۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ آبان

ساخت شناورهای نانوساختار که مانع از تبخیر آب می‌شود

ICTPRESS - یکی از شرکت‌های مستقر در دانشگاه صنعتی اصفهان پوشش‌های بتنی نانو ساختار را برای جلوگیری از تبخیر آب به تولید رساند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ستاد نانو، این پوشش بتنی نانوساختار برای جلوگیری از تبخیر آب سدها و استخرهای کشاورزی ایده‌آل است، به گونه‌ای که  بررسی‌ها نشان می‌دهد که با این پوشش شناور تا ۸۰ درصد می‌توان تبخیر آب را کاهش داد.

این پوشش شناور را همچنین می‌توان برای دریاچه‌های پشت سد، حوضچه‌های تصفیه آب و فاضلاب، پوشش سطح مخازن روباز نفتی و همچنین پوشش سطح دریاچه‌های تصفیه پساب در صنایع مواد غذایی به کار برد.

 امروزه خشکسالی، تغییر اقلیم و رشد سریع جمعیت منجر به افت سطح سفره‌های آبی زیرزمینی شده و از طرف دیگر افزایش تقاضا نیز به مشکل کمبود آب دامن زده است. یکی از عوامل از دست رفتن آب، تبخیر آب تجمع یافته در استخرها و سدها است که می‌تواند با ابزاری مناسب، میزان تبخیر کنترل شود تا بتوان از آب استفاده بهینه داشت.

در این راستا محققان این شرکت پوشش‌های بتنی مهار تبخیر نانو ساختار را تولید کرده که چگالی آن کمتر از آب بوده و بر روی آب شناور است. از جمله مزایای این محصول، جلوگیری از تبخیر آب سطحی استخرهای کشاورزان کشت آبی تا ۸۰ درصد، دستیابی به کشت پایدارتر، و همچنین زیست‌سازگاری محصول، طول عمر و راندمان بالا است.

نظرات : 0

ثبت نظر

17518