۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

برتری ‏QLED‏ بر فناوری‌های مشابه

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، امسال نیز دنیای تلویزیون شاهد استفاده از فناوری ‏QLED‏ در محصولات بالارده سامسونگ بود. یکی از فناوری‌هایی که شاید به دلیل تشابه اسمی با ‏QLED‏ ‏سامسونگ با آن مقایسه می‌شود، فناوری ‏OLED‏ است.

‏در این میان برخی حامیان فناوری ‏OLED‏ مدعی‌اند فناوری ‏QLED‏ اساسا نه یک ‏LED‏ که همان فناوری ‏LCD‏ است که با چهره‌ای جدید به بازار عرضه شده است. 
جدا از مباحث فنی در رد این ادعا، شرکت سامسونگ ‏در مقام بزرگترین تولیدکننده تلویزیون‌های ‏QLED‏ معتقد است طرح چنین مباحثی بازی با واژگان است، زیرا ‏تنها چیزی که این برند در محصولات خود مدنظر دارد کیفیت بهتر تصویر و رضایت بیننده است و هر فناوری ‏که بتواند بهتر این کیفیت و رضایت را برآورده کند فناوری برتر بازار خواهد بود.

تجربه نشان داد فناوری‌ پیکسل‌های خود نورده که اساس ساختار پنل‌های تلویزیون‌های ‏OLED‏ را تشکیل ‏می‌دهد مشکلات بسیاری مانند مصرف بالای انرژي، ناتوانی در رسیدن به سطح بالای روشنایی و قیمت نهایی ‏سرسام‌آور داشته‌اند.

لذا فناوری ‏QLED‏ که برخلاف فناوری ‏OLEDها از پیکسل‌های خود نورده استفاده ‏نمی‌کند صرفا به خلق محصولی فکر می‌کند که در عین نداشتن این معایب بتواند تصویری با رنگ‌های واقعی و ‏مشکی عمیق تولید کند.

 

‏در اینجا نگاهی داریم به عملکرد این دو فناوری در برخی معیارهای اصلی مورد‎ ‎نظر مصرف‌کنندگان:

 رنگ‌های بی‌نهایت در حوزه رنگ اکنون رقابت اصلی به تعداد رنگ‌هایی برمی‌گردد که هر فناوری در سطوح مختلف روشنایی تولید ‏می‌کند. مفهومی که از آن به حجم رنگ یاد می‌شود.

بصورت سنتی با بالا رفتن میزان روشنایی تصویر، توانایی ‏تلویزیون در رندر کردن دقیق رنگ کمتر می‌شد، به شکلی که رنگ سبز برگ در روشنایی متوسط کاملا سبز ‏دیده می‌شد اما با بیشتر شدن نور تصویر، این رنگ به سمت زرد گرایش پیدا می‌کرد.

‏در این حوزه فناوری ‏QLED‏ سامسونگ با رسیدن به پوشش ۱۰۰ درصدی حجم رنگ پیشتاز بی‌چون و ‏چراست. براساس تایید سازمان بررسی استانداردهای اروپایی ‏VDE، تلویزیون‌های سری ‏Q‏ سامسونگ اولین ‏محصولات تلویزیونی بود که حجم رنگ ‏DCI-P3‎‏ را به صورت صددرصدی پوشش ‌دادند.

اکنون و با استفاده از ‏ذرات کوانتوم دات، تلویزیون‌های سری ‏Q‏ سامسونگ در هر سطحی می‌توانند رنگ را دقیق به همان شکل اصلی ‏نمایش دهند این در حالی است که فناوری ‏OLED‏ در این حوزه هنوز پیشرفت قابل مقایسه‌ای نداشته است. ‏


روشنایی بی‌سابقه یک معیار مهم دیگر در کیفیت تصویر، میزان روشنایی است

تصاویری که در تلویزیون شما نشان داده می‌شود ‏در محیط‌های مختلف با سطح روشنایی متفاوت فیلمبرداری شده است. بطور مثال تصویر کوهی پر از برف زیر ‏تابش خورشید سطح روشنایی بسیار بالایی دارد.

این تصاویر که در حوزه دینامیکی بالا ‏‎(HDR)‎‏ قرار می‌گیرند از ‏دشوارترین صحنه‌ها برای نمایش دقیق در تلویزیون هستند زیرا فناوری مورد استفاده شما باید بتواند روشنایی ‏بالای آن صحنه را بازتولید کند. ‏در این معیار تفاوت بسیار زیاد است. تلویزیون‌های سری ‏Q‏ سامسونگ با استفاده از فناوری کوانتوم دات به ‏راحتی به روشنایی بیش از ۱۵۰۰ نیت رسیده‌اند و سری ۹ این تلوزیون‌ها حتی تا ۲۰۰۰ نیت روشنایی تولید ‏می‌کنند. این در حالی است که برترین تلویزیون‌های مجهز به فناوری ‏OLED‏ هنوز از ۸۰۰ نیت فراتر نرفته‌اند. ‏این محدودیت به ذات استفاده از ذرات ارگانیک نورده در فناوری ‏OLED‏ برمی‌گردد که به واسطه خود نورده ‏بودن پیکسل‌ها در این پنل‌ها، با افزایش میزان روشنایی پیکسل، دمای پیکسل‌ها افزایش می‌یابد و احتمال ‏پیکسل سوختگی در ‏OLEDها افزایش می‌یابد لذا سازندگان پنل‌های ‏OLED‏ نمی‌توانند از حدی از روشنایی ‏فراتر روند. به عبارتی افزایش میزان روشنایی و طول عمر در فناوری ‏OLED‏ با یکدیگر تناقض داشته و دارای ‏ارتباط معکوس هستند. ‏

 

‎4K‎‏ واقعی امروزه بالاترین استاندارد کیفیت تصویر در دنیای سینما و تلویزیون ‏‎4K‎‏ است

دوربین‌های حرفه‌ای امروزی به ‏راحتی می‌توانند تصاویر را با این کیفیت ضبط کنند اما نمایش آنها روی صفحه تلویزیون‌تان وابسته به فناوری و ‏ساختار آن است.

تصویر ‏‎4K‏ با رزولوشن ۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل تعریف می‌شود. تلویزیون‌های مجهز به فناوری ‏QLED‏ از فرمت استاندارد سه زیرپیکسل‌ ‏RGB‏ در ساختار خود استفاده می‌کنند. به این ترتیب هر آرایه ‏سه‌تایی از هر پیکسل می‌تواند تمامی رنگ‌های موجود در طیف رنگ ‏RGB‏ را با ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، ‏سبز و آبی تولید کند.

‏اما برندهای اصلی تولیدکننده تلویزیون‌های ‏OLED‏ در محصولات خودشان از پیکسل‌هایی با چهار زیرپیکسل ‏wRGB‏ استفاده کرده و مدعی هستند برای تولید رنگ سفید نیز یک زیرپیکسل مجزا ایجاد کرده‌اند.                                                                                        

اما مشکل ‏آنجاست که در این حالت چهار آرایه سه‌تایی (‏RGB, WRG, BWR, GBW‏) در هر پیکسل به دلیل نداشتن ‏یکی از سه رنگ اصلی، توانایی تولید بخشی از طیف رنگ را نخواهند داشت.

این یعنی پیکسل کلی توانایی تولید ‏همه رنگ‌ها را به شکل واقعی‌شان نخواهد داشت. نتیجه آنکه رزولوشن تصویر تا یک چهارم یعنی تا ۲۵٪ کاهش ‏پیدا می‌کند. یعنی اساسا تلویزیون‌های ‏OLED‏ که به عنوان ‏‎4K‎‏ در بازار معرفی می شوند، در واقع ‏‎3K‎‏ هستند . ‏

 

تلویزیونی برای آیندها

ما در معیارهایی مانند قیمت محصول و عمر بالای تلویزیون نیز فناوری ‏OLED‏ به دلیل هزینه بالای تولید ‏ذرات نورافشان ارگانیک، امکان کاهش قیمت را از تولیدکنندگان می‌گیرد.

در مسئله عمر مفید محصول نیز ‏امکان پیکسل برنینگ در تلویزیون‌های ‏OLED‏ بسیار بیشتر است زیرا بخش‌هایی مانند لوگوی شبکه‌ها که در ‏زمان پخش کاملا ثابت می‌مانند برای ذرات نورافشان بسیار مضر هستند و آن بخش از صفحه را مستعد پیکسل ‏سوختگی می‌کند بطوری که حتی زمانی که تلویزیون خاموش باشد لوگو یا عبارت به جا مانده ناشی از پیکسل ‏سوختگی روی صفحه تلویزیون‌های ‏OLED‏ قابل مشاهده خواهد بود.

این دقیقا همان مشکلی است که پیش از ‏این در سال‌های گذشته تلویزیون‌های پلاسما با آن دست و پنجه نرم می‌کردند و به دلیل سوختگی پیکسل ‏معروف شده بودند.

‏مجموع موارد گفته شده و بسیاری تفاوت‌های فنی و طراحی دیگر باعث شد تا نشریه معتبر فوربس به نقل از ‏راس یانگ، مدیرعامل و بنیانگذار موسسه معتبر «مشاوران زنجیره عرضه نمایشگر ‏‎(DSCC)‎‏» بنویسد: «آینده ‏فناوری تلویزیون در اختیار ‏QLED‏ خواهد بود نه ‏OLED‏». ‏
درباره شرکت سامسونگ الکترونیکس ‏سامسونگ الكترونيكس الهام‌بخش دنیا است و آينده را با ايده‌های نو و فناوري‌هاي خلاقانه و کاربردی اش شكل مي‌دهد.

حاصل خلاقیت ‏و نوآوری بی‌وقفه سامسونگ، دگرگونی و ارائه تعریفی نوین در دنیای تلویزیون ها، گوشی های هوشمند، دستگاه‌های پوشیدنی، تبلت ها، ‏دوربین‌ ها، لوازم دیجیتال، تجهیزات پزشکی، سیستم‌های شبکه و قطعات نیمه‌رسانا و نمایشگرهای حرفه‌ای است.

 

برای اطلاعات بیشتر و ‏دریافت آخرین اخبار، می‌توانید به وب‌سایت ‏http://news.samsung.com‏  مراجعه کنید.‏

 


«آینده ‏فناوری تلویزیون در اختیار ‏QLED‏ خواهد بود نه ‏OLED‏»

 

 

 


برتری ‏QLED‏ بر فناوری‌های مشابه

 

نظرات : 0

ثبت نظر

94227