۱۴۰۳ جمعه ۰۱ تیر

بهبود تمرکز و توجه از طریق مشاوره با نوروفیدبک؛ راهی نوین به سوی موفقیت

ICTPRESS - نوروفیدبک یک تکنیک مدرن و پزشکی است که بر پایه فناوری بنا شده و می‌تواند سرعت بهبود عملکرد مغز را بیشتر کند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، به بیان دیگر، این روش باعث می‌شود تا ریشه انواع عارضه‌های روانی مانند افسردگی، پرخوری عصبی، پرخاشگری و مواردی از این قبیل، بسیار سریع شناسایی و در نهایت درمان شوند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره، می‌توانید به سایت نوین مشاوره مراجعه کنید.

دقت داشته باشید که در این وب‌سایت، همه اطلاعاتی که باید در مورد neurofeedback بدانید، آورده شده است. ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد این روش درمانی پرطرفدار که در مناطق توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، با شما صحبت کنیم و به سوالات متداول در مورد لورتا نوروفیدبک پاسخ دهیم. پس با ما همراه بمانید.

 

neurofeedback چیست و چه خاصیت درمانی دارد؟

neurofeedback در حقیقت یک شیوه مدرن برای درمان سریع‌تر بیماری‌هایی است که به مغز مربوط می‌شوند. سلامت روان به‌قدری اهمیت دارد که اگر به جنبه‌های مختلف آن رسیدگی نشود، ممکن است که زندگی فرد را به‌کل مختل کند.

به همین دلیل، با استفاده از تکنیک مدرن و پیشرفته neurofeedback که در کشورهای توسعه‌یافته نیز از آن استفاده می‌کنند، راه‌کاری پیدا شده که در کنار مصرف داروهای درمانی، می‌توان عارضه‌های مختلفی مانند اتیسم، افسردگی و اضطراب را درمان کرد.

 

neurofeedback چگونه باعث درمان بیماری‌های مربوط به مغز می‌شود؟

تکنیک نوروفیدبک در 4 مرحله اجرا می‌شود که در فهرست پایین به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ثبت EEG
  • آموزش بازخورد
  • تقویت و یادگیری
  • جلسات منظم

در ادامه هریک از این موارد را بررسی می‌کنیم.

 

منظور از ثبت EEG چیست؟

زمانی که مراجعه‌کننده برای درمان اقدام می‌کند، چند الکترود را روی برخی از نواحی پوست سر او قرار می‌دهند تا فرآیند ثبت امواج مغزی آغاز شود. اطلاعات به‌دست آمده در دستگاهی به‌نام EEG ذخیره می‌شود.

 

نوروفیدبک

 

آموزش بازخورد چه مفهومی در neurofeedback دارد؟

زمانی که از مراجعه‌کننده آزمایش گرفته می‌شود، باید بازخوردهای مغز او در برابر کارهای مختلف مانند فیلم دیدن، مورد سنجش قرار بگیرد. به همین دلیل، آموزش بازخورد این مفهوم را دارد که در نوروفیدبک، فعالیت‌های گوناگون را در برابر واکنش‌های مغز در دستگاه EEG به‌ثبت می‌رسانند.

 

تقویت و یادگیری یکی از مراحل مهم در neurofeedback است!

هرچه مراجعه‌کننده، تعداد جلسات بیشتری را سپری کند، با توان بالاتری، قادر به تغییر امواج مغزی خود به نتایج دلخواه است. در حقیقت در این مرحله، روش‌های خود تنظیمی به فرد آموزش داده می‌شود.

 

جلسات منظم چه تاثیری در نتایج neurofeedback دارد؟

برای اینکه فرآیند دوره neurofeedback به‌صورت کامل تکمیل شود، مراجعه‌کننده باید تعداد جلسات قابل توجهی را برای رفتن نزد درمانگر در نظر بگیرد. دقت داشته باشید که نمی‌توان برای این تکنیک، مدت‌زمان مشخصی را تعیین کرد، چراکه هر فرد با توجه به شرایط درمانی خود و صلاح‌دید متخصص، نیاز به زمان متفاوتی خواهد داشت.

 

نوروفیدبک

 

در چه سنی می‌توان برای neurofeedback اقدام کرد؟

به‌طور کلی هیچ محدودیت خاصی برای اجرای تکنیک neurofeedback تعریف نشده، اما بهتر است بدانید که طبق نظریه متخصص‌ها، توصیه می‌شود که این کار برای کودکان زیر 6 سال انجام نشود، چراکه مغز به‌طور کامل شکل نگرفته و عملکردهای آن، خیلی قابل اندازه‌گیری نیست. همچنین روند رشد مغز برای آموزش و یادگیری، نیاز به فرصت بیشتری دارد.

 

معرفی انواع نوروفیدبک

تکنیک neurofeedback به 4 روش مختلف انجام می‌شود که در فهرست پایین به آن‌ها اشاره کرده‌ایم و در ادامه مطلب به معرفی و بررسی هریک خواهیم پرداخت:

  • تمرین ریتم حسی حرکتی
  • تتا و بتا
  • آلفا تتا
  • نتایج نوروفیدبک کم انرژی (LENS) یا لورتا

 

تمرین ریتم حسی حرکتی

این تمرین با عنوان SMR نیز شناخته می‌شود که در حقیقت یک روش روانپزشکی است. این شیوه، تمرکز خود را بر افزایش فعالیت امواج مغزی SMR بنا کرده که این صعود تا حدود 12-15 هرتز ممکن می‌شود. دقت داشته باشید که در این راه‌کار می‌توان ADHD را درمان کرد؛ تمرکز را افزایش داد؛ بیش فعالی را کم کرد و آرامش خاطر را بالا برد.

 

نوروفیدبک چیست

 

تمرین تتا و بتا

منظور از تتا آرامش و رویاپردازی است و بتا مربوط به هوشیاری و تمرکز می‌شود. باید بگوییم که هرچه تعادل میان این 2 کمتر باشد، میزان اضطراب، استرس و هیجان‌های فرد بالاتر می‌رود. این تکنیک بیشتر مخصوص کسانی است که به‌واسطه خاطرات گذشته یا مشغله‌های کاری امروز، اضطراب بیش از اندازه‌ای را تحمل می‌کنند.

 

تمرین آلفا تتا

یک روش دیگر برای اجرای neurofeedback وجود دارد که با نام تمرین آلفا تتا شناخته می‌شود. در این راستا باید بگوییم که آلفا حالت آرام و مراقبه است و همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تتا مربوط به آرامش و رویاپردازی می‌شود. به همین دلیل، کسانی که باید از این روش استفاده کنند، نیاز به درمان عاطفی دارند، همچنین این شیوه برای افرادی که نیازمند افزایش خودآگاهی هستند، به‌شدت توصیه می‌شود.

 

معرفی نتایج نوروفیدبک کم انرژی (LENS) یا لورتا

کسانی که دردهای میگرن و مزمن دارند، همچنین افرادی که به‌دلیل سکته دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند، بهتر است از شیوه LENS استفاده کنند. در این راه‌کار، برای افزایش خودتنظیمی مراجعه‌کننده، از فرکانس‌های بسیار پایینی استفاده می‌کنند. این روش معمولا نتایج بسیار قابل قبولی در پی دارد و توسط افراد متخصص، توصیه می‌شود.

 

درمان نوروفیدبک

 

چقدر در مورد فواید نوروفیدبک می‌دانید؟

اگر بخواهیم فایده‌های neurofeedback را مورد بررسی قرار دهیم، به موارد نوشته شده در فهرست پایین خواهیم رسید:

  • افزایش کیفیت خواب
  • کاهش میزان اضطراب و استرس
  • بهبود تنظیم هیجانی
  • بی‌نیاز کردن مراجعه‌کننده به دارو
  • افزایش توامندی‌های افراد
  • ماندگاری اثرات درمان
  • بهبود وضعیت تمرکز
  • دارای هزینه‌هایی معادل روانپزشک و مصرف دارو در بازه‌‌های زمانی طولانی

جمع‌بندی

نوروفیدبک یک روش مدرن و پزشکی است که می‌تواند موجب بهبود سلامت روان شود. افرادی که دچار افسردگی، اختلالات یادگیری، اضطراب، بیش فعالی، اتیسم، وسواس، پانیک، ضربه مغزی و سکته مغزی هستند و به برخی عارضه‌ها و اختلال‌ها در یادگیری دچار شده‌اند، می‌توانند با استفاده از این روش، در سریع‌ترین زمان، فرآیند درمان را طی کنند. دقت داشته باشید که با کمک این شیوه، هیچ نیازی به مصرف دارو نیست، به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌های چند جلسه این تکنیک، معادل همه سال‌هایی خواهد بود که مجبور به مصرف دارو هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره، می‌توانید به وب‌سایت نوین مشاوره مراجعه کنید.

مبنع: https://novinmoshavere.com/

نظرات : 0

ثبت نظر

59074