۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 31 اردیبهشت

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: سومین دوره مسابقات ربات‌های زیردریایی rov برگزار می‌شود 

 سومین دوره مسابقات ربات‌های زیردریایی rov به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و مرکز تحقیقات رباتهای زیردریایی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در بخش دانشجویی در آبان ماه امسال برگزار می‌شود.

ربات‌های زیردریایی rov به‌نوعی از زیردریایی‌ها گفته می‌شود که توانایی نفوذ و انجام عملیات در زیرآب تا اعماق بسیار زیاد را دارند. این ربات‌ها بسته به توانمندی به کلاس‌های کاری مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در کشور ما با توجه به وجود سواحل طولانی در جنوب و شمال کشور و وجود بندرها و صنایع نفت و گاز بستر مناسبی برای فعالیت این نوع  از ربات‌ها وجود دارد.

مسابقات ربات‌های زیردریایی rov به علت شرایط خاص برگزاری با چالش‌های متعددی مواجه است که برای غلبه بر آن‌ها نیاز به همکاری مؤثر بین تیم‌های شرکت‌کننده، دبیرخانه مسابقات و کمیته برگزاری است.

هر تیم حداقل متشکل از 3 نفر و حداکثر 10 نفر است و هر فرد تنها مجاز به حضور در یک تیم است. همچنین تیم‌ها باید

نامی مناسب با نام موسسه متبوع خودشان را برگزینند و همچنین حفظ ساختار و اخلاق تیمی در طول برگزاری مسابقات برای همه شرکت‌کنندگان لازم است.

کمیته داوری مسابقات نیز متشکل از اساتید و محققان شناخته‌شده حوزه ربات‌های زیردریایی در سطح کشور است که در آینده نزدیک بر روی سایت مسابقات معرفی خواهند شد.

کمیته اجرایی مسابقات با تکیه‌بر تجربه برگزاری چندین دروه مسابقات رباتیک در حوزه ربات‌های زیردریایی از مقام آوران و دانشجویان نام‌آشنای مسابقات طرح رباتیک کشوری تشکیل‌شده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه مسابقات، در ساختار کمیته داوری از شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقات به نمایندگی از تیم خود دعوت به عمل می‌آید.

شروع ثبت‌نام اولیه مسابقات از اول خردادماه سال 96 بوده و گروه‌ها مجاز به حذف و اضافه کردن اعضای خود تا تاریخ تعیین‌شده ثبت‌نام نهایی است. همچنین تاریخ نهایی ارسال گزارش فنی اول مهرماه امسال است.

ارسال عکس و فیلم از ربات زیردریایی ساخته‌شده حداکثر تا تاریخ 25 مهرماه امکان‌پذیر بوده و فرمت فیلم و نکات مهم در این رابطه از طریق اطلاعیه‌های تکمیلی در وب‌سایت مسابقات به نشانی http://irandarya.com/2017/04/16/ اعلام می‌شود.

..................

 

خبر: زاکربرگ نوجوانان بیشتری را به کالج می‌فرستد 

 مارک زاکربرگ باز هم قسمت بیشتری از ثروت خود را برای کمک به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان اختصاص داد.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک و پریسیلا چان همسرش، بار دیگر دست به دست هم داده‌اند تا نوجوانان بیشتری را به کالج بفرستند.

طبق اعلام این دو نفر، مقدار زیاد و نامعلومی از ثروتشان برای تحقق این هدف در نظر گرفته شده است.

زاکربرگ و همسرش یک پروژه بشردوستانه به نام "ابداع چان-زاکربرگ" راه‌اندازی کرده‌اند که بخش عمده ثروتشان را برای تحقق اهداف با ارزشی همچون نوآوری در علم و فناوری به این پروژه سرازیر کرده‌اند و آخرین اقدامشان همکاری با انجمن کالج‌ها برای انجام خدمات عام المنفعه است.

براساس اعلام این زوج این همکاری دو ساله خواهد بود که طی آن از دانش‌آموزان توسط تدریس خصوصی برای آمادگی بیشتر و بهتر به منظور پیوستن به کالج حمایت می‌شود.

تمرکز این پروژه بر روی دانش‌آموزان کم‌درآمد و حاشیه‌نشین است. دیوید کولمن مدیر عامل انجمن کالج‌های آمریکا نام این پروژه را "پروژه منهتن روی انگیزش علمی" گذاشته است چرا که آن‌ها در حال انجام پژوهشی روی موفقیت‌ها و انگیزه دانش‌آموزان با تمرکز بیشتری روی تلاش آنان نسبت به هوش‌شان هستند.

زمانی که از این زوج راجع به میزان بودجه اختصاص یافته به این پروژه سوال شد جواب مشخصی ندادند اما تاکید کردند که این پروژه یکی از قابل توجه‌ترین پروژه‌های حوزه پرورش استعداد و ابداع است. برخی منابع از کمک چندین میلیون دلاری آنان خبر می‌دهند.

..................

 

خبر: سطح پورت فیبرنوری مخابرات سه برابر می شود

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه این شرکت سال گذشته یک میلیون پورت فیبر نوری کشیده است، گفت: امسال این رقم تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

 «برات قنبری» در مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات افزود: 12 میلیارد ریال (یک میلیارد و 200 میلیون تومان) سرمایه گذاری برای توسعه یک میلیون پوت فیبرنوری انجام شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شرکت مخابرات یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصادی کشور است،

افزود: این شرکت توانسته یکصد هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کند.

قنبری به توسعه های ایجاد شده در این شرکت اشاره کرد و گفت: تلاش می شود همه این توسعه ها ، امسال سه تا چهار برابر افزایش یابد.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات، فضای مجازی را بخش پیشران توسعه کشور معرفی کرد و افزود: از آنجا که تقاضا برای توسعه فضای مجازی در کشور بالا است، مخابرات باید برای توسعه زیر ساخت ها بیش از پیش تلاش کند.

قنبری توسعه شبکه های «آی پی IP» (آدرس اینترنتی) محور و فیبرنوری را از برنامه های جدی مخابرات برای امسال عنوان کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بازار «آی سی تی ICT »(ارتباطات وفناوری اطلاعات) کشور باید بزرگ شود و هرچه تعداد بازیگران این بخش افزایش یابد به بزرگتر شدن اندازه بازار کمک خواهد کرد.

قنبری ابراز امیدواری کرد پنج سال آینده، مخابرات حماسه بزرگی در همه بخش ها ایجاد کند.

مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران در محل پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است.

..................

 

خبر:افزایش 50 درصدی مقاومت سازه‌ها با نانو ضدزنگ ایرانی

 پژوهشگران کشور با تولید نانو افزودنی رنگ توانستند محصولی عرضه کنند که مقاومت سازه‌ها را در برابر خوردگی تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پس از 6 ‌ماه انجام آزمون‌های مختلف بر روی محصول نانوافزودنی کنترل‌ خوردگی، هم‌اکنون آن را در اختیار یکی از شرکت‌های صنعتی رنگ در قم قرار دادند تا با افزودن آن به محصولات تولیدی‌ خود محصولی جدید مبتنی بر فناوری نانو به بازار عرضه کند.

این محصول که ضد زنگ با مقاومت بالا در برابر خوردگی است، موفق به دریافت تأییدیه آزمایشی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است.

با افزودن این نانومحصول به ضدزنگ، مقاومت آن در برابر خوردگی حداقل 50 درصد بهبود یافته و باعث می‌شود تا نیاز به رنگ‌آمیزی‌های مجدد کاهش یابد. با توجه به اینکه مقدار مصرفی این افزودنی برای استفاده در ضدزنگ‌ها بسیار کم است، استفاده از این محصول مقرون‌ به‌صرفه است، به طوری که هر یک کیلو از این نانوماده، قابل استفاده در یک تن ضدزنگ سنتی است.

آزمایش‌های لازم بر روی این محصول به انجام رسیده و اثرات نانوافزودنی کنترل‌کننده‌ خوردگی بر روی ضدزنگ سنتی شرکت رنگ شیمیایی قم مورد تایید قرار گرفته است.

..................

 

خبر: امکان سفارش غذا در فیسبوک

امکانات جدید فیسبوک این روزها با سرعت زیادی در حال اضافه شدن هستند. اعلانات (نوتیفیکیشن) اینستاگرام، Marketplace با امکانات جدید و تیپ ظاهری جدید کامنت‌ها از جمله تغییرات و امکانات جدید فیسبوک در این روزها محسوب می‌شوند. 

آخرین ویژگی که قرار است به این شبکه اجتماعی اضافه ‌شود، امکان سفارش آنلاین غذا را به کاربران با استفاده از اپلیکیشن و وبسایت فیسبوک می‌دهد. حال کاربران می‌توانند غذای مورد علاقه‌شان را بدون خارج شدن از منزل و دور شدن از صفحه فیسبوکشان سفارش دهند.

کاربران می‌توانند با لمس آیکون همبرگر آبی رنگ در قسمت منو اپلیکیشن فیسبوک، غذای مورد نظرشان را سفارش دهند و کاربرانی هم که از وبسایت فیسبوک استفاده می‌کنند، با کلیک بر روی آیکون همبرگر در منوی بالای وبسایت، می‌توانند سفارش خود را انجام دهند. طبق گزارش، این سیستم سفارش توسط وبسایت‌های Delivery.com و Slice طراحی و پشتیبانی شده است.

وقتی که وارد صفحه سفارش غذای فیسبوک می‌‌شوید، می‌توانید لیست رستوران‌هایی که از این سرویس پشتیبانی می‌کنند را مشاهده کنید. با زدن بر روی هر کدام از رستوران‌ها، مستقیما وارد صفحه اختصاصی آن رستوران شده و با انتخاب گزینه "شروع سفارش" می‌توانید به منوی غذاهای آن رستوران دسترسی پیدا کنید.

در ضمن یک قسمت هم برای اطمینان از دریافت غدا در محل مورد نظرتان تعبیه شده و البته در صورتی که بخواهید سفارشتان را در جای دیگری تحویل بگیرید در این قسمت می‌توانید آدرس جدیدتان را ذکر کنید. ضمنا در سفارشات آزمایشی که انجام شد، رابط کاربری بسیار سریع و دقیق عمل می‌کرد.

در مجموع، سفارش مستقیم غذاها از صفحه فیسبوک کار را برای کاربرانی که نمی‌دانند کدام رستوران در حوالی محل زندگی آنها سفارشات آنلاین را پشتیانی می‌کند، بسیار خوشایند خواهد بود. در ضمن کاربران دیگر نیازی به جستجو در صفحه رستوران فیسبوک نخواهند داشت.

با این روند، فیسبوک می‌تواند کاربران را بیش از پیش در شبکه اجتماعی خود حفظ کند و این مسئله مطمئنا برای این شبکه اجتماعی پیامدهای مثبتی خواهد داشد.

..................

 

خبر: میزان رضایت کاربران سرویس‌های فناوری اطلاعات اعلام شد

 نتایج اولین دوره نظرسنجی مکانیزه از مشترکان شرکتهای FCP، TCIو FWA از طریق سامانه اندازه‌گیری میزان رضایت کاربران سرویس‌های فناوری اطلاعات اعلام شد.

 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و انجام نقش خود در ایجاد فضای رقابتی سالم و ارتقاء سطح کیفیت خدمات نسبت به ایجاد سامانه ارزیابی میزان رضایتمندی کاربران حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات اقدام کرده و کاربران می توانند در نظرسنجی و همکاری در شناسایی نقاط ضعف و قوت اپراتورها شرکت کنند ...

ضمناً دارندگان پروانه و کاربران می‌توانند پس از پایان هر دوره، نتایج کلی نظرسنجی انجام شده را بر روی پورتال سازمان مشاهده کنند.

نظرسنجی اخیر، پس از ایجاد سامانه بر روی بخش خدمات الکترونیک پورتال اینترنتی رگولاتوری در یک دوره سه ماهه از ۱۵ دی ماه سال ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ انجام شده و نظر مشترکان در پنج شاخص کیفیت سرویس، سرعت، تعرفه، رسیدگی به شکایات، پشتیبانی و وفاداری مشترک به صورت مکانیزه سنجیده شده است.

معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری با اشاره به تاثیر مثبت این سامانه در ایجاد فضای رقابتی شفاف و سالم، ارتقاء سطح کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشترکان اعلام کرده است که در حال حاضر مردم می‌توانند با ورود به آدرس الکترونیکی http://itmon.cra.ir/satisfaction و یا لینک ایجاد شده بر روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس www.cra.ir در بخش خدمات الکترونیک، نتایج نظرسنجی را مشاهده کنند.

..................

 

خبر: تولید برق با استفاده از باکتری‌های آلی و متان

 محققان طی انجام یک پژوهش جدید دریافتند که سلول‌های سوختی آلی می‌توانند متان را بدون انتشار مواد مضر به برق تبدیل کنند.

متان یک گاز گلخانه ای بوده و هنگامیکه برای تامین نیرو از آن استفاده می‌شود می‌تواند برای محیط زیست بسیار مضر باشد.

اما دانشمندان طی انجام یک پژوهش جدید یک راه برای به حداقل رساندن آسیب‌های آن پیدا کرده‌اند.

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق به دستکاری سلول‌های سوختی میکروبی شدند که می‌تواند متان را بدون انتشار مواد مضر به برق تبدیل کند.

در این روش متان بدون اینکه در جو پخش بشود به لوله‌هایی هدایت خواهد شد.

این تیم یک ترکیب از باکتری‌ها(از جمله یک میکروب مصنوعی که به طور طبیعی نمی‌تواند رشد کند) را ایجاد کردند که مواد لازم برای گرفتن و حمل و نقل الکترون از گاز متان را تولید می‌کند.

این فرآیند نه تنها یک راه عاری از آلودگی است، بلکه می‌توان از این باکتری‌ها برای پاکسازی پسماند زباله‌های بوجود آمده در نیروگاه برق استفاده کرد.

..................

 

خبر: نوستالژی ۳۳۱۰ با ویژگی‌های جدید

شاید جالب باشد بدانید که حتی نسخه جدید بازی مار (snake) هم در این گوشی گنجانده شده است!

گوشی خاطره انگیز نوکیا ۳۳۱۰ که روزگاری از محبوب‌ترین مدل‌های تلفن همراه بود، با امکانات تازه و بازسازی با قیمت ۵۸ یورو از راه می‌رسد.

عرضه این گوشی در فنلاند توسط اپراتور دی ان ای از ده روز دیگر و در قالب قراردادهای ۱۲، ۲۴ و ۳۶ ماهه آغاز می‌شود.

نوکیا ۳۳۱۰ جدید با همان ظاهر و طراحی قدیمی عرضه شده، اما با شبکه های نسل سوم و چهارم تلفن همراه هم سازگاری دارد و سیستم عامل S۳۰+ بر روی آن نصب شده است. گشت و گذار در اینترنت هم از طریق نمایشگر ۲.۴ اینچی گوشی مذکور ممکن است.

بر خلاف نمونه اولیه، نوکیا ۳۳۱۰ جدید دارای دوربین ۲ مگاپیکسلی در پشت خود است و می‌توان کارت حافظه میکرواس دی نیز با ظرفیت حداکثر ۳۲ گیگابایت به آن افزود. این گوشی دارای پرت میکرو یو اس بی، رابط ۳.۵ میلیمتری صوتی است و از بلوتوث ۳ پشتیبانی می‌کند.

نسخه جدیدی از بازی مار هم بر روی نوکیا ۳۳۱۰ جدید نصب شده تا کاربران هر چه بیشتر خاطره استفاده از مدل اولیه گوشی یاد شده را در ذهن خود زنده کنند.

یکی از مزایای این گوشی عمر باتری بالای آن است که به ۲۲ ساعت برای انجام مداوم مکالمه می رسد. این رقم ده برابر بیشتر از مدل اولیه گوشی نوکیا ۳۳۱۰ است. گوشی یاد شده در چهار رنگ قرمز، زرد، آبی و خاکستری عرضه خواهد شد.

..................

 

خبر: نمایشگر هولوگرافیک مایکروسافت در عینک‌های معمولی

محققان مایکروسافت موفق به توسعه هولوگراف‌های نزدیک به چشم واقعی شدند که لنزهای آن در درون عینک‌های معمولی قرار می‌گیرد.

آینه‌ها و کریستال مایع روی سیلیکون باید برای قرارگیری اثر این فناوری در فریم عینک قرار بگیرند و تنها قطعات الکترونیکی در بیرون از آن قرار خواهند گرفت.

در حالیکه اندازه بسیار فشرده این فناوری معمولا به نشان دادن تصاویر بی‌کیفیت و غیرقابل استفاده منجر می‌شود، اما محققان مایکروسافت توانسته‌اند با ایجاد اصلاحات در پروژکتور هولوگرافیک،حتی تماشای پیکسل‌های تکی را هم ممکن و آسان کنند.

تیم محققان مایکروسافت از فناوری ردیاب حرکات چشم(که جزییات دقیقی از آنچه می‌بینید را فراهم می‌کند) و الگوریتم‌های ارتقا دهنده گرافیک، برای تولید هولوگرام‌هایی با جزئیات بالا در زمان واقعی استفاده کردند.

مایکروسافت در حال حاضر با مشکلات و محدودیت‌هایی برای تولید این هولوگرام‌ها مواجه شده است.

این عینک‌ها در حال حاضر تنها می‌توانند تصاویر مونوسکوپی را نمایش دهند و توسعه تصاویر استروسکوپی چالش دیگری برای محققان مایکروسافت محسوب می‌شود.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، شما می‌توانید از یک صفحه نمایش واقعی هولوگرافی که بسیار راحت است در تمام طول روز استفاده کنید.

افرادی مانند پزشکان و کاربران بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به استفاده از هدست‌های بسیار سنگین وزن از این فناوری جدید بهره بگیرند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

88607