۱۴۰۳ شنبه ۰۲ تیر

GOLDEN NEWS/ خبرهای طلایی چهارشنبه ۹ خرداد

ICTPRESS - خبرهای طلایی روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ به اطلاع شما مخاطبان عزیز میرسد.

 


ICTPRESS گزارش میدهد:


خبر: نخستین رایانه زنده جهان ساخته شد

پژوهشگران می‌گویند ۱۶ مغز رشد یافته در آزمایشگاه، اولین رایانه زنده جهان را در سوئیس اجرا می‌کنند.

در حالی که آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ۶۰۰۰ برابر بیشتر از یک شهر در اروپا انرژی مصرف می‌کند، زیست‌پردازنده‌ها وعده صرفه‌جویی شدید را در مصرف انرژی می‌دهند.

یک شرکت فناور سوئیسی به نام فاینال اسپارک (Final Spark) با موفقیت یک پلتفرم عصبی یا نوروپلتفرم (Neuroplatform) را راه‌اندازی کرده است که اولین پلتفرم پردازش زیستی جهان است که در آن ارگانوئیدهای مغز انسان (نسخه‌های کوچک شده اندام در آزمایشگاه) وظایف محاسباتی را به جای تراشه‌های سیلیکونی انجام می‌دهند.

این اولین رایانه زنده جهان میزبان مهارت پردازش ۱۶ ارگانوئید مغزی است که به ادعای این شرکت، یک میلیون برابر انرژی کمتری نسبت به همتایان سیلیکونی خود مصرف می‌کند.

تراشه‌های مبتنی بر سیلیکون که با کوچک‌تر کردن و مقیاس‌پذیری آسان‌تر تراشه‌ها محاسبات را متحول کرده‌اند، در عین حال به ناکارآمدی و بازدهی نه چندان خوب نیز شناخته می‌شوند. ترانزیستورهای این تراشه‌ها منبع انرژی آنها هستند و با افزایش کاربردهایی مانند توسعه مدل‌های هوش مصنوعی، تأثیر این ناکارآمدی‌ها نیز آشکارتر می‌شود.

طبق برآوردهای فاینال اسپارک، آموزش مدل محبوب زبان بزرگ GPT-۳ که ChatGPT را در روزهای ابتدایی خود تغذیه می‌کرد، به تنهایی ۱۰ گیگاوات‌ساعت انرژی مصرف می‌کرد. این انرژی ۶۰۰۰ برابر بیشتر از مصرف متوسط یک شهر اروپایی در تمام یک سال کامل است.

شرکت فاینال اسپارک ادعا می‌کند که پردازنده آن یک میلیون بار کمتر از یک تراشه سیلیکونی انرژی مصرف می‌کند. با این حال، بخش زنده تنظیمات محاسباتی آن نیز با این خطر مواجه است که می‌میرد و بالاخره زمانی از کار می‌افتد.

..................

 

خبر: عرضه گلکسی فلیپ۶ با باتری ۳۷۹۰ میلی آمپری

با تایید کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا بر موبایل گلکسی فلیپ ۶ و حلقه هوشمند گلکسی رینگ، مشخصات باتری آنها فاش شد.

کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا موبایل گلکسی زد فلیپ ۶ و حلقه هوشمند گلکسی رینگ را تایید کرده است؛ به این ترتیب مشخصات باتری آنها مشخص شده است.

موبایل فلیپ ۶ البته ۲ سلول باتری دارد که هر یک از آنها در یک طرف دستگاه قرار گرفته اند و ظرفیت کلشان ۳۷۹۰ میلی آمپر است.

به این ترتیب باتری دستگاه با ظرفیت ۳۸۰۰ ، ۳۸۵۰ یا حتی ۳۹۰۰ میلی آمپر بازارایی می شود؛ هریک از این ظرفیت ها نشان دهنده ارتقایی نسبت به باتری فلیپ ۵ با باتری ۳۷۰۰ میلی آمپری است، اما به طور حتم یک ارتقای بزرگ نیست.

با توجه به اطلاعات سازمان صدور گواهینامه ملی دانمارک (UL Demko) مشخص شده حداکثر سرعت شارژ باتری ۲۵ وات است. فلیپ۶ همچنین مجهز به تراشه کوالکام اسنپ دراگون 8 Gen 3 Soc با ۸ گیگابایت RAM است؛ همچنین طبق اطلاعات موجود دوربین اصلی دستگاه ۵۰ مگاپیکسل است.

حلقه هوشمند گلکسی رینگ نیز در اندازه های مختلف با باتری ۱۷ و ۱۸.۵ میلی آمپری عرضه می‌شود. سایز۱۲ این گجت پوشیدنی باتری ۲۲.۵ میلی آمپری دارد. هر دو این دستگاه‌ها در جولای سال جاری همراه گلکسی زد فولد۶، خانواده گلکسی واچ۷ و گلکسی واچ اولترا (ایکس) رونمایی میشوند.
..................

 

خبر: نجات افراد گمشده با فناوری جدید ظرف ۲ دقیقه

فناوری جدیدی به نام لایف سیکر به تیم‌های جستجو و نجات کمک می کند افراد گمشده را در چند دقیقه پیدا کنند.

این فناوری که به طور خاص برای هلی‌کوپترهای جستجو و نجات طراحی شده از موبایل افراد گمشده برای نجات جانشان استفاده می کند.

دستگاه یادشده، مانند یک برج مخابراتی کوچک عمل می کند و حتی می تواند تا زمانیکه موبایل افراد گمشده روشن باشد، با آنها ارتباط برقرار کند. این فناوری در محیط‌هایی با سرویس موبایل محدود یا بدون آن نیز فعال می ماند.

با این ابزار می‌توان موبایل‌هایی در فاصله ۳۲ کیلومتری را ردیابی کرد و در شعاع ۵ کیلومتری، مکان آنها را به طور دقیق نشان داد. لایف سیکر در منطقه‌ای واقع در ایالت کلورادو آمریکا آزمایش شد و توانست افراد گمشده آزمایشی را ظرف ۲ دقیقه و ۱۴ ثانیه پس از فعال شدن بیابد.

تیم دورکین هماهنگ‌کننده برنامه نجات و جستجوی «کلورادو هایلند هلی کوپترز» در این‌باره می‌گوید: حین ردیابی موبایل‌ها، یک لکه روی نقشه پدیدار می‌شود و همانطور که در منطقه گشت‌زنی می‌کنیم، این لکه کوچکتر و کوچکتر می‌شود تا زمانیکه بتوانیم به طور دقیق مکان افراد گمشده را ببینیم. فرایند ردیابی و تمرکز روی یک منطقه خاص حدود یک دقیقه طول می کشد و مدت زمان طولانی نیست.

به گفته وی، تیم های جستجو و نجات با توجه به وضعیت، می‌توانند خدمه زمینی را به موقعیت مکانی فرد بفرستند یا در صورت وجود شرایط هلی کوپتر را راهی محل فرد گمشده کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

28818