مطالعه تعامل مادر و فرزند برای طراحی ربات های دارای مهارت اجتماعی
به گزارش ICTPRESS : برای برملاسازی راز روند رشد و شکوفایی قدرت فهم و یادگیری انسان و استفاده از نتایج آن در طراحی ربات های هر چه اجتماعی تر، در دانشگاه میامی روانشناسان دانشگاه میامی و دانشمندان علوم رایانه از دانشگاه سن دیگو در تلاشند تا تعاملات مادری و فرزندی را مورد مطالعه قرار داده و یافته های خود را در طراحی ربات هایی که می توانند مهارت های اجتماعی را بیاموزند، استفاده کنند.
مرحله نخست این پروژه بررسی نحوه تعامل غیر کلامی مادر و کودک است. برای اطلاع از چگونگی روند یادگیری های اولیه در انسان، دانشمندان بر روی نیازهای اولیه نوزاد تمرکز کرده اند. برای این کار 13 مادر و نوزاد به مدت 1 تا 6 ماه مورد بررسی قرار گرفته اند و نحوه تعاملات آن ها از سوی دانشمندان و روانشناسان مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت.
محققان با این بررسی ها به این نتیجه رسیده اند ه در6 ماه نخست زندگی کودکان مهارت های مربوط به نوبت گیری را یاد می گیرند که این نخستین قدم برای یادگیری تعاملات پیچیده تر بشری است.
طبق گفته دنیل مسینجر پرفسور ارشد روانشناسی، هرچه نوزاد بزرگتر می شود الگوی جدیدی با مادرش ایجاد می کند. "وقتی کودک می خندد مادر می خندد و وقتی خنده اش متوقف می شود مادر هم خنده اش متوقف می شود. اینجا است که کودک متوجه می شود که یک نفر به رفتارهای خاصش پاسخ می دهد و نهایتاً نیز یاد می گیرد که خود به رفتارهای مادرش پاسخ دهد".
بنابر گزارش آي سي تي پرس؛ دومین مرحله از این پروژه طراحی بچه ربات هایی است که می تواند این شیوه را اجرا کنند . رباتی که می تواند تعاملات پیچیده تر را یاد بگیرد . این ربات که قرار است برای این پروژه مورد استفاده قرار گیرد "دیگو- سن" نامگذاری شده 1.3 متر قد دارد و ظاهری شبیه یک کوک یک ساله دارد .
Child-mother Interactions Studied To Design Robots with Social Skills
University of Miami psychologist finds patterns of nonverbal emotional communication between infants and mothers to help develop a baby robot that learns
نظرات : 0