۱۴۰۴ چهارشنبه ۲۶ آذر

جلوگیری از ترک خوردن آسفالت با کمک جلبک‌ها!

ICTPRESS - چرخه یخ‌زدگی و ذوب‌شدن یخ در زمستان باعث می‌شود آسفالت جاده‌ها ترک برداشته، خرد شود و چاله‌های زیادی در آنها ایجاد شود. اما به‌تازگی راه‌حل مناسبی برای این مشکل یافت شده است.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، رفع خسارات ناشی از آسیب دیدن آسفالت در سرما هر ساله میلیاردها دلار هزینه دارد. ترک خوردن آسفالت، برآمدگی‌های ناشی از یخ‌زدگی و چاله‌های فراوان هم عامل مزاحمت برای رانندگان و عابران پیاده هستند و هم بودجه شهرداری‌ها را به ویژه در مناطق سردسیر که دما به سرعت به زیر صفر می‌رسد، هدر می‌دهند.

اکنون محققان می‌گویند ساخت جاده‌های مقاوم‌تر و بادوام‌تر با استفاده از جلبک که ماده چندان مستحکمی به نظر نمی رسد، ممکن خواهد بود. بر اساس یک مطالعه جدید، روغن‌های مشتق شده از جلبک‌های میکروسکوپی می‌توانند جایگزین بخشی از چسب استخراج شده از نفت مورد استفاده در آسفالت شوند و سطوح آسفالت را انعطاف‌پذیرتر و بادوام‌تر کرده و سازگاری آن را با محیط زیست نیز افزایش دهند.

این رویکرد یکی از بزرگترین نقاط ضعف آسفالت را از بین می برد. افزودن روکش معمولی به آسفالت با استفاده از قیر انجام می شود که ماده‌ای مبتنی بر نفت خام است و شن و سنگ را به هم می‌چسباند. قیر به آسفالت جاده‌ها اجازه می‌دهد در گرما منبسط و در سرما منقبض شوند، اما همین ماده با کاهش دما شکننده شده و منجر به ایجاد ترک‌هایی در آسفالت می‌شود که در زیر بار ترافیک و با افزایش رطوبت گسترش می‌یابند. برای حل این مشکل گروهی از محققان به رهبری الهام فینی، دانشیار ایرانی دانشگاه ایالتی آریزونا یک چسب لاستیکی و پایدار ساخته شده از روغن جلبک را عرضه کرده اند. روغن‌های مشتق شده از جلبک می‌توانند مانند قیر رفتار کنند و در دماهای پایین عملکرد بهتری داشته باشند.

الهام فینی، سرپرست تیم تحقیقاتی، می‌گوید: ترکیبات مشتق شده از جلبک در برابر رطوبت مقاوم تر بوده، انعطاف‌پذیری و رفتار خودترمیمی آسفالت را بهبود بخشیده، عمر روکش آسفالت را افزایش داده و هزینه‌های نگهداری آن را هم کاهش می دهند. لذا در دراز مدت، آسفالت جلبکی می‌تواند به ایجاد جاده‌های پایدارتر، مقاوم‌تر و سازگارتر با محیط زیست کمک کند.

آسفالت ساخته شده با چسب مبتنی بر جلبک، در مقایسه با آسفالت مبتنی بر قیر، تا ۷۰ درصد بیشتر قادر به بازیابی و ترمیم خود است. محققان تخمین می‌زنند که جایگزینی تنها ۱ درصد از چسب مبتنی بر نفت با مواد مشتق شده از جلبک انتشار کربن خالص از آسفالت را ۴.۵ درصد کاهش داده و با جایگزینی تقریباً ۲۲ درصد از قیر، آسفالت دیگر کربنی متصاعد نخواهد کرد. بودجه این پژوهش توسط وزارت انرژی آمریکا تأمین شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

24367