۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 22خرداد

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

 

خبر: ساخت دستگاهی برای شنیدن صدای فعالیتهای سلولی 

پژوهشگران توانسته‌اند فیبر نوری در مقیاس نانو را توسعه دهند که قادر خواهد بود کوچک‌ترین تغییرات سطح انرژی اطراف خود را ثبت کند.

با استفاده از فیبر نوری در مقیاس نانو می‌توان تلاطم ایجاد شده از حرکت یک باکتری یا امواج صوتی حاصل از ضربان سلول‌های قلبی را رصد کرد.

این اتفاق به خصوص در پایش فعالیت‌های سلولی اهمیت زیادی دارد؛ می‌توان فعالیت سلول‌ها را زیر نظر گرفت تا حرکت آن‌ها به سمت سلول‌های سرطانی را شناسایی کرد.

"دونالد سربالی"، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو می‌گوید: «خروجی تحقیق ما مسیر تازه‌ای را برای پایش رفتارهای سلولی باز می‌کند.

پیشرفت‌های موجود در فناوری‌های میکروسکوپیک، امکان مشاهده‌ی کوچک‌ترین اتفاقات در دنیای فیزیکی ما را فراهم کرده است. با این حال تنها مشاهده‌ی صِرف نمی‌تواند اطلاعات مفیدی از دنیای اطراف ما دهد؛ باید فعالیت ریز‌ترین اجزای سازنده‌ی دنیای اطرافمان را پایش کنیم.»

برای اندازه‌گیری فعالیت‌های بیولوژیکی در سطح رگ‌های خونی نیازمند رویکردی جدید خواهیم بود. پژوهشگران آمریکایی با چنین هدفی و با استفاده از دی‌اکسید قلع موفق به تولید نانو فیبر نوری شدند که صد بار نازک‌تر از موی انسان است.

استفاده از این فیبر راحت به نظر می‌رسد؛ اعضای تیم، نانوذرات طلا را داخل فیبر و در پوششی از پلیمر به شکل سیم درآورده‌اند. در نهایت این فیبر را در محلولی از سلول‌های زنده و باکتری قرار دادند تا فعالیت‌های آن‌ها را رصد کنند. بدین ترتیب، نور داخل فیبر پر شده از نانوذرات طلا تابیده می‌شود. تغییر در سطح انرژی یا تولید صوت توسط فعالیت‌های بیولوژیکی و سلول‌ها به بدنه پلیمیری فشار می‌آورد که متعاقبا تغییر در آرایش نانوذرات داخل فیبر را در پی دارد. این اتفاق باعث می‌شود که شدت نور داخل فیبر تغییر کند و بتوان میزان آن را محاسبه کرد. با استفاده از این روش می‌توان کوچک‌ترین حرکات سلول‌های قلبی یا حرکت تاژک‌های باکتری‌ها را پایید. سربالی اظهار کرد:« ما موفق به ساخت ابزاری جدید برای کاوش‌های نانومکانیکی با کیفیت بالا شده‌ایم.»

 نتایج این پژوهش علمی در نشریه‌ی Nature Photonics به چاپ رسیده است.

..................

 

خبر: رباتی که مشکلات ناشی از سکته مغزی را برطرف می کند

محققان موسسه ملی علم و فناوری در کره جنوبی موفق به تولید ابزار رباتیک تازه ای شده اند که به فعال شدن مجدد عضلات و حل مشکل اختلال حرکتی ناشی از سکته مغزی کمک می کند.

ربات یاد شده عملا یک متخصص فیزیوتراپی هوشمند است که می تواند برای توانبخشی به کار گرفته شود و به افرادی که از عوارض سکته مغزی رنج می برند کمک کند تا توان حرکتی خود را مجددا به دست آورند.

نتایج بررسی های محققان کره ای در این زمینه در نشریه IEEE Transactions on Neural Systems and Rehabilitation Engineering منتشر شده است. سیستم ابداع شده ابتدا در عرض چند دقیقه ارزیابی دقیقی از وضعیت ساعد و مچ بیماران  به عمل می آورد و میزان اینرسی، میرایی و خشکی آنها را محاسبه می کند.

پس از محاسبه دقیق وضعیت اختلال عصبی ساعد و مچ بیمار از طریق روشی موسوم به distal internal model based impedance control (dIMBIC) ، ربات فعالیت های فیزیوتراپی و تمرین های حرکتی را بر همین اساس برنامه ریزی و اجرا می  کند.

سکته مغزی یکی از عوامل اصلی ناتوانی جسمی در انسان هاست و باعث می شود جریان خون در مغز و صدور دستورات به اعضای بدن مختل شود. سالانه ۱۵۰ هزار نفر به علت ابتلا به سکته مغزی فوت می کنند و افرادی که از آن نجات پیدا کنند نیز معمولا دچار مشکلاتی مانند اسپاسم عضلانی و بی حرکتی می شوند.

دانشمندان امیدوارند تا با ارتقای امکانات این ربات در آینده بتوان با سرعت بیشتری افراد را پس از ابتلا به سکته مغزی به زندگی عادی بازگرداند و امکان حرکت را در دست های آنها ایجاد کرد.

..................

 

خبر: جدیدترین نوآوری در هوانوردی؛ نخستین جت شخصی تک موتوره دنیا ساخته شد

معجونی از فناوری ها و نوآوری ها در نخستین جت شخصی تک موتوره دنیا به کار گرفته شده تا که علاقمندان صنعت هوانوردی را متحیر کند.

در این جت که Cirrus Vision Jet نام دارد تقریبا شاهد ساختاری متفاوت از  هواپیماها هستیم. اینجا خبری از دم هواپیما به معنای متعارف آن نیست. همچنین در زیر بالها موتوری دیده نمی شود بلکه تک موتور جت آن در بالای بدنه و به طرز هنرمندانه ای تعبیه شده است.

کارشناسان عنوان «جت بسیار سبک» یا میکروجت را به این سیستم پروازی داده اند.

سیستم موتوری این جت از نوع Williams International FJ۳۳-۵A است که برای جت های بسیار سبک طراحی شده است.

جت شخصی Cirrus Vision Jet تنها ۱۶۲۰ کیلوگرم وزن دارد یعنی سبکتر از بسیاری از خودروهای فوق مدرن امروزی و جالب اینکه تا ۵۵۵۵ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت دارد.

برد حرکتی این جت هم در نوع خود چشمگیر است یعنی چیزی درحدود ۱۸۵۰ کیلومتر. این بدان معناست که سوار بر آن می توان بدون نیاز به سوخت گیری عرض بسیاری از کشورهای جهان را طی کرد.

اما جالب تر اینجاست که اگر با سرعت ۴۴۴ کیلومتر بر ساعت هدایت شود برد حرکتی آن به رکورد ۲۲۲۰ کیلومتر هم می رسد.

درون این جت شخصی ۵ صندلی شامل صندلی خلبان از چرم مخصوص پوشیده شده و همچنین دو صندلی مخصوص کودکان هم در نظر گرفته شده است. در نگاه اول فضای درون این هواپیما بیننده را بیشتر به یاد یک خودروی لوکس می اندازد تا یک جت شخصی کوچک.

پنجره ها نه بزرگ بلکه بسیار بزرگ هستند. همانند بوئینگ ۷۸۷، استفاده از فیبر کربنی در بخش های زیادی از این سیستم پروازی دیده می شود که همین تکنیک امکان تعبیه پنجره های بزرگتر از حد معمول را فراهم کرده است.

نکته جالب دیگر این است که بخش هدایت هواپیما تنها با چند بار لمس صفحه نمایشگر لمسی مخصوص قابل تغییر و منطبق کردن با سلیقه شخصی است.

نجات این جت شخصی تک موتوره از سقوط هم در نوع خود جالب توجه است. در سقف کابین و بین فضای صندلی بخش هدایت هواپیما اهرم بزرگ قرمزرنگی دیده می شود. این اهرم CAPS یا سیستم چتر نجات Cirrus را فعال می کند. این چتر در  قسمت دماغه جت و در زیر رادار قرار دارد که هواپیمای از کار افتاده را با سرعت مناسبی در مسیر فرود روی زمین نگاه می دارد.

شرکت Cirrus به عنوان سازنده این جت از دریافت ۶۰۰ سفارش برای ساخت آن خبر داده است آن هم با قیمتی درحدود دو  میلیون دلار.

..................

 

خبر: ویلچر مکانیکی با قابلیت قرارگیری در سه وضعیت ساخته شد

ویلچر مکانیکی با قابلیت قرار گیری در سه وضعیت توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد تهران غرب طراحی و ساخته شد.

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به سرپرستی حامد معیری موفق به طراحی و ساخت ویلچیر مکانیکی با قابلیت قرارگیری در سه وضعیت شدند که این دستگاه در مرحله ثبت مالکیت معنوی است.

حامد معیری عضو هیات علمی واحد تهران غرب و سرپرست گروه طراحی و ساخت ویلچیر مکانیکی گفت: در این واحد تیمی متشکل از ۲۸ نفر از دانشجویان رشته مهندسی مکانیک وجود دارند که تجهیزات مورد نیاز سالمندان و معلولان را طراحی می کنند.

وی افزود: در این ویلچر این قابلیت طراحی شده که به وسیله اهرم جابجا شده و به حالت ایستاده و یا خوابیده تغییر وضعیت می دهد.

این محقق تاکید کرد: از این ویژگی می توان برای جابجایی معلولان و سالمندان از حالت نشسته به حالت خوابیده و انتقال آنها به تخت و بالعکس استفاده کرد.

معیری اظهار داشت: مزیت دیگر این محصول عدم استفاده از نیروی برق و الکترونیک است.

وی عنوان کرد: هدف ما این است که شرکت دانش بنیانی با مشارکت دانشگاه آزاد ثبت کرده و زمینه اشتغال دانشجویان را فراهم سازیم.

..................

 

خبر: روسیه شنل نامرئی برای سربازان می سازد

محققان روس نوعی شنل نامرئی ساخته اند که به سربازان کمک می کند با محیط اطراف خود هماهنگ شوند. به این ترتیب رادارها و دستگاه های رادیویی نمی توانند آنها را ردیابی کنند.

محققان دانشگاه ایالتی ساراتوف در روسیه یک شنل نامریی برای  سربازان ساخته اند. این شنل به آنها کمک می کند تا خود را در محیط اطرافشان استتار کنند. به این ترتیب رادارها و دستگاه های رادیویی نمی توانند آنها را ردیابی کنند.

البته این شنل مانند نمونه های معمول پارچه ساده ای نیست. در بیانیه محققان این پروژه آمده است: این لباس در حقیقت ترکیب ویژگی های جذب امواج رادیویی با هرگونه پارچه و بدون تغییر بافت یا خصوصیات دیگر آن است. به بیان دیگر چنین شنلی به سربازان در لباس های نظامی معمولی کمک می کند تا از شناسایی شدن توسط رادارها در امان بمانند.

این شنل دارای غشایی است که فناوری پردازش نانو در آن به کار رفته است. سلول های حساس به نور که در این لباس به کار می رود، می توانند رنگ ها و سیگنال های موجود در محیط اطراف را ردیابی کنند، سپس لایه رویی شنل این رنگ ها را تقلید می کند.  با استفاده از این فناوری می توان تجهیزات نظامی را طوری توسعه داد که با طیف وسیعی از دما و بار همخوانی داشته باشد.

این فناوری نخست توسط محققان دانشگاه ایلینویز و موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا ساخته شده است.

..................

 

خبر: معرفی ربات تلگرام صدور آنی کارت اهدای عضو

۲۷۰۸۱ نفر در صف دریافت و پیوند عضو هستند. بسیاری از ما قلبا تمایل داریم عضو انجمن اهداکنندگان اعضای بدن پس از مرگ مغزی شویم اما وقت آزاد نداریم تا دنبال‌اش برویم و مدارک‌مان را بدهیم و ثبت‌نام کنیم و کارهای دیگری که نیاز است. اکنون یک ربات تلگرام به صورت آنی کارت اهدای عضو شما را صادر می‌کند.

در اقدامی قابل تحسین و جالب، انجمن اهدای عضو ایرانیان  اقدام به راه‌اندازی یک ربات تلگرام برای صدور آنی کارت اهدای عضو کرده است تا هر علاقه‌مندی بتواند از راه دور و آنلاین مشخصات خود را وارد سامانه مذکور کرده و کارت اهدای عضو خود را سریعا و بدون هیچ‌گونه دردسر و تلف شدن زمان، دریافت کند.

این ربات تلگرام از طریق آی‌دی Ehdayeozv_bot@ در دسترس قرار می‌گیرد. با کلیک روی کلید «ثبت‌نام کارت اهدای عضو انجمن» می‌توانید اطلاعات خود مانند شماره کد ملی، نام، نام خانوادگی، استان و شهرستان محل سکونت و اطلاعات دیگر را وارد کنید و چند ثانیه بعد تصویر کارت اهدای عضو خود را مشاهده و برای دیگران بفرستید یا دانلود نمایید.

این ربات به شما این امکان را می‌دهد که نسخه قابل چاپی از کارت خود را نیز تهیه و خودتان اقدام به چاپ این کارت کنید تا همیشه و در صورت نیاز همراه خود داشته باشید.

فراموش نکنید که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان هشت نفر دیگر را نجات دهد و اهدای عضو به نوعی اهدای زندگی به دیگران است.

..................

 

خبر: نخستین جشنواره ایده‌بازار هوایی و هوانوردی برگزار می‌شود

نخستین جشنواره ایده‌بازار هوایی و هوانوردی در دانشگاه تهران، پذیرای ایده‌های خلاقانه دانشگاهیان و فعالان صنعت هوایی کشور خواهد بود.

طرح برگزاری نخستین جشنواره ایده‌بازار هوایی و هوانوردی به‌منظور پرورش ایده‌های نو و خلاقیت‌ در حوزه هوایی و هوانوردی، حرکت به سمت کاربردی‌سازی ایده‌های خلاقانه و تجاری‌سازی و ایجاد ارتباط پویا بین نیازهای روز کشور و فعالیت‌های نخبگان در دانشگاه، به همت ستاد هوایی و هوانوردی با همکاری اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تدوین‌شده است.

دانشجویان، اساتید و فعالین صنعت هوایی کشور می‌توانند با مشارکت در این جشنواره، ایده‌های خود را در معرض آزمون و داوری قرار دهند. صاحبان ایده‌های برتر این فرصت را خواهند داشت که با حضور سرمایه‌گذاران و نماینده سازمان‌های فعال در صنعت هوایی کشور، به ارائه ایده خود بپردازند.

همچنین کارگاه‌های آموزشی با موضوعاتی همچون خلاقیت و نوآوری و ایده‌پردازی در صنعت هوایی نیز برای مخاطبین جشنواره برگزار خواهد شد تا شرکت‌کنندگان بتوانند ایده‌های خود را به شکل بهتری تدوین و منتشر کنند.

اطلاعات تکمیلی درباره این جشنواره از طریق وب‌سایت http://iatdh.isti.ir منتشر خواهد شد.

..................

 

خبر: زنبورها و قدرت مغناطیسی عجیب در مسیریابی

دنیای فیزیک (physics world) به تازگی خبر از کشف جدیدی داده که براساس آن زنبورها می‌توانند با استفاده از ساختار مغناطیسی که در بدنشان وجود دارد میدان‌های مغناطیسی را حس کنند. به این ترتیب زنبورها نیز به فهرست معدود حیواناتی که می‌توانند میدان مغناطیسی زمین را تشخیص داده و از آن برای راهیابی استفاده کنند اضافه می‌شوند.

دانشمندان می‌دانند که بسیاری از حیوانات به خطوط میدان مغناطیسی زمین حساس‌اند، اما آن‌چه هنوز ناشناخته مانده مکانیسمی است که این حیوانات با استفاده از آن راهیابی و مسیریابی می‌کنند.

محققان دانشگاه سیمون فراسر در ونکوور در تحقیقی که به تازگی انجام داده‌اند، موفق شدند ذرات آهنربایی – نوعی مواد فرومغناطیسی- در شکم زنبورهای عسل پیدا کنند.

این محققان به مطالعه واکنش زنبورهای زنده که در معرض میدان مغناطیسی قوی‌تر از میدان زمین قرار داده شده بودند پرداختند. آزمایش دیگر آن‌ها شامل قراردادن بخش‌هایی از بدن زنبورها در داخل یک دستگاه ابررسانا با تداخل کوانتومی (SQUID) بود تا به مطالعه اثرات مغناطیسی کردن بپردازند.

زنبورها این میدان‌های مغناطیسی را با استفاده از ساختارهایی که در داخل شکم‌شان وجود دارد حس می‌کنند. محققان با انجام یکسری آزمایش‌های فیزیکی و رفتاری بر روی حشرات نشان دادند که این توانایی حسی می‌تواند با استفاده از یک آهنربای موقتی قوی مختل شود.

پژوهشگران نشان دادند که مواد فرومغناطیسی به همراه آهن مغناطیسی در شکم زنبورهای عسل وجود دارد. آن‌ها دریافتند که این مواد می‌توانند با استفاده از یک آهنربای موقتی قوی مغناطیسی شوند و مغناطیسی شدن شکم زنبورهای عسل زنده، توانایی آن‌ها برای راهیابی با استفاده از میدان‌های مغناطیسی محلی را مختل می‌کند.

زنبورها تنها موجوداتی نیستند که این توانایی را دارند. برخی جونده‌ها، پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان، باکتری‌ها و حشرات نیز از این قابلیت برخوردارند. برخی از این موجودات حاوی آهن مغناطیسی هستند. اکسید آهن فرومغناطیسی نیز در برخی صخره‌ها یافت می‌شود.

هرچند هنوز درباره مکانیسم زیستی که منجر به عملکرد گیرنده‌های مغناطیسی می‌شود چیز زیادی نمی‌دانیم، اما این مطالعه می‌تواند درهای تازه‌ای برای تحقیق در آینده باز کند. محققان امیدوارند در مرحله بعد به بررسی این مسئله بپردازند که امواج الکترومغناطیسی صنایع چه تاثیری بر گیرنده‌های مغناطیسی زنبورهای عسل دارد. آن‌ها همچنین بر این باورند که تحقیقات آینده می‌تواند به شناخت میکروساختار گیرنده‌های مغناطیسی کمک کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

88400