۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

۱۰ نکته برای انتخاب ارائه دهنده خدمات ابری

ICTPRESS - امروزه کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ برای افزایش کارایی عملیاتی، قابلیت مقیاس پذیری و چابکی به خدمات رایانش ابری روی می‌آورند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ابری، یک تصمیم مهم برای هر سازمان است که به طور قابل توجهی بر موفقیت یک سازمان تاثیر می‌گذارد. این فناوری امکان دسترسی به منابع رایانشی از راه دور را فراهم می‌کند و کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در زیرساخت‌های فیزیکی، به سرعت و بدون محدودیت‌های مکانی منابع مورد نیاز خود را مقیاس‌پذیر کنند. از طرف دیگر، خدمات امنیتی پیشرفته ابری به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا از حفاظت کاملی در برابر تهدیدهای امنیتی برخوردار شوند، در حالی که هزینه‌های بهره‌وری و مدیریت سیستم را به حداقل می‌رسانند. به طور کلی، استفاده از خدمات ابری به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که با تغییرات سریع کسب و کار خود سازگاری یابند و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند. در نهایت، انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ابری مناسب، اساسی‌ترین گام در سازگاری با نیازها و اهداف کسب‌وکارهاست.

 

 

چگونه یک ارائه دهنده خدمات ابری انتخاب کنیم؟

هر سازمانی که قصد خرید سرور ابری دارد و یا به دنبال مهاجرت به فضای ابری است باید فاکتورهای زیر در نظر بگیرد:

1. ارائه خدمات

 ابتدا، سازمان باید نیازهای خود را به دقت تحلیل کرده و تعیین کند که به چه زیرساختی نیاز دارد. سرویس‌های ابری که معمولا در دسترس هستند عبارتند از:

• Infrastructure as a Service یا به اختصار IaaS: شامل سرورها، ماشین‌های مجازی، ذخیره سازی، شبکه‌ها و دیگر منابع ارائه شده است. کاربران این منابع را براساس تقاضا تامین و مدیریت میکنند و نیاز به سخت افزار فیزیکی را از بین می‌برند.
 
• Platform as a Service یا به اختصار PaaS: شامل سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برای توسعه و استقرار برنامه‌ها می‌باشد. این سرویس برای توسعه دهندگان برنامه مفید است؛ زیرا با حذف نیاز به مدیریت زیرساخت، فرآیند توسعه را ساده می‌کند.

• Software as a Service یا به اختصار SaaS: شامل نرم افزاری است که توسط CSP میزبانی و مدیریت می‌شوند و مشتریان از طریق مرورگرهای وب بدون نیاز به نصب یا نگهداری به آن دسترسی دارند.

 

2. مقیاس پذیری

مقیاس‌پذیری یکی از عوامل حیاتی در انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ابری است. ارائه دهندگان خدمات ابری مانند ابر آسیاتک با دارا بودن قابلیت مقیاس پذیری این امکان را برای کاربران فراهم می آورد تا با گسترش و توسعه سازمان خود منابع سخت افزاری مورد نیاز  را به میزان دلخواه افزایش و یا کاهش دهند و هیچ محدودیتی برای استفاده از منابع نداشته باشند.
برای انتخاب ارائه‌دهنده با مقیاس‌پذیری مناسب، به نکات زیر توجه کنید:

• مقیاس‌پذیری عمودی (Vertical Scaling):
ارائه‌دهنده باید قابلیت ارتقاء یا کاهش ظرفیت منابع فردی مانند پردازشگر، حافظه، یا ذخیره‌سازی را داشته باشد.

• مقیاس‌پذیری افقی (Horizontal Scaling):
ارائه‌دهنده باید قابلیت اضافه کردن نمونه‌ها یا منابع بیشتر را به منظور توزیع بهینه بار کاری فراهم کند.

• مقیاس‌پذیری جهانی (Global Scaling):
کسب‌وکارهایی که حضور جهانی دارند، نیازمند ارائه‌دهنده ابری هستند که قادر به مقیاس‌پذیری منابع در مراکز داده مختلف در مناطق جغرافیایی مختلف باشد.

• عدم ایجاد اختلال و افزایش هزینه:
ارائه‌دهنده باید قادر به افزایش یا کاهش منابع بدون مشکلات یا افزایش ناگهانی در هزینه باشد.

مقیاس‌پذیری می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد و کارایی سازمان شما داشته باشد. بنابراین، این مسأله از اهمیت بسیاری برخوردار است و در انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ابر باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

 

3. عملکرد

بررسی سابقه عملکرد ارائه‌دهنده از جمله مراحل اساسی است که به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا از اعتماد و قدرت پردازشی خدمات بهره‌مند شوند. این ارزیابی شامل نکاتی مانند زمان فعالیت و دسترسی که از طریق توافق سطح خدمات (SLA) مشخص می‌شود، زمان پاسخی که به کاربران ارائه می‌شود، کیفیت شبکه و زیرساخت ذخیره‌سازی می‌شود. همچنین، ارائه‌دهنده باید قابلیت ارائه خدمات با کمترین تاخیر و با کارایی بالا را تضمین کند. انتخاب ارائه‌دهنده با توجه به نیازهای سازمان در زمینه‌های مختلف عملکردی از اهمیت فراوانی برخوردار است و می‌تواند تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربری و کارایی فناوری اطلاعات در سازمان داشته باشد.

 

4. موقعیت دیتاسنتر

محل قرارگیری مراکز داده ارائه دهنده خدمات ابری بسیار مهم است؛ زیرا این موضوع می‌تواند روی عملکرد، سازگاری و انعطاف پذیری سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های شما تاثیر گذار باشد. فاصله کمتر بین کاربران و مرکز داده باعث کاهش تاخیر و بهبود زمان پاسخگویی می‌شود. همچنین، کسب‌وکارهای جهانی باید با مقررات منطقه‌ای سازگاری یابند. به عنوان مثال، قوانین حفاظت اطلاعات در اروپا (GDPR) ایجاب می‌کند که داده‌ها در مراکز داده داخل یک حقوقی معین ذخیره شوند. مزیت دیگر موقعیت‌گیری ژئوگرافیایی دیتاسنترها این است که امکان بهبود امنیت و پایداری خدمات در مواقع فاجعه را با امکان تکرار داده در مراکز داده مختلف فراهم می‌کند. از این رو، اطمینان از انتخاب موقعیت مناسب دیتاسنتر بر اساس نیازهای خاص سازمان می‌تواند تأثیر بسزایی بر عملکرد و امنیت فضای ابری داشته باشد. سرورهای ابری آسیاتک با قرارگیری در دیتاسنترهای ممتازی مانند برج میلاد، میرعماد و آزادگان امکان استفاده از سرور VPS پرسرعت با آپتایم بالا را برای شما فراهم می‌آورند.

 

5. امنیت

امنیت قوی یکی دیگر از فاکتورهای مهم در هنگام انتخاب یک سرویس دهنده ابری است، زیرا تضمین می‌کند که داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌های شما در برابر تهدیدها و آسیب پذیری‌ها محافظت می‌شوند.

در این زمینه، چندین جنبه امنیتی وجود دارد که باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد. این موارد شامل اطمینان از امنیت فیزیکی مراکز داده ارائه‌دهنده با استفاده از کنترل‌های دسترسی فیزیکی سختگیرانه، احراز هویت بیومتریک و دوربین‌های نظارتی است. همچنین، مورد توجه قرار گرفتن روش‌های رمزگذاری داده در حالت انتقال، مدیریت هویت و دسترسی با استفاده از ابزارهای احراز هویت چند مرحله‌ای و کنترل‌های دسترسی بر اساس نقش و دسترسی، و استفاده از ابزارهای مانیتورینگ امنیتی برای شناسایی و پاسخ به رویدادهای امنیتی در زمان واقعی می‌شود. همچنین، مقاومت در برابر حملات DDoS، حریم خصوصی داده و اطمینان از تطابق با مقررات حریم خصوصی از جمله نکات مهمی هستند که برای انتخاب یک ارائه‌دهنده خدمات ابر امن و موثر باید در نظر گرفته شوند. اما لازم به ذکر است که امنیت ابر بر اساس مدل مسئولیت مشترک است و سازمان‌ها نیز موظف به انجام اقدامات لازم برای ایمن نگه داشتن و اطمینان از سلامت داده‌ها و برنامه‌های خود هستند.

 

6. یکپارچگی

یکپارچگی به توانایی سیستم‌ها، برنامه‌ها و خدمات برای ارتباط و همکاری مؤثر با یکدیگر اشاره دارد. در زمینه خدمات ابر، این به معنای توانایی سیستم‌ها و برنامه‌ها به اشتراک گذاشتن اطلاعات و ارتباط موثر با یکدیگر است. یکپارچگی کمک می‌کند که خدمات ابر به صورت مؤثر و تعاملی با سیستم‌ها و برنامه‌های موجود در سازمان ادغام شوند.

 

7. سازگاری

سازگاری به توانایی خدمات ابر برای تطابق با زیرساخت‌ها، تکنولوژی‌ها و برنامه‌های موجود در سازمان اشاره دارد. این اصطلاح به میزانی که خدمات ابر بتوانند با سیستم‌های on-premises (در داخل سازمان)، دیتابیس‌ها، چارچوب‌های توسعه، و سایر اجزای فناوری موجود در سازمان همخوانی داشته باشند، اشاره دارد. سازگاری مهم است تا امکان یکپارچگی موثر فراهم شود و سازمان بتواند به بهترین شکل از خدمات ابر استفاده کند. 
در کل، یکپارچگی و سازگاری در کنار هم باعث ادغام موثر و کارایی بالا در محیط ابر و سازمان می‌شوند.

 

8. شبکه و اتصال

شبکه و اتصالات به طور مستقیم بر عملکرد، دسترسی و امنیت خدمات شما تأثیر می‌گذارند. هنگام انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ابری، معیارهای زیر را ارزیابی کنید:

• زیرساخت شبکه: حضور جغرافیایی گسترده و قوی منجر به کاهش تاخیر و ارائه پویایی می‌شود.
• پهنای باند و توان عملیاتی: با توجه به نیازهای بار کاری خود، ممکن است نیاز به اتصالات با سرعت بالا برای پشتیبانی از برنامه‌های داده‌ای و ارتباطات به زمان واقعی داشته باشید.
• اتصالات شبکه خصوصی: بررسی کنید که آیا ارائه‌دهنده خدمات ابری مورد نظر شما اتصالات شبکه خصوصی ارائه می‌دهد که ارتباطات اختصاصی و با تاخیر کم بین زیرساخت درون سازمانی شما و شبکه ارائه‌دهنده فراهم می‌کند.
• تعادل بار: خدمات تعادل بار ترافیک را بین چند نمونه و سرور توزیع می‌کنند که بهبود قابلیت مقیاس‌پذیری، مقاومت در برابر خطا و عملکرد می‌آورد.
• پشتیبانی از IPv6: در صورتی که سازمان شما برای تعداد رو به افزایش دستگاه‌های متصل به شبکه خود، سازگاری با IPv6 را نیاز دارد، اطمینان حاصل کنید که ارائه‌دهنده خدمات ابری از این پروتکل شبکه پشتیبانی می‌کند.
• افزونگی و در دسترس بودن بالا: در صورت قطع شدن شبکه یا خرابی سخت افزار، اتصالات شبکه اضافی و مکانیسم‌های خرابی ارائه دهنده ابری را بررسی کنید.

 

9. ساختار هزینه و قیمت گذاری

هزینه خدمات ابری به طور مستقیم بر پذیرش اقتصادی یک سازمان در مهاجرت به محیط ابر تأثیر می‌گذارد. ارائه دهندگان خدمات ابری معمولا مدل‌های قیمت گذاری متفاوتی را برای خدمات خود ارائه می‌دهند و همچنین تفکیک دقیق هزینه را برای منابع مختلف در دسترس فراهم می‌کنند.

در محیط ابر، هزینه‌ها بر اساس مصرف و استفاده از منابع محاسباتی، ذخیره‌سازی داده، انتقال داده و خدمات دیگر محاسبه می‌شوند. ساختار قیمت‌گذاری ارائه‌دهندگان ابر شامل مدل‌های مختلفی می‌شود، از جمله:

• مدل Pay-as-You-Go (پرداخت به میزان مصرف): در این مدل، کاربران به میزان مصرف خود از منابع هزینه پرداخت می‌کنند. این مدل انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برای کسانی که نیاز به منابع متغیر دارند مناسب است. ابر آسیاتک با مدل محاسبه پرداخت به میزان مصرف، این امکان را به کاربران میدهد تا با توجه به منابع مصرف خود هزینه پرداخت کنند ئو در کاهش هزینه های کسب و کار خود موثر باشند.

• مدل اشتراکی (Subscription): در این مدل، کاربران متعهد به پرداخت هزینه‌های ثابت ماهیانه یا سالیانه می‌شوند. این مدل برای سازمان‌هایی با نیازهای پیش‌بینی شده به منابع مختلف مناسب است اما برای سازمان ها و استارتاپ هایی که از میزان مصرف خود برآورد ندارد مناسب نمی باشند و بهتر است ارائه دهنده‌ای را انتخاب کنند که پرداخت آن به میزان مصرف باشد.

• هزینه‌های انتقال داده: در این حالت، مشتریان نمونه‌های خاص از منابع (مانند سرورها) را برای یک مدت زمان مشخص رزرو می‌کنند. این مدل باعث ارائه تخفیف‌های قابل توجه برای تعهدات زمانی بلندمدت می‌شود.

هر یک از این مدل‌ها مزایا و معایب خود را دارند و بر اساس نیازها و ساختار عملیاتی سازمان، انتخاب مدل مناسب می‌تواند به بهینه‌سازی هزینه‌ها و منابع منجر شود. همچنین، شفافیت در ارائه صورت‌حساب‌ها و توضیح دقیق هزینه‌ها نقش مهمی در تصمیم‌گیری سازمان‌ها دارد.

 

10. پشتیبانی

پشتیبانی که ارائه‌دهنده خدمات ابر به شما ارائه می‌دهد، به طور مستقیم بر توانایی شما در حل مشکلات، حفظ کارایی عملیاتی و اطمینان از قابلیت اعتماد برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر ابر شما تأثیر می‌گذارد. ارائه کنندگان اغلب سطوح مختلفی از پشتیبانی دارند که هرکدام با زمان پاسخ دهی، در دسترس بودن و مشتری مداری  متفاوتی دارند.

پشتیبانی خدمات ابری به اشکال مختلفی ارائه می‌شود که شامل موارد زیر است:

• پشتیبانی مشتری: ارتباط مستقیم با نمایندگان پشتیبانی که به سوالات، مشکلات و نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهند.
• مستندات: ارائه مستندات کامل شامل پایگاه‌های دانش، سوالات متداول (FAQs)، و راهنماهای کاربری برای راهنمایی مشتریان در استفاده بهینه از خدمات.
• پشتیبانی از جامعه: ایجاد جوانب اجتماعی در پشتیبانی، مانند انجمن‌ها و انجمن‌های کاربری، که به مشتریان امکان می‌دهد تجربیات، مشکلات، و راه حل‌های خود را به اشتراک بگذارند.
• ادمین حساب کاربری اختصاصی: ارائه ادمین حساب کاربری اختصاصی که به عنوان نقطه تماس اصلی برای مشتریان عمل می‌کنند و از نزدیک به نیازها و توقعات آنها پاسخ می‌دهند.

 

 

با داشتن یک سیستم پشتیبانی فعال و کارآمد، سازمان‌ها می‌توانند از خدمات ابری به بهترین شکل ممکن استفاده کنند و مشکلات را به سرعت حل کنند تا کارایی و اعتماد مشتریان را به حداکثر برسانند. ابر آسیاتک با ارائه پشتیبانی 7/24 در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی سوالات و ابهامات کاربران است و در کمترین زمان ممکن بهترین راه حل را برای کاربران ارائه می‌دهد.

ابر آسیاتک با ارائه خدمات ابری به عنوان یکی از ارائه دهندگان این حوزه، با مجموعه گسترده‌ای از خدمات و قابلیت‌های منحصر به فرد، توانسته است استانداردهای بالای امنیتی، اطمینان و کارایی را فراهم کند. این ارائه دهنده با دستیابی به پایداری عملکرد، به شما امکان می‌دهد که بهترین تجربه ابری را برای سازمان خود به ارمغان بیاورید.

اگر به دنبال یک راه‌حل ابری جامع و با کیفیت برتر هستید، ابر آسیاتک را به عنوان انتخاب اول خود در نظر بگیرید، زیرا این ارائه دهنده به شما امکان می‌دهد تا با اطمینان به استقرار استراتژی ابری خود بپردازید.

نظرات : 0

ثبت نظر

68693