۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۲ شهریور

ربات انعطاف پذیر پنوماتیک

ICTPRESS - رباتیک به عنوان یکی از جذابترین حوزه‌های فناوری، با پیشرفت چشمگیر، همواره مورد توجه جامعه جهانی بوده است؛ چراکه با ورود این تکنولوژی پر کاربرد به عرصه‌های مختلف زندگی، شاهد دقت و کاهش اشتباه در همه این عرصه‌ها می‌شود.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این میان، تجهیزات و سیستم‌های پنوماتیک به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی در این عرصه، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. یکی از جدیدترین یافته ها و اختراعات در این حوزه، جک پنوماتیک ژله ای است که به‌تازگی توسط پژوهشگران چینی در دانشگاه ژجیانگ ساخته و آزمایش شده است. بدون شک یافته‌هایی از این دست می تواند تحول بسیار بزرگی در دنیای رباتیک ایجاد کند.

 

اما شاخصه های این تکنولوژی چیست ؟

الهام گرفته از مچ دست انسان

این دستگاه پیشترفته با الهام از ساختار مچ دست انسان و با ترکیب نیروی مغناطیسی و حرکت پنوماتیک کار می کند. بنابراین امکان حرکت‌های پیچشی و چند طرفه با انعطاف و دقت بسیار بالا برای دستگاه‌های رباتیک فراهم شده است. طراحی حرکتی این دستگاه بر اساس ساختار اوریگامی بوده و حرکت در زاوایای مختلف را با شرایط ایده آل انجام می دهد.

اغراق آمیز نخواهد بود که بگوییم ربات با این میزان از انعطاف می‌تواند ظریف ترین کارهایی که حتی از عهده انسان برنمی آید را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند.

 

ماهیچه‌های ژله ای پنوماتیک

با ترکیب مغناطیس، پنومایتیک و حرکت ژله‌ای قطعا نزدیک ترین وجه تشابه به ساختار طبیعی ماهیچه را خواهیم داشت. این جک‌های پنوماتیک ژله ای یا ماهیچه‌های مصنوعی، یک بخش کلیدی در سیستم کنترل رباتیک (PAMs) به حساب می آید که با قابلیت های جدید باید منتظر پیشرفت چشمگیری در صنایعی که از این فناوری استفاده می کنند باشیم؛ کارخانه های تولیدی، خودرو سازی و حتی پزشکی قطعا از اینگونه فناوری ها استقبال ویژه ای خواهند کرد.

 

اتصالات ترکیبی با سیستم اوریگامی - کنترل دقیق در همه زوایا

اتصالات ترکیبی با سیستم اوریگامی ما را قادر می سازد دستگاهی را با گردش در زوایای متنوع با ظرافت تمام، مانند یک انبر کوچک از یک مسیر، با یک منحنی پیچیده، به راحتی عبور دهیم. مطمئنا اولین کاربردی که به اذهان خطور خواهد کرد، یک عمل جراحی ظریف و غیرقابل دسترس است. بله کاملا درست است اما قطعا بسیاری از حوزه ها در صنعت، کشاورزی، تحقیقات فضایی، معدن‌های دور از دسترس و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند از این تکنولوژی ارزشمند بهره کافی را ببرند. رشد روز افزون تکنولوژی رباتیک با کمک تجهیزات معناطیسی و پنوماتیک آینده جذابی را برای همه حوزه ها در پیش روی ما قرار می دهد.

رشد روز افزون در حوزه رباتیک با کمک تجهیزات پنوماتیک پیشرفته، نشان می‌دهد که این فناوری‌ها به‌زودی نقش حیاتی در توسعه ربات‌های پیشرفته‌تر و کارآمدتر ایفا خواهند کرد. از عملگرهای نرم گرفته تا ماهیچه‌های مصنوعی و گیره‌های اوریگامی، همگی این فناوری‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند نیازهای پیچیده و متنوع صنایع مختلف را برآورده کنند. این نوآوری‌ها نه تنها عملکرد ربات‌ها را بهبود می‌بخشند، بلکه به آنها امکان می‌دهند که در محیط‌های مختلف و با دقت بالاتر کار کنند و این خود، یک گام بزرگ به سوی آینده‌ای است که در آن ربات‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما خواهند بود.

منبع خبر: گروه تحقیقاتی و مهندسی پنوماتیک هاب

نظرات : 0

ثبت نظر

36826