساعت مچی و غیره ساده‌تر می‌شود.

روی شیشه‌های این عینک یک پوشش شفاف کریستال مایع اضافه شده که تقویت آن موجب نزدیک‌بین شدن عینک آفتابی می‌شود. با لمس مجدد دسته عینک، می‌توان آن را به حالت دوربین بازگرداند.

اپلیکیشن تلفن همراه این عینک، تنظیم مقدار نزدیک‌بین بودن لنزهای آن را ممکن می‌کند تا از طریق بلوتوث بتوان این کار را انجام داد. با توجه به اینکه فقط بخشی از شیشه‌های عینک به این پوشش ال‌سی‌دی مجهز است می‌توان از بالای شیشه کماکان در حالت دوربین استفاده کرد.

این عینک در آینده نزدیک به قیمت ۴۴۹ دلار عرضه می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

49836