۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۲۷ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: برقراری ارتباط اینترنتی پرسرعت از طریق پرتوهای نور! 

گروهی از محققان پروژه ایکس گوگل که اخیرا با نام پروژه آلفابت شناخته می‌شود، تحت عنوان پروژه تارا توانسته‌اند بین دو شهر آفریقایی به نام‌های برزویل در جمهوی کنگو و کینشاسا در جمهوری دموکراتیک کنگو ارتباط اینترنتی ایجاد کنند.

این دو شهر فقط حدود ۵ کیلومتر با هم فاصله دارند اما به خاطر رودخانه‌ای که میانشان قرار گرفته، نمی‌توان به راحتی آن‌ها را به هم وصل کرد. هزینه استفاده از کابل برای ایجاد ارتباط بین برزویل و کینشاسا پنج برابر بیشتر از روش جدید استفاده از پرتوهای نوری است.

این گروه با سیستم ارتباطات نوری بی‌سیم (WOC) حدود ۷۰۰ ترابایت داده را ظرف ۲۰ روز با دسترس‌پذیری ۹۹.۹ درصدی منتقل کرده‌اند. تارا جدیدترین نسخه پروژه‌ای است که به مدت سه سال در دست توسعه قرار داشته است. گوگل ایکس با همکاری Econet Group و Liquid Telecom سعی دارد دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای اهالی آفریقای سیاه فراهم کند. در این سیستم از پرتوهای بسیار باریک و نامرئی نور استفاده می‌شود. این روش مشابه فیبرهای نوری زمینی عمل می‌کند اما دیگر محفظه‌ای شبیه کابل برای پوشش نور ندارد.

فناوری آلفابت که با نام «ارتباطات نوری فضای آزاد» شناخته می‌شود، از پروژه‌ای با عنوان Loon خارج شده که از آن برای انتقال لیزر بین بالن‌ها استفاده می‌شد. این پروژه در ماه فوریه توسط آلفابت تعطیل شد. راهکار گوگل با اصلاح قدرت لیزر انتقالی از طریق سیستمی شبیه تلسکوپ که با آینه، نور، نرم‌افزار و سخت‌افزار کار می‌کند، پرتوها را دقیقا به همان جایی که باید می‌فرستد.

گوگل در وبلاگ خود می‌گوید: هرچند مناطقی مثل ناحیه مه‌آلود سان فرانسیسکو احتمالا هرگز نقاط مناسبی برای استفاده از WOC نخواهند بود، ولی مناطق بسیار زیادی با آب و هوای مطلوب در سراسر جهان وجود دارند که می‌توانند از لینک‌های تارا استفاده کنند.» این فناوری قرار است در کنیا، هند، آمریکا و مکزیک آزمایش شود.

 ..................

 

خبر: سگ رباتیک برای محافظت از کارگران خودروسازی! 

سگ رباتیک بوستون دینامیکز به نام «اسپات» در کارخانه خودروسازی کیا در کره جنوبی برای کمک به حفظ ایمنی کارگران به کار گرفته شده است.

اسپات در این کارخانه به عنوان ابزاری برای حفظ ایمنی کارگران به کار می‌رود؛ این برنامه آزمایشی نخستین همکاری بین دو شرکت از زمانی است که هیوندای بخش اعظم سهام بوستون دینامیک را خریده است.

البته رباتی که در کارخانه هیوندای به کارگرفته شده با نمونه‌های پیشین متفاوت است؛ دلیل این تفاوت آن است که آزمایشگاه رباتیک شرکت خودروسازی بخشی به پشت اسپات اضافه کرده که دارای ابزارهای مختلف از جمله دوربین گرمایی، لیدار و دستگاه‌های رایانشی دیگر برای انجام فعالیت‌هایی با هوش مصنوعی است.

واحد پردازش هوش مصنوعی به اسپات کمک می‌کند افراد را ردیابی کند، بر دما نظارت داشته باشد و خطر آتش سوزی را کنترل کند. علاوه بر این، وب سایتی به پرسنل کارخانه اجازه می‌دهد در صورت نیاز به یک منطقه از کارخانه ربات را از راه دور کنترل کنند.

به گفته هیوندای این برنامه به ارزیابی قابلیت تأثیرگذاری اسپات به عنوان یک ربات گشت‌زنی شبانه کمک می‌کند.

..................

 

خبر: کلیه مصنوعی جایگزین دیالیز و پیوند عضو!

محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو با موفقیت نمونه اولیه یک کلیه زیست مصنوعی را تولید کردند که قابل کاشت درون بدن است و بدون نیاز به دارو کار می‌کند.

کلیه زیست مصنوعی محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می‌تواند برای انجام وظایف اصلی در بدن بیمار کاشته شود، اما بدون نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا رقیق کننده خون که اغلب مورد نیاز است.

بر اساس اطلاعاتی که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو منتشر شده، این دستگاه از دو بخش عمده تشکیل شده است؛ فیلتر خون که متشکل از پوسته‌های نیمه‌رسانای سیلیکونی است و فرآورده‌های زائد را از خون خارج می‌کند و راکتور زیستی که حاوی سلول‌های لوله‌ای کلیوی است که حجم آب، تعادل الکترولیتی و سایر کارکردهای متابولیکی را تنظیم می‌کند.

پوسته‌های این دستگاه همچنین از سلول‌ها در برابر حملات سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کنند.

..................

 

خبر: ساعت فوق دقیق برای شناسایی ماده تاریک

یک ساعت فوق دقیق جدید که طی ۱۵ میلیارد سال حتی یک ثانیه هم عقب نمی‌ماند، می‌تواند به دانشمندان در شکار ماده تاریک کمک کند.

یک ساعت جدید که دقت زمان سنجی آن ۱۰۰۰ برابر افزایش یافته، ممکن است به دانشمندان این امکان را بدهد که کیهان را به شکلی مطالعه و کاوش کنند که تاکنون میسر نبوده و به آنها اجازه می‌دهد امواج گرانشی را کشف کرده، ماده تاریک را شکار کرده و آزمایشات دقیقی روی اصول پایه طبیعت انجام دهند.

این ساعت آنقدر دقیق است که اگر ۳۰ میلیارد سال که بیش از دو برابر عمر جهان ماست، کار کند، کمتر از یک ثانیه عقب می‌ماند.

ساعت‌های شبکه نوری نسل بعدی فراتر از ساعت‌های اتمی استاندارد هستند که برای حفظ و سنجش زمان بر تعامل تابش الکترومغناطیسی با حالت‌های برانگیخته اتم‌های خاص تکیه می‌کنند. از آنها در سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی مانند GPS و برای کنترل فرکانس موج پخش تلویزیونی استفاده می‌شود.

اگر ساعت‌های رصدخانه‌های جهان با کوچکترین کسرهای ثانیه همگام شوند، ستاره شناسان نیز می‌توانند سیاه‌چاله‌ها را بهتر بشناسند.

..................

 

خبر: شیائومی فناوری تشخیص زلزله را به گوشی‌هایش می‌آورد

پتنت جدید شیائومی نشان می‌دهد این شرکت به دنبال توسعه یک فناوری لرزش‌سنج برای اضافه کردن قابلیت تشخیص زلزله به گوشی‌هایش است.

روز گذشته شیائومی حق اختراع جدیدی را از یک فناوری جذاب و هیجان انگیز به ثبت رساند؛ این حق اختراع با عنوان «روش و تجهیزاتی برای پیگیری زلزله نگاهی در دستگاه‌های موبایل» ثبت شده است.

دستگاه موبایلی که در توضیح این فناوری به آن اشاره شده، می‌تواند داده‌های مهم به دست آورده‌ را به مرکز پردازش زلزله‌نگاری ارسال کند. بنابراین واضح است که این فناوری مختص به تشخیص زلزله به گوشی‌های شیائومی اضافه خواهد شد.

این فناوری به دنبال استانداردسازی حسگر لرزه‌نگاری مجازی و ثبت نقاطی که دچار لرزش شده‌اند، روی یک نقشه است. این سیستم همچنین به پردازنده اجازه می‌دهد  با توجه به شواهد و اطلاعات به دست آمده، احتمال وقوع زلزله را پیش‌بینی کند. این بررسی از طریق حسگر لرزه‌نگار مجازی برای مراکز پردازش زلزله‌نگاری نیز ارسال خواهد شد.

بنابراین در آینده ممکن است شیائومی از این فناوری لرزش سنج برای ایجاد یک سیستم هشدار اولیه زلزله برای استفاده در گوشی‌های هوشمند استفاده کند. این شبیه به سیستم هشدار اولیه‌ای است که شیائومی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، آن را در رابط کاربری MIUI خود ادغام کرده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

88365