۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

آموزش ساخت نئون با کمک نئون فلکسی

ICTPRESS - تابلوهای نئونی سال‌ها است که نماد زندگی پرجنب و جوش شهری، ویترین‌های خیره‌کننده فروشگاه‌ها و مکان‌های دیدنی نمادین بوده‌اند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، این نمادهای چشم‌نواز سال‌ها است که در زندگی ما وجود دارند و ما را جذب خود کرده‌اند. اما آیا تا به حال در مورد فرآیند ساخت این تابلوهای خلاقانه تحقیق کرده‌اید؟ اصلا می‌دانید که ساخت این نوع نئون‌ها تا چه اندازه می‌تواند باعث کسب درآمد شود؟ قرار است در این بخش فرآیند آموزش ساخت نئون جذاب را بررسی کنیم و نکات ارزشمندی را برای کمک به کسانی که می‌خواهند وارد دنیای نئونی شوند را با شما به اشتراک بگذاریم. فقط قبل از اینکه به مراحل ساخت بپردازیم، بهتر است کمی در مورد تاریخچه آن صحبت کنیم.

تاریخچه ساخت نئون
در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، زمانی که ژرژ کلود شیمیدان فرانسوی تکنیکی انقلابی را کشف کرد که برای همیشه نحوه روشنایی را در شب تغییر می‌داد. کلود با الهام از رنگ‌های محسور کننده تولید شده توسط تخلیه الکتریکی در گازها، اولین تابلو نئونی را اختراع کرد.

این تابلوها برای اولین بار، در هر نورها یعنی پاریس و در دهه 1910 اجرا شدند. معروف‌ترین تابلوی پاریس، تابلو Café de Paris بود که با رنگ قرمز خود در سر در ورودی این کافه بسیار جلب توجه می‌کرد. تصور کنید در آن سال‌ها، مردم در خیابان‌های پاریس قدم می‌زدند و به طور ناگهانی چشمشان به یک تابلوی قرمز و نورانی می‌خورد. مسلما منظره شبانه این شهر را جذاب‌تر از همیشه می‌کرد. خیلی زود، این نوع تابلوها در سراسر جهان رایج شدند. به حدی که در سال 1920، تمام شهرهای شلوغ و بزرگ جهان که زندگی شبانه در آن‌ها رواج داشت، از این سبک تابلوهای رنگی و نورانی در هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و حتی کتابفروشی‌ها استفاده کردند.

با گذشت بیش از یک قرن از ساخت تابلو نئونی، همچنان این المان‌های رنگی، جذابیت و جایگاه ویژه‌ای دارند و تهیه حداقل یکی از آن‌ها، جزو اولین اقداماتی محسوب می‌شود که صاحبان کسب و کارها و دیزاینرهای داخلی انجام می‌دهند. به همین دلیل هم می‌گوییم این صنعت بسیار پرسود و پرتقاضا است.

 

 

تابلوهای نئونی کجا کاربرد دارند؟
ساخت نئون فلکسی تفاوت‌هایی با نئون‌های شیشه‌ای دارد اما کاربردهای هر دو یکسان است.

فضای مغازه‌های کوچک و بوتیک‌های لباس کاملا مناسب استفاده از این تابلوها هستند.
می‌‌توانید در زمان بازسازی دکوراسیون داخلی منزل خود از این تابلوها استفاده کنید.
در زمان طراحی نمایشگاه‌های هنری می‌توانید از این المان‌های رنگی و مدرن استفاده کنید.
رویدادها و جشن‌های پرهیجان هم جای مناسبی برای نصب این تابلوها هستند.
اگر در فضاهایی مثل کافه، رستوران و حتی شهربازی حضور پیدا کنید، متوجه می‌شوید که تا چه اندازه وجود این تابلوها برای دنیای امروز حیاتی است.
بک گراند ویدئوهای آموزشی اساتیدی که دوره آنلاین دارند را هم که نگاه کنید، متوجه می‌شوید همیشه حداقل یک تابلوی نئونی وجود دارد.


چطور یک تابلو نئونی بسازیم؟
برای ساخت تابلو، به ابزارهای مختلفی نیاز داریم که باید در زمان شروع کار کنار دست شما وجود داشته ‏باشند. بنابراین می‌توانید از چک لیست زیر استفاده کنید و آموزش نئون را به خوبی پیش ببرید.

تابلوهای نئون فلکسی یک ترند محبوب در دنیای دکوراسیون داخلی و بیزنسی محسوب می‌شود. این تابلوها که ‏از نوارهای نئون انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند، صفحه‌ای روشن و چشم‌نواز را به ما ارائه می‌کنند که می‌توانیم به ‏صورت شخصی‌سازی شده آن را طراحی کنیم. در این قسمت قرار است ما فرآیند گام به گام و آموزش ساخت ‏نئون را با هم بررسی کنیم. ‏

 

مواد مورد نیاز:‏


‏1.‏ LED‏ نئون فکلس: موجود در رنگ‌ها و طول‌های مختلف

‏2.‏ تخته پشتیبان یا قالب اکرلیک: بسته به طرح شما، ترجیحا شفاف یا رنگی باشد.‏

‏3.‏ چاقوی دستی: برای برش دقیق

‏4.‏ اتصالات سیم: برای اتصال فلکس نئون و منبع تغذیه

‏5.‏ منبع تغذیه: تابلوهای ‏LED‏ نئون نیاز به منبع تغذیه کم ولتاژ دارند.‏

‏6.‏ چسب یک دو سه: برای محکم کردن نوارها روی تخته اکرلیک.‏

‏7.‏ چسب برق: برای محکم کردن و متصل کردن اتصالات سیمی.‏

‏8.‏ متر نواری: برای اندازه‌گیری دقیق انحناها و طول سیم مورد نیاز

‏9.‏ تجهیزات ایمنی: دستکش، عینک و ماسک

 

مراحل ساخت تابلو
آموزش ساخت نئون فلکسی، 5 مرحله اساسی دارد که قرار است در ادامه این مراحل را به طور کامل توضیح دهیم. البته آموزش تصویری و کامل ساخت این تابلوها را در دوره آموزشی مدرسه صفر تا صد ارائه داده‌ایم، اما کلیات کار به شرح زیر است.

 

مرحله اول: طراحی و برنامه‌ریزی

هدف خود را از طراحی تابلو نئون را مشخص کنید. قبل از اینکه وارد مراحل بعدی شوید، حتما ایده‌های خود را روی کاغذ ترسیم کنید.
در مورد اندازه و ابعاد تابلوی خود به طور کامل مشخص کنید که مطمئن شوید قطعا مناسب فضای مورد نظر شما هست.
رنگ و طول نئون فلکس دلخواه را انتخاب کنید که مکمل طرح شما باشد و هارمونی درستی با فضا داشته باشد.


مرحله دوم: آماده‌سازی صفحه پشتی تابلو

ابعاد طرح خود را که قرار است روی صفحه پلکسی گلس یا تخته ایجاد شود، اندازه بگیرید و علامت بزنید.
با استفاده از یک تیغ، چاقو و یا حتی دستگاه برش، صفحه را مطابق با ابعاد مشخص شده خود برش دهید. حتما مطمئن باشید که لبه‌ها صاف و بدون زدگی باشند.


مرحله سوم: آماده‌سازی نئون فلکس

نوار فلکس LED خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و هر خود نوار را هم صاف صاف کنید تا پیچ خوردگی یا خمیدگی نداشته باشد.
با استفاده از یک قیچی یا چاقوی تیز، فلکس نئون را به دقت برش دهید تا با شکل طرح شما مطابقت داشته باشد.


مرحله چهارم: نئون فلکس را به صفحه پشتی وصل کنید.

نوار چسب یا چسب یک دو سه را در امتداد بخش پشتی فلکس بزنید.
فلکس نئون را محکم روی طرح مشخص شده و روی تخته پشتی آن فشار دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که مطمئن شوید نوار به خوبی روی تخته چسبیده است.
حتما منحنی‌ها و مسیرهای طرح خودتان را به صورت طبیعی دنبال کنید تا به یک تابلوی صاف برسید و ایده و اجرا با هم تفاوت نداشته باشند.


مرحله پنجم: اتصال Neon Flex به منبع تغذیه

انتهای فلکس نئون را بردارید (اصطلاحا لخت کنید) تا سیم‌ها نمایان شوند.
سیم‌های لخت شده را طبق دستورالعملی که شرکت سازنده داده است به کانکتورهای سیمی که به منبع تغذیه شما متصل هستند، وصل کنید.
همه اتصالات را مجدد چک کنید تا مطمئن شوید که کاملا ایمن و عایق هستند و خطری در آینده قرار نیست شما را تهدید کند.


مرحله ششم: اتصال نئون فلکس به منبع تغذیه

بهترین مکان را برای نصب و نشان دادن تابلوی خود انتخاب کنید و مطمئن شوید که قرار است این فضا واقعا برای مدت زمان طولانی قابل استفاده باشد.
تابلو را با استفاده از براکت یا چسب مناسب پلکسی گلس، روی دیوار نصب کنید و مطمئن شوید که جای این تابلو ایمن باشد.
منبع تغذیه را به یک پریز برق وصل کنید و از وجود یک تابلوی زیبا و رنگی و درخشان در فضای خود لذت ببرید. فرق این تابلو با دیگر تابلوها این است که شما خودتان آن را ساخته‌اید.
 

سخن پایانی
در این آموزش ساخت نئون، ما سعی کردیم تمامی نکاتی که می‌تواند به شما راهنمایی درستی ارائه دهد را مطرح کنیم. در واقع هدف ما در مدرسه صفر تا صد همین است که بتوانیم به مخاطبان خود کمک کنیم بهترین مسیر را برای کارآفرینی و پیشرفت پیدا کنند. شما با کمک این آموزش یک مهارت جدید را آموختید و می‌توانید حداقل یک نمونه را برای خودتان آماده کنید.

نظرات : 0

ثبت نظر

53545