۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۹ مهر

قدمی بزرگ برای انتشار کمتر کربن: تبدیل ضایعات صنعتی به سوخت سبزتر

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، از سال 2011 به بعد شرکت «لانزا تک» و «ویرجین آتلانتیک» در حال کار و تحقیق بر روی جایگزین کردن منبع سوخت برای هواپیماها هستند.

این هفته؛ هر دو شرکت اعلام کردند که به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند؛ نتایجی که می‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌ای انتشار گاز کربن در صنعت خطوط هوایی را کاهش دهد.

لانزا تک توانسته 1500 گالن سوخت جت را از گازهای صنعتی که مربوط به کارخانه‌های فولادسازی است؛ تولید کند. آن‌‌ها با گرفتن این گازها از منتشر شدن‌شان در اتمسفر زمین جلوگیری کردند و از طریق فرآیند تخمیر، اتانولی به‌نام «لانزانول» تولید کردند که کربن بسیار کمی دارد.

به گفته نیوزیلند هرالد؛ لانزانول در مرکز تحقیقات چین تولید شد و سپس از طریق فرآیندهایی که در آزمایشگاه ملی Pacific Northwest و سازمان انرژی آمریکا توسعه داده شده؛ به سوخت جت تبدیل شد.

تست‌ها و آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این نوع سوخت نسبت به سوخت‌های معمولی تا 65 درصد کربن کمتری دارد اما برای این‌که بتوان از آن در مصارف تجاری استفاده کرد؛ باید تست‌های بیشتری را پشت سر بگذارد. به‌گفته ویرجین آتلانتیک؛ این نوع سوخت می‌تواند از اوایل 2017 مورد استفاده قرار بگیرد.

هم‌چنین لانزا تک مدعی شده که می‌تواند از فناوری جدید خود در 65 درصد از کارخانه‌های فولادسازی دنیا استفاده کند و اگر این کار انجام شود سالانه ۳۰ میلیارد گالن لانزانول تولید می‌کند. این مقدار برای تولید ۱۵ میلیارد گالن سوخت پاک‌تر برای استفاده در هواپیماها کافی است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

75350