۱۴۰۳ سه شنبه ۱۰ مهر

نقش ذغال صنعتی در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها

ICTPRESS - اهمیت بالا و کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور، سازندگان تجهیزات صنعتی مختلف مانند پمپ‌های آب و همزن را واداشته است تا برای انتقال صحیح جریان الکتریکی، برای خرید این قطعه اقدام کنند‌.


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، ذغال‌های کربنی و گرافیتی اگر نباشند، الکتروموتورها روشن نمی‌شوند و عملا کارایی ندارند‌. در این مطلب اطلاعات کاربردی و مفیدی درباره ذغال‌های صنعتی آورده‌ایم تا خریداران انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند.

 

ذغال صنعتی چیست؟

قبل‌ از اینکه کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور را بررسی کنیم و بدانیم که این قطعه بسیار کاربردی چطور به موتورها و ژنراتورهای الکتریکی کمک می‌کند تا وظیفه خود را انجام دهند، بیایید با هم ذغال صنعتی را بیشتر بشناسیم.

موتورهای الکتریکی دارای ۲ بخش ثابت و متحرک یا چرخان هستند‌. برای اینکه جریان الکتریکی به‌درستی بین این قطعات‌ منتقل شود، از ذغال صنعتی استفاده می‌کنند. اکنون بیایید به این سوال پاسخ دهیم که چرا از کابل‌های مسی که رسانای قوی‌تری هم هستند برای این‌کار استفاده نمی‌شود.

در پاسخ باید گفت که موتورهای الکتریکی اغلب برای داشتن عملکرد بهینه باید با سرعت بالایی بچرخند‌؛ در صورت استفاده از کابل برای انتقال جریان الکتریکی، با هر چرخش قسمت دوار شاهد جداشدن کابل یا پیچش بیش از اندازه آن هستیم.

یکی از دلایل اهمیت و کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور همین جنس نرم آن است که باعث می‌شود حین چرخش موتور همچنان در جای خود بماند. جاروبک نام دیگر ذغال صنعتی متشکل از کربن، گرافیت است.

ذغال‌های صنعتی که در انواع مختلفی با درصدی از فلزات دیگر مانند مس، نقره و موادی روان به‌نام رزین نیز ساخته می‌شوند، طول عمر مشخصی دارند که بعداز آن به‌دلیل اصطکاک تمام می‌شوند‌.

 

انواع ذغال صنعتی کدام‌اند؟

 

نقش ذغال صنعتی در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها


اگر برای خرید ذغال صنعتی اقدام کرده باشید، باید برای این سوال که کدام نوع را می‌خواهید، جواب درستی ارائه دهید. بنابراین، برای خرید ذغال صنعتی لازم است انواع مختلف این قطعه را بشناسید که عبارت‌اند از:

  • ذغال گرافیکی: با توجه به‌ کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور، این نوع که از کربن و گرافیت ساخته شده است می تواند ۱۲ آمپر در سانتی‌مترمربع را انتقال دهد.
  • ذغال رزینی: رزین طبیعی به ترکیب گرافیت و کربن کمک می‌کند تا این نوع ذغال برای انتقال جریان ۸ آمپر در سانتی‌مترمربع ساخته شود. این نوع ذغال مقاومت الکتریکی بالایی دارد.
  • ذغال فلزی: این ذغال‌ها از مس و نقره ساخته شده‌اند که با کمترین میزان مقاومت الکتریکی، بیشترین قابلیت عبور جریان را که بین ۱۴ تا ۴۰ آمپر است، دارند.‌
  • ذغال الکترولیتی: این ذغال‌ها در انواع الکترودی و الکترولیز ساخته شده‌اند که در مصارف جوشکاری، صنایع آبکاری و آزمایشگاهی کاربرد دارند.

 

چرا از ذغال صنعتی در الکتروموتورها استفاده می‌شود؟

اگر فقط از دریچه انتقال جریان الکتریکی به کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور نگاه کنید، قطعات رسانایی را می‌توانید بیابید که همین وظیفه را انجام می‌دهند. اما انتخاب مهندسین و سازندگان موتورهای الکتریکی برای انتخاب جاروبک دلایلی دارد که در ادامه آورده‌ایم.

 

مقاومت شیمیایی بالای ذغال صنعتی

کربن و گرافیت که متریال اصلی این ذغال‌ها هستند، در برابر عوامل اسیدی یا بازی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. اگر به صنایع پتروشیمی و آزمایشگاهی یا کاربرد پمپ‌های الکتریکی در همزن‌های صنعتی نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که این تجهیزات دائم با مواد شیمیایی و خورنده در ارتباط هستند. پس انتخاب جاروبک کار بسیار عاقلانه‌ای بوده است.

 

خواص روان‌کنندگی کربن
میزان کربن موجود در ذغال صنعتی باعث شده است که این قطعه در درجه‌های مختلف فشردگی و سختی ساخته شود. این ذغال‌ها بافت نرمی دارند که در محیط‌های خشک و سایشی بی‌نیاز از روغن‌کاری هستند.

 

مقاومت حرارتی بالا
ذغال‌های گرافیتی در شرایط دمایی بالا که اغلب رساناهای فلزی قادر به تحمل نیستند، بدون انبساط یا ذوب‌شدن، به‌خوبی عملکرد و شکل ظاهری خود را حفظ می‌کنند.

 

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور
انواع مختلف ذغال صنعتی در بخش قبلی معرفی شدند، اما برای الکتروموتورها فقط ذغال‌های گرافیتی که نرم هستند کاربرد دارند. از این ذغال‌ها در انواع موتورهای DC و گاهی موتورهای AC استفاده می‌شود. به‌طور خلاصه بیشترین کاربرد ذغال صنعتی در ژنراتورها و صنایعی مختلفی است که عبارت‌اند از:

  • توربین‌های آبی و بادی
  • موتورهای الکتریکی در صنایع غذایی، نساجی، نظامی و تولید سیمان
  • ساخت استارت، دینام و شیشه‌برقی
  • موتور یخچال، آبمیوه‌گیری، لباسشویی، سشوار، چرخ‌گوشت و جاروبرقی

 

راهنمای خرید ذغال صنعتی

 

نقش ذغال صنعتی در موتورهای الکتریکی و ژنراتورها

 

اهمیت و کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور و نقشی که در روشن‌شدن موتورهای الکتریکی مختلف دارد، باعث می‌شود حساسیت در انتخاب و خرید بیشتر شود. به‌ هرحال شما در ازای هزینه‌ای که می‌کنید، حتما توقع حداکثر کارایی و بازدهی را دارید، پس آگاهانه و با دانش کافی در این مسیر قدم بردارید.

برای سفارش ساخت ذغال صنعتی لازم است قبل‌ از هرچیزی نوع ذغال را که متناسب با کاربرد آن است، انتخاب کنید. ذغال‌های گرافیتی، فلزی و رزینی هرکدام توانایی مشخصی برای انتقال جریان الکتریکی دارند. بنابراین، برای عملکرد بهتر، بازدهی بالا و کارکرد صحیح موتور حین سفارش ساخت ذغال صنعتی با کارشناسان و مهندسان کاربلد مشورت کنید‌.

بعد از اینکه درباره جنس و نوع ذغال صنعتی تصمیم گرفتید، حال باید به‌دنبال فروشگاهی باشید که این قطعه را با ضمانت سلامت، اصل و باکیفیت‌بودن عرضه می‌کند. ذغال‌های تقلبی و بی‌کیفیت فقط باعث آسیب به اجزای موتور همچون شفت، کموتاتور و حتی دینام می‌شوند.

 

ذغال صنعتی را از کجا بخریم؟

اکنون که از کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور و همچنین کاربرد ذغال الکتریکی در ژنراتورها و اهمیت این قطعه مطلع شدید، بیایید باهم عرضه‌کننده معتبر و متشکل از نیروهای جوان، ماهر و با دانشی را معرفی کنیم که با تکیه بر توانایی و علوم جدید، مجموعه‌ای توانمند و پویا را تشکیل داده‌اند، بیشتر بشناسیم.

شما در savaelect می‌توانید برای خرید قطعات الکتریکی اصلی، باکیفیت و با‌گارانتی همچون ذغال الکتریکی اقدام کنید. همچنین برای نصب، تعمیر و خدمات مشابه مشاوران و کارشناسان این مجموعه می‌توانند خدمات موثر و مفیدی ارائه دهند.

 

جمع‌بندی

کاربرد ذغال صنعتی در الکتروموتور برای انتقال جریان الکتریکی بین بخش‌های ثابت و دوار است. ذغال‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که از میان آن‌ها ذغال‌های گرافیتی یا کربنی با قابلیت انتفال جریان ۱۲ آمپری بهترین انتخاب برای الکتروموترها هستند.

برای خرید و سفارش این قطعه کاربردی که اغلب در پمپ‌های آب، همزن، لوازم خانگی مانند لباسشویی و توربین‌های بادی کاربرد دارد، بهتر است فروشگاه مطمئنی را انتخاب کنید. در همین راستا و برای خريد یا سفارش ذغال صنعتی، می‌توانید در سایت ساوا الکتریک با مشاوران و کارشناسان کاربلد و ماهر در ارتباط باشید.

نظرات : 0

ثبت نظر

38516