۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۲ شهریور

سومین مراسم گرامیداشت روز فناوری اطلاعات برگزار شد

ICTPRESS - سومین مراسم گرامیداشت روز فناوری اطلاعات با حضور مقامات دولتی و حاکمیتی، فعالان صنفی و اصحاب رسانه روز سه‌شنبه شانزدهم مردادماه در سالن نورالرضا برگزار شد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در ابتدای این مراسم، علی حکیم جوادی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار داشت: زادروز حکیم خوارزمی به عنوان روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده است. این روز به ما یادآوری می‌کند که فناوری اطلاعات به یکی از ارکان اصلی دنیای امروزی تبدیل شده است بنابراین باید بیش از پیش به این حوزه و دستاوردهای آن توجه کنیم.

 


وی در ادامه گفت: موفقیت‌هایی که در این حوزه رخ می‌دهد، نتیجه تلاش‌های متخصصان و فعالان فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات یک نیروی محرکه است که در همه عرصه‌ها به پیشرفت ما کمک خواهد کرد. امروز فرصت خوبی است تا از فعالان پر تلاش این حوزه قدردانی کنیم. این روز منبع الهام و انگیزه‌ای برای ادامه راه پرچالش در فناوری اطلاعات است؛ ‌امیدوارم در سال‌های پیش رو با نگاه ‌امیدوارانه در حوزه فناوری اطلاعات قدم برداریم.

 

 

مهرداد ذوالفقاریان، دبیر سازمان نصر تهران نیز بیانیه افتتاحیه این برنامه را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: با امید به آینده ای روشن برای ایران عزیزمان، سلام. با توکل بر خداوند مهربان یکسال گذشته را از رویداد دوم تا امروز پشت سر گذاشتیم و سخت، اما به سلامت آمده‌ایم. شاید بگویید که جان سختیم اما چه خوب که ماندیم و آمدیم تا امروز را در کنار هم باشیم.

امروز، روز مهربانی ما برای کشور عزیزمان ایران است. امروز، روز گردهمایی بزرگ فعالان و متخصصان صنف فناوری اطلاعات است. روز فناوری اطلاعات که به یاد دانشمند ایرانی حکیم خوارزمی نام گرفته و این رویداد در گرامیداشت او برگزار شده است.

امروز روز همه شما سرمایه های گرانبهای این کشور است که تلاشگرانه به ساختن آن امید دارید و در همین راستا بی وقفه مجاهدت می کنید.

امروز، بیش از آنکه توسعه فناوری در کشورمان دستمایه برنامه ریزی و مدیریت منسجم باشد، زاییده سیر تحولات و رخدادهای جهانی و گذاری اجتناب ناپذیر از آن است.

البته این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است اما تحول دیجیتال و تحقق مفاهیمی چون اقتصاد دیجیتال برای اعتلای ایران عزیزمان، زمانی متجلی خواهد شد که همراستا با این اجبارها، گاه را برای مدیریت مسئولانه و همه جانبه مغتنم شمرده و بدان همت گماریم.

علی‌رغم کم مهری های حاکم و اولویت ندادن به این صنعت، با وجود اهمیت پیشرفت های حقیقی این حوزه برای کشور، بخش خصوصی و بخصوص فعالان فناوری اطلاعات به خوبی، به توسعه مستمر و موثر مشغول بوده اند تا شاید بتوانند مسیری را هموار سازند از لابه لای تصمیم گیری‌های عجولانه، محدودیت‌ها، مقررات دست و پا گیر، موازی کاری ها، مغایرت ها و تناقضات مدیریتی، فشارهای داخلی و خارجی، مشکلات اقتصادی و بسیاری موانع و چالش های دیگر. این در حالی است که ذات فناوری اطلاعات، خود مبتنی بر طبقه بندی و نظم و نگرش فرآیندی، برای تسهیل زندگی و امور جامعه است اما سیر تحول عجیب آن در کشورمان به جهت حرکت در تنگناهای حاکم و شرایط اقتصادی منجر به رشدی نامتوازن شده است.

چقدر حیف که این همه آثار متجلی در حوزه های فناوری و این همه نوآوری های شگفتانه نخبگان و فعالان استارتاپی که می توانست با حمایت های مناسب و سازمان یافته، موجبات ایستادن بر جایگاه نخست منطقه را زودتر از این فراهم سازد، به نقطه ای از تردید رسیده است که آیا می شود ادامه داد و ایستاد؟ اکنون بگذارید بگوییم آری! می گویید چگونه؟! باز هم فناوری به کمک آمده و این سیر تحولات نه تنها ناگزیرمان ساخته، بلکه دیگر فرصتی برای عقب‌گرد یا تردید باقی نگذاشته است.

اکنون دولت چهاردهم پیرو تاکید رهبری بر استفاده از فناوری های نوین ازجمله هوش مصنوعی، قائم بر این است که باید بدون محدودیت ها پیش برویم تا موفق شویم. از این رو سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ضمن درک اهمیت فناوری اطلاعات و پیگیری تثبیت یک روز در گرامیداشت آن، ضمن مهم دانستن این حوزه برای اعتلای کشور، توجه ویژه ای به فعالان و سرمایه های انسانی دارد و می کوشد تا با پیگیری امور، دغدغه ها و مطالبات صنف، بیش از پیش به رفع چالش های موجود پرداخته و آنچه در توان دارد را برای تسهیل فرایندهای مرتبط و ارائه خدمات بهینه به اعضای صنف به کار بندد.

در این مسیر برآنیم تا ضمن احیا و تثبیت جایگاه سازمان، رسانیدن صدای صنف و خواسته های همه اعضا، برنامه ریزی لازم و مستمر، پیگیری و پایش مداوم اقدامات، حضور موثر در عرصه های حاکم و برقراری تعاملات با بدنه دولت تلاش کنیم.

در همین راستا آمادگی بیش از پیش خود را برای کمک و همفکری دادن به مسئولان برای توسعه فضای کسب و کار و رفع موانع آن برای سربلندی ایرانمان، اعلام میکنیم.

با دعوت از همه شما عزیزان برای همراهی با این رویداد ملی یکصدا می گوییم: «همه با هم برای اقتصاد دیجیتال» «برای ایران».

 

در ادامه این برنامه، مراسم تقدیر از برگزیدگان بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ با حضور سید محمد امین آقامیری، رئیس مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

 

 

سید محمد امین آقامیری رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این رویداد گفت: طبق قانون کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ۱۲ عضو باید درباره رفع فیلتر تصمیم بگیرند و من خبری در این‌باره ندارم. بعضی از رسانه‌ها خبری درباره رفع فیلتر شدن برخی از پلتفرم‌های خارجی منتشر کردند که صحت ندارد.

 

 

وی همچنین درباره همکاری بخش خصوصی و دولتی افزود: انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی باید بتوانند متولی حوزه اقتصاد دیجیتال باشند تا فرایند ارتقای این کسب‌وکارها طی شود. همراهی فعالان بخش خصوصی باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های بخش دولتی بهتر و سریع‌تر صورت گیرد و مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال هموار شود. مسیر پرچالشی پیش رو است و اگر با سرعت مسیر توسعه خدمات و محتوا طی نشود، عقب‌ماندگی‌ها برطرف نمی‌شود. امیدوارم تیم دولت جدید با جدیت پیگیر این حوزه باشد.

 

 

در پایان این برنامه نیز رعنا منافی از فعالان صنفی، بیانیه اختتامیه این رویداد را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: در انتهای یک رویداد خاطره‌انگیز به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان فناوری اطلاعات کشور همراه با بزرگان این حوزه، با قدردانی از حضور ارزشمند همه شما مدیران و متخصصان، به ویژه مقامات و مسئولان کشور، نمایندگان مجلس، نمایندگان دولت، با عزمی جدی برای ساختن فردایی روشن گام بر می داریم.

اکنون که فناوری اطلاعات و ارکان آن، اصلی ترین بازوی ایجاد چابک زیرساخت های لازم در جهت توانمند سازی صنایع مختلف، رشد اقتصاد کشور و ایجاد امکان رقابت در سطح منطقه و جهان به شمار می رود و به عنوان پیشران اقتصاد دیجیتال مورد توجه ویژه همه بخش‌های کشور قرار گرفته است، سازمان نظام صنفی رایانه ای با انتخاب شعار همه با هم برای اقتصاد دیجیتال، بیش از هر زمان دیگر، همه برنامه ها و تلاش های خود را بر رفع دغدغه های فعالان صنفی، رشد فضای کسب و کار و رونق بازار فناوری اطلاعات معطوف نموده است و در این راستا از هیچ تلاش موثری دریغ نکرده و پیگیر مطالبات صنف بزرگ فاوا خواهد بود.

در ادامه خواسته های مشخص سازمان، به عنوان نماینده صنف فناوری اطلاعات، در 10 بند اعلام می شود:

  1. همت دولت در راستای بهبود شرایط اشتغال در صنعت فناوری اطلاعات و رفع چالش های این صنعت در حوزه ی منابع انسانی؛ توجه به آموزش و تربیت سرمایه های انسانی و زمینه سازی برای شکوفایی نخبگان جوان و استعدادهای شگرف کشورمان و بسترسازی برای بازگشت نخبگانی که مهاجرت کرده اند، از طریق ارزش دهی و حمایت جدی مادی و معنوی از آنان و رفع موانع اشتغال
  2.  توسعه زمینه های حضور کارآفرینان در کشور و حمایت از افزایش سرمایه گذاری در صنعت فناوری اطلاعات.
  3. توسعه بدون توقف زیرساخت های ارتباطاتی و اطلاعاتی بخصوص اینترنت با مشارکت فعالان و نخبگان بخش خصوصی.
  4. اجتناب از تصمیمات خلق الساعه و فاقد مطالعات کارشناسی کافی در جهت ایجاد محدودیت هایی مانند فیلترینگ و فراهم کردن امکان دسترسی آزاد به اطلاعات برای همگان.
  5.  تبیین جایگاه و کرسی سازمان نظام صنفی رایانه ای (به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه مردم نهاد حوزه فناوری اطلاعات کشور با حکم ریاست از ریاست محترم جمهور) در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های کلیدی کشور در مسیر توسعه همه جانبه.
  6. حمایت دولت از تعرفه های کارشناسی و تدوین شده نظام صنفی به عنوان مرجع رسمی مورد تایید در همه معاملات مرتبط.
  7.  شفاف سازی و تسهیل روند دریافت مجوزها بالاخص مجوزهای افتا در حوزه های خدمات و محصولات
  8.  تدوین، تصویب و به روز رسانی قوانینِ به رسمیت شناختن دارایی های دیجیتال و حریم خصوصی.
  9. بازنگری بنیادین در سیاست های ارزی و گمرکی در خصوص اولویت‌دهی به تجهیزات زیرساختی فاوا از طریق رفع موانع تخصیص ارز.
  10. به رسمیت شناختن نظرات کارشناسانه سازمان نظام صنفی رایانه ای در حوزه فناوری اطلاعات در تصمیم سازی های کشوری، منطقه ای و بین المللی توسط دولت و التزام به اجرای آن ها به عنوان یک رگولاتور معتبر.

همچنین سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران از شرکت‌های سیمرغ تجارت، بهپویان هوشمند امید، پارس ارتباط افزار، آداک فناوری مانیا، گروه داده‌ورزی جویا، لاتک و امرتات به عنوان حامیان این رویداد تقدیر ویژه به عمل می آورد.

نظرات : 0

ثبت نظر

64811