۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 6 خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: نانوحسگری برای تشخیص متاستاز شدن سلول سرطانی  

پژوهشگران دانشگاه تبریز موفق به ساخت نانوحسگری زیستی شدند که می‌تواند میزان تضعیف سیستم ایمنی بر اثر سلول‌های سرطانی را مشخص کند و از این طریق تشخیص‌ زودهنگام و مناسبی برای ممانعت از متاستاز شدن سرطان در اختیار قرار دهد.

تومورها پس از مصرف تریپتوفان که  یک اسید آمینه‌ ضروری موجود در بدن است، به کمک آنزیم‌های خاصی آن را به کینورنین تبدیل می‌کنند. کینورنین تولیدشده به گیرنده‌های موجود در سطح سلول‌های ایمنی (مثل B Cell و T Cell) متصل شده و مانع از فعالیت ایمنی این سلول‌ها در قبال سلول‌های سرطانی می‌شود.

به دنبال این روند، سرطان با فرآیند متاستاز به سایر نقاط بدن سرایت می‌کند که خود دلیل عمده‌ مرگ افراد سرطانی است. بر این اساس نوسان نسبت کینورنین به تریپتوفان می‌تواند در پیشرفت برخی از سرطان‌ها و بیماری‌های عصبی تأثیرگذار باشد.

علاوه بر این، ارزیابی این نسبت می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اثر درمانی برخی داروها به دست دهد. بدین منظور، طراحی نانوحسگرهای زیستی جهت بررسی این نسبت اهمیت خاصی خواهد داشت.

در این راستا محققان دانشگاه تهران با هدف طراحی نانوحسگری زیستی برای بررسی میزان تضعیف سیستم ایمنی ایجاد شده توسط انواع سلول‌های سرطانی مانند سرطان کبد، تومور مغزی، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ به واسطه‌ مصرف تریپتوفان و تولید کینورنین و تأثیر برخی از داروها بر میزان متاستاز این سلول‌های سرطانی تحقیقاتی را در این زمینه اجرایی کردند.

این نانوحسگر زیستی توسط نانولوله‌های چند دیواره‌ کربنی و آنتی‌بادی مخصوص کینورنین بر روی الکترودهای صفحه چاپی ساخته شده است و در روند کار آزمایشگاهی غلظت کینورنین و تریپتوفان در انواع سلول‌های سرطانی ذکر شده توسط آن اندازه‌گیری شده است.

نانوحسگر پیشنهادی به روشی ساده و با هزینه‌ پایین ساخته شده است. پاسخ سریع، حساسیت بالا، محدوده‌ تشخیص خطی وسیع و قدرت انتخابی خوب از دیگر ویژگی‌های این نانوحسگر زیستی به شمار می‌رود.

این نانوحسگر زمینه را برای مطالعه‌ اثر داروهای جدید بر روی سلول‌های سرطانی در محیط آزمایشگاهی بدون نیاز به بدن موجود زنده فراهم می‌کند.

این مطالعات از سوی پری کرمی فارغ التحصیل دوره دکتری شیمی تجزیه از دانشگاه تبریز، دکتر میر رضا مجیدی از دانشگاه تبریز، یدالله امیدی و دکتر ژاله برار از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دکتر محمد جوهری از دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اجرایی شده و نتایج آن در مجله‌ Biosensors and Bioelectronics با ضریب تأثیر 7.4766 به چاپ  رسیده است.

..................

 

خبر: تولید نسخه انحصاری ویندوز 10 برای دولت چین 

ارتباط بین شرکت مایکروسافت و دولت چین در گذشته چندان جالب نبوده است. به تازگی خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه شرکت مایکروسافت تجهیز تمام کامپیوترهای کارمندان دولت چین به نسخه‌ای انحصاری از ویندوز 10 را به عهده گرفته است.

این نسخه انحصاری از ویندوز 10 با تغییراتی به دولت چین عرضه خواهد شد.  نائب رئیس شرکت مایکروسافت در وبسایت Windows 10  Blog اعلام کرد:" دولت چین درخواست کرده است که در نسخه انحصاری این نهاد، قابلیت‌هایی همچون OneDrive  که مورد نیاز کارمندان نیست، حذف شود و دولت در زمینه مدیریت به روز رسانی‌ها و استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری سیستم‌های کامپیوتری خود، دست بازی داشته  باشد."

نایب رئیس مایکروسافت در ادامه عنوان کرد که این پروژه، ساده نبوده است و نتیجه این زحمات در آژانس گمرک چین در شهر شانگهای و همچنین شرکت Westone Information Technology  به بار خواهد نشست. شرکت لنووو نیز جزو اولین شرکت‌های تولید کننده تجهیزات است که سیستم‌های عامل انحصاری دولت را به روی سخت افزارهای جدید نصب و امتحان خواهد کرد.

در سال 2014، دولت چین نصب ویندوز 8 به روی کامپیوترهای دولتی را به دلیل ریسک بالای امنیتی، ممنوع اعلام کرد. دولت چین پس از آن، نسخه دست کاری شده لینوکس را به طور گسترده مورد استفاده قرار داد.

..................

 

خبر: را‌ه‌اندازی صندوق کمک 500 میلیون دلاری سامسونگ به کسب و کارهای کوچک

 سامسونگ الکترونیک اعلام کرد که قصد دارد به منظور کمک به کسب و کارهای کوچک، یک صندوق به ارزش 500 میلیارد وون (445 میلیون دلار) راه اندازی کند.

 اخیراً شرکت سامسونگ الکترونیک اعلام کرد که پیرو فراخوان مون جائه این، رئیس جمهور جدید کره جنوبی، برای حفاظت از کسب و کارهای کوچک، این شرکت نیز قصد دارد در یک اقدام شایان توجه، یک صندوق به ارزش 445 میلیون دلار راه‌اندازی کند و از این طریق به رشد و توسعه کسب و کارهای کوچک در کره جنوبی کمک کند.

آقای مون با وعده مهار شرکت‌های مختلط خانوادگی که  چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا را در دست دارد، به قدرت رسید. همچنین وی خودش را «رئیس جمهور شغل‌ها» نامیده و گفته است که می‌خواهد مشاغل قراردادی را تضعیف کند، حداقل دستمزد را افزایش و ساعات کاری را کاهش دهد.

شرکت سامسونگ الکترونیک همچنین اعلام کرد که این صندوق، این امکان را برای عرضه کنندگان فراهم می‌کند که وام یکساله بدون بهره دریافت کنند و در نتیجه پیمانکاران فرعی می‌توانند به سرعت آن را پرداخت نمایند. گفته شده که این کمک‌های مالی تا ماه مه سال 2020 ادامه خواهد یافت.

در بیانیه این شرکت همچنین آمده است که تصمیم برای تأسیس این صندوق در اواخر سال گذشته و بعد از جلسه با عرضه کنندگان، اتخاذ شد.

یکی از اقداماتی که اخیراً در جهت حمایت از کارآفرینی و مشاغل کره جنوبی انجام گرفته است، آن است که بزرگ‌ترین تعاونی کشاورزی کشور مورد بحث اعلام کرد که 5245 کارگر موقت را دائمی خواهد کرد. فدراسیون ملی تعاونی کشاورزی، بیش از 35000 کارگر تمام‌وقت و پاره‌وقت در چندین شرکت وابسته به خود از جمله بانک و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای استخدام خواهد کرد.

گفتنی است که شرکت‌های زیادی اعلام کرده‌اند که قصد دارند کارکنان موقت و دائمی استخدام کنند.

همچنین شایان ذکر است که کره جنوبی یکی از موفق‌ترین کشورهای در حال توسعه بوده و از سوی بانک جهانی به عنوان کشوری با درآمد بالا -سرانه 20000 دلار در سال 2006- معرفی شده است. از همین رو، از زیرساخت‌های لازم برای استخدام‌های آن‌چنانی برخوردار است و می‌تواند مشاغل زیادی را ایجاد نماید.

..................

 

خبر: سیستم اطلاعات و سرگرمی اندروید گوگل برای خودروها

 غول‌های اتوموبیل سازی ولوو و آئودی در زمینه ساخت یک سیستم اطلاعات و سرگرمی مبتنی بر اندروید که مستقیما درون خودروها تعبیه می‌شود، با گوگل همکاری می‌کنند.

 اخیرا جزئیات دقیق همکاری گوگل با شرکت‌های ولوو و آئودی به تازگی در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان گوگل منتشر شد. ما به خوبی می‌دانیم که این قرارداد چیزی جدای از تمرکز گوگل بر بخش اتوموبیل یا همان اندروید اوتو است که در سال‌های گذشته حمایت‌های خوبی را از جانب تولیدکنندگان اتوموبیل مانند ولوو و آئودی جذب کرده است.

گفتنی است که ولوو، برخی از جزئیات خاص در مورد برنامه خود برای همکاری با اندروید را منتشر ساخته است،  آئودی هنوز چنین کاری نکرده است.

 با این حال گوگل تأیید کرد که آئودی نیز در این توسعه، سهیم خواهد بود. هنریک گرین، معاون ارشد بخش پژوهش و توسعه شرکت ولوو گفت: «ما با همکاری گوگل، گام استراتژیک مهمی را برخواهیم داشت.»

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «پلتفرم و سرویس‌های گوگل، با امکان شخصی سازی بیشتر، تجربه کاربر را افزایش و اندروید نیز انعطاف پذیری بیشتری را از لحاظ توسعه نشان خواهد داد.»

اندروید اوتو که خبر آن در سال 2014 توسط گوگل منتشر شد، اولین بار در ماه مه 2015، روی یکی از اتوموبیل‌های هیوندای آزمایش شد و به کاربران گوشی‌های هوشمند اندروید اجازه می‌داد تا عملکردهای خاصی از جمله مسیریابی جی.پی.اس، موسیقی، نوشتن پیامک و جستجو در اینترنت را با آن کنترل کنند.

شایان ذکر است که مدت‌ها پیش شایع شده بود که اندروید روی طرح‌هایی کار می‌کند و قصد دارد که مستقیما اندروید را وارد خودروها سازد و این طور که به نظر می‌رسد، ولوو اولین هدف برای پیاده سازی این طرح‌ها بود.

در واقع ولوو نسل جدیدی از سیستم‌های اتصال و اطلاعات و سرگرمی بر مبنای اندروید را در خودروهای خود ارائه خواهد داد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر گوگل فقط با دو شرکت خودروسازی در این زمینه همکاری می‌کند ولی مسلما در آینده به این تعداد افزوده خواهد شد و شرکت‌های بیشتری وارد عرصه فناوری‌های مبتنی بر اندروید خواهند شد.

..................

 

خبر: انتشار مدل سه‌بعدی ال نینو توسط ناسا

ناسا یک مدل سه‌بعدی از ال نینو منتشر کرد. ال نینو یک پدیده آب و هوایی است که توسط حجم عظیم آب گرم در اقیانوس آرام شناخته می‌شود.

 این مدل سه بعدی انیمیشنی چرخه کامل حیات ال نینو را از زمان شکل‌گیری آن در ماه ژانویه سال 2015 میلادی تا زمان ناپدید شدن آن در ماه آوریل سال 2016 نمایش می‌‌دهد.

در اثر حرکت بادهای شرق به غرب در اقیانوس آرام، آب‌های گرم سطحی در قسمت غربی این اقیانوس انباشته می‌شوند. هنگامی که این پدیده رخ می‌دهد، سطح آب در بخش شرقی اقیانوس بالا می‌آید و آب‌های سرد عمق اقیانوس به سطح می‌آیند.

این پدیده جریان بادها را آرام کرده یا اساسا مسیر این بادها را معکوس می‌کند و در نتیجه آب های گرم به سمت قسمت شرقی اقیانوس جابه جا می‌شوند و متعاقب آن آب سرد در قسمت غربی بالا می‌آید.

این مدل نشان می‌دهد که آب‌های سطحی در طول ماه‌های تابستان 2015 به سمت شرق می‌روند و آب های سرد در قسمت غربی به ساحل می‌رسند و مجددا به سمت شرق باز می‌گردند. در زمان برخورد آب‌های گرم و سرد، آن‌ها تعدیل شده و این الگوی آب و هوایی به اتمام می‌رسد.

..................

 

خبر: بازار آنلاین گیت‌هاب راه‌اندازی شد

GitHub  پلتفرم مدیریت سورس کدهای برنامه نویسی، کار را بیش از پیش آسان‌تر کرده و با ابزار جدیدی که در اختیار  برنامه‌نویسان قرار داده، به آنها امکان بهبود و تسریع هرچه بیشتر روند کاریشان را می‌دهد.

این شرکت در پست اخیر خود اعلام کرد که بازار آنلاین جدیدی را تاسیس کرده تا کاربران از طریق آن و بدون زحمت زیاد بتوانند برنامه‌های مورد نیازشان را مشاهده و خریداری کنند و در مراحل طراحی و برنامه‌نویسی خود به‌کار گیرند.

برنامه‌نویسان می‌توانند از این ابزار و برنامه‌ها در تمامی زمینه‌ها حتی مدیریت پروژه‌ها نیز استفاده کنند. این پلتفرم تازه تاسیس شده به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد که از ابزار موجود در پلتفورم بدون نیاز به ساخت اکانت‌های مختلف و استفاده از درگاه‌های پرداخت آنلاین نیز استفاده کنند.

این بازار آنلاین در حال حاضر به 5 دسته بندی مختلف تقسیم می‌شود. این دسته بندی‌ها شامل: ارزیابی کیفیت کد، بررسی کد، ادغام مداوم (Continuous Integration)، نظارت و مدیریت پروژه‌ها تقسیم می‌شود.

علاوه بر این، این پلتفرم بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب از جمله Sentry، Waffle و Travis CI را نیز پشتیبانی خواهد کرد.

گیت‌هاب این قول را  داده که به‌زودی اپلیکیشن‌های بیشتری را به این پلتفرم اضافه کند و همچنین در آینده نزدیک این فرصت را به برنامه‌نویسان خواهد داد تا اپلیکیشن‌های خودشان را نیز در این پلتفرم آپلود کنند تا از این طریق پروژه‌هایشان را با استانداردهای روز در این زمینه منطبق کنند.

در ضمن گیت‌هاب در بخش GitHub Apps، دسترسی و کنترل بیشتری در بخش منابع و اختیارات را به برنامه‌نویسان داده است.

نکته آخر اینکه گیت‌هاب رابط GraphQL را نیز برای تمامی اعضا قابل دسترس کرده است و از امروز تمامی کاربران  می‌توانند از طریق این رابط برنامه نویسی و دسترسی هرچه بیشتر به دیتاها، ابزارهایشان را طراحی و خلق کنند.

..................

 

خبر: ناسا به خورشید نزدیک‌تر می‌شود

 ناسا بخش‌هایی از طرح بلندپروازانه خود برای ارسال کاوشگر به فاصله شش میلیون کیلومتری خورشید را رسانه ای کرد.

سفر به جو خورشید سوژه جدید ناسا برای اکتشافات فضایی است که قرار است جزئیات بیشتر آن در نشست خبری روز چهارشنبه (10 خرداد 96) ناسا از سوی دانشمندان و محققان حاضر در این پروژه اعلام شود.

در این طرح قرار است در تابستان سال 2018 یک فضاپیما به سمت خورشید پرتاب شده و در فاصله بیش از 6 میلیون و 400 هزار کیلومتری از سطح سوزان این ستاره مستقر شود.

چندی پیش نیز ناسا اعلام کرده بود که قصد دارد برای بررسی خطرات خورشیدی برای انسان‌ها یک ربات را به خورشید بفرستد.

این فاصله بیش از هفت برابر، نسبت به تمام فضاپیماهای ساخته شده برای بررسی خورشید، به سطح آن نزدیک‌تر است.

اطلاعات این فضاپیما دیدگاهی نو در رابطه با فیزیک ستاره‌ها و نحوه تاثیر آنها بر فضای پیرامونی به دست خواهد داد که با توجه به وجود فضاپیماهای مختلف و همچنین حضور فضانوردان در فضا می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

این فضاپیما برای آنکه بتواند در برابر دمای بالای اطراف خورشید دوام بیاورد باید نسبت به دمای 1377 درجه‌ای محیط مقاوم باشد.

بدنه این فضاپیما از جنس کامپوزیت کربن ساخته خواهد شد و ضخامتی برابر با 11.4 سانتی‌متر خواهد داشت و سرعت آن بیش از 720 هزار کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

محققان تا زمانی که نتوانند از جزئیات فعالیت‌های خورشید مطلع نباشند نمی‌توانند تاثیرات آن را بر روی فضا با دقت درست پیش‌بینی نمایند.

ناسا اعلام کرده است که این ماموریت برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی شدیدا موثر خواهد بود.

این ستاره منبع تولید بادهای خورشیدی است که با سرعت چند میلیون کیلومتر بر ساعت از زمین عبور می‌کنند و به واسطه جو زمین آسیبی به سیاره ما وارد نمی‌کنند. اما در صورتی که قدرت و یا میزان این بادها با تغییر فعالیت‌ها در سطح خورشید متفاوت شود، اوضاع به کلی فرق خواهد کرد.

پیش از این یک تحقیق در آکادمی ملی علوم آمریکا اعلام کرد که این طوفان‌های سهمگین فقط برای آمریکا بیش از دو تریلیون دلار خسارت به بار خواهد آورد و سواحل شرقی آمریکا حدود یک سال با مشکل تامین انرژی مواجه خواهند شد.

این نشست خبری در دانشگاه شیکاگو برگزار شده و به صورت زنده از تلویزیون ناسا پخش خواهد شد.

..................

 

خبر: هواپیمایی که مانند موشک عمل می کند

ارتش آمریکا در نظر دارد یک فروند هواپیمای خاص و سری بسازد که همانند موشک عمل می کند.

سازمان طرح های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا برای ساخت این هواپیما که فانتوم اکسپرس نام دارد با شرکت هواپیما سازی بویینگ همکاری خواهد کرد.

فانتوم اکسپرس یک هواپیمای فضایی است که می تواند با سرعت های فوق العاده زیاد به فضا پرواز کند و دوباره به زمین بازگردد.

این هواپیما همچنین می تواند ماهواره ها را در لبه فضا قرار دهد، پس از آن بازگردد، بر باند فرودگاه فرود آید و برای ماموریت بعدی آماده شود.

فانتوم اکسپرس با یک مدل موتور که شاتل فضایی را به فضا می برد، کار خواهد کرد.

با این همه، بویینگ و سازمان طرح های تحقیقاتی پیشرفته وزارت دفاع آمریکا کاربرد ماهواره هایی را که این هواپیما در فضا رها می کند و یا علت ساخت این هواپیما را توضیح ندادند.

..................

 

خبر: آیفون جان یک زن را نجات داد

در جریان بمب گذاری انتحاری در کنسرتی که در شهر منچستر انگلیس رخ داد، یک دستگاه آیفون به شکل نا باورانه‌ای باعث نجات جان یک زن در این انفجار شد. گفته می‌شود این آیفون موجب کاهش ضرب یک مهره‌ی فلزی که از طرف انفجار به سمت صورت این زن در حال حرکت بود، شده است.

لیزا بریجت، صاحب آیفون، پس از اتمام کنسرت در حال صحبت با گوشی خود بود که ناگهان این انفجار رخ داد و یک مهره فلزی با سرعت زیاد به سمت او پرتاب شد.

این مهره قبل از برخورد با آیفون، ابتدا با انگشت میانی دست او برخورد کرده و باعث قطع آن شد و پس از برخورد با تلفن همراه او، به گونه و بینی او برخورد کرد. به گفته‌ی همسر او، احتمالا آیفون موجب کاهش ضرب و تغییر مسیر این ترکش شده است.

با اینکه تصور آنچه که در صورت نبود آیفون اتفاق می‌افتاد کمی غیرممکن است، اما بررسی دقیق جراحات نشان می‌دهد که برخورد این ترکش با آیفون، شدت برخورد را حداقل تا چند درجه کاهش داده است و به نظر در کاهش شدت جراحات این زن نیز تاثیر به‌سزایی داشته است.

این اولین باری نیست که آیفون موجب نجات جان انسان‌ها در چنین شرایطی می‌شود.

سال 2014 نیز، در طی یک عملیت انتحاری، برخورد یک ترکش فلزی با آیفون یک سرباز، موجب کاهش جراحات و در نتیجه نجات جان او از مرگ حتمی شد.

پلیس نیز اعلام کرده که در جریان یک تیراندازی، آیفون مدل 5c موجب نجات جان یکی از قربانیان پس از برخورد گلوله با او شده است. اوایل امسال نیز شخصی ادعا کرد که در جریان تیراندازی در فرودگاه Fort Lauderdale، برخورد گلوله با مک‌بوک او موجب نجات جانش شده است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

60506