۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 30 اردیبهشت

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 


 

خبر: پیام تبریک معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری به مردم ایران 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به مناسبت حضور حماسی و حداکثری مردم ایران در پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری، پیام تبریک صادر کرد.

 سورنا ستاری در این پیام ضمن تبریک این پیروزی به رهبر معظم انقلاب و همه ایرانیان تاکید کرد: حماسه «29 اردیبهشت»، رویدادی است که عظمت مردم ایران در آن متبلور شده است. آنچه دغدغه همه ماست، تحقق اقتصاد مقاومتی با رونق تولید و اشتغال است که البته پیشران واقعی آن «اقتصاد دانش‌بنیان» خواهد بود. حضور حماسی و حداکثری مردم شریف ایران در این انتخابات، دل همه را روشن و امید و باور ما برای ایجاد زیست‌بوم فناوری را صدچندان کرده است.

ستاری در ادامه پیام خود افزود: بی‌شک دولت دوازدهم، به پشتوانگی این حضور، امید و انگیزه فراوان خواهد داشت برای به بار نشاندن توانمندی‌ها جوانان برومند و متخصصان دلسوز کشور. دولت جدید، با ادامه مشی اعتدال، دولت صددرصدی خواهد بود و برای داشتن فردای روشن، میدان عمل را برای حضور همه اقشار و افکار، فراخ و گسترده خواهد کرد.

وی آرزو کرد با تداوم همدلی و همکاری پس از انتخابات، بتوانیم قله‌هایی را که سزاوار سربلندی ماست، فتح کنیم.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز گذشته 29 اردیبهشت ماه برگزار شد.

براساس اعلام وزیر کشور در ظهر امروز، حسن روحانی (رئیس جمهوری دولت یازدهم) با کسب با 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای پیروز انتخابات شد.

در این کارزار انتخاباتی، سید ابراهیم رئیسی 15 میلیون و 786 هزار و 449 رای، سید مصطفی میرسلیم 478 هزار و 215 رای و سید مصطفی هاشمی طبا 215 هزار و 450 رای کسب کردند.

..................

 

خبر: هشدار مرکز ماهر به سایت‌های وردپرسی 

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای هشدار داد که هکرها می توانند گذر واژه کاربران سایت‏هایی که با وردپرس نوشته شده ‏اند را تغییر دهند.

مرکز ماهر اعلام کرد: وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در جهان، با داشتن یک آسیب‌پذیری منطقی به هکر این امکان را می‌دهد که گذرواژه‏ کاربر را تغییر دهد.

خطر این آسیب ‏پذیری (CVE-۲۰۱۷-۸۲۹۵) زمانی مشخص می‏ شود که بدانید همه نسخه‏ های وردپرس حتی آخرین نسخه یعنی نسخه ۴.۷.۴ هنوز این آسیب‏ پذیری را دارند.

این آسیب پذیری سال گذشته توسط یک محقق لهستانی در زمینه امنیت به نامDavid Golunski کشف شد و همان زمان به تیم امنیت وردپرس گزارش شد، اما تیم امنیتی وردپرس تصمیم گرفتند آن را نادیده بگیرند و میلیون‌ها وب سایت اینترنتی وردپرسی را آسیب‌پذیر نگه دارند.

زمانیکه یک کاربر با استفاده از گزینه‏ بازیابی گذرواژه، درخواست بازیابی گذرواژه را صادر می‏ کند، وردپرس یک کد محرمانه تولید و آن را برای آدرس ایمیل کاربر (که در پایگاه داده ذخیره شده) ارسال می‏ کند.

هنگام ارسال این ایمیل، وردپرس از یک متغیر به نام  SERVER_NAME استفاده می‌کند تا نام هاست (Hostname) را به دست آورده و در جایی دیگر مانند قسمت From ایمیل یا همان نام سایت مبدأ ارسال کننده ایمیل از آن استفاده کند. در این قسمت امکان دسترسی و تغییر گذرواژه وجود دارد.

..................

 

خبر: حساس‌ترین آشکارساز دنیا به دنبال کشف ماده تاریک

 حساس‌ترین آزمایشگاه ماده تاریک در سراسر دنیا موسوم به XENON1T نویدی برای کشف ماده تاریک در سال‌های آتی است.

ماده تاریک یکی از اجزاء اساسی در جهان است و پنج برابر فراوان‌تر از ماده معمولی است.

چندین آزمایش‌ وجود این ماده‌ را تایید کرده‌اند و این موضوع به تلاشی جهانی برای مشاهده تعاملات ذرات ماده تاریک با ماده معمولی در آشکارسازهای بی‌نهایت حساس انجامیده است.

این تعاملات وجود ماده تاریک را تایید خواهند کرد و دیدگاه‌های جدیدی درباره ویژگی‌های آن ارائه خواهند داد. با این حال، چنین تعاملاتی به حدی ضعیف‌اند که از تیررس مستقیم گریخته‌اند و دانشمندان را واداشته‌اند آشکارسازهایی بسازند که بیش از پیش حساس‌اند.

تیم تحقیقاتی XENON که با آشکارساز XENON100 سالها میدان‌دار این کارزار بوده، آشکارساز جدید XENON1T را ارائه داده و آزمایش‌های 30 روزه، رکورد جدید سطح رادیواکتیویته پایین توسط این آشکارساز را ثبت کردند.

این فناوری با جرم کلی حدود سه هزار و 200 کیلوگرم، بزرگ‌ترین آشکارساز از نوع خود است و ترکیب افزایش اندازه و سطح رادیواکتیویته پایین نشان‌دهنده پتانسیل عالی آن برای کشف ماده تاریک در سال‌های آتی است.

پروژه تحقیقاتی XENON  متشکل از 135 دانشمند از کشورهای ایالات متحده، ایتالیا، آلمان، سوییس، پرتغال و چند کشور دیگر است.

آخرین آشکارساز ارائه شده در این پروژه از پاییز سال 2016 در آزمایشگاه زیرزمینی LNGS در ایتالیا فعال بود.

..................

 

خبر: گوگل وارد دنیای موسیقی شد

 تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی شرکت گوگل موسوم به «مگنتا» یک سینتی‌سایزر نرم‌افزاری(NSynth) تولید کرده که قادر به تولید صداهای کاملا جدید است.

این نرم‌افزار قادر است از هزاران آلت موسیقی برای خلق صداهایی بهره‌ ببرد که تولید آنها تا پیش از این غیرممکن بوده است.

نرم‌افزار Neural Synthesiser (NSynth) اصوات را با استفاده از شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی تولید می‌کند؛ این شبکه‌ها صداهای دو آلت موسیقی را برای خلق صدای هیبریدی جدید ترکیب می‌کنند. با این حال، صدای حاصل همان صدایی نیست که این دو ابزار در صورت نواخته شدن همزمان تولید می‌کنند.

در واقع، نرم‌افزار مزبور صدایی کاملا جدید تولید می‌کند که هیچ انسانی تاکنون نشنیده است. محصول نهایی به اصواتی ما بین صداهای تولید شده توسط هر یک از این دو ابزار شباهت دارد.

«مگنتا» مدعی است نرم‌افزار ابداعی قادر است این عمل را با هزاران آلت موسیقی مختلف انجام دهد و با استفاده از هوش مصنوعی بی‌شمار صدای جدید تولید کند.

گوگل نرم‌افزار NSynth را در جشنواره سالیانه فناوری و هنرهای Moogfest  در کارولینای شمالی معرفی کرد.

تیم علمی اعلام کرده هدف از تولید این نرم‌افزار تولید صداهای بیانی است و سازندگان به دنبال همکاری با موسیقی‌دان‌ها و نه جایگزین‌ کردن آن‌ها هستند.

برخلاف سینتی‌سایزرهای سنتی که صداها را با استفاده از ابزار دستی تولید می‌کنند، نرم افزار NSynth  از شبکه‌های عصبی برای تولید اصوات در سطح نمونه‌های منفرد استفاده می‌کند.

این نرم‌افزار با استفاده از داده‌های خود به هنرمندان این امکان را  می‌دهد صداهای جدیدی را کنکاش کنند که تولید آنها برای سینتی‌سایزرهای دستی دشوار یا غیرممکن است. گفته می‌شود هر فردی می‌تواند این نرم‌افزار را دانلود و آن را اصلاح کند.

تیم مگنتا با استفاده از این فناوری چندین قطعه موسیقی آزمایشی موسیقی تولید کرده و یکی از این قطعات در کنفرانس صنعتی «شبکه‌های عصبی و پروژه‌های ماشین یادگیری» (NIPS) به عنوان بهترین نمایش انتخاب شد.

..................

 

خبر: استفاده از تراشه‌های قابل کاشت در مغز برای کمک به افراد معلول

 دانشمندان دانشگاه واشنگتن با همکاری یک شرکت انگلیسی به دنبال توسعه تراشه‌های قابل کاشت در مغز با هدف کمک به افراد معلول هستند.

به نظر می‌رسد با ورود تراشه‌های رایانه‌ای قابل کاشت در داخل مغز انسان، مرز بین بشر و ماشین به سرعت در حال کمرنگ شدن است.

چندی قبل الون ماسک و شرکتش Neuralink با معرفی نوعی رابط مغز با همین نام به دنیای علم در صدر رسانه‌ها قرار گرفت چون این فناوری به کاربران امکان اتصال مستقیم به اینترنت از طریق مغزشان را می‌دهد.

به تازگی پروژه دیگری بین دانشگاه واشنگتن و شرکت تولیدکننده تراشه ARM در حال شکل‌گیری است که هدف از آن توسعه این تراشه‌ها برای بازیابی‌کردن حرکات افراد معلول است. مرکز مهندسی عصبی حسی حرکتی (CSNE) دانشگاه واشنگتن در این زمینه با شرکت انگلیسی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

گفته می‌شود این تراشه حس لامسه کاربران را بازیابی می‌کند. این پردازنده سیگنال‌های پیچیده‌ای را رمزگشایی می‌کند که در داخل مغز انسان شکل گرفته‌اند؛ تراشه سپس آن‌ها را به رقم تبدیل می‌کند تا بتواند این سیگنال‌ها را پردازش کند.

نتیجه نهایی این امر به شخصی که این تراشه در مغز وی کار گذاشته شده، امکان کنترل‌ کردن عملکرد عضلات بدن را می‌دهد.

تراشه‌هایی از این دست قادرند به درمان طیفی از اختلالات ناتوان‌کننده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌تواند به افرادی که از سکته مغزی و معلولیت ناشی از آسیب‌های نخاعی رنج می‌برند، کمک کنند.

گفته می‌شود تراشه‌های قابل کاشت در مغز باید بسیار کوچک و از لحاظ انرژی تا حد زیادی کارآمد باشند.

..................

 

خبر: تولید نانوذرات ضدسرطان با همکاری دانشمند ایرانی

 دانشمندان دانشگاه آلتو در فنلاند با همکاری شاهین همایی‌ گهر و با الهام از فرآیندهای شیمیایی آتشفشانی عمق اقیانوس، نانومواد ضدسرطانی تولید کرده‌اند.

شیوه جدید امکان  تولید نانوخوشه‌های پراکسید روی را در حالت دوستدار محیط زیست و بدون استفاده از مواد شیمیایی اضافی فراهم می‌کند.

محققان معتقدند نانوذرات پراکسید روی را می‌توان به عنوان ابزاری برای درمان سرطان و همچنین بیماری‌های پیچیده دیگر به کار برد.

همایی‌گهر و همکارانش این نانوخوشه‌ها را با بهره‌گیری از «اثر لیدن‌فراست» یا «جوش‌فیلم» تولید کرده‌اند. در نتیجه این پدیده، زمانی که چند قطره آب روی یک بشقاب داغ ریخته شود، قطرات به جای تماس فیزیکی با قطره روی سطح شناور می‌شوند.

اثر لیدن فراست در واقع باعث می‌شود مایعی که در تماس نزدیک با یک شی بسیار داغ‌تر از نقطه جوش خود قرار می‌گیرد، نوعی لایه بخار عایق تولید کند و این لایه، مانع از جوشیدن سریع مایع می‌شود.

در نزدیک دریچه‌های آتشفشانی موجود در عمق اقیانوس یا تحت شرایط ویژه در آزمایشگاه، این لایه بخار می‌تواند ناحیه وسیعی را بدون بلندشدن از سطح داغ بپوشاند و موجب ‌شود مولکول‌های موجود در مایع موجود روی سطح، به شیوه‌ای استثنایی رفتار کنند.

به گفته محققان حاضر در این مطالعه، فرآیندهای شیمیایی پویای زیر آب، می‌تواند الهام‌بخش نسل جدیدی از مواد نانوشیمیایی دوستدار محیط زیست باشند.

شاهین همایی‌گهر و همکارانش نشان دادند این فرایندهای شیمیایی متاثر از پدیده لیدن‌فراست هستند و موجب تولید نانوخوشه‌های پراکسید روی بیش از اندازه داغ می‌شوند.

در واقع، ماهیت هیدرودینامیک این پدیده، موجب فوران نانوخوشه‌ها از ناحیه داغ به سمت ناحیه‌ای بسیار سردتر می‌شوند و این امر منجر به تولید نانوخوشه‌های monodisperse  می‌شود. مطالعه جدید می‌تواند راه را برای تولید پایدار چنین نانوخوشه‌هایی هموار ‌کند.

پراکسیدها به عنوان تامین‌کننده انرژی عمل می‌کنند، بنابراین می‌توان از آن‌ها در درمان طیف وسیعی از بیماری‌هایی استفاده کرد که توسط سلول‌های ناهوازی و سلول‌های سرطانی به وجود می‌آیند.

دانشمندان پس از تولید ذرات پراکسید روی، آزمایشات اولیه‌ای را برای بررسی تاثیر سیتوتوکسیک این نانوذرات بر روی سرطان و همچنین سلول‌های سالم انجام دادند. به گفته آن‌ها، نانوذرات پراکسید روی پتانسیل از بین بردن سلول‌های تومور را دارند.

جزئیات این دستاورد علمی در Nature Communications منتشر شد.

..................

 

خبر: یافتن بیش از ۱۰۰۰ کودک گمشده به کمک نرم‌افزار

 کاربران در شعاع ۱۰۰ کیلومتری از نقطه‌ای که کودک آخرین بار دیده‌ شده نوتیفیکیشن‌هایی مانند عکس و اطلاعات دقیق در مورد کودک را دریافت می‌کنند تا به سرعت برای جست‌وجوی او اقدام کنند.

مقامات کشور چین به کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه توانسته‌اند تاکنون بیش از ۱۰۰۰ کودک گمشده را پیدا کنند.

این اقدام با بکارگیری یک اپلیکیشن جدید که "ری‌یونیون" نام گرفته به سفارش وزارت امنیت عمومی چین و با هدف مبارزه با قاچاق کودکان طراحی شده است.

بر اساس گزارش رسانه دولتی چین در ۱۲ ماه اول استفاده از این اپلیکیشن که روی موبایل نصب می‌شود مجموعا ۱۲۷۴ پرونده کودک‌ربایی بسته شده است. بر اساس گزارش‌ها از این تعداد، ۲۹ کودک کشته و ۷۵ نفر غرق شده بودند.

نیروهای پلیس با کمک این اپلیکیشن اطلاعات و فعالیت‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. کاربران در شعاع ۱۰۰ کیلومتری از نقطه‌ای که کودک آخرین بار دیده‌ شده نوتیفیکیشن‌هایی مانند عکس و اطلاعات دقیق در مورد کودک را دریافت می‌کنند تا به سرعت برای جست‌وجوی او اقدام کنند.

کاربران هم می‌توانند از طریق آن در صورت مشاهده فعالیت‌های مشکوک یا جنایتکارانه به سرعت به پلیس گزارش دهند. در صورتی که کودک پیدا نشود به مرور زمان شعاع ارسال اطلاعات از طریق اپلیکیشن گسترش می‌یابد.

..................

 

خبر: 20 قلم داروی بیوتکنولوژی جدید درکشور تولید می‌شود

 دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از تولید 20 قلم داروی بیوتکنولوژی جدید در کشور خبر داد.

مصطفی قانعی درباره تولید داروی جدید بیوتکنولوژیک در کشور، گفت: در حال حاضر از این تعداد 30 داروی بیوتکنولوژی در کشور به مرحله تولید رسیده است و 20 داروی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اقدام برای تولید 20 قلم داروی بیوتکنولوژی دیگر، خاطرنشان کرد: برای این امر یک شتاب‌دهنده در کرج ایجاد شده است. این شتاب‌دهنده که مجهز به آزمایشگاه‌های مجهز است، از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید نیمه‌صنعتی حمایت می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری با بیان اینکه 8 شرکت دانش‌بنیان در این زمینه فعالیت دارند،‌ یادآور شد: تولید این 20 داروی بیوتکنولوژی ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.

قانعی خاطرنشان کرد: در دنیا 110 نوع داروی بیوتکنولوژی تولید می‌شود که از این تعداد 50 داروی بیوتکنولوژی برای تولید در کشور انتخاب شد.

..................

 

خبر: فعال شدن قابلیت پرداخت از طریق ربات و پیام‌های ویدئویی در تلگرام

به تازگی اعلام شد که اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام به یک سری قابلیت جدید از جمله قابلیت سفارش دهی و خرید از طریق ربات و اشتراک گذاری ویدئوهای یک دقیقه‎‌ای مجهز شده است.

بعد از به روزرسانی مهم تلگرام یعنی تماس صوتی در نسخه پیش، مدتی بود که شاهد سکوت خاصی از جانب مدیریت این نرم‌افزار پیام‌رسانی بودیم. در نهایت، نسخه جدید این اپلیکیشن با پرش به شماره نسخه ۴ منتشر شد و مثل همیشه، شاهد اضافه شدن ویژگی‌های کاربردی و خوبی در آن بودیم که از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به پرداخت از طریق ربات و پیام‌های ویدئویی اشاره کرد.

در پستی از طرف تلگرام نوشته شده بود که در حال حاضر اکثر پرداخت‌ها توسط استریپ انجام می‌شود، لیکن پرداخت‌های رباتی تلگرام، پلتفرمی برای ارائه دهندگان پرداخت در سراسر جهان محسوب می‌شود.

وقتی پرداختی از جانب یک کاربر انجام می‌گیرد، توسعه دهنده ربات می‌تواند بین تمام ارائه دهندگان موجود، گزینش کند و در نهایت یکی از آنها را که تاکنون توسط خریدار انتخاب شده یا اینکه کمترین کمیسیون را دارد، انتخاب نماید.

همچنین تلگرام اعلام کرده که قصد دارد همکاری و مشارکت خود را با ارائه دهندگان پرداخت در هند، آفریقای مرکزی و سایر بخش‌های جهان افزایش دهد.

یکی از قابلیت‌های دیگری که در همین به روزرسانی شاهد آن بودیم، این بود که کاربران تلگرام می‌توانند پیام‌های ویدئویی خود را ضبط کنند و در یک گروه یا کانال‌های تلگرام به اشتراک بگذارند.

سرویس میزبان ویدئوهای جدید تلگرام که "تلسکوپ" نامیده می‌شود، می‌تواند پیام‌های ویدئویی را در خارج از تلگرام به اشتراک بگذارد.

ویژگی جالبی که در پیام‌های ویدئوی وجود دارد و البته به پیام‌های صوتی هم اضافه شده است، امکان ضبط بدون نگه داشتن انگشت روی صفحه است. پیش از این برای آنکه یک صدا را ضبط کنید باید در تمام طول صحبت، انگشت خود را روی آیکون میکروفون نگه می‌داشتید. از این پس می‌توانید بعد از شروع ضبط، با کشیدن انگشت خود به سمت بالا (آیکن قفل) حالت ضبط را به صورت خودکار تبدیل کنید و در انتها با لمس گزینه استاپ آن را ارسال کنید.

..................

 

خبر: هر کیلومتر 1.5 دلار؛ حداکثر کرایه سفر با تاکسی هوایی ایرباس

خودروهای پرنده خودران ایرباس با توجه به هزینه نگهداری کمترشان قیمت بسیار جذابی برای مسافرت خواهند داشت؛ قیمتی برابر با تاکسی‌های معمولی.

شرکت فرانسوی ایرباس که در زمینه تولید هواپیما و دیگر محصولات در حمل و نقل هوایی فعالیت می‌کند قصد دارد پروژه خودروهای پرنده خودران خود را که "واهانا"(Vahana) نام دارد تا سال 2020 راه‌اندازی کند.

نکته جالب در رابطه با قیمت سفر با این خودروهای پرنده این است که مسافرت با آنها برای هر کیلومتر بین 93 سنت تا 1.5 دلار هزینه خواهد داشت.

"زاک لاورینگ"(Zach Lovering) مسئول این پروژه در ایرباس گفت: این قیمت پایین برای ما امکان‌پذیر خواهد بود زیرا خودروهای خودران پرنده هزینه نگهداری کمتری نسبت‌ به خودروهای معمولی دارند.

سال گذشته بود که ایرباس برنامه خود را برای تولید تاکسی پرنده اعلام کرد و در اوایل ماه ژانویه بود که این شرکت اعلام کرد که تا پایان سال  جاری میلادی نمونه‌های اولیه از این محصولات را رونمایی و تست خواهد کرد.

درخواست سفر با این وسایل نیز با استقاده از یک اپلیکیشن خواهد بود که نزدیک‌ترین تاکسی را به مسافر متصل می‌کند.

این تاکسی‌ها می‌توانند با یک بار شارژ مسافتی در حدود 100 کیلومتر را بپیمایند اما ایرباس قصد دارد باتری‌های اضافه‌ای در این تاکسی‌ها تعبیه کند تا مدت زمان عملکرد آنها افزایش یابد.

لاورینگ افزود: علاوه بر اینکه این خودروها راننده‌ای ندارند که نیاز به دریافت حقوق باشد، سیستم پیشران این تاکسی‌ها که الکتریکی است هزینه پایینی دارد.

ایرباس علاوه بر پروژه واهانا بر روی پروژه دیگری نیز کار می‌کند که چند مسافر را با استفاده از تاکسی‌های پرنده خودران جابجا می‌کنند.

این تاکسی‌ها اساس پهپادی دارند و از چند پروانه برای حرکت استفاده می‌کنند.

..................

 

خبر: اختصاص شناسه DOI و نشان Cross Mark به مقالات «اقیانوس‌شناسی»

دکتر ناصر حاجی‌زاده ذاکر، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی و مدیر مسؤول این نشریه با اعلام این خبر گفت: نشریه «اقیانوس‌شناسی» به منظور دسترسی هر چه راحت‌تر و سریع‌تر به مقالات انتشار یافته، اقدام به دریافت شناساگر DOI کرد؛ بنابراین ازین پس به هر مقاله یک کد منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: DOI یک استاندارد بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌­المللی استانداردسازی ISO جهت شناسایی اسناد الکترونیکی مورد شناسایی و تأیید قرار گرفته است. امروزه تمامی ناشرین معتبر بین‌المللی از این شناسه استفاده می‌کنند.

دکتر حاجی‌زاده ذاکر همچنین در ادامه گفت: به منظور ارائه اطلاعات اضافی مثل اطلاعات ناشر و کپی رایت یا اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت فعلی و نسخه­‌های جدید مقاله، از شماره 28 به بعد برای مقالات نشریه اقیانوس‌شناسی نشان Cross Mark نیز ثبت می‌شود.

..................

 

خبر: پشتیبانی اندروید از زبان برنامه نویسی کوتلین

استفاده گوگل از تیم کوتلین باعث ساده‌تر شدن نوشتن اپلیکیشن‌های اندروید شده است.

گوگل رسماً از زبان برنامه‌نویسی کوتلین روی سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند. کوتلین زبان برنامه‌نویسی بسیار جدیدی است که شرکت جت‌برینز آن را طراحی کرده است.

کوتلین از نظر ساختاری با جاوا شباهت‌های زیادی دارد، از جمله اینکه شی‌ء‌گرا است و برای رفع همان مسائلی که جاوا مأموریت داشت، طراحی شده است.

اما چون از خیلی جهات هنوز مثل یک لوح سفید است و ظرفیت‌های زیادی دارد، قابلیت‌های خوب متعددی را می‌توان به آن افزود و سینتکس آن را مرتب‌تر کرد و بهبودهایی بیش از آنچه در جاوا می‌بینیم را به آن بخشید.

گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان 2017 اعلام کرد که «کوتلین، یک پروژه منبع باز تحت لیسانس آپاچی 2.0 است، یک طراحی عالی و زبان بالغ دارد و ما بر این باوریم که توسعه اندروید را سریع‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد.»

این شرکت اظهار داشت که بعضاً شاهد آن هستیم که این زبان برنامه‌نویسی برای تولید اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد که ایکس‌پدیا، فلیپ‌برد و اسکوئر از نمونه‌های این اپلیکیشن‌ها هستند.

استفاده گوگل از تیم کوتلین باعث ساده‌تر شدن نوشتن اپلیکیشن‌های اندروید شده است. توسعه دهندگان از این که بدانند که کامپایلر کوتلین، کد بایتی جاوا را منتشر می‌کند، خوشحال خواهند شد.

کوتلین و جاوا تقریباً یکی هستند. در واقع، علت اصلی تمایل تیم اندروید به سمت زبان برنامه‌نویسی کوتلین، هم شباهت‌های جاوا و کوتلین بود؛ بدین معنا که شما می‌توانید کوتلین را به پایگاه کد خود اضافه کنید و دو زبان جاوا و کوتلین را آزادانه با هم ترکیب نمایید.

اولین بار حضور کوتلین در بین زبان‌های برنامه‌نویسی در ژوئیه 2011 اعلام شد و نسخه 1.0 در فوریه 2016 در دسترس کاربران قرار گرفت.

در آن زمان، جت‌برینز متعهد شد که سازگاری این زبان با ویژگی‌های پایدار 1.0 به بعد حفظ خواهد شد. کاربران علاقه‌مند، برای شروع کار با کوتلین می‌توانند پیش نمایش اندروید استودیو 3.0 را دانلود کنند، یکی از فایل‌های جاوای خود را انتخاب کنند و سپس گزینه تبدیل فایل جاوا به فایل کوتلین را در منوی کد انتخاب کنند. با این کار فایل شما به فایل کوتلین تبدیل شده و می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

65761