۱۴۰۳ سه شنبه ۰۳ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه ۲۹ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: ربات‌هایی برای ویزیت سالمندان از راه دور 

ربات‌هایی مجهز به هوش مصنوعی ساخته شده‌اند که به پزشکان کمک می‌کنند از راه دور با بیماران ساکن در خانه‌های سالمندان ارتباط برقرار کنند.

این طرح آزمایشی با استفاده از فناوری انجام می‌شود که در دانشگاه هریوت وات واقع در ادینبرا توسعه یافته و در آن از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی استفاده شده است.

با کمک طرح یادشده، پزشکان از اینترنت و یک ربات برای برقراری ارتباط با ساکنان خانه‌های سالمندان در اسکاتلند استفاده می‌کنند.

پزشکان می‌توانند از طریق چشمان ربات محیط را ببینند، با کمک ربات در اتاق یا بین اتاق‌ها حرکت کنند و با به کارگیری بازوها و دستان ربات ارزیابی‌های پیچیده‌تری انجام دهند.

همچنین این ربات نیمه خودکار می‌تواند ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته فعالیت کند؛ محققان در کنار ربات‌های ارتباط از راه دور، از ربات پشتیبانی انسان تویوتا نیز استفاده می‌کنند.

 ..................

 

خبر: فضاپیمای تیانژو چین به پرواز درآمد 

راکت حامل فضاپیمای باری تیانژو ۳ چین، ساعاتی قبل از مرکز فضایی ونچانگ واقع در استان هاینان در جنوب چین به فضا پرتاب شد.

فضاپیمای یادشده حامل اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای انجام مأموریت آتی فضاپیمای شنزو – ۱۳ است؛ این اقلام به نخستین ماژول ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانه فرستاده می‌شود.

قرار است مأموریت فضایی فضاپیمای شنزو-۱۳ در اکتبر سال جاری میلادی انجام شود؛ این پرواز هشتمین پرواز فضایی چین خواهد بود که با حضور خدمه و تعدادی فضانورد انجام می‌شود.

با انجام این پرواز سه فضانورد چینی به ایستگاه فضایی تیانه این کشور منتقل می‌شوند. چین همچنین برنامه‌های مفصلی برای انجام مأموریت‌های فضایی در ماه دارد و در اندیشه انتقال فضانورد به سیاره مریخ در سال‌های آتی است و در این زمینه با ایالات متحده آمریکا رقابت دارد.

تیانه به عنوان نخستین ماژول ایستگاه فضایی بزرگ چین در ۲۹ آوریل سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد و مورد استفاده قرار گرفت؛ این ایستگاه در فاصله ۳۴۰ تا ۴۵۰ کیلومتری از زمین مستقر شده و جرم آن پس از تکمیل بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن خواهد بود. از تیانه برای انجام تحقیقات و آزمایش‌های متنوع استفاده می‌شود.

..................

 

خبر: طراحی هولوگرام‌های قابل لمس!

محققان هولوگرام‌هایی ابداع کرده‌اند که می‌توان آنها را احساس کرد؛ به عنوان مثال یک توپ بسکتبال هولوگرامی ایجاد کردند که قابلیت چرخش و جهش دارد.

محققان دانشگاه گلاسکو سیستمی را ابداع کرده‌اند که از جت‌های هوا موسوم به ایروهپتیکس(aerohaptics) استفاده می‌کند تا به کاربران این امکان را بدهد که واقعاً یک هولوگرام را احساس کنند.

این جت‌های هوا حس لمس را در انگشتان، دست‌ها و مچ دست افراد ایجاد می‌کنند؛ با گذشت زمان، این فناوری می‌تواند به شما امکان دهد تا با یک نماد مجازی از دوست خود در آن سوی جهان ملاقات کنید و واقعاً دست دادن با او را احساس کنید.

این اختراع شامل یک نازل است که در پاسخ به حرکات دست‌ها، هوا را با نیروی مناسب به سمت دست کاربر می‌دمد.

این فناوری جدید هولوگرافیک می‌تواند بازی‌های ویدئویی را بدون نیاز به پوشیدن لباس‌ها و حمل تجهیزات سنگین بهبود بخشد. همچنین این اختراع می‌تواند توسط پزشکان برای درمان بهتر بیماران مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان مثال به آنها امکان می‌دهد یک تومور را لمس کنند.

..................

 

خبر: دستگاه مرموز شیائومی در آستانه‌ رونمایی!

بنر تبلیغاتی مرموز منتشر شده در Mi Store، حاکی از خبرهای جدیدی درباره زمان رونمایی Xiaomi Civi است.

افشاگران چینی دنیای فناوری در حال انتشار اسکرین‌شاتی از Mi Store در ویبو هستند؛ دلیل چنین کاری این است که بنر تبلیغاتی جدیدی در Mi Store دیده می‌شود که از معرفی دستگاهی مرموز به نام Xiaomi Civi در ۲۷ سپتامبر خبر می‌دهد.

در متن چینی پوستر عبارت «یک کنفرانس فناوری طبیعی و زیبا» به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد Xiaomi Civi طراحی چشمگیر و جذابی خواهد داشت. همچنین تصویر موجود در بنر تبلیغاتی، می‌تواند نشان‌دهنده جعبه یک گوشی هوشمند باشد.

Xiaomi Civi دارای دوربین ۲۰ مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌های سلفی خواهد بود و در پشت آن دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دیده می‌شود که به احتمال زیاد با لنز فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و لنز ماکرو ۵ مگاپیکسلی همراه خواهد بود؛ برای افزایش امنیت این گوشی هوشمند، از یک اسکنر اثر انگشت در کنار دستگاه استفاده شده است.

البته این احتمال وجود دارد که Xiaomi Civi گوشی هوشمند نباشد؛ بنابراین توصیه می‌شود منتظر بمانید تا اطلاعات بیشتری از هویت واقعی این دستگاه منتشر شود.

..................

 

خبر: رولز رویس رآکتور هسته‌ای می‌سازد!

شرکت رولز رویس در حال توسعه یک راکتور هسته‌ای برای استخراج منابع ماه و مریخ و همچنین در حال بررسی نحوه استفاده از این راکتور میکرو هسته‌ای برای استفاده به عنوان پیشران موشک‌های فضایی است.

این شرکت با آژانس فضایی بریتانیا یک مطالعه مشترک در مورد گزینه‌های هسته‌ای برای موشک‌های فضایی در اوایل سال جاری منتشر کرد.

رولز رویس در واقع در حال بررسی این موضوع است که چگونه می‌توان از یک راکتور میکرو هسته‌ای برای حرکت موشک‌ها در فضا با سرعت زیاد استفاده کرد و چگونه می‌توان این فناوری را مجدداً برای تأمین انرژی حفاری، پردازش و ذخیره سازی برای استخراج معادن در ماه و احتمالا مریخ استفاده کرد.

رئیس بخش دفاعی این شرکت گفته است که این کار به لطف جف بزوس و ایلان ماسک و شرکت‌های فضایی آنها امکانپذیر خواهد شد؛ به گفته وی رولز رویس تنها شرکت در کره زمین است که مسائل مکانیکی، الکتریکی و هسته‌ای و یک چرخه حیات کامل از قابلیت هسته‌ای را انجام می‌دهد.

این شرکت همچنین می‌تواند از تجربیات خود در زمینه توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای برای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در ۶۰ سال گذشته استفاده کند تا آموخته‌های خود را در فضاپیماها به کار گیرد، زیرا زیردریایی‌ها و فضاپیماها تا حدودی مشابه هستند.

علاوه بر این، تیمی از محققان دانشگاه آریزونا برای توسعه روش‌های استخراج فضا، از ناسا یک کمک ۵۰۰ هزار دلاری دریافت کرده‌اند. چیزی که آنها در حال توسعه آن هستند، گروهی از ربات‌های خودران است که می‌توانند فلزات کمیاب را در ماه جستجو و استخراج کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

26253