۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

نشانگان مسمومیت با مونوکسید کربن

ICTPRESS - زمانی که مونوکسید کربن در خون جمع شود، مسمومیت با مونوکسید کربن رخ می‌دهد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، به زبان ساده وقتی که مونوکسید کربن زیادی در هوا باشد، بدن اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز را با مونوکسید کربن جایگزین می‌کند و این می‌تواند منجر به آسیب جدی بافت‌های بدن یا حتی مرگ شود. مونوکسید کربن گازی بی‌بو، بدون طعم و رنگ است. وسایل و موتورهایی که سیستم تهویه خوبی ندارند، می‌توانند باعث افزایش این گاز شوند و در یک فضای بسته تجمع گاز مونوکسید خطرناک‌تر خواهد بود.

هر فردی که در معرض مونوکسید کربن قرار بگیرد، باید خیلی فوری به فضایی با هوای تازه قدم بگذارد و از متخصصان و پزشکان حرفه‌ای کمک بگیرد. در برخی موارد افراد بعد از این نوع مسمومیت وارد کما می‌شوند و نمی‌توانند پاسخ دهند، بنابراین باید خیلی فوری از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. در ادامه برخی از واضح‌ترین نشانه‌های مسمومیت با مونوکسید کربن را ذکر می‌کنیم.

 

مسمومیت با مونوکسید کربن چه نوع مسمومیتی است؟

مسمومیت با مونوکسید کربن یک بیماری تهدیدکننده است که پس از تنفس بخار و هوای حاوی این گاز رخ می‌دهد. هنگامی که سطح مونوکسید کربن در بدن افزایش یابد، فقط پس از چند دقیقه می‌تواند کشنده باشد. شایع‌ترین علائم مسمومیت با مونوکسید کربن سردرد و تنگی نفس است. اگر مشکوک به قرار گرفتن در معرض این گاز هستید، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

 

علل مسمومیت با مونوکسید کربن

بسیاری از محصولات و موتورهای سوخت‌سوز مونوکسید کربن تولید می‌کنند. اغلب میزان مونوکسید کربن حاصل از سوخت ماشین‌ها و موتورها در فضایی که جریان هوا خوب است، جای نگرانی نخواهد داشت اما اگر این گاز در فضایی نیمه بسته یا بسته جمع شود، سطح مونوکسید کربن موجود می‌تواند خطرناک باشد.

به عنوان مثال اگر یک کوره زغال چوب در داخل خانه و گاراژ وجود داشته باشد، بدون شک تنفس دود باعث می‌شود مونوکسید کربن در خون وارد شده و جای اکسیژن را بگیرد. بنابراین اکسیژن کافی در خون وجود ندارد تا به بافت‌ها و اندام‌های بدن برسد. تنفس دود به هنگام آتش‌سوزی نیز می‌تواند باعث مسمومیت با مونوکسید کربن شود.

سیگار کشیدن از طریق لوله آب یا همان قلیان نیز تا حد زیادی باعث افزایش درصد مسمومیت با مونوکسید کربن شده که بیشتر در میان افراد جوان رایج است.

 

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن
مسمومیت با مونوکسید کربن بیشتر روی مغز و قلب تاثیر دارد. قرار گرفتن در معرض این نوع گاز برای مدتی طولانی باعث بروز علائمی می‌شود که ممکن است این مسمومیت را با آنفولانزا بدون تب اشتباه بگیرند. علائم واضح این نوع مسمومیت به شرح زیر خواهد بود:

  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • تاری دید
  • خواب آلودگی
  • از دست دادن کنترل عضلانی
  • از دست دادن هوشیاری

علائم مربوط به سیستم عصبی و مغز می‌تواند پس از بهبودی مسمومیت با مونوکسید کربن ظاهر شود. خطر این موارد در افرادی که هوشیاری خود را به واسطه مونوکسید کربن از دست داده‌اند و افراد مسن بیشتر است. علائم مرتبط به سیستم عصبی و مغز عبارت هستند از:

  • از دست دادن حافظه
  • تغییر شخصیت
  • مشکلات حرکتی

مسمومیت با مونوکسید کربن می‌تواند برای افرادی که خوابیده‌اند، مواد مخدر مصرف کرده‌اند یا در حالت ناهشیاری بر اثر مصرف الکل هستند بسیار خطرناک باشد. مونوکسید کربن می‌تواند قبل از اینکه کسی متوجه شود و مشکل واضحی به چشم آید، باعث آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

 

آیا علائم مسمومیت کربن مونوکسید با تاخیر همراه است؟

 

نشانگان مسمومیت با مونوکسید کربن

 

در سطوح پایین، دود مونوکسید کربن ممکن است علائمی ایجاد کند که تاثیر فوری روی بدن نداشته باشد. از آنجایی که بخار و دود آغشته به این گاز سمی است، هرچه مدت طولانی‌تری آن را تنفس کنید، بدون شک آسیب جدی‌تری به بدن شما وارد می‌شود. در صورتی که مشکوک هستید که علائم این مسمومیت در شما یا اطرافیانتان وجود دارد، بهتر است با اورژانس تماس بگیرید.

 

چقدر طول می‌کشد تا مسمومیت با مونوکسید کربن رخ دهد؟

اگر غلظت مونوکسید کربن در هوا و بخار تنفس شده زیاد باشد، در عرض کمتر از 5 دقیقه این مسمومیت رخ می‌دهد. این در حالی است که اگر غلظت این گاز کم باشد، یک الی 2 ساعتی طول می‌کشد تا مسمومیت به طور کامل رخ دهد.

 

چطور از مسمومیت با مونوکسید کربن جلوگیری کنیم؟

 

نشانگان مسمومیت با مونوکسید کربن

 

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن وجود دارد. با توجه به کاربرد دی اکسید کربن در جوشکاری و سایر صنایع نمی‌توان اهمیت وجود آن را نادیده گرفت یا از این گاز استفاده نکرد. در مقابل برای جلوگیری از بروز مسمومیت، بهتر است برخی نکات و توصیه‌ها را رعایت کنید:

  • در محیط مورد نظر ردیاب مونوکسید کربن قرار دهید. می‌توانید این ردیاب‌ها را در هر قسمت و سطحی از فضا بگذارید. فراموش نکنید باید باتری‌های این ردیاب را حداقل 2 بار در سال بررسی کنید.
  • در صورتی که زنگ خطر ردیاب مونوکسید کربن به صدا درآمد، آن را جدی بگیرید، محیط را بلافاصله ترک کنید و با آتش‌نشانی تماس بگیرید. ردیاب و زنگ خطر مونوکسید کربن برای موتورخانه‌ها و حتی قایق‌ها نیز طراحی و ساخته شده‌اند.
  • قبل از روشن کردن ماشین خود در گاراژ را باز کنید. هرگز ماشین روشن را در گاراژ رها نکنید، به خصوص اگر گاراژ به منزل شما متصل است.
  • هرگز از اجاق گاز و فر برای گرم کردن محیط استفاده نکنید. از اجاق گاز کمپ نیز تنها در فضای باز استفاده کنید.
  • از بخاری‌های سوخت‌سوز فقط زمانی استفاده که همه افراد بیدار هستند و درها یا پنجره‌ها باز هستند.
  • ژنراتور را در فضای بسته همانند زیرزمین یا گاراژ راه‌اندازی نکنید.
  • از متخصصین حرفه‌ای بخواهید تمام وسایل گازسوز، نفتی یا زغال سنگی را برای شما راه‌اندازی کنند. از ارائه‌دهنده این خدمات به صورت سالانه خدمات دریافت کنید.
  • شومینه‌ها را آنالیز کنید و آن‌ها را در شرایط مناسبی قرار دهید. دودکش و دودکش شومینه را هر سال تمیز کنید. در زمان بازسازی دریچه‌ها و دودکش‌ها را باز نگه‌دارید و توجه داشته باشید که با برزنت یا آوار پوشیده نشده باشند.
  • در صورتی که پیش‌تر در محیطی مسمومیت کربن مونوکسید رخ داده باشد، قبل از بازگشت به محل وقوع مسمومیت اصلاحات لازم را انجام دهید. منبع کربن مونوکسید را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید. از یک تعمیرکار واجد شرایط بخواهید که تمام وسایلی که ممکن است باعث نشتی شده باشد را مورد بررسی دقیق قرار دهد و آن را تعمیر کند.

 

سخن آخر

تا حد زیادی با علائم واضح مسمومیت کربن مونوکسید آشنا شدید و همچنین از علائمی که با تاخیر قابل مشاهده هستند نیز اطلاعاتی کسب کردید. بنابراین در صورت بروز هر یک از این علائم و اخطارها بلافاصله به سراغ متخصصان حرفه‌ای بروید و مسمومیت با کربن مونوکسید را هرگز دست کم نگیرید.

نظرات : 0

ثبت نظر

54291