۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر

دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی

ICTPRESS - سنسورهای تشخیص اثر انگشت، یکی از فناوری های نسبتا جدید و بسیار کارآمد برای حفظ امنیت کاربران هستند.


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، درست زمانیکه رمز عبور و کدهای امنیتی با مشکل فراموشی مواجه می شد و قابلیت هک شدن هم داشت، این فناوری توانست سیستم‌های امنیتی دستگاه ها را به شکل فوق العاده ای ارتقا دهد. به عقیده بسیاری از افراد، سنسور اثر انگشت حتی از فیس آیدی نیز کارآمدتر و امن تر است.

با این وجود، سیستم های تشخیص اثر انگشت نیز از دامان حوادث دور نمی مانند و اتفاقات مختلفی، ممکن است به از کار افتادگی یا اختلال در عملکرد این سیستم ها منجر شود و کاربران را آزرده خاطر کند. با وجود اینکه اغلب این اختلالات به سادگی قابل هستند اما استرس ناشی از خرابی سنسور اثر انگشت می تواند شما را هم نگران نماید.

در این مقاله، قصد داریم در مورد دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی صحبت کنیم و تعدادی از دلایل ایجاد مشکل در این سیستم امنیتی را برای شما شرح دهیم. از آنجا که ایرادات سنسور اثر انگشت ممکن است برای شما هم رخ دهد، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان دنبال کنید.

 

دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت

به صورت واضح، مشکل سنسور اثر انگشت دو دلیل بیشتر ندارد: یا سخت افزاری است یا نرم افزاری. اگر مشکل سخت افزاری باشد، نمی توانید آن را در خانه برطرف کنید و باید موبایل خود را به مراکز تعمیر گوشی اپل، سامسونگ، شیائومی یا هر برندی که در دست دارید ببرید زیرا در این حالت، قطعات داخلی موبایل شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارند و این کار بسیار حساس بوده و نیازمند تجربه و تخصص بالایی است. اما در حالت دوم، یعنی اگر مشکل شما نرم افزاری باشد، با احتمال بالایی خواهید توانست با چند ترفند ساده مشکل سیستم اثر انگشت گوشی خود را برطرف کنید.

حال سوالی که پیش می آید این است که از کجا بفهمیم ایراد سنسور اثر انگشت مربوط به سخت افزار است یا نرم افزار؟

در سیستم عامل اندروید، قابلیت تست بخش های مختلف گوشی وجود دارد. کافیست کد دستوری *#0*# را شماره گیری کنید. در صفحه باز شده، می توانید موارد مختلفی از جمله نمایشگر، بلندگوها و سنسورها را چک کنید. در بخش سنسورها، قسمتی برای دریافت سنسور اثر انگشت وجود دارد. انگشت خود را در این قسمت قرار دهید. اگر اثر انگشت شما به درستی شناسایی شد، سنسور از نظر سخت افزاری سالم است. اما اگر اثر انگشت شما دریافت نشد، متاسفانه سنسور اثر انگشت گوشی شما ایراد دارد و باید به تعمیرکار موبایل مراجعه کنید.

 

رفع ایرادات غیر سخت افزاری سنسور اثر انگشت

اگر مراحل قبلی را انجام دادید و مطمئن شدید که سنسور اثر انگشت شما از نظر سخت افزاری سالم است اما هنوز هم به درستی کار نمی کند، این بخش از مقاله مخصوص شماست. در این قسمت راه حل هایی برای رفع مشکلات غیر سخت افزاری سنسور اثر انگشت ارائه می دهیم که شاید با اجرای آنها، مشکل اثر انگشت گوشی شما برطرف شود.

 

دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی.

 

اطمینان از خشک بودن انگشتان

سنسور اثر انگشت برای اینکه به درستی کار کند، باید از رطوبت دور بماند. رطوبت انگشتان شما می تواند منجر به اختلال در کار سنسور اثر انگشت شود. این اختلال ممکن است به صورت عدم تشخیص گرمای انگشت شما یا به صورت ایراد در تشخیص صحیح اثر انگشت نمود پیدا کند.

حل این مشکل بسیار ساده است. کافیست قبل از استفاده از سیستم اثر انگشت، دست خود را خشک کنید. توجه داشته باشید که استفاده مکرر از سنسور اثر انگشت با دست خیس ممکن است باعث نفوذ رطوبت به داخل گوشی شده و ایرادات بزرگتری به وجود آورد. پس بهتر است به صورت کلی با دستان خیس سمت موبایل خود نروید!

 

کثیفی سنسور

از آنجا که سنسور اثر انگشت دائما با چربی دست شما و گرد و غبار موجود در هوا در تماس است، این احتمال وجود دارد که یک لایه چربی و گرد و خاک روی سنسور را گرفته باشد. در این حالت عملکرد سنسور اثر انگشت ضعیف می شود و به سختی انگشتان شما را تشخیص می دهد. بهتر است به صورت دوره ای روی سنسور اثر انگشت را با یک دستمال آغشته به الکل تمیز کنید تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرده باشید.

 

کم بودن حساسیت سنسور

سنسور اثر انگشت و صفحه نمایش، دارای حساسیت قابل تنظیم هستند. اگر احساس می کنید که سنسور اثر انگشت کمی ضعیف عمل می کند، می توانید حساسیت آن را افزایش دهید. این کار در گوشی های اندروید و آیفون از طریق دو مسیر مجزا قابل انجام است.

  • برای گوشی های اندروید: Settings - System – Language & Input – Pointer Speed
  • برای گوشی های آیفون: Settings – Accessibility – Touch – Physical And Motor – Haptic Touch – Touch Duratin

 

وارد شدن اثر انگشت به صورت نادرست

در بسیاری از موارد، دیده می شود که اثر انگشت با وجود تایید شدن توسط گوشی، با کیفیت مناسبی وارد نشده است. خوشبختانه تمام گوشی ها حداقل 5 اثر انگشت مختلف را دریافت می کنند. شما می توانید برای اطمینان از دریافت صحیح اثر انگشت توسط گوشی، انگشت هایی که بیشتر از آنها برای باز کردن قفل گوشی استفاده می کنید را دو بار در سیستم ثبت کنید؛ یعنی از 5 ظرفیت اثر انگشت، 2 ظرفیت را (به طور مثال) به انگشت شست دست راست و 2 ظرفیت را به انگشت شست دست چپ اختصاص دهید. معمولا با این کار کیفیت دریافت اثر انگشت افزایش می یابد.

کار دیگری که در این زمینه می توانید انجام دهید، حذف کردن اثر انگشت ثبت شده قبلی و ثبت مجدد آن است. با انجام این کار باز هم احتمالا به طرز قابل توجهی سرعت و کیفیت سنسور افزایش خواهد یافت.

 

مشکلات نرم افزاری

در برخی از موارد، یک مشکل سیستمی در رابط کاربری یا سیستم عامل منجر به اختلال در سنسور اثر انگشت می شوند. معمولا این موارد با آپدیت های جدید گوشی برطرف می شوند. بنابراین، گوش به زنگ آپدیت های جدید باشید. این آپدیت ها بسیاری از مشکلات گوشی شما را برطرف خواهند کرد.

 

دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی

 

ریست کردن موبایل

یکی از راهکارهای مقابله با تمام مشکلات نرم افزاری، ریست کردن موبایل است. برای حل مشکل اثر انگشت گوشی نیز می توانید از این کار استفاده کنید. ابتدا گوشی را خاموش و روشن کنید. اگر مشکل همچنان برقرار بود، می توانید از بازگشت به تنظیمات کارخانه هم استفاده کنید. به هر حال، این راهکار را بعد از آن که همه 5 مورد قبلی با شکست مواجه شد امتحان کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله، به دلایل از کار افتادن سنسور اثر انگشت گوشی به عنوان یکی از روش های حفظ امنیت موبایل اشاره کردیم. ایرادات این سنسور ممکن است ناشی از بروز اشکال در سخت افزار سنسور یا مشکلات نرم افزاری یا کثیف بودن سنسور ایجاد شده باشد. در هر صورت، 6 راهکار برای رفع این مشکل را مورد بررسی قرار دادیم تا در صورت نیاز از این راهکارها استفاده کنید.

نظرات : 0

ثبت نظر

46054