۱۴۰۳ یکشنبه ۰۶ آبان

ملاقات ربات انسان‌نمای ناسا با فضاپیمای خود!

ICTPRESS - ربونات-۲ ناسا که اولین ربات انسان‌نمایی است که به فضا پرتاب شده است بار دیگر با فضاپیمای خود دیدار کرد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از اسپیس، ربونات-۲(Robonaut-2)، ربات انسان‌نمای ناسا است که نامش از ترکیبی از کلمات ربات و astronaut به معنای فضانورد ساخته شده است.  این ربات بار دیگر شاتل دیسکاوری را در موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونیان ملاقات کرد.

موزه ملی هوا و فضای اسمیتسونیان در روز پنجشنبه(۲۴ اکتبر) از روبونات-۲ (R۲) که اولین ربات انسان نمای ماهر ناسا است ‌که به فضا پرواز کرد، رونمایی کرد. این ربات در آخرین ماموریت دیسکاوری در سال ۲۰۱۱ به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) پرتاب شد.

ربونات-۲ اکنون در مرکز اسمیتسونیان در شمال ویرجینیا در معرض نمایش است.

 

 

جنیفر لواسور(Jennifer Levasseur)، متصدی تاریخ فضا در موزه ملی هوا و فضا، در مصاحبه‌ای گفت: ربونات-۲ مستقیما به سمت دیسکاوری نگاه می‌کند.

ربونات-۲ در فضای باز در کنار کپسول پاراگلایدر جمینای و ماژول فرمان دیگ بخار آپولو به نمایش گذاشته شده است.

لواسور می‌گوید: R2 در پشت حفاظ قرار دارد، اما مانند سایر مصنوعات در آن منطقه، توسط شیشه یا هر چیز دیگری محافظت نشده است.

ربونات-۲ با مشارکت جنرال موتورز و شرکت سیستم‌های فضایی اقیانوس‌پیما(Oceaneering Space Systems) توسعه داده شد و برای آزمایش اینکه چگونه ربات‌های انسان‌نما می‌توانند به فضانوردان در انجام وظایف در ایستگاه فضایی کمک کنند، طراحی شد. ناسا روزی را تصور می‌کرد که ربونات بتواند به خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شود تا کارهای ساده یا معمولی را انجام دهد و فضانوردان را از انجام برخی پیاده‌روی‌های فضایی نجات دهد.

اما پیش از اینکه این اتفاق بیفتد، سیستم‌های اجزای ربونات از تشخیص تصویر گرفته تا الگوریتم‌های کنترلی باید در مدار تأیید می‌شدند. ربونات-۲ با موفقیت نشان داد که می‌تواند دکمه‌ها را فشار دهد، سوئیچ‌ها را بچرخاند و دستگیره‌ها را بچرخاند و همچنین ابزارها را کنترل کند. یکی از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی همچنین توانست آن را از راه دور هدایت کند و به آن دستور دهد یک شی شناور را بگیرد.

زمانی که ربونات-۲ در ماموریت STS-133 دیسکاوری پرتاب شد، فقط بالاتنه داشت. دو پای آن در سال ۲۰۱۴ اضافه شد که مشکلات آن شروع شد. ارتقاء برای پشتیبانی از ضمائم جدید باعث قطع برق متناوب شد و حتی بدتر از آن، تلاش‌های ناسا برای عیب‌یابی این مشکل اتصالات برقی بیشتری اضافه کرد.

 

 

به این ترتیب، ناسا تصمیم گرفت ربونات را به زمین بازگرداند تا بتواند آن را تعمیر کرده و به فضا بازگرداند. در سال ۲۰۱۸، این ربات روی فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس روی زمین فرود آمد. پس از آن برنامه این بود که به سرعت آن را سرویس‌دهی کنند تا آزمایش آن در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سرعت از سر گرفته شود. اما ربونات-۲، در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون زمین‌گیر شد.

لواسور می‌گوید: موارد دیگری در اولویت بودند. اساسا سایر تجهیزات خدمه در اولویت قرار گرفتند و در مقطعی تصمیم گرفته شد از تلاش برای بازگرداندن آن به ایستگاه دست کشیده شود.

ربونات-۲ اکنون تکمیل شده و در نمایشگاه به نمایش درآمده است. اعتقاد بر این است که به حالت کاملا کاربردی نیز بازگشته است اما تا زمانی که در این موزه است، فعالیت نخواهد کرد. ربونات-۲ برای چهار سال آتی در این موزه خواهد ماند.

نظرات : 0

ثبت نظر

40766