۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

وزیر ارتباطات: باید در محدودیت‌های ایجادشده برای پلتفرم‌ها بازنگری شود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره آخرین اطلاعات از نتیجه نامه دفتر رئیس جمهوری مبنی بر رفع فیلتر پلتفرم‌های خارجی، اظهار داشت: ایجاد محدودیت و رفع محدودیت نه از سوی وزارت ارتباطات و نه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال بوده است. توانگر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به دفتر رئیس جمهوری نوشته و درخواستی را مطرح کرده بودند، دفتر ریاست جمهوری هم نامه را از جنبه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال به ما ارجاع دادند که بررسی کنیم.

 وی افزود: کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرجع تصمیم گیری برای فیلتر و رفع فیلتر نیست، در این راستا ما جلسه این کارگروه را تشکیل داده و وضعیت کسب و کارها را در شش ماه گذشته و بعد از ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم آمریکایی، ارزیابی کردیم؛ آمارهای بانک مرکزی و شرکت ملی پست هم بررسی و جمع بندی دوستان این شد که با وجود آسیب و بروز مشکل برای کسب و کارها در ماه‌های اول، اکنون روند طبیعی کسب و کارهای اینترنتی در جریان است؛ به طوریکه آمار ترافیک شرکت ملی پست از نظر جابجایی تعداد مرسوله‌ها، نسبت به شهریورماه افزایش پیدا کرده است. این آمار در ماه‌های مهر و آبان کمی افت داشت اما اکنون هم درآمد شرکت ملی پست و هم تعداد مرسوله ای که جابه جا می کند، افزایش پیدا کرده است.

 

 

 

 

بازنگری در محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌ها

زارع پور در ادامه درباره رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها مانند گوگل پلی و پلتفرم‌های مشابه آن اظهار کرد: مرجع تصمیم گیری درباره فیلتر و رفع فیلتر در شرایط عادی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است که دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور واقع شده و ۱۳ عضو دارد که در این ترکیب وزارت ارتباطات یک رای دارد و دولت هم شش عضو دارد؛ ما اعتقاد داریم که باید در برخی از محدودیت هایی که در سال های گذشته ایجاد شد، بازنگری هایی انجام شود و رئیس جمهور هم در یکی از بندهای حکمی که برای دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی صادر کردند، به بازنگری در سیاست و مصادیق فیلترینگ اشاره داشت که طبیعتا باید با تعامل در این کارگروه انجام شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی را به کارگروه مذکور اعلام کردیم که در حال بررسی است، ادامه داد: بخش‌هایی اعمال شده و بخش هایی مانند گوگل پلی و کلاب هاوس در حال بررسی و نیازمند اجماع و موافقت تمام اعضاست و تلاش می کنیم تا سکوها، سایت ها و پلتفرم‌های مورد نیاز که نمونه مشابه ندارند و می‌شود با ملاحظاتی با آنها کنار آمد، برای مردم باز و بدون محدودیت شوند اما مرجع تصمیم گیری وزارت ارتباطات نبوده و در شرایط فوق العاده امنیتی هم مراجع امنیتی تصمیم گیرند. محدودیت‌های اخیر هم با تصمیمات آنها اعمال شد و شروطی برای ادامه فعالیت دو پلتفرم خارجی داشتند که از طریق نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا اعلام شد تا چنانچه قواعد کشور را بپذیرند اجازه فعالیت قانونی در کشور داشته باشند؛ این موضوع مختص به دو پلتفرم خارجی نبوده و حتی درباره استارلینک هم اعلام شد که اگر قواعد لندینگ رایت ما را بپذیرند، اجازه خواهند داشت.

طبق گفته وزیر ارتباطات در هر صورت در تلاشند تا محدودیت برخی از پلتفرم‌های مشابه گفته شده برداشته شود زیرا فلسفه و شرایط آنها در طول سال‌ها تغییر کرده است و دولت از هر پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرد استقبال می کند.

 

تحقق وعده بسته‌های ۶۰ گیگابایتی اینترنت در سال جدید

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت هایش درباره حذف بسته‌های اینترنتی بلندمدت اپراتورها در ابتدای سال و ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی که شهریورماه وعده داده اما ارائه نشد، تصریح کرد: این وعده باید جدی‌تر پیگیری می‌شد اما بعد از مدت زمان گفته شده، برای ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی با محدودیت‌های رخ داده رو به رو شدیم و درآمدهای اپراتورها در ابتدا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد. هرچند در حال حاضر این کاهش جبران شده و برخی اپراتورها درآمد ۱۰ ماهه اولشان به درآمد سال ۱۴۰۰ رسید اما به دلیل مواجهه با محدودیت‌های مذکور درخواست داشتند که این موضوع عقب بیافتد اما پیگیری می کنیم که حتما این مسأله در سال ۱۴۰۲ رخ دهد.

زارع‌پور بار دیگر با استناد به اسپیدتست ادعا کرد که سرعت اینترنت افزایش یافته است و توضیح داد:‌ بارها اعلام کردم که تند و کند بودن اینترنت باید معیار داشته باشد، سایت اسپیدست یکی از معیارهاست که هر ماه سرعت اینترنت کشورها را مقایسه می‌کند؛ سال گذشته رتبه ایران ۸۰ بوده و درحال حاضر رتبه ما ۶۱ است که حدود ۲۰ پله ارتقا پیدا کرده است. سرعت اینترنت حدود ۶۰ درصد نسبت به اسفند سال ۱۳۹۹ گذشته افزایش پیدا کرده است. در ابتدای دولت سیزدهم هم این سرعت ۲۱ بود اما اکنون در مقایسه با ماه‌های گذشته روند افزایشی بوده است. البته در حوزه ارتباطات ثابت وضع‌مان خوب نیست اما در این یک سال وضع بهتر شده اگرچه این سرعت شایسته مردم ما نیست و در حوزه اینترنت ثابت خیلی فاصله داریم.

 

 ایجاد ۲.۵ میلیون پوشش فیبر نوری

وزیر ارتباطات همچنین درباره میزان تحقق پروژه فیبر نوری اظهار داشت: این پروژه درحال حاضر در ۱۱ مرکز استان و ۴۶ شهر شروع شده است و اکنون دو و نیم میلیون پورت فیبر نوری محقق شده است.

طبق گفته زارع‌پور برخی از استان‌ها در زمینه فیبر نوری پوشش ۱۰۰ درصدی دارند و کاملا همه استان تحت پوشش قرار گرفتند.

وی در ادامه گفت: در کلان‌شهرها هر اپراتوری می‌تواند در این زمینه فعالیت کند، به‌گونه‌ای که قرار است در بخش‌هایی از تهران، مخابرات، ایرانسل و دیگر اپراتورها کار کنند و سال آینده هم ان شاءالله در تهران این طرح به صورت جدی دنبال خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

59768