۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 1 خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: مرکز تحقیقات نانو دانشگاه آزاد تهران‌جنوب افتتاح شد 

صبح امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب افتتاح شد.

با برگزاری مراسمی صبح امروز با حضور دکتر موسی‌خانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد و رییس واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران مرکز تحقیقات فناوری نانو در واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد افتتاح شد.

مرکز تحقیقات فناوری نانو واحد تهران جنوب به منظور تحقق پژوهش‌های متمرکز در حوزه‌های مرتبط با علم نانو و تولید محصولات دانش‌بنیان راه‌اندازی شده‌ است.

این مرکز مجهز به سانتریفیوژ و کوره الکتریکی، اولتراسونیک، پتانسیواستا، استاترینگ و الکتروریسی، ترازوی دیجیتال، مایکروویو، میکروسکوپ نیروی اتمی و اسپکتروفتومتر جذبی است.

..................

 

خبر: سافت بانک و عربستان بزرگ‌ترین بنیاد فناوری جهان را تاسیس می‌کنند 

یکی از بزرگ‌ترین حامیان این بنیاد مجموعه سرمایه گذاری Mubadala در ابوظبی است که ۱۵ میلیارد دلار از سرمایه بنیاد مذکور را تامین کرده است.

 شرکت سافت بانک مالک اپراتور تلفن همراه اسپرینت و دولت عربستان سعودی قراردادی را به منظور تاسیس بزرگ‌ترین بنیاد فناوری جهان موسوم به Vision Fund منعقد کرده‌اند.

بنیاد مذکور گروهی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری است که از ابداع و همه گیر شدن فناوری‌های متحول کننده حمایت می‌کند.

بنیاد مذکور دامنه فعالیت بسیار گسترده‌ای داشته و از حوزه بیوفناوری تا ارتباطات و مخابرات را دربرمی‌گیرد. سرمایه اختصاص یافته به بنیاد یاد شده ۹۳ میلیارد دلار است و همین امر Vision Fund را به بزرگ‌ترین بنیاد خصوصی سرمایه گذاری در حوزه فناوری مبدل می‌کند.

..................

 

خبر: رونمایی از یک لپ تاپ قدرتمند برای علاقمندان به بازی های رایانه

 ایسوس از عرضه لپ‌تاپ جدیدی خبر داده که از سخت‌افزار پیشرفته و قدرتمندی برای اجرای بازی‌های ویدئویی برخوردار است.

 این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌های Ryzen شرکت ای.ام.دی خواهد بود و رونمایی از آن ظرف دو هفته آینده در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان رخ خواهد داد.

ریزپردازنده های ۴ تا ۱۶ هسته‌ای رایزن شرکت ای.ام.دی در سال ۲۰۱۷ معرفی شدند و مبتنی بر معماری جدید ۱۴ نانومتری هستند. نرخ سرعت این پردازنده‌ها از ۳.۲ تا ۴.۱ گیگاهرتز در نوسان است.

در حال حاضر تنها یک ویدئوی ۳۰ ثانیه ای در مورد این لپ تاپ در اینترنت منتشر شده که اطلاعات چندانی در مورد ویژگی‌های فنی لپ‌تاپ مذکور در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد.

ای.ام.دی به تازگی از تولید سخت‌افزار تازه خود موسوم به 'Raven Ridge' APU خبر داده که متشکل از یک پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی Vega بر روی یک تراشه واحد است. قرار است از 'Raven Ridge' APU در طیف گسترده ای از تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و ... استفاده شود. اما بعید به نظر می‌رسد این کار تا قبل از پاییز امسال صورت بگیرد.

به احتمال زیاد در لپ‌تاپ بازی جدید ایسوس از پردازنده ۱۶ هسته‌ای رایزن که بهترین عملکرد را دارد استفاده شده است. عمر باتری بالا، صفحه کلید خاص و متناسب با نیازهای کاربران بازی‌های ویدئویی نیز از جمله ویژگی‌های احتمالی لپ‌تاپ مذکور خواهد بود.

..................

 

خبر: رکورد نازک‌ترین نانوسیم شکسته شد

محققان دانشگاه کمبریج و وارویک انگلیس موفق شدند با استفاده از تزریق‌ اتم‌های تلوریوم به نانولوله‌های کربنی نازک‌ترین نانوسیم جهان را که قطری برابر با یک اتم دارد، بسازند.

محققان دو دانشگاه انگلیسی موفق شدند نانوسیمی تولید کنند که عملا تک‌بعدی است و از اتم‌های تلوریوم فشرده شده در نانولوله‌های کربنی تشکیل شده که سبب حفظ انسجام آنها می‌شود.

در دنیای سه‌بعدی عادی و یا چهاربعدی(در صورتیکه زمان را هم به حساب بیاوریم) امکان اینکه یک ماده یک‌بعدی و یا حتی دوبعدی باشد در تئوری غیرممکن است.

اما موادی مانند گرافن با وجود اینکه عرض و ارتفاعی در ابعاد اتم دارند، عملا دوبعدی در نظر گرفته می‌شوند. در حال حاضر این نانوسیم تولید شده را می‌توان اولین ماده یک‌بعدی در نظر گرفت زیرا هم عرض و هم ارتفاع آن برابر با قطر تنها یک اتم است.

در ابعاد اتمی چالش‌هایی هم وجود دارد و اتم‌ها همیشه آن طور که دانشمندان علاقه‌ دارند رفتار نمی‌کنند و ممکن است سبب از هم پاشیده‌ شدن ماده شوند. برای جلوگیری از این پدیده از نانولوله‌های کربنی به عنوان اسکلت نگه‌دارنده این ساختار استفاده شده است و هیچ تاثیری بر روی رسانایی تلوریوم ندارد.

"پائولو مدیروس"(Paulo Medeiros)  محقق ارشد این پروژه گفت: زمانی که شما در مقیاس اتمی کار می‌کنید، اتم‌ها علاقه دارند روی یک سطح قرار بگیرند و این سطوح نیز معمولا شدیدا واکنش‌پذیر هستند. اما نانولوله‌های کربنی کاملا بی‌میل به شرکت در واکنش هستند و به هیچ عنوان مشکلی برای ایجاد یک ساختار پایدار از نانوسیم تک‌بعدی ایجاد نمی‌کنند.

وی افزود: البته ما همچنان در ابتدای کار با این مواد هستیم و باید در آینده اطلاعات بیشتری در رابطه رفتارهای آن کسب کنیم.

تیم تحقیقاتی طی این پروژه متوجه شدند که با تغییر دادن ابعاد نانولوله‌ها می‌توانند کنترل بیشتری روی خواص تلوریوم داشته باشند. از جمله اینکه تلوریوم با اینکه از نظر شیمیایی یک عنصر نیمه‌رسانا محسوب می‌شود زمانی که در نانولوله‌های کربنی فشرده قرار می‌گیرد همانند فلزات رسانا می‌شود.

توسعه نانوسیم‌ها فرآیندی است که می‌تواند باعث کوچک‌ شدن ابعاد مدارهای الکترونیکی و در نتیجه کوچک‌تر شدن ابعاد دستگاه‌های الکترونیکی و گجت‌های هوشمند شود.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی ACS Nano منتشر شده است.

..................

 

خبر: تشریح رویکرد ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی در سال96

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بررسی رویکرد و برنامه فعالیت‌های این ستاد در سال 96 پرداخت.

محمدحسن عصاره با اشاره به نام‌گذاری سال 96 به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» گفت: برنامه‌های این ستاد در راستای شعار امسال است و با توجه به این که اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه بهبود وضعیت تولید و فضای کسب‌وکار در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی است، پیشنهاد می‌شود به‌ منظور تنظیم روابط بخش‌های خصوصی با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این حوزه، نسبت به ایجاد شبکه مدیریت فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اقدام شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بیان کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان، تولید و توزیع دانش در تمامی صنایع عامل محرکه‌ی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال بوده و پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین محورهایی است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به آن توجه خاصی شده است.

وی گفت: با تلاش‌هایی که ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در سال‌های گذشته انجام داده، بستر و زیرساخت لازم برای تحقق شعار سال فراهم‌شده است. از این رو تداوم و تقویت رویکردها و جهت‌گیری فعلی ستاد مبتنی بر مفاد راهبردی نقشه راه است.

وی در راستای اقدام برای تهیه طرح و مدل عملی توسعه فضای کسب و کار در فعالیت‌های گیاهان دارویی و طب سنتی بیان کرد: این مدل تمامی مراحل از امکان‌سنجی اولیه (PFS) ایده گرفته تا برنامه مدون ورود به بازار، تجزیه ‌و تحلیل صنعت، مشتریان، رقابت و غیره را ترسیم کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با اشاره به تهیه سند اشتغال وزارتخانه‌ها و نهادهای همکار ستاد، طی برنامه ششم توسعه به منظور پیش‌بینی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اشتغال مولد و واقعی افزود: دستورالعمل تهیه و اجرای طرح‌های کارآفرینی در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی نیز نگاشته شده است.

به گفته وی، مکانسیم و استانداردهای لازم برای نحوه مدیریت در صنایع کوچک و متوسط مرتبط با تولید داروها و فرآورده‌های طبیعی کشور با توجه به چالش مورد اشاره در سخنان مقام معظم رهبری تدوین شده است.

عصاره با اشاره به شناسایی رسته‌های شغلی اولویت‌دار در استان‌های کشور بر پایه مزیت‌های هر استان، گفت: برای این منظور می‌توان به تشخیص کارگروه کارآفرینی ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در هر استان یا منطقه، افرادی متخصص را به عنوان کارگزار اشتغال استان تعیین و معرفی کرد و هماهنگ و همسو کردن منابع دستگاه‌های ذی‌ربط و مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان، سرمایه‌گذاری و همچنین مشارکت بخش خصوصی و غیره از وظایف این افراد خواهد بود.

..................

 

خبر: برنامه رنگی کردن عکس‌های سیاه و سفید در یک دقیقه از راه رسید

این سیستم از ترکیبی از اطلاعات هوش مصنوعی و داده‌های انسانی استفاده می‌کند.

 استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف روز به روز در حال افزایش است و رنگی کردن عکس‌های سیاه و سفید نیز به همین شیوه قابل انجام است.

در سال‌های اخیر از روش‌های متنوعی برای رنگی کردن عکس‌ها و فیلم های سیاه و سفید استفاده شده ؛ اما هیچ یک از این روش ها از دقت کافی برخوردار نبوده اند. ضعف دیگر روش های مذکور سرعت عمل پایین آنهاست که فرایند رنگی سازی را به فرایندی وقت گیر مبدل می‌کند.

اما با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می توان با سرعت و دقت خوبی عکس‌های سیاه و سفید را رنگی کرد. ریچارد ژنگ با همکاری گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نرم افزاری طراحی کرده‌اند که از شبکه های عصبی هوشمند برای افزودن رنگ به عکس های سیاه و سفید استفاده می کند.

جزییات مربوط به این برنامه از آدرس اینترنتی https://richzhang.github.io/ideepcolor/ در دسترس است. ژنگ و گروه همکار با او سال گذشته کار طراحی نرم افزار یاد شده را آغاز کردند و می‌گویند برنامه مذکور دقت قابل توجهی دارد.

سیستم ابداع شده برای رنگی کردن عکس ها Interactive Deep Colorization نام دارد و برای رنگی کردن عکس های مختلف از ترکیبی از اطلاعات هوش مصنوعی و داده های انسانی استفاده می کند. برنامه یاد شده ابتدا رنگ های پیشنهادی خود برای هر بخش از عکس را اعلام می کند. سپس با کلیک کردن کاربر بر روی بخش‌های مختلف عکس رنگ منتخب اعمال می‌شود و امکان ظریف کاری و ویرایش لبه های عکس‌ها هم وجود خواهد داشت.

برای آموزش و ارتقای هوش مصنوعی این سیستم از ۱.۳ میلیون عکس سیاه و سفید تبدیل شده به عکس رنگی استفاده شده است. مجموع فرایند رنگی سازی عکس ها از طریق فرایند یاد شده حدود یک دقیقه به طول می انجامد. این برنامه هنوز در دست بهینه سازی است و کدهای آن برای بارگذاری از آدرس github.com/junyanz/interactive-deep-colorization در دسترس است.

..................

 

خبر: ویژگی اولویت بندی به واتس‌اپ افزوده شد

 واتس‌اپ محبوب، حالا دیگر به کاربران این امکان را می‌دهد تا چت‌های مورد نظر خود را پین کنند.

 اپلیکیشن پیام‌رسان «واتس‌اپ» ویژگی جدیدی را اضافه کرده که به کاربر اجازه می‌دهد پیام‌های متنی خود را اولویت‌بندی کند.

پیامرسان واتس‌اپ قابلیت اولویت‌بندی پیام‌های متنی را برای کاربران خود فعال کرده است.به عبارت دیگر کاربر می‌تواند چت‌های مورد نظر سه نفر یا گروه را در اپلیکیشن پین کند.

به این ترتیب کاربران راحت‌تر می‌توانند پیام‌های نوتیفیکیشن از چت‌های دیگر را نادیده بگیرند.

این درحالی است که گزینه کنونیMute واتس آپ کارآمد است اما تنها بخشی از مشکل را حل می‌کند.

..................

 

خبر: ارزش سکه‌های بیت کوین 2 هزار دلار شد

هر واحد از محبوب‌ترین ارز مجازی دنیا (ارز مجازی رمزدار یا Cryptocurrency، واسط مبادله‌ای است که از رمزنگاری برای ایمنی بخشی به تراکنش‌ها و کنترل تولید واحدهای جدید استفاده می‌کند) حالا ارزشی بیش از 2 هزار دلار دارد که به دلیل طیف وسیع مبادلات بیت کوین توسط شرکت‌هایی همچون Coinbase و Kraken صورت گرفته است.

این افزایش، حجم سرمایه کلی بازار بیت کوین (تعداد سکه‌های در گردش) را به 32.92 میلیارد دلار می‌رساند.

ارزش ارز بیت کوین برای اولین بار در سال 2013 به 1000 دلار رسید اما به دلیل یک سری از عوامل، از آن به بعد با رکود مواجه شد. بیت کوین و سرویس‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی (زنجیره بلوکی یا زنجیره بستک، یک مدل از پایگاه داده توزیع شده است که در ایجاد بیتکوین به جهان معرفی شد) با پشتیبانی موسسات مالی و همچنین به دلیل وضع قوانین جدید در کشور چین، به ثبات بیشتری رسید و تا پایان سال گذشته، دوباره به ارزش 1000 دلار رسید.

از آن به بعد، بیت کوین به طور مداوم رشد داشته است. سه هفته پیش، بیت کوین ارزشی معادل 1343 دلار داشت و طی این مدت زمان کم با افزایش 50 درصدی به قیمت کنونی رسید. بیت کوین فقط در هفته گذشته،12 درصد رشد را تجربه کرده است.

بیت کوین تنها ارز مرز پایه‌ای نبوده که اخیرا رشد داشته است. ارزش Ripple، ارز متمرکزی که قرار است به پروتکل دائمی بانک‌های بزرگ تبدیل شود، طی ماه اخیر بیش از 10 برابر افزایش داشته است و حالا دومین ارز مرز پایه با ارزش در دنیاست.

 Ethereum نیز نوع دیگری از ارز مرز پایه است که در پلتفرم پردازش مبتنی بر زنجیره بلوکی (Blockchain-based Coputing Platform) برای استفاده توسط برنامه نویسان طراحی شده است.

Ethereum حالا با ارزش هر واحد 130 دلار معامله می‌شود و ارزش سرمایه کل بازار آن کمتر از 12 میلیارد دلار است. ارزش این ارز طی ماه اخیر بیش از 2 برابر افزایش داشته است.

با بررسی این ارقام به این نتیجه می‌رسیم که در حال حاضر در دنیای ارزهای مرز پایه، تنها بیت کوین حرف اول و آخر را نمی‌زند. امروز، ارزش سرمایه بازار بیت کوین تنها 47 درصد از کل بازار ارزهای مرز پایه است اما این رقم تا چند ماه پیش بیش از 80 درصد بوده است.

برخی می‌گویند که افزایش چشم گیری بیت کوین نشان از "حباب" دارد. از آنجاییکه ارزهای مرز پایه عملکرد متفاوتی دارند، هیچ کس نمی‌تواند بگوید که ارزش واقعی آنها چقدر باید باشد.

بر خلاف شرکت‌ها، در مورد ارزهای مرز پایه هیچ دارایی یا درآمدی وجود ندارد که بتوان ارزش احتمالی آنها را پیش‌بینی کرد.

به همین دلیل، با توجه به اینکه هیچ ارزش ملموسی پشت  بازار ارزهای مرزپایه نیست، ارزش بازار 70 میلیارد دلار، منطقی به نظر نمی‌رسد.

برخی از کارشناسان معتقدند اگر مشکلات کنونی این ارز برطرف شود و سرمایه گذاران با اطمینان از زیرساخت‌های بیت کوین، از آن پشتیبانی بیشتری به عمل آورند، این ارز می‌تواند به ارزش هر واحد 10 هزار دلار نیز برسد.

..................

 

خبر: ساخت ربات محافظ مزرعه

یک مخترع آمریکایی روباتی را اختراع کرده است که قادر است علف‌های هرز مزارع را نابود کند.

این روبات کوچک که Tertill نام دارد، در برابر تغییرات آب و هوا کاملا مقاوم است و توان مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی به دست می آورد و در نتیجه کافی است در فضای آزاد مزارع رها شود تا بدون نیاز به شارژ مجدد ماه‌ها به کار خود ادامه دهد.

قسمت جلوی روبات Tertill به حسگرهایی مجهز است که امکان حرکت و مسیریابی در مزرعه را برای آن فراهم می‌کنند. بدین ترتیب برای ممانعت از خروج روبات از مزرعه کافی است حصار کوتاهی در اطراف مزرعه وجود داشته باشد.

همچنین حسگرهایی که در زیر روبات نصب شده‌اند، جوانه علف‌های هرز را که ارتفاع آن‌ها کمتر از ارتفاع روبات باشد، در مزرعه شناسایی می‌کنند.

بدین ترتیب روبات محافظ مزرعه با استفاده از تیغ‌هایی که در زیر آن تعبیه شده‌اند، جوانه‌ها را هرس می‌کند.

به منظور جلوگیری از قطع جوانه گیاهان مزروعی لازم است این جوانه‌ها از قبل با استفاده از یک حلقه پلاستیکی پوشانده شوند.

قرار است جو جونز در تابستان سال جاری، کمپین سرمایه‌گذاری عمومی روی این پروژه را آغاز کند و تا پایان سال جاری میلادی روبات‌های محافظ مزرعه را به قیمت 300 دلار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

..................

 

خبر: شرکت‌های فناور «نشان دانش» دریافت می‌کنند

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به منظور سامان‌دهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، گواهی انطباق یا گواهی محصول برای محصولات دانش بنیان صادر می‌شود.

محمود شیخ زین‌الدین با بیان این‌که مطابق روال نشان ملی استاندارد را به محصولی می دهند که به تولید انبوه یا حداقل تولید آزمایشگاهی رسیده باشد، گفت: ریسک تولید محصولات دانش بنیان بالاست، از این رو ضروری به نظر می رسید تا شرکت‌های دانش بنیان قبل از اینکه به تولید برسند گواهی انطباق دانش نماد را دریافت کنند تا پیش از اخذ علامت استاندارد ملی با در دست داشتن گواهی انطباق یا گواهی محصول بتوانند نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کرده و محصول خود را به تولید انبوه برسانند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که گواهی انطباق محصولات دانش بنیان پایان سال گذشته در آخرین روزهای سال اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک اقدام عملیاتی و موثر محقق شد،گفت: از مهم‌ترین این اقدامات مصوبه شورای عالی استاندارد در این زمینه بود.

وی با اشاره به صدور این گواهی از سوی سازمان ملی استاندارد به محصولات دانش‌بنیان، عنوان کرد: برای سامان‌دهی استاندارد و توسعه بازار محصولات دانش بنیان و در اجرای منویات مقام معظم رهبری در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن و حمایت از تولید محصولات دانش بنیان این اقدام با همکاری معاونت علمی و فناوری و سازمان ملی استاندارد و تصویب شورای عالی استاندارد صورت گرفت.

شیخ زین الدین با اشاره به سازوکار این گواهی اظهار کرد: با این مصوبه شورای عالی استاندارد، صدور گواهی انطباق (KB-COC) و یا گواهی محصول (KB-COP) برای محصولات دانش بنیان این امکان را به شرکت ها می دهد تا حتی بدون وجود استاندارد ملی با استفاده از استانداردهای معتبر بین المللی و یا کارخانه ای از سازمان ملی استاندارد گواهینامه ای معتبر را برای تایید محصول خود دریافت کنند که در بسیاری از کشورهای دنیا نیز معتبر است.

وی افزود: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری نیز در راستای صدور گواهی انطباق دانش نماد به شرکت های دانش بنیان با سازمان ملی استاندارد همکاری می کند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری با اشاره به تحقق اقدام در قالب یک تفاهم نامه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد، گفت: بهره‌گیری از توان تخصصی، علمی و اجرایی طرفین و لزوم تجاری سازی و تسهیل ورود محصولات دانش بنیان به بازارهای داخلی و بین المللی از موضوعات اصلی این تفاهم نامه است.

به گفته شیخ زین‌الدین، رفع موانع موجود با توجه به رویکرد ویژه به مقوله ارزیابی انطباق محصولات دانش بنیان، اجرای مقدمات اعطاء گواهی استاندارد دانش نماد و تدوین رویه ها و فرآیندهای مرتبط از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه به آن تاکید شد.

وی افزود: این موضوع می تواند به عنوان گامی موثر در تجاری سازی و ورود محصولات دانش بنیان به بازار به عنوان اصلی‌ترین چالش پیش روی شرکتهای دانش بنیان به حساب آید.

..................

 

خبر: امکان برگزاری مسابقات جهانی دانشگاهی "ورزش‌های الکترونیک" به میزبانی علوم و تحقیقات

 نشست های تخصصی مسئولان واحد علوم و تحقیقات و فدراسیون بین المللی ورزش‌های الکترونیک با هدف راه اندازی آکادمی ورزش‌های الکترونیک، تشکیل کرسی آموزش ورزش‌های الکترونیک و برگزاری مسابقات جهانی دانشگاه‌ها در زمینه ورزش های الکترونیک به میزبانی واحد علوم وتحقیقات برگزار شد.

دکتر علی عباسپور رئیس این واحد در این نشست آمادگی واحد علوم و تحقیقات نسبت به همکاری در زمینه راه اندازی آکادمی ورزش های الکترونیک ، تشکیل کرسی آموزش ورزش‌های الکترونیک و برگزاری مسابقات جهانی دانشگاه های جهان در زمینه ورزش های الکترونیک به میزبانی واحد علوم وتحقیقات را اعلام و بر توانمندی های علمی، تجهیزاتی و تسهیلاتی واحد برای حمایت از اهداف همکاری تاکید کرد.

دکتر مجید عباسپور مشاور عالی رئیس واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست گفت: با توجه به اهمیت علمی ورزش‌های الکترونیک در جهان به عنوان رشته‌ای نوین و با اشاره به وجود رشته های آکادمیک ورزشی و دیجیتالی و مهندسی- ورزشی در واحد علوم و تحقیقات، درصدد هستیم مذاکرات در سطح کارشناسی و با هماهنگی وزارت ورزش در راستای اهداف 3 گانه ادامه یابد.

الکس لیم دبیرکل فدراسیون جهانی ورزش های الکترونیک ضمن تشکر از دعوت و مهمان نوازی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: پیش از سفر به ایران در امارات متحد عربی گزارشی در مورد فعالیت ها و برنامه های فدراسیون به شیخ سلطان آل نهیان ریاست فدراسیون ارائه شده است.

لیم بر علاقه نسل جوانان به این ورزش، اهمیت آن در تقویت ذهنی افراد، عدم نیاز آن به زیرساختهای گسترده و هزینه بر، محیط زیست گرا بودن آن و نقش کاتالیستی آن در فرهنگ سازی به ویژه برای جوانان تاکید کرد.

وی با اشاره به حضور 46 کشور در فدراسیون اظهار داشت: فدراسیون می‌تواند در برگزاری رویدادهای جهانی این ورزش با واحد همکاری و علاوه بر آن در تدوین برنامه آموزشی رشته های تحصیلی مربوط به این امر کمک فنی ارائه کند.

نشست نخست با حضور دکتر علی عباسپور رئیس این واحد، دکتر مجید عباسپور مشاور عالی رئیس واحد علوم و تحقیقات، لقمان شاورانی دبیرکل فدراسیون ملی ورزش‌های الکترونیک و آقایان الکس لیم و یونگمین لی دبیرکل و مدیرکل فدراسیون جهانی برگزار شد.

همچنین براساس این گزارش، در نشست دوم مسئولان فدراسیون جهانی ورزش های الکترونیک که با حضور دکتر محمدحسین مدرسی معاون پژوهشی، دکتر سروری و دکتر شاه حسینی از گروه برق و کامپیوتر، دکتر کامران محمد خانی معاون دانشکده مدیریت و اقتصاد، دکتر شاکری مدیرگروه تربیت بدنی و دکتر حمیدرضا غفارزاده مدیرکل امور بین الملل واحد برگزار شد، در مورد جزئیات همکاری از جمله توانمندی فنی واحد در برگزاری یک رویداد جهانی و تاسیس رشته های درسی مربوطه رایزنی کردند.

نمایندگان فدراسیون اعلام کردند، این نهاد آمادگی دارد در ارتباط با تاسیس آکادمی به صورت برخط (on-line)، تدوین فهرست دروس رشته های ورزشی مورد نظر و  نیز برگزاری رویداد منطقه ای یا جهانی در زمینه ورزش های الکترونیک همکاری کند. همچنین نسبت به کسب نظر کشورهای عضو فدراسیون نسبت به برگزاری رویداد تاکید کردند. این نمایندگان فدراسیون خواستار اطلاعاتی در زمینه سهولت اخذ ویزا برای یک رویداد جهانی و یا منطقه‌ای، پهنای باند اینترنتی و تسهیلات  فیزیکی واحد بودند.

به گزارش روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، پس از تبادل نظر کارشناسی در این زمینه ها توافق شد تا مسئولین فدراسیون در بازگشت پیش نویس یادداشت تفاهمی که ناظر بر اهداف اقدامات، وظایف طرفین در ارتباط با دسترسی برخط بر آکادمی ورزشهای الکترونیک، همکاری در تنظیم موارد درسی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ورزشهای الکترونیک؛ توافق اصولی در برگزاری یک رویداد منطقه ای یا جهانی و نیز تبادل کامل اطلاعات در زمینه تحولات و رویدادهای مهم ورزشهای الکترونیک باشد را تهیه و جهت بررسی و تائید به واحد علوم و تحقیقات ارائه کند.

..................

 

خبر: بزرگترین نیروگاه بادی جهان در انگلیس شروع به کار کرد

یک شرکت دانمارکی فعال در عرصه تولید برق بزرگترین نیروگاه بادی جهان را در سواحل بندر لیورپول انگلیس راه‌اندازی کرد.

در این پروژه 32 توربین بادی در دریا مستقر شده که هر کدام از آنها بیش از 211 متر ارتفاع داشته و طول پره‌های آنها بیش از 86 متر است و می‌توانند هشت مگاوات برق تولید کنند.

استفاده از توربین‌های بادی هشت مگاواتی برای اولین بار است که در مقیاس تجاری انجام می‌شود و یک دور گردش آنها می‌تواند برق مورد نیاز یک خانه را برای 29 ساعت تامین کند.

شرکت دانمارکی "دانگ انرژی"(Dong Energy) با توجه به قرارداد بین انگلیس و دانمارک، مسئول توسعه نیروگاه‌های بادی در انگلیس است.

دولت انگلیس به شرکت‌های فعال در این عرصه اعلام کرده است که برای حمایت‌ شدن از طرف دولت باید هزینه‌های خود را کاهش دهند و به همین دلیل شرکت دانگ تصمیم گرفت که به جای استفاده از چندین توربین بادی کوچک از تعداد کمتری توربین قدرتمندتر استفاده کند.

هزینه نصب و نگهداری توربین‌ها فارغ از اندازه آنها زیاد است و برای هر توربین در هر ابعادی عملیات عمرانی و پی‌سازی زیادی باید انجام سود و کاهش تعداد آنها، کاهش چشمگیر هزینه‌ها را در پی دارد.

علاوه بر کاهش هزینه، کم شدن تعداد توربین‌ها باعث کاهش آلودگی بصری و تغییرات ساختاری کمتر در محیط زیست می‌شود.

..................

 

خبر: دانشگاه تهران با کشورهای عضو اکو تفاهمنامه امضاء کرد

دانشگاه تهران با هدف حمایت از احیای تمدن و علوم اسلامی با کشورهای عضو اکو تفاهمنامه همکاری امضاء کرد.

علی‌اکبر موسوی موحدی دبیر کل دبیرخانه پیشبرد علم و فناوری در جهان اسلام دانشگاه تهران و محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو با هدف پاسداشت میراث فرهنگی غنی و مشترک کشورهای عضو،‌ گسترش تعاملات فرهنگی، هنری، رسانه ای، دانشگاهی و پژوهشی میان این کشورها،‌ حمایت از احیای تمدن علوم اسلامی و پیشبرد آن در پهنه جهان اسلام تفاهمنامه همکاری امضاء کردند.

همکاری برای تاسیس اتحادیه دانشگاه‌های کشورهای عضو اکو به منظور ایجاد شبکه‌ای از دانشمندان مسلمان در محدوده اکو، اجرای برنامه‌های مشترک به منظور تکریم و تقدیر از دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران برجسته کشورهای اکو، توسعه مبادلات دانشجویی، علمی و اعضای هیأت علمی کشورهای اکو با دانشگاه تهران، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی و دوره‌های کارآموزی و در نهایت تامین کمک‌های مالی برای دانشجویان کشورهای منطقه اکو شاغل به تحصیل در دانشگاه تهران، از جمله مفاد این تفاهمنامه همکاری است.

موسسه فرهنگی اکو یک نهاد بین‌المللی است و مقر اصلی آن در تهران است. این نهاد از سال ١٩٩٥ با هدف تحکیم قرابت‌های فرهنگی، هنری، پژوهشی، ادبی و ایجاد پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملل کشورهای عضو فعالیت خود را آغاز کرده است.

..................

 

خبر: ساخت یک حسگر برای تشخیص علائم بیماری در تنفس

محققان دانشگاه ایلی‌نویز موفق به توسعه یک حسگر شدند که می‌تواند علائم بیماری در تنفس یا مواد سمی در هوا را تشخیص دهد.

این حسگر همچنین توانایی آن را دارد که سطح بیماری را نیز تشخیص دهد. این حسگر یک مربع کوچک و نازک از یک پلاستیک آلی است که می‌تواند به زودی  اساس دستگاه‌های مجهز به حسگر قابل حمل و یکبار مصرف شود.

محققان این پژوهش نشان دادند که این دستگاه توانایی نظارت و تشخیص آمونیاک در تنفس، که نشانه‌ای از نارسایی کلیه بوده را دارد.

هدف محققان این پژوهش توسعه تراشه‌ای ارزانقیمت است که بیماران بتوانند به راحتی و در هر جایی از آن استفاده کنند.

این گروه در حال کار برای تولید حسگرهای چند منظوره هستند که تصویر کاملی از وضعیت سلامت بیمار را نشان دهد.

..................

 

خبر: مبارزه با شکار غیرقانونی با "چوپان هوایی"

یک بنیاد غیرانتفاعی حمایت از حیوانات قصد دارد برای مبارزه با شکار غیرقانونی حیوانات در آفریقا از پهپادهای هوشمند استفاده کند.

سازمان‌های زیادی از پهپادها برای رصد وضعیت شکار غیرقانونی استفاده می‌کنند اما این برای اولین بار است که قرار است از هوش مصنوعی نیز در پهپادهای رصدکننده استفاده شود.

بنیاد "لیندبرگ" در همکاری با شرکت "نورالا"(Neurala) با استفاده از سامانه هوشمند مبتنی بر یادگیری عمیق و هوش مصنوعی قصد دارد توانمندی پهپادها را در مبارزه با شکار غیرقانونی ارتقا دهد.

در این برنامه به سامانه هوشمند پهپادها آموزش داده شده که روش‌های شکار فیل و کرگدن به چه شکل است و به این ترتیب می‌تواند ضمن پرواز آنها را شناسایی کند.

این پهپادها علاوه بر اینکه به صورت زنده اقدام به فیلمبرداری در مناطق می‌کنند می‌توانند در شب نیز با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز، مناطق محافظت شده را رصد کنند.

وظیفه سامانه هوش مصنوعی این است که ویدئویی را که پهپاد در حال تولید آن است بررسی کند و به سرعت وجود شکارچیان را تشخیص دهد و از نزدیک شدن آنها به گله این حیوانات جلوگیری کند.

در بیانیه منتشر شده از سوی رییس شرکت نورالا آمده است: این برنامه نشان می‌هد که کاربرد فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند مفید باشد. ما با همکاری بنیاد لیندبرگ می‌توانیم گونه‌های در خطر انقراض را از خطر نابودی نجات دهیم و این همکاری بسیار ارزشمند است.

نام این پروژه "چوپان هوایی" (Air Shepherd ) است که در واقع پهپادی هوشمند است که گله را از خطر حفظ می‌کند.

..................

 

خبر: ساخت دستگاه سه‌منظوره بخور سرد و گرم و نبولایزر نانو

محقق دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت دستگاه سه‌منظوره بخور سرد و گرم و نبولایزر نانو با قابلیت کار با باتری و تمام دیجیتال شده است که ایرادهای نمونه‌های موجود در بازار را ندارد.

حامد نوری، محقق طرح درباره ویژگی‌های این دستگاه گفت: دستگاه‌های بخوری که امروزه به عنوان بخور گرم با آنها آشنا هستیم، توسط یک المنت با بخار کردن هر لحظه حجم و مقداری از آب به صورت آنی آب را توسط المنت به بخار تبدیل می‌کنند. دستگاه‌هایی با تولید بخار سرد نیز وجود دارد که این سیستم‌های آب را در دمای معمولی با تولید ارتعاشات بالا در ثانیه (بین 1 تا 2 مگاهرتز) به بخار تبدیل می‌کنند.

وی افزود: دستگاه‌هایی به منظور تولید بخار سرد و گرم نیز وجود دارند که دارای محدودیت‌هایی هستند؛ از جمله اختلاف دمای بخار سرد و گرم آن در بهترین دستگاه‌های موجود حداکثر بین 5 تا 8 درجه سانتیگراد است. همچنین عدم کنترل بر روی دبی جریان بخور خروجی، نبود سیستمی جهت تنظیم دمای بخار متناسب با دمای محیط، عدم توانایی آنها در صورت قطع برق و یا مکانی که به برق دسترسی نداشته باشد، از دیگر ایرادهای دستگاه‌های موجود به شمار می‌رود.

نوری درباره ویژگی‌های این دستگاه خاطرنشان کرد: همچنین در مورد دستگاه‌های نبولایزر موجود، تمامی دستگاه‌ها هیچگونه کنترلی دقیق و کمی بر روی میزان داروی خروجی، دمای داروی خروجی، سایز آن متناسب با نوع دارو و میزان مورد نیاز آن و همچنین مدت زمان استنشاق آن را ندارند.

در دستگاه ارائه شده به حل این مشکلات پرداخته شده و ویژگی‌های منحصر به فردی با سایر سیستم‌های مورد مقایسه خود دارد.

وی ادامه داد: در این دستگاه سنسورهای دمایی تعبیه‌شده که خود این سنسور به دو سنسور تقسیم می‌شوند که شامل سنسور دمای بخار و سنسور دمای محیط است.

بخش بعدی سیستم مکانیزم رطوبت‌سنج محیطی است که با توجه به درجه رطوبت مورد نیاز محیط سیستم به صورت کاملا اتوماتیک رطوبت محیط مورد نظر را در رنج دلخواه کاربر نگه می‌دارد.

در بخش بعدی سیستم سطح‌سنج را داریم که در صورت کم شدن میزان آب موجود در دستگاه هم بوق هشدار برای اطلاع از کمبود آب به صدا درخواهد آمد و در صورت عدم تکمیل آب آن به جهت جلوگیری از رساندن آسیب، سیستم به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

نوری درباره کاربردهای این دستگاه گفت: سیستم پیشرفته حرارت‌دهی و خنک‌کننده جهت تامین بخار در هر رنج دمایی سبب شده که توسط آن بتوان دمای بخار خروجی و نیز دمای داروی خروجی را در هر رنج دمایی دلخواه تنظیم و استفاده کرد، در این دستگاه با توجه به سیستم دیجیتال طراحی شده می‌توان میزان رنج دبی خروجی و نیز اندازه میکرون ذرات دارو و یا بخار را به صورت کاملا کمی و کیفی به صورت دیجیتال تنظیم کرد. این بخش از دستگاه برای سیستم در بخش کاربرد نبولایزری آن بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: سیستم عدم قطع فرآیند در صورت قطع و یا نبود برق با توجه به مصرف برق بسیار اندک دستگاه، سیستم اضافه کردن کاپ دارو برای تبدیل دستگاه به یک نبولایزر، سیستم رسوب‌گیری که مجهز به نانو فیلتر و سیستم تهویه مطبوع که در صورت نیاز با اضافه کردن مواد دارویی و یا خوشبوکننده یک نوع بخور خاص را تحت شرایط دلخواه تولید می‌کند، همگی از ویژگی‌های منحصر به فرد دستگاه ارائه‌شده است.

نوری با بیان اینکه این دستگاه به نوبه خود یک دستگاه تهویه مطبوع و یونیزه کردن هوا نیز هست، افزود: در این بخش ترانسدیوسر دستگاه با القای بار منفی به اکسیژن و ذرات دیگر آنها را باردار کرده و دارای بار منفی می‌شوند.

این ذرات باردار منفی پس از پخش در هوا علاوه بر تنطیم رطوبت، ذرات باردار مثبت نظیر گرد و غبار و آلودگی‌ها و دود و ذرات معلق را جذب کرده و از فضای استنشاقی دور کرده و با سنگین شدن به زمین می‌نشاند.

وی یادآور شد: به عبارتی دیگر این دستگاه یک سیستم سه منظوره رطوبت ساز، نبولایزر و نیز تصفیه هوا و یونیزاسیون را به طور همزمان و یکجا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

32453