۱۴۰۴ جمعه ۱۴ آذر

دکتر شکری خانقاه: آینده ارتباطات را استراتژیست‌های هوشمند می‌سازند

ICTPRESS - آینده ارتباطات در دستان استراتژیست‌های هوشمند؛ دکتر حمید شکری خانقاه از عصر جدید مدیریت ارتباطات با محوریت هوش مصنوعی سخن گفت.


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در مراسم بیستمین سالگرد تأسیس شبکه خبری «آی‌سی‌تی‌پرس»، آینده‌ای ترسیم شد که در آن، مرز میان فناوری و ارتباطات از بین می‌رود و مدیران ارتباطات به معماران استراتژی‌های هوشمند جهانی تبدیل می‌شوند.

 


در حالی که جهان با سرعتی بی‌سابقه به سوی زیست‌بوم‌های ارتباطی هوشمند پیش می‌رود، دکتر حمید شکری خانقاه، نویسنده و مدرس برجسته دانشگاه، در سخنرانی خود در آیین بیستمین سالگرد «آی‌سی‌تی‌پرس» چشم‌اندازی آینده‌نگرانه ترسیم کرد؛ چشم‌اندازی که در آن، نقش مدیران ارتباطات از پیام‌رسانی صرف به معماری راهبردی مبتنی بر داده و هوش مصنوعی تغییر می‌یابد. این سخنان بازتابی از یک تغییر پارادایمی جهانی در حوزه ارتباطات است که نه‌تنها ایران، بلکه کل جامعه رسانه‌ای بین‌المللی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در این مراسم، دکتر حمید شکری ضمن تجلیل از نقش تأثیرگذار شبکه خبری «آی‌سی‌تی‌پرس» در عرصه اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، این رسانه را «تحول‌آفرین، قابل اعتماد و همدل با جامعه» توصیف کرد و موفقیت‌های آن را مرهون رهبری حرفه‌ای و آینده‌نگرانه محمدفواد رحمان‌سرشت دانست.


نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی با اشاره به شتاب تحول فناوری و افزایش شکاف‌های ارتباطی، گفت: استراتژی هوشمند، پیشران مدیریت ارتباطات فرداست. دوران ارتباطات سنتی و رسانه‌های انبوه به پایان رسیده و ما وارد عصر روابط‌عمومی الگوریتمی شده‌ایم؛ عصری که در آن، هوش مصنوعی نه‌تنها مشاور بلکه شریک راهبردی مدیران ارتباطات خواهد بود.

 

این استاد ارتباطات با تأکید بر نقش پیش‌بینی‌پذیری در عصر دیجیتال افزود: هوش مصنوعی ما را از واکنش‌پذیری به پیش‌بینی‌گری سوق داده است. امروز رسانه حرفه‌ای باید بداند چه زمانی سخن بگوید و چه زمانی سکوت کند. قدرت اصلی در فهم داده‌ها، روایت‌سازی هوشمند و سناریونویسی است.
دکتر شکری خانقاه با طرح مفهومی از «مدیر ارتباطات معمار»، بر ضرورت افزایش توان روایت‌گری، ایده‌پردازی و تفکر آینده‌پژوهانه تأکید کرد و گفت: آینده متعلق به کسانی است که بتوانند از فرصت هوش مصنوعی بهره‌برداری خلاقانه کنند. در این جهان، دیگر فناوری صرفاً ابزار نیست؛ بلکه محیط جدیدی برای کنش‌های ارتباطی و تصمیم‌سازی‌های استراتژیک است.
این استراتژیست ارتباطی، دو چالش اساسی ارتباطات الگوریتمی را «اخلاق در استفاده از داده‌ها» و «بازتعریف سواد رسانه‌ای» از تشخیص خبر غلط از دست به درک شیوه عملکرد الگوریتم ها دانست و هشدار داد که بی‌توجهی به این مسائل، می‌تواند موجب شکاف اعتماد در سطح جهانی شود. او تأکید کرد: رسانه حرفه‌ای هرگز چندرنگ و غیراخلاقی عمل نمی‌کند. رعایت اصول اخلاقی در عصر داده‌محور، ضامن بقا و اعتماد جهانی است.
این سخنرانی، بازتاب‌دهنده یک لحظه تاریخی در عرصه جهانی ارتباطات است؛ لحظه‌ای که در آن، مرزهای سنتی رسانه شکسته و مدیریت ارتباطات وارد مرحله‌ای از «معماری هوشمند» شده است. سازمان‌ها و کشورهایی که بتوانند الگوریتم‌ها را در خدمت استراتژی قرار دهند، بازیگران اصلی صحنه ارتباطات آینده خواهند بود.

 

مراسم بیستمین سالگرد تاسیس شبکه خبری آی‌سی‌تی‌پرس عصر سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ با حضور مدیران فناوری و مخابرات، پژوهشگران، فعالان رسانه و خبرنگاران و چهره‌های اثرگذار ارتباطات و روابط‌عمومی، در ساختمان مرکزی بنیاد قلم‌چی برگزار شد و سند چشم انداز تحول ۱۰ساله این شبکه خبری با هدف تحول محتوایی، فناورانه، ساختاری و مخاطب‌پسند و در جهت حرکت به سمت اقتصاد پایدار مورد رونمایی قرار گرفت.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

41436