۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 16 خرداد

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: ردیاب هوشمند Magpie

Magpie دستگاهی جدید با هدفی ساده است: کمک در جهت یافتن گمشده‌ها. این ردیاب جی‌پی‌اس هوشمند که اندازه آن  تنها یک اینج است، به اپلیکیشنی که بر روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید یا آی‌اواس قابل اجرا است، متصل می‌شود. این دستگاه کوچک ضد آب را می‌توان به هر وسیله‌ای از جمله دسته‌کلید، کیف پول، لپتاپ، قلاده حیوانات و حتی کیف مدرسه کودکان متصل کرد.

در حال حاضر ردیاب‌های جی‌پی‌اس متعددی در بازار وجود دارند که از نظر سایز و کارایی به Magpie شباهت زیادی دارند. اما آنچه که این دستگاه را از بقیه رقبا متمایز می‌کند، پشتیبانی از سیم‌کارت است. این یعنی در استفاده از Magpie هیچ  محدودیتی وجود ندارد و هرجایی که شبکه تلفن همراه وجود داشته باشد، این دستگاه نیز عمل خواهد کرد.

Magpie توسط چهار جوان و در حومه شهر نیویورک تولید شده است. هدف، ساخت این وسیله‌ای است که بتوان در هر  موقعیتی آن را ردیابی کرد.

این دستگاه توسط استارت‌آپ نیویورکیHuman Ventures  پشتیبانی مالی می‌شود. این شرکت از زمان آغاز فروش این دستگاه (30 می) موفق به کسب 45.851 دلار سرمایه شده است. درآمد پیش‌بینی شده برای این مدت 10 هزار دلار بود.

 خود دستگاه رایگان عرضه می‌شود اما برای استفاده از سرویس ردیابی این شرکت بایستی ماهانه 5 دلار پرداخت کنید. بنابراین با پرداخت 60 دلار می‌توانید به مدت 1 سال از این ردیاب استفاده کنید. شرکت اعلام کرده که علاقه‌مندان برای حمایت از پروژه تولید این محصول و با پرداخت حداقل 5 دلار در وبسایت Kickstar، می‌توانند این ردیاب هوشمند را در آینده دریافت کنند. این کمپانی اعلام کرده افرادی که برای حمایت از این پروژه مبلغی واریز کرده‌اند تا فوریه 2018 ردیاب خود را دریافت خواهند کرد.

گیره‌های طراحی شده برای این دستگاه امکان اتصال آن را به هر وسیله‌ای می‌دهد. حتی می‌توانید Magpie را به زیپ  بیرونی کیف خود متصل کنید و یا به راحتی دررون چمدان قرار دهید.

Magpie را می‌توان مستقیما به قلاده سگ خود متصل کنید تا همواره از موقعیت و وضعیت او باخبر باشید.

ردیاب‌های جی‌پی‌اس که از بلوتوث استفاده می‌کنند، تنها در یک محدود‌ی به‌خصوص و نزدیک به تلفن همراه شما کار می‌کنند اما از آنجایی که این دستگاه از سیم کارت بهره می‌برد، حتی اگر در یک کشور دیگر حضور داشته باشید، بازهم می‌توانید Magpie خود را ردیابی کنید. بنابراین هنگام استفاده از این ردیاب هیچ محدوده معینی وجود نخواهد داشت.

 ردیاب Magpie با اتصال به درگاه یو‌اس‌بی شارژمی‌شود اما طبق گفته‌های شرکت، هر مرتبه شارژ این دستگاه برای 3 ماه  استفاده از آن کافی خواهد بود.

Magpie به سیستم شتاب سنج نیز مجهز است. بنابراین زمانی که آن را به کیف یا دوچرخه فرزندنتان متصل کنید، در  صورت حرکت آنها، به‌وسیله ناتیفیکیشن‌ مطلع خواهید شد.

این ردیاب امکان تعریف منطقه امن را نیز به شما می‌دهد. زمانی که فرزند شما منطقه امن را ترک کند، اپلیکیشن Magpie به شما هشدار خواهد داد.

یک ویژگی جالب دیگر اینکه در صورتی که فرزندانتان به شما نیاز داشته باشند، با فشار دادن ردیاب تلفن همراه شما شروع به زنگ زدن خواهد کرد، حتی اگر گوشیتان را بر روی حال بی‌صدا قرار داده باشید.

..................

 

خبر: قانون جدید امنیت سایبری برای حفاظت بهتر از اطلاعات شخصی در چین تصویب شد 

قوانین و مقررات جدیدی که وضع شده، برخی از شرکت‌ها را نگران کرده است؛ زیرا این قوانین نیازمند اطلاعات شخصی کلیدی و داده‌های مهمی است که باید در قلمرو خود ذخیره کند.

چندی پیش، قانونی در چین وضع شد که در حوزه خود، به عنوان اولین قانون شناخته می‌شود و در پی آن است که با منع سوءاستفاده از ارائه دهندگان خدمات آنلاین، از اطلاعات کاربران آنلاین محافظت کند.

این قانون جدید که در نوامبر سال گذشته در مجلس این کشور تصویب گردید، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا آی.اس.پی‌ها را از جمع‌آوری و فروش اطلاعات شخصی کاربران که با خدمات آنها ارتباطی ندارد، منع کرده است.

کارمندان مدیریت امنیت سایبری نیز بر طبق این قانون، می‌بایست از اطلاعات به دست آمده محافظت نمایند و از فروش و نشر این اطلاعات خودداری کنند.

علاوه بر این موارد، دیوان عالی و دادستانی عالی کشور نیز تصریح کرده‌اند که کسانی که به صورت غیرقانونی بیش از 50 مورد از اطلاعات شخصی را نگهداری کنند، بفروشند یا ارائه کنند، به عنوان موارد شدید تلقی شده و محکوم به حبس خواهند شد.

در این مقررات همچنین جدید تلاش شده است که نظارت و ذخیره داده‌ها برای شرکت‌هایی که در این کشور فعالیت می‌کنند نیز تقویت گردد.

ماده 377 قانون امنیت سایبری تصریح کرده است که اطلاعات شخصی شهروندان و داده‌های مهم مربوط به کسب‌وکارها حین فعالیت‌هایشان در قلمرو جمهوری خلق چین، توسط اپراتورهای زیرساخت‌های اطلاعاتی حساس گردآوری می‌شود و باید در همان کشور چین نگهداری شود.

البته به نظر کارشناسان، این ماده هنوز نتوانسته است اپراتورهای زیرساخت‌های اطلاعاتی حساس را به طور مشخص تعریف کند و صرفاً یک تعریف بسیار کلی از آنها ارائه داده و بیان داشته است که در صورتی که اطلاعات موجود در دست این اپراتورها، نابود گردد یا قابلیت خود را از دست بدهد یا داده‌ها به بیرون درز کند، می‌تواند آسیب جدی به امنیت ملی، اقتصاد ملی و منافع عمومی وارد سازد.

زیرساخت‌های اطلاعاتی حساس را می‌توان به وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای تولیدی دسته‌بندی کرد. غیر از سازمان‌های مهمی که بر اقتصاد چین و معیشت مردم این کشور تأثیر می‌گذارند، وب‌سایت‌هایی که میانگین بازدید روزانه آنها بیش از یک میلیون در روز است نیز می‌توانند در زمره زیرساخت‌های اطلاعاتی حساس دسته‌بندی شوند.

..................

 

خبر: مسیر پیش روی ربات‌های مسنجر فیس‌بوک 

وقتی که کاربران بخواهند از ربات‌ها استفاده کنند، انتظار دارند که ربات‌ها نیز مانند زمانی که کاربر با دوست خود یا نماینده یک برند واقعی صحبت می‌کند، طبیعی و معتبر به نظر برسند.

از همان لحظه‌ای که مارک زاکربرگ در کنفرانس "اف۸" سال ۲۰۱۶ روی صحنه آمد و در مورد اکوسیستم چت‌بات مسنجر خبر داد، برندهای نوآورانه، سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان، فعالیت خود را در زمینه چت‌بات‌ها شروع کرده یا بدان سرعت بخشیده‌اند.

اکنون با چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای که از تعداد عظیم کاربران در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، قابلیت دسترسی پلتفرم‌های تألیفی چت‌بات و سهولت ادراک شده عرضه یک محصول در بازار می‌بینیم، مسیر پیش‌ِ روی ربات‌ها و کاربرد آنها را کاملاً مشخص می‌کند.

در واقع می‌توان گفت که 30000 ربات در عرض شش ماه راه‌اندازی شد و  بعد از آن در هر ماه شاهد راه‌اندازی هزاران ربات دیگر هستیم.

امروز تعداد این ربات‌ها به حدود 100000 رسیده است.  امتیاز برندها باعث توسعه ربات‌ها برای مسنجر شده است و هر یک از این ربات‌ها به دنبال تعاملات یک به یک با مشتریان و کاربران خود می‌باشد.

از دیگر سو، با وجود به خاطر سپردن تجربه مشتری و چالش‌هایی که برندها در هنگام کاهش دانلود اپلیکیشن و افزایش مسدودکننده‌های تبلیغات با آن روبرو هستند، اکنون به ندرت پیش می‌آید که فرصت‌های بهتری در اختیار یک برند قرار گیرد.

به نظر کارشناسان فن، در سال نخست عرضه ربات‌ها، فیس‌بوک، درس‌های زیادی در مورد چت‌بات‌ها آموخت. مردم به خاطر ماهیت "یک به یک" این فناوری، احساس خوبی از به اشتراک گذاشتن نظرات خود داشتند و سؤالات مربوطه را صادقانه پاسخ می‌دادند و در نتیجه چت‌بات‌ها، ابزاری مفید و مؤثر برای جمع‌آوری داده و سفارشی‌سازی ارائه‌ها محسوب می‌شد.

اما چت‌بات‌ها فقط در صورتی خوب و مفید هستند که کاربران در وهله اول با آنها مواجه شوند، لیکن وقتی که کاربران بخواهند از ربات‌ها استفاده کنند، انتظار دارند که ربات‌ها نیز مانند زمانی که کاربر با دوست خود یا نماینده یک برند واقعی صحبت می‌کند، طبیعی و معتبر به نظر برسند.

 بسیاری از این ربات‌ها در حقیقت اصلاً با کاربر گفت‌وگو نمی‌کنند، بلکه صرفاً وی را از طریق تعاملات مبتنی بر منو که ورودی آنها به صورت چند دکمه برای کاربر نمایش داده می‌شود، راهنمایی می‌کنند.

شرکت فیس‌بوک سعی کرد که درس‌هایی که در یک سال اخیر در مورد چت‌بات‌ها آموخت را در مورد مسنجر 2.0 پیاده کند و قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران بگذارد.

در سال جاری نیز اصول چت‌بات‌ها مثل گذشته ادامه می‌یابد، لیکن مسلماً از لحاظ رابطه با کاربر، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.

..................

 

خبر: مایکروسافت و امکانات بیشتر برای توسعه دهندگان یادگیری ماشینی،جعبه ابزار شناختی 

مایکروسافت، امکانات بیشتری در زمینه یادگیری ماشینی در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد.

نسخه بعدی ابزارهای یادگیری ماشینی متن باز مایکروسافت، به تازگی در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته است و به آنها کمک می‌کند که سیستم‌های هوشمند جدیدی را خلق نمایند.

جعبه ابزار شناختی مایکروسافت یا سی.ان.تی.کی، مجموعه‌ای از ابزارها را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا بدون نیاز به داشتن دانش در سطح دکترا، سیستم‌هایی مبتنی بر یادگیری عمیق بسازند.

این بازنگری که در جعبه ابزار مورد بحث صورت گرفته است،  چند قابلیت جدید از جمله پشتیبانی از بتا را براساس کراس که یک پایتون ای.پی.آی سطح بالا برای برنامه‌نویسی سریع شبکه‌های عصبی است، فراهم می‌آورد.

تنسورفلو و تیانو، دو چهارچوب یادگیری ماشینی دیگر هستند که در حال حاضر از کراس پشتیبانی می‌کنند و این به‌روزسانی، بدین معنی است که دانشمندان داده از این پس می‌توانند به راحتی کدها و برنامه‌های خود را بین این سه چارچوب بیان‌شده، رد و بدل کنند.

همچنین این جعبه ابزار شامل پشتیبانی برای مدل‌های فشرده‌سازی به منظور اجرا روی دستگاه‌ها با توان کمتر است و گسترش دادن یادگیری ماشینی به دستگاه‌های پیشرو را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کند.

از دیگر سو، به‌روزرسانی‌هایی که به تازگی به بتای ورژن 2 اضافه شد، شامل قابلیت‌های کلیدی از جمله پشتیبانی از پایتون است. یکی از مزایای مهم و اساسی ابزارهای مایکروسافت، ارائه اصل و تاریخچه هر یک از این ابزارهاست.

این شرکت از جعبه ابزار شناختی خود برای خلق و ساختن برنامه‌هایی هوشمندی استفاده می‌کند که زیربنای مواردی چون جستجوی ویدئویی بینگ هستند.

در همین خصوص، زدانگ هوانگ، یکی از مدیران فنی مایکروسافت در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «جعبه ابزار ما برخلاف سایر جعبه ابزارها، بدین منظور طراحی و ساخته شده است که به شکلی قابل اطمینان با حجم عظیم داده کار کند و اکثر بار کاری هوش مصنوعی مایکروسافت از کورتانا گرفته تا بینگ و ایموشن ای.آی.پی در سرویس‌های شناختی، با استفاده از جعبه ابزار شناختی ما ساخته شده‌اند.»

گفتنی است شرکت گوگل نیز تنسورفلو را دارد که محبوب‌ترین چارچوب یادگیری ماشینی متن‌باز در گیت‌هاب می‌باشد.

سرویس‌های وب آمازون نیز از آپاچی ام.ایکس.نت استفاده می‌کند و سرانجام فیس‌بوک چارچوب کافه2 را به خدمت گرفته است.

 ..................

 

خبر: کشف داغ‌ترین سیاره کیهان توسط دانشمندان 

منجمان دانشگاه ایالتی اوهایو موفق به کشف داغ‌ترین سیاره شناخته‌ شده در کیهان شدند.

این جرم کیهانی با داشتن دمای چهار هزار و 327 درجه سانتیگراد، در فاصله 650 سال نوری از زمین قرار دارد.

سیاره KELT-9b  به حدی به سیاره میزبان نزدیک است که مدارگردی‌اش حول آن فقط یک روز و نیم طول می‌کشد.

این سیاره در صورت فلکی "ماکیان" (Cygnus) واقع شده و به حدی داغ است که بعید به نظر می‌رسد میزبان حیات باشد. دانشمندان معتقدند تشعشعات فرابنفش بسیار بالای ستاره میزبان این جرم کیهانی، روزی آن را به طور کامل تبخیر خواهند کرد.

پیش‌تر، داغ‌ترین سیاره شناخته‌شده جهان WASP-33b  بود که در فاصله 380 سال نوری از زمین قرار دارد؛ این جرم کیهانی در صورت فلکی "آندرومدا" واقع شده و دمای سطح آن به 3 هزار و 200 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سیاره فراخورشیدی KELT-9b  دم درخشانی شبیه دنباله‌دار دارد زیرا توسط تشعشعات فرابنفش ستاره میزبانKELT-9  در حال تبخیر شدن است.  این ستاره با داشتن دمای 9 هزار و 897 درجه سانتی‌گراد، تقریبا دو برابر خورشید (با دمای 5 هزار و 600  درجه سانتی‌گراد) داغ است.

سیاره KELT-9b  دو و نیم برابر مشتری است و به خاطر نیروهای گرانشی عظیم، به ستاره میزبان قفل شده و طرف روز آن به طور دائم توسط تشعشعات فرابنفش این ستاره بمباران می‌شود؛ بنابراین، مولکول‌هایی مانند آب، دی‌اکسید کربن و متان نمی‌توانند بر روی آن شکل بگیرند.

سیاره جدید توسط تلسکوپ KELT  واقع در رصدخانهWiner  در آریزونا کشف شده است؛ این تلسکوپ، یکی از دو ابزاری است که برای شناسایی سیاره‌هایی طراحی شده‌اند که حول ستارگان درخشان می‌چرخند.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر (Spitzer) و در نهایت با بهره‌گیری از تلسکوپ "جیمز وب" (که سال آینده میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید) نگاه نزدیک‌تری به جرم کیهانی KELT-9b داشته  باشند تا بتوانند تخمین بزنند این سیاره داغ تا چه هنگام به حیات خود ادامه خواهد داد.

آنها همچنین امیدوارند یافته‌هایشان، دیدگاه‌های جدیدی درباره چگونگی شکل‌گیری سیستم‌های سیاره‌ای موجود حول ستاره‌های داغ و عظیم ارائه دهد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد.

..................

 

خبر: ساخت پرینتر 3بعدی برای چاپ ایمپلنت و بافت‌های جایگزین 

محققان کشور پرینترهای سه‌بعدی با قابلیت چاپ ایمپلنت‌ها و داربست‌های جایگزین بافتی را تولید کردند که کاربرد آن در حوزه دندانپزشکی موجب کاهش هزینه‌های درمانی خواهد شد.

بیومکانیک حوزه مهم در علم و فناوری به شمار می‌رود؛‌ چرا که می‌تواند با استفاده از دانش مهندسی، اطلاعات زیادی از عملکرد بافت‌های مختلف بدن به خصوص پوست، تاندون، لیگامنت، استخوان و غضروف به دست دهد.

اهمیت این اطلاعات زمانی مشخص می‌شود که اثر یک درمان بر عملکرد بافت‌های آسیب دیده در حال ترمیم بررسی شود. این در حالی است که متاسفانه تاکنون در کشور از دستگاه‌های مهندسی برای این منظور استفاده می‌شده است که برای بافت‌های موجودات زنده کیفیت و کارایی لازم را نداشته‌اند.

در این راستا یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه‌های تخصصی رباتیک، مکاترونیک، هوش مصنوعی، پرینترهای سه‌بعدی را با کاربرد در عرصه پزشکی بازساختی به‌ویژه چاپ ایمپلنت‌ها و داربست‌های جایگزین بافتی عرضه کرده است.

پرینتر سه‌بعدی دندانی یکی از محصولات این شرکت فناور داخلی است که توانسته روش‌های سنتی دندانپزشکی را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر خلاف سایر فناوری‌های جدید که از ابتدا قیمت گرانی دارند، این دستگاه با کیفیتی قابل قبول و قیمتی مناسب و رقابتی عرضه شده است.

پرینترهای سه‌بعدی اگرچه کاربردهای محدودی در پزشکی دارند، اما به مرور جای خود را در عرصه‌ پزشکی جدید باز می‌کنند و کاربردهای جدیدی را به نمایش می‌گذارند. کیفیت، بومی بودن دانش فنی و تجهیزات و قیمت مناسب به عنوان مهمترین مزایای این پرینتر است.

این پرینتر سه‌بعدی موفق به دریافت تاییدیه‌های معتبر شده است.

..................

 

خبر: نسل آتی کشتی‌های کروز با بالاترین ظرفیت حمل مسافر

یک شرکت سوئیسی به تازگی از طرح‌های یک کشتی کروز با بالاترین ظرفیت حمل مسافر رونمایی کرده است.

شرکت "ام.اس.سی کروز"(MSC Cruises) طی مراسمی در فرانسه طرح‌های جدید خود برای ساخت کشتی‌های نوآورانه‌ای را اعلام کرد که ظرفیت حمل شش هزار و 850 مسافر را خواهند داشت و دارای دو هزار و 760 کابین خواهند بود.

نخستین نمونه این کشتی‌های با وزن 200 هزار تن، سال 2022 ارائه خواهد شد و در مقایسه با کشتی "هارمونی دریاها" (Harmony of the Seas) متعلق به شرکت آمریکایی موسوم به "کروزهای رویال دریای کارائیب"(Royal Caribbean Cruises)  با ظرفیت شش هزار و 780 مسافر، 70 نفر مسافر بیشتری حمل خواهد کرد. 

بنا به ادعای شرکت تولیدکننده، ساختار Y-شکل کشتی جدید، امکان نماهای پانوراما از دریا و همچنین داشتن تعداد بیشتری کابین‌ در بالکن آن را فراهم خواهد کرد.

گفته می‌شود این بزرگ‌ترین و فناورانه‌ترین کشتی کروز دنیاست و طوری طراحی خواهد شد که در مقایسه با کشتی‌های کنونی، ثبات و قدرت هیدرودینامیک بیشتری خواهد داشت.

طول این کشتی بیش از 329.2 متر خواهد بود و از نوآوری‌های آن می‌توان به "دهکده‌های(سکونتگاه) خانوادگی"، وجود یک عرشه پانوراما در عقب و یک سالن استخر شیشه‌ای اشاره کرد.

شرکت فرانسوی برای ساخت چهار نمونه از این کشتی برنامه‌ریزی کرده که بین سال‌های 2022 و 2026 تحویل مشتریان خواهند شد.

تصاویر رایانه‌ای این کشتی طی مراسمی با حضور امانوئل ماکرون رئیس‌ جمهور فرانسه رونمایی شدند.

جزئیات بیشتر از این کشتی اعلام نشده است.

..................

 

خبر: ساخت ضربان‌ساز بی‌سیم بدون باتری توسط دانشمندان ایرانی

دانشمندان ایرانی ضربان‌ساز بی‌سیم و بدون باتری ساخته‌اند که می‌توان آن را مستقیما در قلب بیمار کاشت.

در حالت معمول،  ضربان‌سازها به طور مستقیم در قلب کاشت نمی‌شوند بلکه با فاصله از آن در جایی قرار می‌گیرند که جراحان بتوانند به صورت دوره‌ای و از طریق جراحی‌های ساده، باتری‌های آن‌ها را جایگزین کنند.

با این حال، ضربان‌ساز دکتر آیدین باباخانی از دانشگاه "رایس" و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دکتر مهدی رضوی از "موسسه قلب تگزاس"((THI کوچک‌تر  از یک سکه است و می‌تواند انرژی را به صورت بی‌سیم و با استفاده از یک بسته باتری خارجی برداشت کند؛ با این فناوری دیگر نیازی به جراحی جهت جایگزین‌شدن باتری نیست.

ضربان‌سازها ابزارهای کوچکی هستند که در قفسه سینه یا شکم کارگذاشته می‌شوند و به کنترل ریتم‌های ناهنجار قلب کمک می‌کنند و معمولا با باتری نیرودهی می‌شوند.

آن‌ها از سیگنال الکتریکی برای باثبات نگه داشتن ضربان قلب استفاده می‌کنند اما ضربان‌ساز جدید به صورت بی‌سیم و از طریق تشعشعات فرکانس رادیویی(انتقال انرژی از طریق تشعشع)، انرژی را برداشت می‌کند. این تشعشات توسط یک باتری خارجی به ضربان ساز مخابره می‌شوند.

ضربان‌سازهای معمولی از طریق مجموعه‌ای از سیم‌ها سیگنال‌های الکتریکی را به قلب ارسال می‌کنند و وجود این سیم‌ها امکان خونریزی و عفونت را افزایش می‌دهد.

دکتر آیدین باباخانی رهبر ارشد این مطالعه و پروفسور "آزمایشگاه مهندسی برق و رایانه" در دانشگاه رایس، گفت: ضربان‌ساز جدید خطرهای ناشی از ضربان‌سازهای معمولی را با حذف تمامی سیم‌ها از بین می‌برد.

وی افزود: در حالی که ضربان‌سازهای بی‌ سیمی که اخیرا ارائه شده‌اند، بخشی از این مشکلات را حل می‌کنند، کاربرد آن‌ها به یک بطن در قلب محدود می‌شوند و آن‌ها قادر به کارکرد در هر دو بطن‌ این عضو نیستند. در مقایسه، ضربان‌ساز ابداعی که مجهز به یک میکروتراشه است، می‌تواند مستقیما در قلب کاشت شود. 

تراشه‌ای که ضربان‌ساز از آن بهره می‌گیرد کمتر از چهار میلی‌متر عرض دارد و دارای یک آنتن گیرنده، یک "یکسوساز"(Rectifier) برق که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدل می‌کند، یک واحد مدیریت برق و یک سیگنال فعال‌کننده ضربان است.

همچنین یک خازن و یک سوئیچ بر روی مدار آنبورد این تراشه قرار دارند و تراشه با استفاده از ریزموج‌ها نیروی برق را دریافت می‌کند.

می‌توان فرکانس سیگنال ضربانی‌ تولیدشده توسط ضربان‌ساز را با افزایش یا کاهش برق مخابره‌شده به آنتن گیرنده تنظیم کرد. این آنتن برق را ذخیره می‌کند و سپس شارژ الکتریکی را در قلب آزاد می‌کند.

نمونه اولیه این ضربان ساز در "سمپوزیم بین‌المللی ریزموج" (IMS) در هونولولو آمریکا ارائه شد.

..................

 

خبر: ژاپن خودروی پرنده آزمایش می کند

یک استارت آپ ژاپنی مشغول ساخت یک خودروی پرنده است. این شرکت قصد دارد با کمک این خودرو مشعل بازی های المپیک ۲۰۲۰ را روشن کند.

مهندسان ژاپنی روز شنبه خودروی پرنده ای را آزمایش کردند. آنها امیدوارند مشعل المپیک بازی های تابستانی ۲۰۲۰۰ را در مراسم افتتاحیه با کمک این خودرو روشن کنند.

استارت آپ ژاپنی Cartivator که حدود ۳۰ مهندس از جمله کارمندان جوان تویوتا در آن مشغول کارند، ساخت خودروی پرنده Sky Drive را در ۲۰۱۴ میلادی آغاز کردند.

به گفته تسوباسا ناکامورا مدیر این استارت آپ، Sky Drive هنوز در مراحل اولیه  است اما پیش بینی می شود نخستین پرواز همراه با سرنشین آن تا پایان ۲۰۱۸ انجام شود.

مدل آزمایشی کنونی می تواند  از زمین بلند شود و چند ثانیه ای بالاتر از زمین شناور بماند. به گفته ناکامورا این طرح نیازمند ثبات بیشتری است تا بتواند ارتفاع خود را بیشتر و مشعل را روشن کند.

همچنین قرار است Sky Drive کوچکترین خودروی الکتریکی نیز باشد تا بتوان در مناطق شهری از آن استفاده کرد.  مهندسان این شرکت امیدوارند تا ۲۰۲۵ میلادی این طرح را تجاری سازی کنند.

..................

 

خبر: افتتاح آزمایشگاه پرتابل وغیرمخرب متالورژی جهاد دانشگاه صنعتی شریف

آزمایشگاه پرتابل و غیرمخرب متالورژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف امروز (سه شنبه) با حضور معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی و رییس این سازمان افتتاح شد.

دکتر محمد رضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، مهندس ولی الله روشن مدیر کل دفتر تخصصی فنی مهندسی و علوم پایه معاونت پژوهش و فناوری، مهندس حسینعلی حاجیلو رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و دکتر محمدصادق حاجی تاروردی سرپرست پژوهشکده توسعه تکنولوژی و معاونان این سازمان در مراسم افتتاح آزمایشگاه پرتابل و غیرمخرب متالورژی حضور داشتند.

آزمایشگاه پرتابل و غیر مخرب که به همت متخصصان گروه پژوهشی متالورژی راه اندازی شده، به امکاناتی همچون آنالیزکوانتومتری در 10 پایه شامل آهن (Fe)، آلومینیم (Al)، مس(Cu)، نیکل (Ni)، کبالت (Co)، روی (Zn)، قلع (Sn)، سرب (Pb)، تیتانیوم (Ti) و منیزیم (Mg) در ابعاد بسیار کوچک و قطعات بزرگ با تخریب یا بدون تخریب مجهز به سیستم IP و APF+ (تشخیص خودکار فلزات مجهول) مجهز شده است.

متالوگرافی غیر مخرب و رپلیکاگیری، سختی سنجی پرتابل، ضخامت سنجی غیر مخرب به روش های الکترومغناطیس (هر نوع پوشش غیر آهنی بر روی فلزات پایه الکترومغناطیسی) و ادی کارنت (پوشش های غیر هادی بر روی فلزات پایه غیر الکترومغناطیسی) و آزمون های غیر مخرب شامل PT، MT، UT، RT بخش دیگری از خدمات آزمایشگاه پرتابل و غیر مخرب است که با کیفیتی خوب به مشتریان ارائه می شود.

از دیگر خدمات این آزمایشگاه می توان به سالت اسپری، متالوگرافی، تمیزی فولاد، ماکروگرافی، سختی سنجی ویکرز- برینل و راکول، کشش، فشار، خمش، ضربه، ثابت فنر، تخت کردن، Nick Break، Flair Test، Flang Test، آزمون های کامل پیچ و مهره و میلگرد و PQR جوش اشاره کرد.

بر اساس این گزارش تعیین گرید الکترود جوش، آنالیز کربن و گوگرد، شیمی تر و جذب اتمی، میکروسکوپ الکترونی(SEM)، تعیین جنس و ضخامت پوشش، عملیات حرارتی آنیل، کوئنچ و تمپر، حل سازی و ... در محیط های اتمسفر و گاز خنثی، بررسی علت تخریب و شکست قطعات فلزی، مشاوره تجهیز آزمایشگاه متالورژی و پیاده سازی ISO 17025، آموزش های تخصصی متالوگرافی، کوانتومتری، خواص مکانیکی و ... بخشی دیگر از خدماتی است که از سوی کارشناسان آزمایشگاه «پرتابل و غیر مخرب متالورژی» سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به صنایع مختلف ارائه می‌شود.

..................

 

خبر: پیش بینی طول عمر بیمار با هوش مصنوعی

ابتلا به بیماری تأثیر منفی در طول عمر دارد. اکنون هوش مصنوعی با بررسی فاکتورهای مختلف، طول عمر یک بیمار را پیش بینی می کند.

دنیای رایانه ها در حال پیشرفت خیره کننده ای است. حالا سطح چشمگیری از توانمندی در این سیستم ها در قالب هوش مصنوعی رونمایی شده که با بررسی دقیق تصاویر اندام های مختلف یک بیمار، طول عمر وی را پیش بینی می کند.

این نوآوری توسط گروهی از محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا ارایه شده است.

گفته می شود این مطالعه که جزئیات آن در نشریه گزارشات علمی نیچر منتشر شده اثرات چشمگیری بر تشخیص اولیه بیماری های سخت و روش های درمانی – پزشکی دارد.

در این مطالعه، محققان از هوش مصنوعی برای آنالیز دقیق تصاویر پزشکی قفسه سینه ۴۸ بیمار استفاده کردند. در واقع از روی چنین آنالیزهای رایانه ای، این پیش بینی قابل انجام است که کدام بیماران طی ۵ ساله آینده از دنیا خواهند رفت. ضریب دقت چنین پیش بینی در مقایسه با پیش بینی های مبتنی بر تشخیص های کلینیکی فعلی ۶۹ درصد است.

این مطالعه نخستین مورد در نوع خود محسوب می شود که طی آن تصاویر پزشکی و هوش مصنوعی دو فاکتور اساسی در پیش بینی طول عمر بیمار در نظر گرفته می شود.

یکی از محققانی که در این پروژه حضور داشته می گوید: پیش بینی آینده بیمار از این جهت سودمند است که پزشکان را قادر می سازد تصمیمات بهتری برای آینده درمانی وی اتخاذ کنند.

قرار است در مرحله بعدی این مطالعه هزاران بیمار مورد بررسی دقیق قرار گیرند.

نظرات : 0

ثبت نظر

41798