۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر

ساخت نخستین شبکه عصبی نوری توسط محققان دانشگاه پرینستون

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف روز به‌روز در حال افزایش است و همواره با هوش انسان و قدرت پردازش مغز مقایسه می‌شود.

محققان از سال‌های پیش به‌دنبال ساخت سیستم‌هایی بوده‌اند که رفتاری مشابه مغز انسان داشته باشند. اما این‌که این سیستم‌ها عملکردی مشابه مغز انسان را داشته باشند مقوله‌ای کاملا جداست.

محققان دانشگاه پرینستون در تلاشند تا این محدودیت را از سر راه بردارند. آنها موفق به ساخت سامانه‌ای شده‌اند که به آن شبکه عصبی نوری گفته می‌شود.

این سیستم از نظر ساختار شباهت زیادی به مغز انسان و نرون‌های آن دارد؛ اما به‌جای استفاده از پالس‌های عصبی، از نور بر روی بستر سیلیکون استفاده می‌کند.

هر یک از این نرون‌های مصنوعی با یک طول موج مشخص کار می‌کنند و با جمع زدن مجموع توان نوری که در نهایت به لیزر تبدیل می‌شود می‌توان محاسبات را با سرعت بسیار بالاتری انجام داد.

سپس لیزر با بازگرداندن نور به نرون‌ها مدار را تکمیل می‌کند. در نهایت به دستگاهی می‌رسیم که می‌تواند یک معادله دیفرانسیل ریاضی را 1960 بار سریع‌تر از یک پردازنده معمولی انجام دهد

در حال حاضر نمونه‌ای که توسط محققان پرینستون ساخته شده بسیار ساده است و تنها 49 نرون مصنوعی دارد. پس انتظار نداشته باشید که پردازنده‌های نوری جدید خیلی زود جایگزین پردازنده اسمارت‌فون شما شوند.

هنوز تا رسیدن به پیشرفت‌های قابل توجه فاصله بسیار زیادی داریم ولی تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود در نوع خود ارزشمند است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

91889